Kan jag ha hittat MITT hus?

Sv: Kan jag ha hittat MITT hus?

Fick min elräkning igår, och i min lgh på 55 kvm använder jag ca 100 kwh/månad (eller mäter man i kwh?). Räcker det att dubbla den förbrukningen för detta huset tro?

Jag får ut 20 000.

Jag har ett hus med 74 kvm boyta (större men mycket snedtak på övervåningen) samt ett gästhus om 30 kvm och uthus till det. Allt varmvatten på el.

jag gör av med ungefär 6500 kWh per år och betalar mellan 600-1000 kr i månaden i elkostnader.

Vi har ett hus på 95 kvm plus ett uterum i Stallet som är varmt för katter och selar/täcken. Vi värmer upp huset med direktverkande el, våra fönster är i dåligt skick idag, men ska renoveras, huset behöver även tilläggsisoleras, och vi betalar vintertid ca 3000-3500 i el per månad.

Vad är det som gör att din pappa inte vill att du ska köpa?

Han tycker nog att det är bra att iaf vara två när man köper ett hus, speciellt när det är ganska mkt att göra. Både tidsmässigt och ekonomiskt. Och även att ha någon att lösa problemen med och diskutera med. Och han är väl rädd att jag kommer be honom om hjälp (vilket jag så långt jag bara kan, ska undvika).

Jag kommer vilja ha ett hus som behöver renoveras, frågan är bara hur mkt det ska behöva renoveras. Och om det är för mkt med detta huset. Samtidigt som ni säger, så kan många saker vänta.

Sen kommer det väl dyka upp fler hus, och jag kanske ska vänta med husköp och spara undan mer pengar för renovering? Och vara mer förberedd O_o?

Dessutom kanske jag träffar en man en vacker dag, och då kanske inte detta huset behövs längre? Det kanske tom kan sätta käppar i hjulet?

Ja, ni märker hur rädd jag är va?! :nailbiting:

Han tycker nog att det är bra att iaf vara två när man köper ett hus, speciellt när det är ganska mkt att göra. Både tidsmässigt och ekonomiskt. Och även att ha någon att lösa problemen med och diskutera med. Och han är väl rädd att jag kommer be honom om hjälp (vilket jag så långt jag bara kan, ska undvika).

Jag kommer vilja ha ett hus som behöver renoveras, frågan är bara hur mkt det ska behöva renoveras. Och om det är för mkt med detta huset. Samtidigt som ni säger, så kan många saker vänta.

Sen kommer det väl dyka upp fler hus, och jag kanske ska vänta med husköp och spara undan mer pengar för renovering? Och vara mer förberedd O_o?

Dessutom kanske jag träffar en man en vacker dag, och då kanske inte detta huset behövs längre? Det kanske tom kan sätta käppar i hjulet?

Ja, ni märker hur rädd jag är va?! :nailbiting:

Fast dem begär ju lika mkt (lite) för huset som en 2a bostadsrätt kostar i inköp på mindre ort och hyran brukar dessutom vara ungefär som husets driftskostnader..
Ingen skulle väl reagera på kostnaden om ngn köper en liten lägenhet ensam?

Diskutera problem och renoveringar kan man ju göra med andra än en partner? Buke tex ;)

Det finns alltid hus till salu, men det är väldigt få hus man klickarr med och verkligen vill ha *vis av erfarenhet*

Hur skulle det kunna sätta käppar i hjulet för ett eventuellt förhållande bara för att du råkar äga ett hus? O_o
Blir huset överflödigt kan du ju hyra ut det eller sälja det?

När jag träffade min sambo hade jag precis köpt min lägenhet och precis renoverat klart den och hunnit bo där ett par månader bara.
Sambon bodde såklart i en stad 30 mil från mig och vägrade flytta till mig så jag flyttade till honom, hyrde ut min lägenhet och till slut valde ja att sälja den när det kändes som att jag nog är fast här numera.
Inte ett dugg krångligt faktiskt.
Verkar ju jättedumt att gå miste om ett hus du gillar till bra pris för att du kanske om ifall att träffar e karl i framtiden...

Verkar ju jättedumt att gå miste om ett hus du gillar till bra pris för att du kanske om ifall att träffar e karl i framtiden...

Mmm, det är väl just det det inte är 650 000 kr är ganska mkt för ett så pass "slitet" hus med renoveringsbehov i min del av Sverige.
Hade det legat ute för 450 000 kr, hade jag tagit det direkt (tror jag ;)).
Men det ligger ju med sjöutsikt, vilket inte lockar mig. Men kanske andra. O_o

Har mailat min bank idag och frågat hur kalkylen ser ut.

Annars är det ju sant som du säger. :)

Ni här på Buke ger mig hopp och mod att köpa och satsa!
De här hemma IRL ifrågasätter och tycker att jag borde avstå. :meh:

Och precis lika tycker mina känslor. Och de är väldigt starka de där känslorna, de slåss verkligen mot varandra. :banghead:

Mmm, det är väl just det det inte är 650 000 kr är ganska mkt för ett så pass "slitet" hus med renoveringsbehov i min del av Sverige.

Men det är väl egentligen bara att ge dem ett du, vad du tycker att huset är värt/du har råd att betala för att kunna renovera också. Tar de inte budet så finns det fler hus...

Men ge ett lägre bud då?
Jag skulle aldrig börja med att ge utgångspris om man kan pruta ;)

+pulkaskurk + Philosophia

Men eller hur??!! :idea::up: :)
Hur svårt kan det va?

Jag tycker ju att det kan vara värt 500.000 kr. Då är det ju bara att buda det :). Tar de det inte, nä då får jag ju tänka om. Antingen buda mer, eller avvakta till ett annat hus.
Svårare än så är det ju inte.

Då måste jag kolla med er ang huslån. Jag har ju fått lånelöfte från en bank. Men tänkte ta tag i det OM det blev aktuellt med ett köp. Jag borde ju kolla upp med andra banker oxå, om de kan tänka sig att ge mig ett lån. Hur gör man? För att få så bra villkor och låg ränta som möjligt? Hur ska jag tänka?

Och OM jag nu budar, så borde jag väl sätta ett datum? Att jag vill ge så här mkt och vill ha svar senast detta datumet. Eller hur fungerar det? Huset har ju inte kommit ut på försäljning ännu. Så det kanske är dumt då?

Hur fungerar allt?:o

Precis! Det är ju heller inte så att man blir diskvalificerad från att bjuda mer om de inte skulle gilla budet. :)

dessutom visar det sig ju rätt snabbt om man hamnar i en budgivning eller inte.
Det är väl bara att hänga med så länge som man anser sig kunna ha råd.

+pulkaskurk + Philosophia

Men eller hur??!! :idea::up: :)
Hur svårt kan det va?

Jag tycker ju att det kan vara värt 500.000 kr. Då är det ju bara att buda det :). Tar de det inte, nä då får jag ju tänka om. Antingen buda mer, eller avvakta till ett annat hus.
Svårare än så är det ju inte.

Då måste jag kolla med er ang huslån. Jag har ju fått lånelöfte från en bank. Men tänkte ta tag i det OM det blev aktuellt med ett köp. Jag borde ju kolla upp med andra banker oxå, om de kan tänka sig att ge mig ett lån. Hur gör man? För att få så bra villkor och låg ränta som möjligt? Hur ska jag tänka?

Och OM jag nu budar, så borde jag väl sätta ett datum? Att jag vill ge så här mkt och vill ha svar senast detta datumet. Eller hur fungerar det? Huset har ju inte kommit ut på försäljning ännu. Så det kanske är dumt då?

Hur fungerar allt?:o

Man går/ringer till olika banker för att höra vad de har att erbjuda och sen börjar man förhandla!
Det går att pruta hos banken också.

Om jag ger ett skambud (dock undviker jag att lämna skambud eftersom det ofta kan göra att säljaren sätter sig på tvären) vilket du planerar att göra så säger jag oftast att budet gäller just nu och helst vill jag skriva papper samma dag som jag lämnar budet.
Säljaren måste säga ja/nej rätt så omgående eller komma med ett motbud om hen inte tar mitt första bud.
Om det inte är helt galet prissatt så brukar 10% vara rimligt att pruta för att ha något att utgå från.

Du kan absolut sätta ett datum. Däremot så är risken stor att de direkt säger nej om budet är under det tänkta utgångspriset och det dessutom inte ens har hunnit vara någon visning. Men man vet ju aldrig.

När vi sålde vår förra lägenhet förra året så var det en dam var och tittade på den före den officiella visningen. Hon lade ett bud som var en bra bit högre än vårt utgångspris, men ville för att budet skulle gälla ha svar samma dag. Vi accepterade hennes bud, även om vi hade kunnat chansa och hoppas på ett ännu högre bud efter den officiella visningen. Hade något dock lagt sig under utgångspriset och gjort samma sak så hade vi tackat nej direkt. Du är dock i ett annat läge. Huset är inte i toppskick och marknaden har inte direkt samma tryck i din del av världen. Å andra sidan har de kanske inte någon brådska att sälja med tanke på att det trots allt står tomt.

Jag vet att han inte vill att jag köper det. Men han försöker vara snäll mot mig och råda mig O_o.

Nu när jag och sambon köpte vårt nya hus i somras var egentligen både sambon och min pappa väldigt emot det i början.
Första visningen kände sambon "Aldrig i livet, sommarstuga". Jag kände "Ja!". Pappa tyckte det var på tok för litet och alldeles för dyrt.

Jag kände att läget var underbart (på sjuttioelva miljoner sätt, finns inget bättre läge för mig helt enkelt!), möjligheten att bygga till häst och garage till sambon. Visst var huset kanske i minsta laget men fullt beboeligt för oss som familj. Dessutom kändes huset "snällt, tryggt" :)

Till slut förstod även sambon fördelarna med detta hus . Nu trivs han riktigt bra och ännu bättre kommer det bli tror jag.
Vi håller fortfarande på att boa in oss men jag trivs så jäkla fint. Jag är så himla lycklig över vårt lilla hus där jag inte alls är lika mörkrädd som i vårt gamla hus.

Pappa har ändrat uppfattning. Jag tror han ogillade detta eftersom de själva hade andra kriterier när de skaffade hus. Jag vill ha lättstädat och mysigt, de ville ha stort och rymligt inne.

Kom ihåg att det är DU som köper hus, inte din pappa :)
Det är DIN känsla som är viktigast, inte din pappas :)

Kom ihåg att det är DU som köper hus, inte din pappa :)
Det är DIN känsla som är viktigast, inte din pappas :)

Spinner vidare lite..

Jag menar verkligen inte att man enbart ska gå på känslan, huvudet måste ju även vara med och tänka rationellt. Men det gör du ju redan :)

Mitt första hus tänkte jag nog enbart rationellt. "Kände inte in" det ordentligt utan radade bara upp de rationella fördelarna med att det var billigt, istället för lgnhet, garage, lära sig sköta eget hus, och allt sånt.
Men jag trivdes aldrig där. Känslan var inte rätt.

Jag tror man ska försöka blanda det rationella med magkänslan.

Vårt nya hus känns bra i magen, som sagt så känns huset vänligt. Samtidigt som jag tänkte rationellt med priset och läget, vi har verkligen inte råd med stor flashig gård så om vi inte skulle behöva bo i lägenhet ett par år tills vi sparat ihop pengar till en gård så var detta ett bra köp. En stabil grund att börja på men det finns möjligheter att bygga ut/till/om ifall vi får lust och råd i framtiden.

Lycka till i ditt beslut, spännande :)

vi la ett bud 25% under vad huset var utannonserat for :o det antogs.
Men da visste vi att huset hade varit ute pa marknaden valdigt lange (det stog tomt och hade gjort det ett tag vi trodde ett ar, visade sig att det gjort det i tre ar nar vi var och skrev pa papperna), och far min hade inte gjort nagot annat an påpeka precis allt som behövde fixas framfor mäklaren nar vi var pa visning (dem bra grejerna lastades han inte om :o).

Bestam ett start bud som du ar bekväm med och bestam vad du ar villig att ga upp till som maxbud :) vill dem inte anta det sa var det kanske inte menat att det skulle bli det huset.

Varför skulle man INTE köpa ett hus (det här eller ngt annat) bara för att man är relativt ung och singel, så länge det är ekonomiskt genomförbart?

Om man har en läggning som gör att man trivs bättre i hus än i lägenhet, så tycker jag definitivt att man ska göra det. Och att göra lagom mycket renovering är underbart spännande och lärorikt. På mig har det tyvärr orsakat ett visst mått av vanebildning...

Det finns ju massor av sätt att lära sig om renovering, t.ex. via Byggnadsvårdsföreningen eller Länsmuseerna, som anordnar intressanta kurser och föreläsningar om sådant som att renovera fönster, putsa hus, eller för den delen bygga badrum i äldre hus. Och går man på kurs, så träffar man ju folk att diskutera husrenovering med...

Hus som ligger rimligt bra, går ju alltid att sälja, och man måste ju inte bo för livet i det första huset man köper.

Föräldrar brukar ha en förmåga att ifrågasätta :D Dom vill ju bara väl o är väl rädd att man ska sätta sig i en jobbig situation o inte kunna hantera den.

Min svärmor o hennes gubbe var inte så positiva till vårt hus, det var STORT, direktverkande el, nära vatten, måste bytas el osv osv. Svärmors gubbe är sån som måste ha kalkyler på ALLT, rädd för allt som kan hända o måste ha koll.

Svärmor jobbar även på bank, men hon var mer positiv än hennes karl. Hon hade bara sett huset på bilder o var positiv om man bortser från elen o storleken. Sen att huset var så billigt tyckte hon avgjorde saken.

Pappa som var med på visning o besiktning var positiv, men han är alltid sån som ser positivt på saker o att allt går att lösa o ordnar sig.
Det han sa var att min dröm har ju alltid varit att ha en gård, o ifrågasatte om jag inte kommer ångra mig. O han tyckte vi skulle köpa en skogsfastighet (skogsägare som han är :))

Mamma är oftast negativ, o hade sina synpunkter på storlek, direktverkande el mm. Men lyssnade bara med ena örat ;)

Nu ÄLSKAR svärmor, pappa o mamma vårt hus, dom trivs så himla bra här. Mamma säger de att hon känner en sån positiv o glad själ i huset o tryggt. Hon sover så himla bra o är utvilad, avstressad när hon är här :D

Sen att svärmor o hennes gubbe tycker att vi fixar saker i felordning o inte den ordningen dom tycker är nödvändig lyssnar vi bara med ena örat på :D Vi gör de i den ordningen vi tycker är bra för oss, inte är vi inne o fixar när de är sommar, då ska sakerna som ska fixas ute göras även om de finns något som borde fixas inne, de gör vi på vintern :)

Så följ ditt hjärta o lyssna o ta bara åt dig det du känner är värt o ta åt sig. :)

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 900
Senast: kolblakkur
·
Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 391
Senast: Magnum
·
Hemmet Tänkte höra här om man kan få lite tips och råd. Jag och min sambo har precis köpt vårt drömhus trots att det igentligen inte var läge...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 477
Senast: Raderad medlem 19815
·
Trädgård & Växter Jag är intresserad av ett radhus som har en liten och kraftigt sluttande tomt. Eller snarare, jag är intresserad av allt utom just den...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 506
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar