Kan jag ha hittat MITT hus?

Sv: Kan jag ha hittat MITT hus?

Tanken är att bo på bottenvåningen (sova i matsalsrum) och använda övervåningen till arbetsrum för fix av fönster och dylikt.
Kanske lite tidsoptimistiskt O_o

Jag tänker så jag blir helt snurrig. :crazy: Så hjälp mig gärna! Har jag missat något väsentligt?

En tanke bara.
Väggarna ser väldigt tunna ut. Jag hade lagt prio på fasaden med tilläggsisolering för att få vettig värme under vintern.

Sedan är det ju så att du får lön varje månad. Så de pengar du ska lägga in behöver inte tas ut på en gång. Tapeter och färg kanske du kan köpa på löpande lön? Uan att ta lån eller sparpengar?

Ja, jag gillar huset! :love:

*kl*

Tack så jättemycket för alla svar :love: :bow:!
Guld värt att få fler synvinklar i det hela :)!

Jag känner mig som en förvirrad tonåring :p
Ena stunden vill jag satsa, i nästa så vill jag skita i allt. Blir tokig på mig själv och min beslutsångest :banghead:. Jag är ås himla rädd att göra fel :(.

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra.

Jag är rädd att jag ska ha för lite tid. Men samtidigt kanske det är lättare att bli mer effektiv när det faktiskt finns saker att göra, som man vill bli klar med. Att till ex skrapa fönster, måla skafferi eller vad som helst. Jag tycker att det verkar kul ju :)!
Sen har det varit mkt senaste tiden. Tidigt i höstas fick jag en panikattack på jobbet, tappade helt kontrollen på allt. Tusen tankar i huvudet och jag visste inte vad som var sant eller påhittat. Och SÅ vill jag ju inte känna igen. Jag tror det var stressrelaterat. Separerat under hösten med flytt och dylikt, dessutom lite tufft mentalt på jobbet.
Och så har jag ju hästen oxå. Han vill jag ju också hinna med.
Men istället för att åka hem till mamma o pappa varje fredagskväll för middag och tv-tittande. Så kan den tiden läggas på huset.
Eller strunta i soffhäng med datorn i knät 2 timmar innan jag ska sova. Jag tror att det finns tid om jag vill. :)
Men vill jag??!! :nailbiting::banghead::crazy:
Har en stor klump i magen! Huset är ju supergulligt.

OM jag bjuder,så vill jag nog göra det så fort som möjligt. Och sätta ett datum om de går med på det eller inte. Det kommer komma ut till försäljning efter nyår. Det är alltså inte officiellt till salu ännu. Skulle de inte ta mitt bud, så får det ju vara så i så fall....O_o

Men du..
Jag tycker huset ser högst beboligt ut som det är och då kan du ta det i mindre etapper. Alltså mer ha huset som en stressboll än ngt som ska inverka negativt.

Det viktigast är att du inte påbörjar ett nytt projekt frrän projekt 1 är avslutat för då kan det snabbt gå utför.

*kl*

Tack så jättemycket för alla svar :love: :bow:!
Guld värt att få fler synvinklar i det hela :)!

Jag känner mig som en förvirrad tonåring :p
Ena stunden vill jag satsa, i nästa så vill jag skita i allt. Blir tokig på mig själv och min beslutsångest :banghead:. Jag är ås himla rädd att göra fel :(.

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra.

Jag är rädd att jag ska ha för lite tid.
....

Fast tiden ...

Huset ÄR ju beboeligt direkt. Sedan finns en hel massa saker med förbättringspotential.

Du behöver inte fixa fasaden direkt. Det händer inget allvarligt om väntar ett år. Du behöver inte greja med köket förrän du är helt säker på hur det ska se ut.
osv osv.

Ett projekt i taget.
Skulle du ledsna ur kan du sälja.

Så slappna av, och ge ett bud. :)

Jag tycker att du ska satsa :)

Å precis som TeamLundVer säger så är ju huset beboligt så du behöver ju inte stressa fram med renoveringen.

Husrenovering är ju rena rama terapigörat om man gör det i lugn och ro och inte har en deadline.
Visst det tar ju tid innan det blir klart då men gör det något?
Tar man ett rum i taget i lugn och ro så blir det ju sakta men säkert färdigt och klokt är det att varva små och stora projekt.
Tex om du ska göra ett lite mer krävande rum först när du har mkt motivation så är det klokt att ta ett mindre och lättare efter det så man inte stångar sig blodig och går in i en renoveringsvägg istället.

Fallet pa golvet forut var ju inte ratt sa vi skapade fall med mindre bjälkar uppepa dem stora bjälkarna. Sen lagger man golvskivor uppepa som da har fall (det ar ju alltså ett undergolv och man skapar fall genom att korrigera hojden pa bjälkarna snarare an att flytspackla uppepa golvskivorna - gipsskivor i ert fall). Pa med plastmatta efteråt. :)

Till TS.

Tipset du fatt att bara gora en sak i taget ar verkligen guldvart :bow: det ar latt hant att man blir lite exalterad i borjan och springer runt och petar och sliter i allt. Men chansen ar att man sedan star med allt halv klart for att man inte orkar langare. Satsa pa ett rum i taget/projekt i taget. Sen behöver man inte jobba pa huset varje dag, man masts ju fa vila upp sig lite, men det kan vara smart att ha en lite lista typ "pa tisdag kval ska jag riva ner innertaket" - "Helg nummer tva ska jag jobba med det". Det blir lite mer ordning i kaoset da.

T.ex. pa lordag ska vara ny koksluckor slipas, spacklas och malas. Just nu kanner jag att det ar bra, da behöver jag inte stressa under veckan och kan fokusera pa jobb istället :)

Tänkte uppdatera med lite mer bilder och min fina planlösning ;)

Planlösning
Namnloumlst-1_zps0f2b78f4.jpg

Jag tycker också att du ska satsa! Däremot undrar jag om du inte skulle göra badrum av det lillasovrummet (där är ju redan rördragning till dusch klar), använda genomgångsrummet till dressingroom och göra det tänkta badrummet till extra sovrum/kontor/syrum istället?

Huset är jättefint och har stor potential. När man kollar lite på hus på Hemnet i din del av landet (om den hemsida som du har lagt till under din presentation indikerar denna del av landet) så är det lite dyrt med det utgångspris som mäklaren har tänkt. Det verkar vara mer regel än undantag att motsvarande hus med renoveringsbehov ligger en bit under taxeringsvärdet.

Jag tycker att du ska satsa! Men gå till banken och skaffa ett högre lånelöfte för att täcka de stora och behövliga renoveringarna. Lägg sedan ett betydligt(!) lägre pris än taxeringsvärdet. Du ska ju ha råd med renoveringarna också utan att slutkostnaden för husköp och renovering kommer att övergå vad du skulle kunna få ut vid en senare försäljning.

På tal om det senare så tror jag absolut att du har allt att vinna på att putsa om huset istället för att lägga på en träfasad. :) Ett hus som inte ser riktigt rätt ut kan bli svårsålt.

Jag tycker också att du ska satsa! Däremot undrar jag om du inte skulle göra badrum av det lillasovrummet (där är ju redan rördragning till dusch klar), använda genomgångsrummet till dressingroom och göra det tänkta badrummet till extra sovrum/kontor/syrum istället?

Jag håller med dig.
Tycker din lösning är bättre.

Har läst den här tråden, och känner verkligen för dig och hoppas att du vågar satsa...
Fint hus med bra "känsla". Och inte minst verkar det finnas gott om förvaring, eller möjlighet till förvaring, vilket det inte gör i alla gamla hus.

Visst finns det renoveringsbehov, men också stor potential att utveckla huset, men det verkar ju vara beboeligt... Mitt råd till dig är lägg ett bud!

Men börja inte renovera på allvar förrän du bott i huset ett tag, med undantag då för att det kanske finns saker som inte alls fungerar (kakelugnarna t.ex) och som är nödvändiga för att det ska fungera att bo för just dig.

Vi har flyttat ett antal gånger, i några fall till hus med omfattande renoveringsbehov. Då har mögligt badrum, tak med omedelbart omläggningsbehov, kök som i stort sett faller sönder ingått vid köpet.

När vi kastat oss över invändig renovering omedelbart, t.o.m. före infyttning, så har vi i några fall ångrat oss, och fått lov att göra om bara ett par år senare, helt enkelt för att vi inte riktigt förstått "husets inneboende funktion".

Lite svårt att förklara på enkelt sätt, men det handlar om hur man naturligt rör sig i huset, hur självdragsventilationen fungerar i praktiken, hur ljus faller genom fönster, vilken sida av huset som träffas av den vanligaste vinden...

