Kan jag ha hittat MITT hus?

Sv: Kan jag ha hittat MITT hus?

Kände att jag måste få skriva av mig lite.

I veckan fick jag ett mail av kvinnan som ärvt en del av huset, och berättade att det är ute hos mäklare ni och vilken mäklarfirma det var.

Så klart, skickar jag ju ett mail till mäklarfirman och berättar att jag är intresserad och av vilket hus och undrar när det kan tänkas bli visning på huset.
Får svar dagen efter att de håller på att förbereda för att ta över huset för försäljning. Och att det troligtvis inte kommer komma ut för försäljning innan jul. Men att de kunde fixa en visning åt mig så fort de var redo.
Igår hade mäklaren fått nyckeln och undrade när jag kunde komma på visning :)

Så IMORGON ska jag på visning:):bump:

Ja, visst är det spännande :)?!

Det värsta är att jag börjar få kalla fötter för det där med hus:banghead:. Troligtvis för att det har dragit ut på tiden med just detta hus en del nu.
Jag har ju drömt om ett hus de senaste 4 åren tror jag. Och mer seriöst det senaste året och varit på visningar. Och jag vill ju inget hellre än att ha ett eget hus. Men nu börjar jag tveka. Klarar jag av att ha eget hus? Kommer jag hinna med det? Kommer jag att ha råd? Kommer jag tröttna?:crazy:

Hahah, ja jag blir tokig på mina känslor. Men jag ser väldigt mycket fram mot att få kolla på huset, och då hoppas jag att allt kommer lösa sig. Antingen att jag känner ett klart och tydligt nej, eller ett klart och tydlig ja :):)

Sådär känner man ju alltid!

Iaf jag och de jag känner och det spelar liksom ingen roll om det handlar om att skaffa barn, hus eller hund.
Men jag tror att det är sunt att känna så, för då vet man vad man ger sig in på och att det är lite allvar med i det hela.
Men nu är det ju "bara" ett hus, skulle det vara helfel så är det ju bara att sälja det :)
Vilket är svårare om man ångrar tex barn..

Men jag tror iaf det går bra för de allra flesta att köpa hus, så varför skulle det inte gå bra för dig?

Nu har jag visserligen inte köpt hus, men lägenheter och jag har aldrig haft klara ja eller nej känslor utan det har varit med rejäl skräckblandad förtjusning...
Men det har gått bra och blivit rätt ändå :D

Tack för peptalk :bow:
Jag behövde nog det!

Det är nog sant allt det där du skriver. Och det är ju bara ett hus, klart att det går att sälja vidare om jag ångar mig :)
Och det där med att känna ett starkt ja eller nej, insåg jag ju att det kanske inte kommer att bli, men jag hoppas ändå det :D

Tack :)

Vi köpte hus på känsla! Det hade legat ute i över ett år, massa som jag nu känner hade varit och kollat men tackat nej för att det skulle vara för mycket jobb, men när vi klev in i huset började vi bara skratta. Det var liksom ett glatt hus, och ett lite tokigt hus (40-tal med hysterisk 70-talsrenovering).

Visst, vi upptäckte att det var lite för mycket att renovera om man har målet att bo i en ikeakatalog, men å andra sidan så behöver vi inte bo i ett tiptoprenoverat hus. Vi rev ut det orangebruna dvärgköket och satte in ett nytt som passade huset (dyyyrt! men det var det värt), vi har målat och tapetserat om en del och kommer att putsa upp källaren och trädgården innan vi säljer. Och vi har insett att det räcker faktiskt.

Vi är fortfarande glada att bo i vårt mysiga hus, och att vi köpte ett hus för en tiondel av vad det kostar i "storstan" :D. Det var vårt första husköp, det var en riskabel affär iom dödsbo, men vi tänkte igenom risker vs pris ordentligt och det löste sig fint :). Och vi har lärt oss massor om hus, hur vi fungerar som enskilda personer och som par, och vad vi vill ha när vi letar efter nästa hus.

Eller snarare, nästa gård :). Nästa gång vi köper är minimikravet 4 hektar mark, och antingen så snorbilligt att vi kan smäcka upp ett storgarage + stall utan att ta megalån, eller att det redan ska ha de ekonomibyggnader vi behöver.

Eh det jag vill säga kort och gott är: Tuta och kör! Se bara till att du inte renoverar ihjäl dig eller din plånbok och sälj vidare när det känns rätt ;).

Så känner jag också. Jag behöver inte ha ett toppmodernt hus. Men jag vill ha ett fräscht och fungerande hus. Alltså inte massa fläckar på tapeter och söndriga lister, skeva skåpsluckor, droppande vattenkranar mm. Men jag vill inte ha ett hem som i inredningstidningar. Inte heller ett IKEA-hem.
Men om jag behöver byta köket, skulle det nog bli ett IKEA-kök tror jag. Men det får jag väl se då i så fall. ;)

Så tack för dina erfarenheter och tankar!

Och jag har lovat mig själv att inte renovera sönder varken mig själv eller mitt blivande hus. :)

Jag är i liknande situation som du, fast att jag sedan ett år tillbaka bor i ett hus. Det här huset är dock "färdigt" och jag flyttade in i det med föresatsen att känna efter om jag verkligen vill bo i hus (och på landet) efter att ha varit stadsråtta i hela mitt vuxna liv.

Jag vet nu att jag verkligen vill bo i hus och på landet - men inte i just det här huset. Håller därför ögonen öppna efter mitt hus, som jag kanske hittar i vår eller om två år eller...

Är ditt ev blivande hus attraktivt även för andra? Eller är det svårsålt? Om det är lättsålt så kan du ju prova - och om det inte passar, sälja. Är det inte attraktivt, så skulle jag tänka mig för innan jag köpte med tanke på att du inte provbott i hus tidigare.

Huset ligger bra. Intill en sjö. Men det ligger så solsidan är skuggad av en skog. Jag tror att det är hyfsat lättsålt. Så risk finns väl att det blir lite för dyrt för mig, men jag vill fortfarande hoppas att det inte blir det.

Sjöläge brukar vara lättsålt. Om du får chansen att köpa, gör det om det känns bra. Skulle du upptäcka att det inte var något för dig, så är det förmodligen lätt att sälja.

Nja, taxeringsvärdet är 633' och kvinnan som jag haft kontakt med trodde att priset skulle ligga runt det. Lite högt tycker jag. Men får väl se hur skicket är imorgon när det är visning, och man kan ju alltid lägga ett bud. ;)

Då ska vi se! Visningen är genomförd! :)

Börjar med lite bilder:
(tyvärr hade jag fel mobil med mig, så blev ganska kassa bilder :()

BOTTENVÅNING
IMG_20131215_123022_zps56827bec.jpg

Finingång. Färgen har släppt, men träet är inte ruttet. Vindskivor och underslag behöver bytas. Fönster behöver göras om, kanske det som är mest akut.
Fasaden är kass :( Släppt på fler ställen, den sitter kvar, men trycker man på den så känner man att den är lös.

IMG_20131215_122610_zps53d3ca31.jpg

Taket såg faktiskt helt ok ut. Någon panna som var sprucken och behövdes bytas, men inget akut att byta taket.

IMG_20131215_122335_zpsb2c97c4a.jpg

Utsikt från vardagsrum/matsal. Den lilla ängen där det kan gå två hästar :p. Den fortsätter en bit bort, låg och smal.

IMG_20131215_122246_zps7c3e7e3e.jpg

Kakelugn i både vardagsrum, och rummet bakom (vardagsrum/matsal) (den syns bara inte i hörnan).

IMG_20131215_122228_zps0f443fa4.jpg

Köket. Enligt mig hade det räckt med lite färg och nytt kakel. En bänklänga i en annan del av köket.

IMG_20131215_121303_zpsda6fb94e.jpg

Vid finingången. Jättefin trappa.

ÖVERVÅNING
IMG_20131215_120630_zpsa0b9d0d6.jpg

Fin kakelugn i det stora rummet uppe. Genomgångsrum.

Fanns liten gästtoa på första våningen. Endast dusch på övervåningen och badkar i källaren.

Jag tycker verkligen om huset. Det har sin charm. Det är inte fördärvat. Jag skulle kunna flytta in och bo där direkt. Men duschen på övervåning för fixas till, då det är spricka i plastmattan inne i duschen. Men då hade jag velat fixa så det blir ett helt badrum.
Det finns vrån överallt. Stort skafferi som man kan gå in i, inne i köket.

Det ÄR mkt att göra. Även om inget är sådär jätteakut. Men fasaden måste fixas till. Och som det är skrivet tidigare i tråden så är det ju dyrt. :(
Även skorstenen måste fixas till, och kakelugnarna är inte brukbara just nu (vad min sotare till vän såg). Att fixa till det skulle kunna kosta runt 35'. Minns inte allt vad de sa där. Men det var lite olika saker som behövdes göras. Det handlar om 3 kakelugnar.

De vill ha 650 000 för huset. Jag hade räknat med 500 000. Lånelöfte på 750 000, och då lägga 250 000 på renovering.

Så jag vet inte om jag kommer att ha råd att köpa det. Måste räkna på det.

Och så vet jag inte om jag klarar att fixa allt själv. (Självklart hantverkare på vissa saker), men jag menar ingen sambo/man. Det kanske hade varit roligare att göra det tillsammans med någon. Och jag räknar inte att det ska vara färdigrenoverat inom ett år. Utan ta det allt eftersom. Jag behöver som sagt inte ha allt i tipptopp skick.

Senast ändrad:

Lägg ett bud isf på 500.000 o se vad som händer :)

Vårt hus var först ute för 750.000 kr när gubben levde. Vi var inte ens o kollade på huset då för vu tyckte det var för dyrt o sambon ville inte bo i den byn. Det var dyrt för att vara i den byn o inte renoverat sen 70-80 talet o dessutom direktverkande el. Jag ville dock kolla.
Men sen försvann det från mäklarn. 6 mån senare kom det ut igen o då begärde dom 550.000 kr för det (gubben hade dötto dottern sålde).

Jag bokade en visning o sa till sambon att vi skulle kolla på de. Sambon var tveksam. Vi var dom enda som var intresserade av huset som hade kollat o dumma nog att vilja köpa ett hus på 264kvm som värms med direktverkande el :D

Började buda på 400.000 o dom sa 500.000 höjde till 430.000 o dom sa 470.000. Sa till mäklaren att vårt sista bud var 455.000 vilket dom accepterade :)
Så 13 juli förra året fick vi vårt stora efterlängtade hus. En del renovering men absolut inget akut. Vi håller just nu på att fixa till en gammal matsal (har varit 2 lägenheter förr) som ska bli barnrum. Har en blogg som finns på min profil :)

Ja det var vår historia.

Hoppas du kan köpa huset :)

Jag tycker verkligen om huset. Det har sin charm. Det är inte fördärvat. Jag skulle kunna flytta in och bo där direkt. Men duschen på övervåning för fixas till, då det är spricka i plastmattan inne i duschen. Men då hade jag velat fixa så det blir ett helt badrum.
Det finns vrån överallt. Stort skafferi som man kan gå in i, inne i köket.

Det ÄR mkt att göra. Även om inget är sådär jätteakut. Men fasaden måste fixas till. Och som det är skrivet tidigare i tråden så är det ju dyrt. :(
Även skorstenen måste fixas till, och kakelugnarna är inte brukbara just nu (vad min sotare till vän såg). Att fixa till det skulle kunna kosta runt 35'. Minns inte allt vad de sa där. Men det var lite olika saker som behövdes göras. Det handlar om 3 kakelugnar.

De vill ha 650 000 för huset. Jag hade räknat med 500 000. Lånelöfte på 750 000, och då lägga 250 000 på renovering.

Så jag vet inte om jag kommer att ha råd att köpa det. Måste räkna på det.

Och så vet jag inte om jag klarar att fixa allt själv. (Självklart hantverkare på vissa saker), men jag menar ingen sambo/man. Det kanske hade varit roligare att göra det tillsammans med någon. Och jag räknar inte att det ska vara färdigrenoverat inom ett år. Utan ta det allt eftersom. Jag behöver som sagt inte ha allt i tipptopp skick.

Jag hade lagt ett bud på 550 och snabb affär för att inte ge ett riktigt skambud som kan göra säljaren avig istället.

Ett badrum måste inte vara svindyrt att göra, det beror främst på vilka materialval du väljer och det kan man få fina för liten peng.

Sen får man ju ta in offerter på sånt som behöver göras men du inte kan göra själv och räkna på det.

Är du bara lite händig tror jag att du kan klara det själv, även om det kanske inte blir perfekt, men vad gör det då?
Sen har du kanske familj och vänner som kan hjälpa dig när det behövs?

Sen vet man ju aldrig, du kanske skaffar dig en sambo framöver?

Det blir inte billigare att knacka ner putsen och sätta träpanel i stället,eller är det just puts du vill ha? Efter lite googling så verkar det som om man ska räkna på ca 200´om man ska puta ett helt "normalstort" (nu vad som räknas som normaltstort?) hus. Men sen blir det väll rotavdrag på det också?

När vi bodde i hus så fick vi pris på ca 70´för att riva allt i badrummet,sen helkaklat + golvvärme,och nytt porslin och allt. Sen beslutade vi oss för att bara gjuta om golvet (lite för svag lutning) och in med ny golvmatta,det skulle kostat oss ca 7000,efter rotavdraget,men med mattan då. Det sägs ju att matta på golv/väggar är det bästa man kan ha. Vårat badrum var kanske 4x2 meter.

Det du kan göra är ju att ringa runt till olika firmor ang putsen och höra vad det skulle kosta,förklara skicket så får du säkert svar på vad som blir bäst/billigast.

Vet att förra hyresvärden fick betala typ 60´för att fixa sin fasad,vart massa sprickor efter ett vägarbete,sen målades hela fasaden om. Nu slutade det med att kommunen (eller vad det var) betalade hela kalaset tillslut. Problemet är ju att dte kanske inte bara är sprickorna,han hade en 40 cm lång spricka,men när dom började knacka så visade det sig att det var fler meter i omkrets som hade lossnat,så där vart det mer jobb än vad någon trott då dessa "småsprickor" i själva verket var mycket större. Dock var hans hus på säkert närmare 300 kvm,så det var/är ju jättestort!

Åhh vad mysigt det ser ut att kunna bli :)

Som Pulkaskurk sade, lägg ett bud på 550´eller 575´ . 500´kan kännas som ett skambud och man vill inte göra säljarna tvära så de inte vill sälja alls till dig (så blev det nästan när vi sålde vårt hus... jag blev tvärsur när vi fick ett riktigt skambud och var på vippen att hyra ut huset istället för att sälja).

Kolla upp vad det kostar att panela om fasaden istället för puts :)

Kolla upp vad det kostar att panela om fasaden istället för puts :)

i tillagg till detta, om du bestammer dig for panel sa kolla om det finns någon liten lokal sag. Vi har en valdigt nara som vi tanker använda nar vi tillaggsisolerar + ny panel. Grannen använde dem och förutom att det var behändigt att det var sa nara sa blev priset riktigt bra också :)

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 900
Senast: kolblakkur
·
Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 391
Senast: Magnum
·
Hemmet Tänkte höra här om man kan få lite tips och råd. Jag och min sambo har precis köpt vårt drömhus trots att det igentligen inte var läge...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 477
Senast: Raderad medlem 19815
·
Trädgård & Växter Jag är intresserad av ett radhus som har en liten och kraftigt sluttande tomt. Eller snarare, jag är intresserad av allt utom just den...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 506
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar