Kan jag ha hittat MITT hus?

Sv: Kan jag ha hittat MITT hus?

Jaha, nu har jag kommit till insikt! O_o

Den egentliga frågan är, vill jag ha ett hus just nu?

Jag vet att jag vill ja ett hus. Men frågan är bara om det är ett bra läge just nu.

Mitt svar är att det sällan finns några "bra lägen". Om man väntar på det perfekta tillfället kan man få vänta i evigheter. Det kanske aldrig kommer!

Om man däremot förälskar sig i något - tex ett hus :) - så betyder det något. Förälskelsen hade inte uppstått om det inte var "läge" att bli förälskad.

Att du flyttat mycket har kanske inget med et hela att göra? Din huslängtan däremot är skapligt relevant.

du ser husets potential, så gör flera av oss andra också. Du resonerar klokt och planerar och analyserar. Det är bra.

(Ekonomiskt tror jag inte att det är några bekymmer. Jag lånade 400' med en inkomst på runt 14'. Det funkade utmärkt. Nu har jag höjt inkomsten rejält och har bra lön och det går ännu bättre. Men det hade funkat på den tidigare inkomsten också).

Jag har läst tråden och funderat på att skriva flera gånger.

Jag ville bara säga att du verkar ha alla förutsättningar för att klara detta om du bestämmer dig för att köpa.
Det finns folk med sämre förutsättningar på alla plan än du som klarar det, så det gör du med!!

Det här med föräldrar och vad dom tycker är ju en historia för sigO_o Dina föräldrar och familjen är säkert oroliga att det ska bli för mkt för dig. Som sagt du har flyttat mkt, pluggat, jobbat och separerat samt så mådde du ju dåligt där ett tag som du berättade när du "gick in i väggen, light". Jag kan förstå att dom inte vill råda dig att göra något som riskerar att du ska få det tuffare och kanske må dåligt igen för det är förstås jobbigt att se någon man älskar göra det.

Men det är inte en anledning att låta bli. Min erfarenhet är att lyssna på sin familj när man känner starkt för något inte blir bra. Det är inte särkilt självuppfyllande och det är hundra gånger bättre att prova och blir det inte som man tänkt sig så vet man. Provar man inte får man aldrig reda på hur det är.

Om du vill bo kvar i lägenheten så ska du göra det. Men jag tycker inte du ska göra det pga av att du eller någon annan förminskar dina förmågor.

Tror du inte det skulle vara mer stimulerande att bo i ett hus och jobba där för din framtid? Jag har själv fart runt och gjort både ditten och datten i flera år och kände också ett stort behov av att landa.
Jag har haft lättare att landa i huset eftersom jag vet att jag faktiskt vill bo där åtminstone i ett par år. Så har jag aldrig kännt i en lägenhet. Även om jag har haft bra lägenheter så har det ändå kännts som tillfälliga lösningar eftersom jag alltid velat ha hus.

Varför är jag så feg?:banghead:
Min familj och mina vänner stöttar mig inte.
Medan Ni och mina kollegor stöttar mig desto mer och ser möjligheterna.

Idag kom huset ut på Hemnet, och det skär lite i mig måste jag erkänna :cry:.

Jag vet faktiskt inte om jag har råd. Jag får som sagt ut 20' i månaden. Så det borde inte vara några bekymmer. Men det kommer ju att kosta en del att renovera det.
Jag ångrar liiite att jag köpte hästsläpet och den måttade sadeln till hästen förra året, annars hade jag ju haft hela min kontantinsats. Men tanken var ju att vänta lite med husköp. Jag är alltså rädd att jag har för liten budget för att klara det här.

Det är visning på söndag, öppen visning dessutom. Så jag åker dit. Tyvärr är inte min kompis (sotaren) hemma då, annars hade jag dragit med mig henne igen. Och så får jag ju se hur många det är som kommer på visningen.
Men egentligen, jag kan ju alltid lägga ett bud, det är i mina ögon ett mer rimligt pris för detta hus, men ett skambud i förhållande till utgångspriset. Så risken att jag får det är ju ändå inte så stor O_o.

Vill bara säga att jag läst ditt svar många gånger ;)
Och det når djupt in.
Jag måste nog ta tag i det här igen, efter att lagt det på hyllan under julhelgen, för jag orkade inte mer känslomässigt helt enkelt (även att det inte gått en dag utan att jag tänkt på det).

Det viktigaste av allt, VÅGA fråga markägaren om det finns intresse av att arrendera ut marken. Vill de inte, nä då tappar huset mycket av mitt intresse. För jag är ute efter ett hus med möjlighet till sommarhage till min häst.

Lite pepp.
Min då 19 åriga dotter köpte en bostadsrätt för 1.250 000 kronor för ett par år sedan. Hon hade sannerligen inte hög lön ifrån den butik hon jobbade. Nu har honpluggat och hon har roddat det på studielån + varannanhelgs jobb.

Ja, Stockholmspriser är heöt jävla horribla och detta var inte ens inne i stan

Varför är jag så feg?:banghead:
Min familj och mina vänner stöttar mig inte.
Medan Ni och mina kollegor stöttar mig desto mer och ser möjligheterna.

Idag kom huset ut på Hemnet, och det skär lite i mig måste jag erkänna :cry:.

Jag vet faktiskt inte om jag har råd. Jag får som sagt ut 20' i månaden. Så det borde inte vara några bekymmer. Men det kommer ju att kosta en del att renovera det.

Jag håller tummarna för dig! Lägg bud och se vad som händer!

Och beträffande renoveringen så vill jag upprepa - du behöver inte göra allt på en gång. Det är till och med bättre att vänta lite och bo in sig innan man börjar ändra om.

Förstår att du gillar det! Det är ju helt underbart! :love: Men jag tycker det är snorbilligt :o Där jag bor försöker vi hitta hus för max 2 mille och som inte är renoveringsobjekt, och det är skitsvårt...

Själv hade jag inte tvekat en sekund. Det är få hus man känner nåt speciellt för.

Detta med att ha råd...

Driftskostnaden ser vettig ut, även med uppvärmning. Uppvärmningen går ju att fixa till.
Lånar du till största delen av köpesumman är det ändå inga stora pengar i månaden. Det är lätt att stirra sig blind på de stora totalbeloppen. Men det är månadskostnaden som avgör.

Med 20' i handen varje månad är det fullt överkomligt. Jämför - vad kostar en tvåa/trea i månaden?

Och sedan tar du renoveringarna en i taget.

Jag måste bara skriva, det där läget vid vattnet är ju helt fantastiskt!

Sen 650' är ju "inte så mycket pengar" :o Vi har lån på strax under 600 för vår BR och det "kostar" oss inte mycket, 2600 kr/månad, men då ammorterar vi en hel del. Så du kan ju ammortera mindre under tiden du renoverar för att kunna lägga mer pengar på det tex.

Du verkar ju få ut vettig lön så rent ekonomiskt tror inte jag att det är så svårt. Men kolla upp det där med hästens sommarhage.

Jag måste ju ha kollat upp det där med betesmarken innan visningen på söndag.

Min bästa kompis, påverkar mig väldigt mkt, precis som mina föräldrar.
Hon menar att jag kommer inte ha tid med hästen så mkt som jag kanske vill, och inte ha tid att dejta (jag har precis träffat en superfin kille, men det är VÄÄÄLDIGT nytt och inget seriöst (ännu), men hoppas att det blir). Hon känns lite bitter med det här faktiskt :(. Och hon betyder väldigt mkt för mig, så det påverkar mig mycket oxå.
Min pappa tycker att det handlar om för mycket pengar som jag måste lägga på renovering. Låt säga 350-400'. Men när jag frågar honom vad huset hade kunnat vara värt om det var i fint skick och renoverat, då svarar han 1 500 000 kr. Och har jag då lagt ner 1 000 000 på huset inkl inköp, så är väl inte det hela världen isf?
Mamma är det inte ens någon idé att fråga :p.

Och just nu sitter jag här hemma i soffan och har gjort i snart 2 timmar och bara glott på tv... och känner mig halvt deprimerad och lite övergiven.
Och då känns det ju som att jag mkt hellre hade slipat en dörr för att sen måla om den! Eller plockat ner lister för att riva bort gammal innertak eller plastgolv.

Det är ju som ni säger, det är ju faktiskt mig själv som jag ska tänka på. Och nu är jag lite småtjurig på min vän och mina föräldrar, och då känner jag mig plötsligt lite trotsig :sneaky: (vilket jag egentligen väldigt sällan är). Och vill köpa bara för att de är så emot det! :mad:.

Jag har bara fått lånelöfte på 750 000 iom att jag inte har kontantinsatsen. Men vad jag förstått på bankerna så är det skillnad att låna för att renovera för att höja värdet (ex byta putsfasad). Och budar jag 500 000 så har jag ju ändå 250 000 att börja med :). Och förhoppningsvis lite lön att spendera på huset :).

Och när du renoverat upp de 250 000 så höjer du värdet på huset = troligen inga problem att låna mer om det behövs. Framför allt inte om du lånar för att renovera något som höjer värdet :)

Att du inte skulle ha tid med att dejta och hästen för att du köper hus är ju rent skitsnack ;) Som du skrev, nu har du suttit i 2 timmar då du kunnat renovera istället! Och skulle du ut och dejta en kväll så ramlar inte huset ihop för det. ;) Och skulle det bli seriöst - ja, då kan du säkert räkna med en hel del hjälp från dejten :p

Jag säger som många andra - lägg bud! Du vill ju detta, det är bara de negativa personerna i din omgivning som får dig att tveka..

Jag har bara fått lånelöfte på 750 000 iom att jag inte har kontantinsatsen. Men vad jag förstått på bankerna så är det skillnad att låna för att renovera för att höja värdet (ex byta putsfasad). Och budar jag 500 000 så har jag ju ändå 250 000 att börja med :). Och förhoppningsvis lite lön att spendera på huset :).

Exakt :)

Vi köpte ju som sagt hus i somras och tog lån på det.

Nu bygger vi till hästarna och har tagit en lån för kostnaden av det, så snart bygget är helt klart kommer vi ta ut värderingsman (vår bank bistår gratis med det) och förhoppningsvis (mycket troligt) kommer fastighetens värde ha höjts med minst värdet vi lagt ut på byggnationen så att vi istället kan baka in lånebeloppet i själva huslånet.

Senast ändrad:

...och man behöver verkligen inte renovera allt direkt om det är beboeligt.

Som många skrivit är det faktiskt bättre att bo ett tag i huset, gå runt och fundera lite, klura över hur man vill ha det. Lära känna huset :)

Först kanske man ville riva den ena väggen och måla vitt, men efter att bott i huset ett halvår inser man att det är bättre att behålla väggen och måla grönt. Typ så :p

Vill bara säga att jag läst ditt svar många gånger ;)
Och det når djupt in.
Jag måste nog ta tag i det här igen, efter att lagt det på hyllan under julhelgen, för jag orkade inte mer känslomässigt helt enkelt (även att det inte gått en dag utan att jag tänkt på det).

Det viktigaste av allt, VÅGA fråga markägaren om det finns intresse av att arrendera ut marken. Vill de inte, nä då tappar huset mycket av mitt intresse. För jag är ute efter ett hus med möjlighet till sommarhage till min häst.

:)
Det allra allra viktigaste är kanske inte att du köper huset i slutändan, men jag tkr absolut att du ska kontakt med markägaren. Har du nummret? Har du inte det, kolla upp det och ring så fort du får tag på det. Inga krusiduller med att sitta och fundera på vad du ska säga, det är en enkel fråga du ska ställa och få svar på, thats it! Ibland drar man sig för saker som är väldigt simpla. Fatta vad det tar energi, och skönt när det är över, bock på det liksom:)

Och om du får ett svar därifrån som du är nöjd med, lägg ett bud! Ett bud är inte bindande. Inte ett vinnande heller. Så länge du inte skrivit på papper. Och när/om du kommit såhär långt i processen då kan du fundera och känna efter, nu lägger du ju mkt energi på att fundera på saker som du faktiskt kan ta reda på!

Jag tycker vi bestämmer att om du har nummret så ringer du när du har en stund över. Har du inte det så kolla upp det och ring på en gång, PUNKT;):)

Om det inte blir någon affär så kommer du ha lättare att komma över det om det är pga av att de inte accepterar dit bud eller liknande, men jag tror att det skulle kännas mkt mer bittert om det inte blir något för att du inte vågar ringa ett samtal eller vågar ge dig in i budgivning. Har du gjort detta så har du ju gjort vad du kan och mer kan du inte göra. Och jag förstår att du är besviken och irriterad på din familj och vän, men det är värre känsla att vara det på sig själv..

Jag tror jag har bestämt mig!!! :bump::banana::bow:
(kors i taket :p)

Jag ska lägga ett bud. Jag MÅSTE nog lägga ett bud. Och precis som _Maria_ skriver, så är nog inte själva husköpet det viktiga, att jag verkligen får det. Det viktiga är nog att jag faktiskt ger ett bud, för att se vad som händer. Och ett vinnande bud är ju inte bindande.

Men jag måste fortfarande kolla upp det där med marken först. Och jag tänkte åka dit och knacka på.

Men då måste jag passa på att fråga, om jag nu vill lägga ett bud, när hur och var gör jag det? Det är ju visning på sön. Kan jag göra det direkt efter visningen isf?O_o

1. Du kontaktar mäklaren och berättar att du har lånelöfte (viktigt, många mäklare accepterar inte budgivare som inte har pengarna klara) och att du vill ge ett bud.
2. Du säger vad du vill bjuda. Kanske är budgivningen redan igång.

Men jag vill nog vänta med att lägga ett bud tills efter visningen. Eller är det "smartare" att göra det innan?

tanten:
Så det räcker att jag bara säger till mäklaren att jag har lånelöfte och vill lägga ett bud? Och då på hur mkt?

Men jag vill nog vänta med att lägga ett bud tills efter visningen. Eller är det "smartare" att göra det innan?

tanten:
Så det räcker att jag bara säger till mäklaren att jag har lånelöfte och vill lägga ett bud? Och då på hur mkt?

Det kan finnas en poäng i att lägga bud redan innan visningen har varit, i bästa fall kanske säljaren har bråttom att bli av med det och låter dig få huset till ditt bud. Ett annat alternativ är att några blir avskräckta när de ser att det står "budgivning pågår" i annonsen (om mäklaren lägger ut det) och därför inte uppfattar huset som något av intresse. Så känns det rätt att lägga ett bud, gör det! :)

Och jag hoppas du får huset, det ser jättefint ut och jag tror att det kommer bli hur fint som helst med renovering! Och framförallt, det ser hemtrevligt ut och ger en fin känsla (vilket du ju redan vet ;)) så jag tror du kommer trivas kalasbra om det nu blir så att det går vägen för dig.

Jag tror inte man förlorar något på att lägga ett bud tidigt. Det visar ju att du verkligen är intresserad.

Jag och min sambo la bud på ett hus vi sett utifrån men inte inne hehe;) Detta eftersom vi visste att det var ett populärt område som huset låg i och att priset skulle gå upp rätt mkt. Vi tänkte som så att tanten som ägde huset skulle kanske gjort så vi fick köpa eftersom vi verkligen var intresserade. Vi var tom hos mäklaren och frågade om huset innan det kommit ut annons på det. (De hade satt en skylt på tomten men inte hunnit lägga ut någon annons än) Nu blev det inte det huset eftersom priset skenade iväg ändå och det var rätt stora, dyra grejer att fixa på det. Det blev helt enkelt orimligt. Vissa områden är verkligen oförskämt dyra, för att folk fått för sig att det är "gräddhyllan" just i den staden..

Men nu i efterhand gör det inget. Vi fick mer hus för pengarna där vi bor nu.

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 900
Senast: kolblakkur
·
Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 391
Senast: Magnum
·
Hemmet Tänkte höra här om man kan få lite tips och råd. Jag och min sambo har precis köpt vårt drömhus trots att det igentligen inte var läge...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 477
Senast: Raderad medlem 19815
·
Trädgård & Växter Jag är intresserad av ett radhus som har en liten och kraftigt sluttande tomt. Eller snarare, jag är intresserad av allt utom just den...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 506
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025