Så på något sätt är det kanske så, att det rum som man från början tror ska vara bäst att ha som arbetsrum/syrum/datorrum/vardagsrum, kanske är ett optimalt sovrum istället, för att det är lagom varmt och ljust (mörkt) i det rummet under alla årstider.

Så om det bara fungerar för dig, ta höjd ekonomiskt för en del renoveringar, men bo in dig ett bra tag innan du sätter igång...

Bara en sån sak som på vilka ställen man behöver/vill ha många eluttag, kommer man att få bättre känsla för efter en tid i huset.

Jag har funderat på det också. Det är väl mest att jag tänkt slå ihop mellanrummet och lilla sovrummet och så småningom även ta bort duschen och göra en ingång där. Det blir lite större än om man gör ett sovrum av hallen. Fast man kan ju iof göra så även balkongdörren ingår i rummet sas. Men den sidan med balkongen är ut mot vägen, som ändå är hyfsat trafikerad. Lilla sovrummet är mot grannen/skogen.
Men det är något jag får klura på OM jag nu köper huset. :)

Huset är jättefint och har stor potential. När man kollar lite på hus på Hemnet i din del av landet (om den hemsida som du har lagt till under din presentation indikerar denna del av landet) så är det lite dyrt med det utgångspris som mäklaren har tänkt. Det verkar vara mer regel än undantag att motsvarande hus med renoveringsbehov ligger en bit under taxeringsvärdet.

Jag tycker att du ska satsa! Men gå till banken och skaffa ett högre lånelöfte för att täcka de stora och behövliga renoveringarna. Lägg sedan ett betydligt(!) lägre pris än taxeringsvärdet. Du ska ju ha råd med renoveringarna också utan att slutkostnaden för husköp och renovering kommer att övergå vad du skulle kunna få ut vid en senare försäljning.

På tal om det senare så tror jag absolut att du har allt att vinna på att putsa om huset istället för att lägga på en träfasad. :) Ett hus som inte ser riktigt rätt ut kan bli svårsålt.

Ja, jag tycker också att det ligger högt. Men förmodligen för att sjön ligger andra sidan vägen. Men det är faktiskt inget som höjer värdet för mig :o.

Bara rent spontant, vilket pris tycker du hade passat bättre?
Betydligt lägre än taxeringsvärdet? Hur mkt är det?

Jag hade som sagt föreställt mig 500 000 för huset, kanske tom lägre. Men nu ligger det på 650 000. Och taxeringsvärdet är på 663 000 kr (kan ha skrivit fel här innan, då jag hade för mig att det var 633').
Om jag nu ska ge ett bud, vill jag ju inte ge ett så lågt bud att de dissar mig för det O_o.

Mkt kloka råd. :)

Jag kommer nog att vilja fixa vardagsrum/matsalsrum innan jag flyttar in, så som tapet och tak. Mest för att jag ska ha en grund att bygga på.
Som sagt även ev måla köket. Inget avancerat. Men då kan man skjuta på den lite större renoveringen som byte av köksinredning till längre fram :). Men inget är ju hugget i sten, kan ju hända att jag känner helt annorlunda om/när jag köper huset! ;)

*kl*
Hur mycket inkomst tycker ni att jag måste ha för att klara det här?
Mina "fasta" utgifter utan boende:
Hästen ca 4700 kr/mån (inkl allt)
Bilen ca 1500 kr/mån (inkl bensin(1000 kr), förs, skatt)
Mobil ca 400 kr/mån
Mat ca 1500 kr/mån
CSN-lån ca 550 kr/mån
Busskort 830 kr/mån
Summa: 9480 kr/mån
(ganska mkt när man ser det såhär :crazy::o)

*like* på det förslaget.

*kl*
Hur mycket inkomst tycker ni att jag måste ha för att klara det här?
Mina "fasta" utgifter utan boende:
Hästen ca 4700 kr/mån (inkl allt)
Bilen ca 1500 kr/mån (inkl bensin(1000 kr), förs, skatt)
Mobil ca 400 kr/mån
Mat ca 1500 kr/mån
CSN-lån ca 550 kr/mån
Busskort 830 kr/mån
Summa: 9480 kr/mån
(ganska mkt när man ser det såhär :crazy::o)

Jag tycker inte att det är så mycket med tanke på att du lägger nästan hälften på hästen. I övrigt verkar du leva billigt. Dock saknar jag möjligen några poster:

A-kassa?
Fackavgift?
Olycksfallsförsäkring?
Hemförsäkring? (hör i och för sig till boendekostnad)
Bredband?
Bensin? (klarar du dig utan bil när du flyttar)

Lånar du 1000000 kr och har driftskostnader på ca. 4500 kr/mån så får du en boendekostnad på 7000 kr/mån. Lånar du 750000 kr så blir boendekostnaden ca. 5700 kr.

