Kan jag ha hittat MITT hus?

Sv: Kan jag ha hittat MITT hus?

Badrummet tror jag är en glädjekalkyl, men det är svårt att säga för vi drog in golvvärme samtidigt och vet inte vilket som gjorde att kostnaden drog iväg.

Vardagsrum, hall och matsal - just målning och tapetsering. Vill du verkligen låna pengar till det? Är det inte bättre att låna mindre och måla och tapetsera när du har pengarna över? Samma sak med gästtoan.

Fönsterna klarar du att måla och kitta själv. Blir ett par tusen beroende på hur mycket färg som går. Glas är såklart dyrare. Vi betalde ca 10' per fönster när vi bytte alla fönster i huset. Vet inte hur mycket billigare det blir att bara byta glas.

Jag tycker du verkar ha bra koll, kanske lite tidsoptimist. Jag tror att det kanske kan ta lite längre tid än vad du planerar.
Men så är det för de allra flesta :D
Det går fort i början när det är nytt och kul för att sen börja bli jobbigt och då går det segare.

Jag tycker det är klokt att fixa kök och vardagsrum innan inflytt om det är möjligt, det är superskönt att ha någonstans där det är färdigt och där man kan vara.
Vi renoverade vår lilla lägenhet i somras (alla golv och väggar) och eftersom vi bor så litet blev det fruktansvärt trångt och jobbigt när det inte fanns någonstans att vara.
Så finns det möjlighet att ta något rum innan inflytt är det jätteskönt.

Tänkte uppdatera med lite mer bilder och min fina planlösning ;)

Planlösning
Namnloumlst-1_zps0f2b78f4.jpg

Kök
IMG_20131215_122133_zps19e08bc6.jpg

IMG_20131215_122139_zps1da9569d.jpg

IMG_20131215_122228_zps0f443fa4.jpg

Skafferi
IMG_20131215_122150_zps43d45cc4.jpg

Vardagsrum
IMG_20131215_122301_zpsf2803bdd.jpg

IMG_20131215_122322_zps2d9ff51c.jpg

Tillfälliga sovrummet
IMG_20131215_122251_zpsf76c4b74.jpg

IMG_20131215_122246_zps7c3e7e3e.jpg

Övervåning hall (kanske tänkt badrum)
IMG_20131215_120651_zps7ebea93d.jpg

Litet sovrum
IMG_20131215_120544_zps5d7e7f50.jpg

Genomgångsrum
IMG_20131215_120613_zps44ef4dbe.jpg

Sovrum
IMG_20131215_120630_zpsa0b9d0d6.jpg

IMG_20131215_120637_zps4cd2676c.jpg

Fasad framsida (fönster till vardagsrummen och sovrummet uppe)
IMG_20131215_123217_zps600440a7.jpg

Badrummet tror jag är en glädjekalkyl, men det är svårt att säga för vi drog in golvvärme samtidigt och vet inte vilket som gjorde att kostnaden drog iväg.

Njae det vet jag inte om jag håller med om, brorsan renoverade badrummet i sin lägenhet inför försäljning i somras och med våtrumstapet, våtrumsmatta, nya toalettstol, nytt handfat och överskåp, nya blandare ink arbete landade det på nästan 30´.
Handfat och överskåp, toalett, duschblandare och tvättställsblandare + handukshållare och lite sånt landade på under 10´och då har han mestadels produkter från Hafa som jag fyndade på smarthem när de hade kampanj priser.
Så dryga 20´ kostade material till väggar, golv och arbete.
Nu valde ju han ett budget badrum som inte är jättestort bara för att få det fräscht då det gamla var minst sagt sunkigt.
Men det GÅR att komma undan med rimliga priser om man vill, sen kan man ju göra ett badrum precis hur dyrt som helst också om man vill det.

Vardagsrum, hall och matsal - just målning och tapetsering. Vill du verkligen låna pengar till det? Är det inte bättre att låna mindre och måla och tapetsera när du har pengarna över? Samma sak med gästtoan.

Fönsterna klarar du att måla och kitta själv. Blir ett par tusen beroende på hur mycket färg som går. Glas är såklart dyrare. Vi betalde ca 10' per fönster när vi bytte alla fönster i huset. Vet inte hur mycket billigare det blir att bara byta glas.

Haha, ja jag gissade på det :D Det handlar ju om att dra avlopp och sånt oxå ;).

Vad jag förstått det som, så ska det finnas något liknande att man lånar till husköpet. Sen kan man låna för renoveringen allt eftersom, minns inte vad det hette. Men jag kommer ju att jobba, så lite av lönen kommer ju att läggas till renoveringskontot varje månad. Så tanken är att inte låna alla renoveringspengar direkt, om jag förstått det rätt. Men det måste jag ju kolla upp. Har bara fått lånelöfte än så länge, inte pratat om detaljer där.

Ja, fönstren tänkte jag göra själv :)

Angående fasaden. Glöm inte bort att fasadbyte kräver bygglov (bygglovskostnad ca. 5000 kr). Sedan skulle jag avråda från att tilläggsisolera och byta till annan fasad. Det kommer att ge huset ett främmande uttryck.

Badrummet är en fantasikalkyl. Jag renoverade ett 3 kvm stort badrum för åtta år sedan och fick då betala 100 000 kr i rent arbete (dvs. exkl. material). Då ingick bilning av golv då ett avlopp skulle flyttas 50 cm.

Elen bör du byta allt på en gång.

Jag skulle prioritera på följande sätt:

1. Byta all el, ca. 100000 kr (men det kan bli billigare beroende på hur det ser ut)
2. Renovera skorsten och kakelugnar ca. 35-40 000 kr (säg 50 000 kr)
3. Renovera badrum 80000-150000 kr
4. Renovera fasad, pris 100000 kr (man kan alltid förhandla, t.ex. genom att vara flexibel och byta fasaden när det inte är "högsäsong" på murararbeten).

Ca. 400000 kr

Övrigt kan göras senare. När du har gjort de stora arbetena så har du höjt värdet på huset och kan också få mer lån som kan bekosta ytskiktsrenovering.

5. Isolering av vind
6. Fönster (sommaren). Det här gör du lätt själv även om det är tidskrävande arbete. Men det är inte så himla dyrt.
7. Kök
8. Ytskikt (saker som inte är dyra kan du ju dock börja med själv direkt eftersom 1-5 ändå inte är sådant som du kommer att göra själv).

Men som jag förstod TS så ska hon "skapa" ett badrum. Där finns inget badrum idag där hon ska ha det nu. Eller har jag fattat fel?
För i så fall är det ju inte bara avlopp och vatten som ska dras, våtrumsgips, fall på golvet ska fixas (VAD FAN HETER DET?!), våtskikt, ventilation m.m. Är det så hade jag räknat på 100' för ett "budget-badrum".

Senast ändrad:

fast bilning av golv kommer val inte TS behöva? det ser ju ut som att det ar torpargrund pa huset sa chansen att det ar gjuten platta under nagot av badrummen ar ju ratt liten aven om hon vill flytta pa brunnar och avlopp. Det trixiga ar ju att fa till lut pa golvet och ha ratt lut pa avloppsror om man byter dem pa samma gang.

Vi har dragit upp allt i varat badrum, bytt gamla gjutjarnsror tagit upp den gamla isoleringen och lagt nytt, flyttat brunnen och alla avlopp (planlosningen innan var minst sagt konstig). An sa lange har vi lagt ner ca 14 000kr pa material (med ett i mina ogon dyrt badkar, med tanke pa att dem gar att kopa for under 1000kr). Vi raknar med ca 12 000kr till som allra mest och det inkluderar vad mattlaggaren kommer kosta (varat badrum ar 2x2,5m). Farsans sjukt stora badrum kom inte ens i närheten av dem summorna du pratar om nar man slar ihop bade material och hantverkskostnad :crazy: (det ar ingen kritik sa, utan mest ar jag forvanad att det ens kan ha gatt pa sa mycket pengar for ett badrum i sadan storlek i hantverks kostnad)

Till TS

Som Philosophia sager sa kommer ett fasad byte ge ett frammande uttryck till huset, men det betyder inte att det ar fel vag att ga. Jag gissar pa att det ar nagot du vantar med ett tag (fasadbyte mitt i vintern ar ju inte riktigt att rekommendera, speciellt inte om du stater upp trapanel :D), sa du har ju tid att tanka pa hur det kommer se ut och om du kommer vara nojd med det.

Isolering av vind ar nagot jag skulle gora sa snabbt som möjligt faktist beroende pa hur det ser ut dar uppe. Det brukar spara in ratt sa bra pa lopande kostnader (hoppas pa att vi kan hamta material i helgen, for vara pengar flyger just nu ut genom taket i uppvarmningskostnader). Det kommer inte betala tillbaka sig pa ett tag dock sa det beror ju pa om du vill hoja vardet frost.

det heter fall tror jag :D inte lut som jag sa :D, och ja om det ar som du sager ett helt nytt med nydragning av ror osv blir det genast dyrare och tar mer tid. Forutom att det ar en ren pain in the ass att fa till vart roren ska ga (vi ska flytta diskbanken i koket t.ex. existerande avlopp ligger pa andra sidan koket sa om vi ska koppla pa det sa masts vi dra upp hela golvet. Det ar dyrt att lagga nytt trägolv).

Jag tror egentligen att rekommendation att ga efter 100 000 tillbadrummet ar ratt sa bra, for hamnar man under det ar ju det pengar som man har over i sin budget och kan lagga pa annat. Det ar jobbigare att ha en budget pa 30 000 och sa hamnar det pa 85 000 :o

fast bilning av golv kommer val inte TS behöva? det ser ju ut som att det ar torpargrund pa huset sa chansen att det ar gjuten platta under nagot av badrummen ar ju ratt liten aven om hon vill flytta pa brunnar och avlopp. Det trixiga ar ju att fa till lut pa golvet och ha ratt lut pa avloppsror om man byter dem pa samma gang.

Det skrev jag inte heller, utan jag bara preciserade vad som ingick i min kostnad för att klargöra att det inte bara var en ytskiktsrenovering. TS badrum skulle ligga på övervåningen, det skulle dras rör osv. och det är dyrt. Å andra sidan, det måste tilläggas, så var det före möjligheten till ROT-avdrag. :)

Jag renoverade in lägenhet för snart ett år sen (fick nycklarna 3/1 i år)

Köket : Nya vitvaror, nytt golv och målade väggarna.
Hallen : Nytt golv, ny vävtapet med målarfärg på
Klädkammaren : Rev ut allt, nytt golv, målade, in med ny inredning
Sovrum : nytt golv, målade + fondvägg, ena väggen blev tvungen att spacklas
vardagsrum : nya tapeter

Nu gjordes detta av mej och min pappa. (men mestadels mej ändå ;) )

Kan meddela (och bara hoppas att inte skatteverket ser detta inlägg) att renoveringen med alla inköp + inköp av i stort sett all möblemang (hade säng, matsalsbord+stolar och vardagsrumsbord) köptes in nytt/blocket/second hand för under 50 000 kr. Köpte för 1 130 000 sålde för 1 550 000 i Augusti.

Nu hade jag ju turen att kök och bad va stambytta men ändå ...

Det måste inte va dyrt..

Du räknar lite högt på elen (fast hellre det än tvärtom).
Vi har haft vår elektriker uta för de första 2 etapperna nu och då har det blivit såhär:

Etapp 1.

Källaren (86kvm). Väldigt långa dragningar då vi var tvungna att dra under golvet i bostaden. 1 kontakt, ett antal väggutag varav ett till arbetsmaskiner (3fas tror jag det heter), 4 rörelsedetektorer, nytt proppskåp, 12 lampor inkopplade (alltså direkt i vägg) förberett för utomhusbelysning, 2 fläktar samt ett bastuaggregat. Omkoppling av gammal el i pannrummet, kontroll så att ingen el i hela huset var farlig, urkoppling isf. 15 000:- inkl material efter rot.

Etapp 2.

Bostadsplan (87kvm) 7 vägguttag, 1 dimmerkontakt, 1 smartkontakt (kan styras från mobil mm), 6 infällda spottar kopplade till smartkontakten, 6 taklampsuttag, inkoppling av häll samt quooker, inkoppling av fläkt, inkoppling av 2 speciallampor samt förbedelse till de rum som ännu ej är i det stadiet att vi kan dra elen där. Förberedelse för utebelysning. Tror det var allt. 10 000:- inkl material efter rot.

Jag kan tillägga att vi går igenom var rören ska dras med honom och sedan drar vi dem för att få ner kostnaden.

Senast ändrad:

Är det öppningsbara 2-glasfönster som med lite kitt och färg är i gott skicka så finns det ingen anledning att byta alla (inte än iaf). Du kan köpa en isolerskiva och sätta in mellan glasen istället. Vi gjorde det på gamla huset (stor skillnad) och 25 normalstora fönster kostade totalt 3000:-

Är det öppningsbara 2-glasfönster som med lite kitt och färg är i gott skicka så finns det ingen anledning att byta alla (inte än iaf). Du kan köpa en isolerskiva och sätta in mellan glasen istället. Vi gjorde det på gamla huset (stor skillnad) och 25 normalstora fönster kostade totalt 3000:-

Precis. Jag menar inte alls att ts ska byta alla fönster. Utan just att kitt och målning kommer man långt med. Men så skrev hon att hon några glas behövde bytas och det har jag ingen aning om vad det kostar, men jag vet vad nya fönster kostar. Bara för att ha något att jämföra med.

jaha menade du det :D vi la in golvskivor igen :) slusatsen var ingen vagade sig pa flytspackling :D

Angående fasaden. Glöm inte bort att fasadbyte kräver bygglov (bygglovskostnad ca. 5000 kr). Sedan skulle jag avråda från att tilläggsisolera och byta till annan fasad. Det kommer att ge huset ett främmande uttryck.

Håller helt med. Finns möjlighet att behålla fasaden skulle jag definitivt förorda det!

Till ts: Nya fönsterrutor är inte speciellt dyrt, kittar du om dem och målar själv kommer du mkt billigt undan. Har också hört om ett speciellt energiglas som ska hålla värmen ännu bättre men jag antar att det är en dyrare affär.

Du fick väldigt kloka ord ang. hur tilläggsisolering kan påverka husklimatet negativt, det är definitivt värt att tänka på så att det inte bildas kondens och att du kanske måste sätta in något slags mekaniskt ventilationssystem. Nu för tiden använder man ju mycket plast också och det gör att det blir för tätt.
El- och rörmokerikostnader brukar vara väl tilltagna!

Jag hade lagt ett bud om jag var du!
Du har ju verkligen en plan med huset och tar du det i din takt så kommer det säkert bli kanon:D
Och tänk vilken supergulligt hus du kommer ha för en väldigt billig peng!

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 900
Senast: kolblakkur
·
Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 391
Senast: Magnum
·
Hemmet Tänkte höra här om man kan få lite tips och råd. Jag och min sambo har precis köpt vårt drömhus trots att det igentligen inte var läge...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 477
Senast: Raderad medlem 19815
·
Trädgård & Växter Jag är intresserad av ett radhus som har en liten och kraftigt sluttande tomt. Eller snarare, jag är intresserad av allt utom just den...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 506
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar