Sv: Kan hästar jävlas?
Å jag har inte ditt.. Det jag menar är dels att vi gärna tror att vi är tydliga "hästen vet vad jag förväntar mig" etc, fast vi i själva verket kanske inte är det. Jag ser det dagligen! För det andra kan det vara svårt att få en häst att upphöra med ett beteende den haft länge (som din??). Motivationen att fortsätta med beteendet är hög (stresskontroll tex) och motivationen för att sluta är låg.
Kanske. Men ditt problem har inte jag istället. Min tjej rymmer inte då jag har henne lös. Har henne helt lös i skogen då jag plockar bär/svamp mm. Jag leder henne lös till o från hagen. (inte alltid). Men tränar det mycket så respekten ska finnas där.
Nu är det mest jycke-problemet som finns. Bitandet slutade hon med för många år sen. Det va ju då hon va nykommen. Testade mej till max eller så "retades" hon.
Å jag har inte ditt.. Det jag menar är dels att vi gärna tror att vi är tydliga "hästen vet vad jag förväntar mig" etc, fast vi i själva verket kanske inte är det. Jag ser det dagligen! För det andra kan det vara svårt att få en häst att upphöra med ett beteende den haft länge (som din??). Motivationen att fortsätta med beteendet är hög (stresskontroll tex) och motivationen för att sluta är låg.