Får du ut 20000 kr (eller 18000 kr vid lån på 750 000 kr) efter skatt så kan du simma lugnt, skulle jag säga. Då klarar du även räntehöjningar.

Tillägg: Tanken är väl dock att hästen kommer att bli betydligt billigare när du kan ha den hemma och då kan du ju räkna med lägre kostnader för häst(ar) på sikt.

Ja, just det. 140 kr i a-kassa.
Jag är inte med i ett fack just nu. Försöker få fram vad de kan göra för mig ;) Varför jag ska vara med där :o?

Hemförsäkring tror jag skulle bli ca 3000 kr/år, Men det räknar jag till boendekostnaden.
Bredband via mobilen. Iaf till att börja med.

Bensin är inräknat i de 1500 kr som bilen kostar. Det blir lite mer än en tank/månad. Jag klarar mig inte utan bilen. Speciellt inte om jag flyttar. Busskortet är för pendling till jobbet (3 mil enkel resa). Och bilen behöver jag i min lilla stad där kollektivtrafiken inte går där huset ligger och är väldigt dålig över lag. Men sparar nog in iaf en 1000-lapp i månaden på att ta tåget istället för bilen.

Nu minns jag inte riktigt driftkostnaden för huset.
Men har för mig: VA 4500 kr, sopor 1300 kr, enligt mitt förs bolag 3000 på förs. Sen är det ju el och uppvärmningskostad.
Det är en gammal dam som bott där, och efter hennes mått mätt så skulle driftkostanden vara 9000/ ÅR(!!!). Så jag får nog lägga på lite där. :p

Fick min elräkning igår, och i min lgh på 55 kvm använder jag ca 100 kwh/månad (eller mäter man i kwh?). Räcker det att dubbla den förbrukningen för detta huset tro?

Jag får ut 20 000.

Tillägg: Tanken är väl dock att hästen kommer att bli betydligt billigare när du kan ha den hemma och då kan du ju räkna med lägre kostnader för häst(ar) på sikt.

Bara på sommaren. Alternativt att sommaren kan bli lite längre = bara kallhyra i stallet maj-sep/okt. Så sommarmånaderna kan ju hästen bli lite billigare. Jag vill stå kvar i mitt nuvarande stall. Men jag vill ha en sommarhage vid mitt blivande hus.

Har förresten pratat med pappa i en timma nu.
Jag kan ju inte koncentrera mig, alla tankar handlar om detta HUS!! :banghead::banghead:

Jag vet att han inte vill att jag köper det. Men han försöker vara snäll mot mig och råda mig O_o.

Jag måste göra en lista till. För- och nackdelar om att köpa huset.

-Jag bor himla bra i min lgh idag granne med stationen.
-Jag måste köra till stationen varje morgon, för att på kvällen när jag kommer hem, köra direkt från stationen vidare till hästen. (finns bra omklädningsrum där)
-Jag är ensam, hade varit enklare att ha någon att bolla tankar och idéer med och roligare att göra det tillsammans.
-Ingen solsida. Skogen står i söderläge.
-MKT att göra
-Dyra saker att göra
-Högt pris
-mindre tid till hästen
-alla pengar till huset

+Huset är beboeligt
+Jag vill ha ett hus
+Möjlighet till sommarhage (har iof inte kollat med markägaren ännu)
+Roligt att få renovera
+Välgjort hus. Prydligt.
+Ligger med nära avstånd från stan (ca 3 km) men ändå på landet.
+Jag tycker om huset :love:

Kanske ingen komplett lista, men lite vad jag känner nu iaf

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 900
Senast: kolblakkur
·
Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 391
Senast: Magnum
·
Hemmet Tänkte höra här om man kan få lite tips och råd. Jag och min sambo har precis köpt vårt drömhus trots att det igentligen inte var läge...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 477
Senast: Raderad medlem 19815
·
Trädgård & Växter Jag är intresserad av ett radhus som har en liten och kraftigt sluttande tomt. Eller snarare, jag är intresserad av allt utom just den...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 506
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar