Kan jag ha hittat MITT hus?

Sv: Kan jag ha hittat MITT hus?

ja precis! nu forsoker vi ta fram det lite aldre sa gott det gar nar vi renoverar utan att det gar till absurdum, men behaller nagra 70-tals detaljer.

Hoppas att du lyckas kopa det och att det ar i riktigt bra skick inuti!

KL

Jag har ett hus på 74 kvm boyta - men då är det dessutom en hel del snedtak på övervåningen så golvytan är större. Plus ett gästhus med bara underhållsvärme vintertid.

Jag gör av med ca 6000 kWh på år. Elkostnaden varierar mellan 600-900 kr i månaden beroende på årstid och elpriser (rörligt avtal) bägge husen har varmvattenberedare som slukar en del el.

Jag värmer mitt hus med ved. Köper ved för ca 7000-10 000 per år. Då eldar jag generöst och myseldar en del i vedspis och spispanna också.

Ok, tack för ditt svar :)

Jag fick faktiskt el-räkningen idag. Och denna månaden har jag gjort av med 91 kWh. Det stod att beräknad årsförbrukning är 5318 kWh. Nu är det iof i en lgh.
Men får inte riktigt ihop uträkningen.

Jag är ju knappt hemma iaf, så går ju inte åt så mkt då.

Tänkte smyga in med en bild från Google Maps ;)
Gulligt hus va? :)
Det lilla "garaget" bakom tillhör.

hus_zps081d24bf.jpg

Oj så sött, förstår att det är drömmen! :love:

Putsade hus är så underbara! Jag hoppas för din skull om det blir köp att den är fräsch. Att putsa om hus kostar multum. Vet ett par som valt att knacka ner putsen på sitt hus och sätta träpanel istället, mycket billigare - men huset tappade sin karaktär :(

Tänk på att du förmodligen kommer att behöva åtgärda även ventilationen om du byter ut oljepannan. Oljepannan står förmodligen i källaren och "sväljer en massa luft" vilket får källaren torr och får luften att cirkulera i huset kring en varm murstock. Byter du ut denna värmekälla riskerar du att luftcirkulationen stannar av vilket kan starta en hel del oönskade processer i huset.

Huset ser riktigt mysigt ut!

Oj så sött, förstår att det är drömmen! :love:

Putsade hus är så underbara! Jag hoppas för din skull om det blir köp att den är fräsch. Att putsa om hus kostar multum. Vet ett par som valt att knacka ner putsen på sitt hus och sätta träpanel istället, mycket billigare - men huset tappade sin karaktär :(

Hmm, DÅ hoppas jag verkligen att putsen är fräsch :nailbiting::crazy:!
Med fräsch, menar du att den ska vara hel? Eller vad ska jag titta efter? Vet ju att jag sett på andra hus att det finns sprickor och att det ibland tom trillat bort stora bitar av putsen.
Om det nu visar sig vara sprickor i den, är det väldigt dyrt att laga? För man behöver väl inte putsa om HELA då?
Om den är mörk, kan man då tvätta + måla över? Eller hur tar man hand om en putsfasad? För jag vill ju gärna ha kvar den putsade fasaden :).

Ja, det där ska jag verkligen kolla upp ordentligt innan jag gör något. Tack för varningen :)!

Att putsen är hel, sitter kvar och inte lossnat i bitar osv. Om man kan laga sådant och hur man sköter putsen vet jag inte så mycket om dock, man kan säkert be någon puts-murarfirma att kolla på huset vid köp och be om en uppfattning om skicket (eller helst innan köp kanske).

Derivata tog upp en viktig sak som jag glömde igår, för mig är det så självklart att jag glömmer det ibland, men ventilationen är jätteviktig att kolla på när pannan åker ut. Murstocken är husets hjärta nu, så är inte den varm längre finns det risk för mögeltillväxt osv. Finns flera sätt att lösa problemet på, beroende på huset och på budgeten. Det finns en skrift på energimyndighetens hemsida som heter "självdragsventilation" som är värd att läsa.

Jag ska skriva en "Kolla-Upp-Lista" inför visningen ;).

*Puts
*Oljepannan, som förhoppningsvis fortfarande fungerar
*Stuprännor och plåt bör väl också kollas upp om de är hela.
*Kakelugnar

Mer? Tak? Hur kollar man tak? För kan nog tänka mig att taket inte är så nytt ;)

ta med dig nagon som kan lite om tak och skicka upp dem pa taket ;) ser ut som att det ar pannor, vet du om det ar tegel ar betong? vi har betong som ar i daligt skick och det syns da mycket av betongen ligger i rannorna.

Se ocksa till att kolla under-taket det borde finnas en service lucka upp till vinden sa ni kan kika hur det ser ut underifran (taket uppepa kan ju vara i daligt skick, men det kostar betydligt mer om allt undertill maste bytas ocksa + har det lackt in sa ar det risk for vattenskador i andra delar av huset). Da kommer du ocksa till for att inspektera vad det ar for isolering under taket - vi har tjockt span lager i bra skick. Det far ligga kvar nu tills vi tillaggsisolerar hela huset, men hade det varit ett tunt lager hade vi fatt atgjarda det nu.

Anekdot: Vi kollade aldrig undertaket innan vi kopte varat hus, for det var ingen som visste vart service luckan fanns (dvs foregaende agare hade aldrig inspekterat under-tak :crazy:). Vi rev ner tva (fula) innertak utan att hitta luckan, i slutandan hittade vi en forspikad panel i en vindsgarderob som ledde till en liten gang med en stege upp :D (och taket var mycket frascht undertill!)

i tillagg:

*fonster - kolla bade utsidan och insidan och se till att dem gar att oppna.
*skorsten - kolla skicket nar ni ar uppe pa taket + fraga nar den/dem var inspekterad sist (likadant med kakelugnar, dem borde veta nar dem var inspekterade sist och om dem ar godkanda).
*badrum - det kostar att renovera! men ser det ut som att det inte ar gjort pa en 30-40ar sa ar det kanske bast att fa det renoverat snabbt sa att man har det medräknat i sin budget. (vattenskador i badrum ar inte kul! vi tog bort varat fast det inte hade nagra uppenbara problem, men det var sa gammalt att vi tvivlade pa att det fortfarande holl torrt. Forvanande nog var det i valdigt bra skick undertill)

Aha, ja det är verkligen mycket som måste kollas upp! Men hjälper inte en besiktningsman till med sånt egentligen?

Min bästa vän är sotare, så hon har lovat att hjälpa mig kolla på huset ;).
Tänkte även be min pappa följa med, men bara om han kan vara lite positiv. Han o mamma är inte med på mina planer om husköp. Jag är snart 28 år!!!! De var betydligt yngre när de byggde hus :devil:

Har dessutom fått lånelöfte. Iof bara från en bank. Men får väl kolla med fler OM köp blir aktuellt :D! Och då har vi utgått från ett rimligt pris (enligt mig), är det betydligt högre än så, ja då är det ju inte längre intressant :(.

I helgen ska jag ringa markägaren som har ängen vid sidan om. Och kolla om det kan finnas i intresse att hyra ut/arrendera ut/sälja den marken för att ha som sommarhage till två hästar. Får jag inte det, så blir huset plötsligt betydligt mindre aktuellt :(. Men jag håller tummarna. :)

"Kolla-Upp-Lista" inför visningen ;).

*Puts på fasaden
*Oljepannan, som förhoppningsvis fortfarande fungerar
*Stuprännor och plåt bör väl också kollas upp om de är hela.
*Kakelugnar
*Fönster - kolla både utsidan och insidan och se till att dem går att öppna.
*Skorsten - kolla skicket när ni ar uppe på taket + fråga när den/dem var inspekterad sist (likadant med kakelugnar, dem borde veta när dem var inspekterade sist och om dem ar godkända).
*badrum - det kostar att renovera! men ser det ut som att det inte ar gjort på en 30-40år sa ar det kanske bast att få det renoverat snabbt sa att man har det medräknat i sin budget.

Planlösningen är ungefär:
Nedre plan:
kök, två rum, liten toalett.
Övre plan:
två mindre sovrum, stor hall, dusch (vet ej om det är wc oxå).

Det jag har räknat in i min budget är byte av värmesystem (så småningom, men det kommer ju att behöva göras), och toa. Vet ej skicket på köket, men önskar att det kan klara sig med lite färg och nytt kakel. Alltså en mindre renovering. + färg och tapeter. Hoppas klara mig på 250 000 kr. Kommer ju förhoppningsvis att kunna använda min lön till lite oxå ;). Då allt inte kommer kunna göras på en gång.

Var i världen? Om det är på östkusten, kolla husbock! Det är inget kul att få in..
Besiktning måste visserligen göras om man tecknar försäkring, men ändå. Bra att veta innan man köper.
Väldigt enkelt att kolla. Man tar en någorlunda vass kniv, knallar upp på vinden och hugger kniven i balkar och strukturer lite här och där på hela vinden. Om kniven sjunker igenom lätt är det angripet, om träet känns hårt är det inga problem.

Yrkesskada kanske, men skadedjur är inget kul. Har sett många fina hus gå åt h*lvete på grund av skadedjur. Det kan bli både dyrt och långdraget.

Solkusten kallar vi den :D! hihi
Men visst är det Östkusten kan man säga :)!

Tack för tipset! Mottages tacksamt:bow:! Vill vara så väl förberedd som möjligt till det kommer ut på försäljning och jag får komma in och kolla i huset :).

Min tanke är väl att först gå på en generell visning och kolla upp så mkt som möjligt. För att sen göra en ännu grundligare visning om huset är vad jag förväntar mig :). Och dra med mig massa folk som kan ;).

Hoppas bara det blir "rätt" mäklare. Eller snarare att det inte blir "fel" mäklare". Det finns en mäklare här i stan, och om man hittar ett intressant hus, så väljer man bort det pga av att det är hen som säljer det. Och det är inte bara jag som känner så om hen. Helt omöjlig att ha och göra med.

det ar inte ovanligt, vi var egentligen intresserade av ett annat hus 100m nerat gatan men delvis for att maklaren var sa o-professionell och gav hiskeligt daliga vibbar sa ville vi inte ha det och bestamde oss for att inte se nagot mer hus han var maklare pa oavsett om det var perfekt.

Det kan vara bra att vara beredd pa en snabb budgivning och kolla av laget med maklaren innan. Ett annat hus vi var intresserade av saldes, hade papprena paskrivna och nyckeln overlamnad inom en vecka for mycket under vad vi hade varit villiga att betala. Men dar tror jag att det kan ha varit overenskommit innan den generella visningen, maklaren sa att det var stort intresse innan visning dock och hintade om att vi behovde vara med valdigt snabbt.

Dvs det ar inte sakert att det finns tid for en grundligare genomgang! kan begara att fa komma dit och titta igen om man vinner en ev. budgivning innan man skriver pa nagot?

Egentligen är det ganska illa att en mäklare kan påverka så mycket att man tom väljer att inte gå på visning. :meh:

Men jag håller tummarna att det inte är den hemska mäklaren som ska sälja "mitt" hus ;).

Men jag har ju förberedd mig ganska mycket, med att ta reda på en hel del om huset. Och jag har ju lånelöfte. Hoppas bara att min värdering av huset inte är helt overklig ;). Om jag är på mäklaren kanske jag kan skynda på visning tom :p.
(sitter jag här och skriver och hör Nyheterna i bakgrunden från tvn att folk ringer till mäklare för att be att få komma på förhandsvisning, tom förhandsvisning på förhandsvisning ;), oj där kände jag mig träffad)

Idag när jag körde förbi huset (skulle till mina föräldrar, och ena vägen dit går förbi det här huset, så jag är faktiskt inte helt besatt :p), iaf så var det en hustillsaluskyllt uppe på första lyktstolpen med en pil på. Och vad jag vet så är det inget hus på den vägen som är till salu :cautious:. Hmm, måste hänga på hemnet de närmsta dagarna tror jag allt... eller kanske stanna till på hemvägen nu ikväll och se om det är en skyllt även på huset. :sneaky: hihi:D.

Gissa om mina vänner i stallet har roligt åt mig och mitt hus, som inte ens är till salu ännu :p

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 900
Senast: kolblakkur
·
Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 391
Senast: Magnum
·
Hemmet Tänkte höra här om man kan få lite tips och råd. Jag och min sambo har precis köpt vårt drömhus trots att det igentligen inte var läge...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 477
Senast: Raderad medlem 19815
·
Trädgård & Växter Jag är intresserad av ett radhus som har en liten och kraftigt sluttande tomt. Eller snarare, jag är intresserad av allt utom just den...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 506
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