Kan hästar jävlas?

Sv: Kan hästar jävlas?

Kanske. Men ditt problem har inte jag istället. Min tjej rymmer inte då jag har henne lös. Har henne helt lös i skogen då jag plockar bär/svamp mm. Jag leder henne lös till o från hagen. (inte alltid). Men tränar det mycket så respekten ska finnas där.

Nu är det mest jycke-problemet som finns. Bitandet slutade hon med för många år sen. Det va ju då hon va nykommen. Testade mej till max eller så "retades" hon.:D

Å jag har inte ditt..:angel: Det jag menar är dels att vi gärna tror att vi är tydliga "hästen vet vad jag förväntar mig" etc, fast vi i själva verket kanske inte är det. Jag ser det dagligen! För det andra kan det vara svårt att få en häst att upphöra med ett beteende den haft länge (som din??). Motivationen att fortsätta med beteendet är hög (stresskontroll tex) och motivationen för att sluta är låg.

Fast jag har inte haft något problem länge... Jycken har jag haft i snart 2 år. Och det är sällan han springer i hagen utan att jag är där. Han är livrädd för hästen. (med all förståelse:D)..
Därför är det oxå svårt att få bukt med problemet. Bitandet fick jag som sagt bukt med. (med äckliga medel nerkletat på väggarna:angel:).....

Det är oxå det som är så farsinerande med hästar. Att de har sånkoll på vad som är ok. Och har koll på när de ska göra sina små rackartyg.

Påhopp? :confused:

Var då?

T ex det här:

Ja, och du kan fortsätta tro att hästarna jävlas med dig så kan jag fortsätta tro att de reagerar på någonting jag gör eller som händer runtomkring, som inte ens har med mig att göra överhuvudtaget.

Det är för mig ett otrevligt svar på mitt inlägg. Jag uppfattar dig som grälsjuk helt enkelt. Och det är inte jag. Jag kan ha fel... men likväl tycker jag den här diskussionen är slöseri på energi.

Jag kan säkert skriva spaltmeter om detta utan att jag lyckas förmedla hela bilden. Jag har inte tid med detta, så jag väljer att låta bli. Du får helt enkelt tro vad du vill.

Du skrev detta till mig i inlägget innan. Du skriver att jag får tro vad jag vill. Jag utvecklade det helt enkelt i mitt inlägg. Det var inget påhopp.

KL

Jag vet inte riktigt vad jag tror...jag tror nog att hästar inte jävlas för att "vara irriterande" men jag tror nog att olika hästar med olika humör och personligheter visar vad dom tycker på olika sätt.

Ett exempel är min unghäst. Hon har alltid bockat och flugit i luften när jag börjar rida iväg på henne. Sen när jag fått henne att sluta så går det bra. Jag har aldrig flygit av dvs hon har aldrig nått någon belöning. Eller? (Bara riden några månader, sen sjuk några och nu under igångsättning igen)

Hon är även väldigt dominant annars och blir även väldigt upprörd när hennes kompishäst bestämer över henne. Han är den första häst som har kunnat bestämt över henne och hon är väldigt arg över det och försöker dagligen hota han att lämna över ledarskapet trots att hon är rädd för han och inte vågar göra det för nära.

Ser faktiskt väldigt roligt ut. Hon bockgalopperar runt han i hagen och sparkar bakut mot han men på tryggt avstånd och han står lugnt och äter och skickar ut ett ben då och då när hon kommer för nära vilket gör att hon kastar sig iväg.

Jag tror att hon har oerhört svårt att ta fullt ut att någon annan bestämmer för hon vill bestämma själv, som ett litet barn och därför gör så här. Någon som vill teoretisera lite? :D

Jaha, bara för att du säger det ska jag accepter det. Varför ska jag googla på saker du säger när du själv inte kan acceptera andras uttalande utan källhänvisningar? Det finns ju google, eller hur?

Men Mizz, jag VET vad ordet betyder, jag behöver inte googla! Lite väsenskild frågeställning tycker jag från hur hästars hjärnor ser ut jämfört med människans, vilket kräver lite vetenskapliga referenser. Tycker förresten att etnologen (användarnamn?) förklarade denna del väldigt väl! :)

Hela den här snurriga diskussionen med dig belyser bara så väl varför det är viktigt att ha ett gemensamt språkbruk och inte hitta på egna definitioner på vedertagna begrepp och sedan hävda att de är lika korrekta som alla andras. Till slut förstår ingen någonting.

KL

Jag tror inte hästar är jävlas MEDVETET - t ex att en häst bestämmer sig inför ett ridpass att just "idag så ska jag var helt obstinat i höger varv".

Utan är den "jävlig" i höger varv så beror det på något som hästen försöker förmedla till sin ryttare på det sätt som den kan - genom att protestera på ett eller anant sätt mot det som hästen upplever som obehagligt.

Om sedan hästen kommer på att det funkar att kasta av ryttare, lägga sig ner eller skrapa av ryggaren mot sargen, det är sådant som den kan ha kommit på av en slump.

Däremot så tror jag hästar har slutledningsförmåga och kan klura ut saker och ting.

Mitt förra sto tillhörde den busigare sorten. När hon var 1 år så stod hon uppstallad i privatstallet vid en ridskola. En kväll jag kom så stod hon inne i sin box mycket tidigare än vad hon brukar göra. Får höra en att min häst varit så jävlig att hon var tvungen att bli instängd.

Vad hade då denna lilla fröken gjort... Jo, i hennes och hennes åringskompis hage fanns det en STOR jordhög efter stallbygget. Unghästarna hade kommit på att det var rätt kull att leka "herre på täppan". Hagen låg dock precis brevid paddocken där det pågick ridlektion med ponnybarn. Min fröken for upp på jordkullen, vilket resulterade i att hon skrämde skiten ur ponnysarna och de for runt som galningar och ponnybarnen for av och det låg ungar överallt.

Detta tyckte tydligen min fröken var hur kul som helst - för hon hade upprepat proceduren 4-5 gånger, men hon kom ju på det av en slump. När hon inte slutade, blev hon installad.

En annan gång när hon var äldre så skulle jag och min kompis ha lite träning i ridhuset. Hade pållarna lösa och vi släpade ut en stor presenning som vi skulle ha som lite miljöträning. Våra hästar springer så långt bort som möjligt från oss. När jag ställer mig mitt på presenningen och prasslar med godis så kommer min pålla. Kliver på presenningen utan problem. Upptäckte snabbt att den inte var farligt trots att den prasslade under hovarna. Men kompisen häst som var en DAM ut till hovspetsarna, tänkte INTE komma i närheten av den där ÄCKLIGA saken på backen. Efter mycket lock och pock och min pålla som knatade fram och tillbaka så kom kompisens sto. Stod framför presenningen med darrande framben och nosade på den, men VÄGRADE att gå på den.

Vad gör då min häst. Hon tar tag i ena hörnet med tänderna och så skakar hon presenningen så mycket hon orkar. Kompisens häst ser ut så här :eek: och springer iväg. Men hon är snabbt tillbaka och nu törs hon gå på presenningen. Det var precis som om min häst talade om för henne "MEN nu får du ge dig, det är inge farligt".

Jag och min kompis höll på att skratta ihjäl oss, men jag är helt övertygad om att hästar har viss slutledningsförmåga.

Visst kan vi uppleva att en häst "jävlas", men jag tror inte att de kan tänka den tanken själva.

/Lizzie

Jag tror inte att hästar jävlas. De kan däremot utveckla beteenden som vi människor inte gillar när vi ska rida och hantera dem, men de jävlas knappast. Det är bara ett sätt för dem att komma undan obehag eller ointressant/jobbigt arbete, vilket uppstår om man behandlar hästen illa eller som en sak istället för en individ. De upptäcker helt enkelt ett sätt för att "slippa undan". Ibland provar de sig fram (vilket brukar gälla ridskolehästar) eller så kommer de på det av en slump. Vet en häst som brukade stå och skrapa tänderna mot boxdörren, och en morgon kom hon åt haspen så att dörren åkte upp. Helskoj att komma ut och undersöka allt på egen hand, hon fortsatte såklart (tills man bytte boxlås). Visst blev matte irriterad och tog det som att hon jävlades...

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att hästar, precis som hundar och andra djur, gör djävulskap. Kanske inte för att utstuderat "jävlas" men för att testa gränserna. Lyckas ett "bus" så märker de ju att det funkar och kommer göra om samma sak igen.

Jag tror inte riktigt hästar gör saker för att jävlas, även fast det känns så ibland :p Kan bli helt tokig på min shettis när vi är ute och kör, promenader vad vi än gör. Då han drar ner huvudet där det finns gräs. Men det gör han ju inte för att jävlas, utan för att jag inte har varit så bestämd mot han när han gör så.
Tror inte en häst tänker, nu ska jag dra iväg med min ryttare för att jävlas. ;)

Det är bara ett sätt för dem att komma undan obehag eller ointressant/jobbigt arbete, vilket uppstår om man behandlar hästen illa eller som en sak istället för en individ.

Ursäkta om jag är petig nu, men får inte den här meningen att gå ihop;
Varför skulle hästen tycka att något var jobbigare/mer ointressant för att man "behandlar hästen illa eller som en sak istället för en individ"?
Nog sjutton kan de försöka sig på att slippa arbete/obehagliga saker ändå, behandlar man dom som en "sak" så låter man de ju i regel iaf inte komma undan med fel lösningar i situationen (kan bli lite robot över det hela) medans det är lätt att det blir värre om man är för inkonsekvent och av misstag lär hästen att den kan komma undan.

Inte läst alla inlägg.

Nej, jag tror inte hästar jävlas. Oftast vill dom tala om någonting och så misstolkar vi det som jävelskap.
Sen är väl hästar rätt lata av naturen så dom utvecklar sitt eget sätt för att slippa jobba så långt som möjligt.;)

*KL*
Inte orkat plöja igenom alla nya inlägg...
Har man inte sett det, kan det vara svårt att tro på. Sen tycker jag att många här tar upp beteenden som jag inte anser vara att djävlas. De beteenden jag talar om, är givetvis inlärt, precis som hos människor, och alla däggdjur:smirk: Men dessa individer utför dessa beteenden för att de kan, och att de vill utföra detta mot ex. en viss människa. Ingen av de jävliga hästar jag har träffat har varit i Sverige, de har antagligen haft en tuffare uppväxt, men, de utför dessa beteenden för att jävlas. Sen om ni vill lägga in en massa hästpsykologi bakom, visst, med det kan man göra på människor oxå. Lilla Lisa är jävlig, men hennes pappa slår henne. Ja, en anledning, men hon är förtfarande jävlig

Har inte läst hela tråden. Men jag är ganska bomb säger på att hästar kan jävlas fast jag tror inte att dom tänker att i dag ska jag jävlas

Sen om ni vill lägga in en massa hästpsykologi bakom, visst, med det kan man göra på människor oxå. Lilla Lisa är jävlig, men hennes pappa slår henne. Ja, en anledning, men hon är förtfarande jävlig

Skillnaden är väl att "jävlig" inte finns med i hästens register. Kusen reagerar bara efter inlärt beteende och instinkter utifrån olika situationer vilket inte jag kallar att "jävlas". Det måste finnas uppsåt bakom ordet "jävlas".

Jag håller med ändå på ett ungefär, om man pratar om någon annan term- t ex aggressivitet. En häst kan visa aggressivitet och är då aggressiv oavsett om den har en anledning till det eller inte (vilket de såklart ofta har) och lilla Lisa kan vara aggressiv för att hon växt upp i en "aggressiv" miljö eller bara inte lärt sig bättre men är ändock aggressiv.

Jag tycker att det säger sig själv att det blir jobbigare/obehagligare för hästen om den blir behandlad dåligt? Det blir iaf en negativ klang.
Med sak istället för individ menade jag snarare "när man inte tar hänsyn till individen", uttryckte mig väl dåligt. Jag menade mer att om man inte tar hänsyn till individen, anpassar man inte arbetet för individen och det kanske inte bli lika roligt. Det har ingenting med inkonsekvens att göra. Man kan vara väldigt konsekvent men ändå ha anpassat arbetet till individen.

De beteenden jag talar om, är givetvis inlärt, precis som hos människor, och alla däggdjur:smirk: Men dessa individer utför dessa beteenden för att de kan, och att de vill utföra detta mot ex. en viss människa.

Ingen av de jävliga hästar jag har träffat har varit i Sverige, de har antagligen haft en tuffare uppväxt, men, de utför dessa beteenden för att jävlas. Sen om ni vill lägga in en massa hästpsykologi bakom, visst, med det kan man göra på människor oxå. Lilla Lisa är jävlig, men hennes pappa slår henne. Ja, en anledning, men hon är förtfarande jävlig

Hur vet du att de "utför beteenden" för att jävlas?

Människor kan resonera och förstå konsekvenserna av sitt handlande på ett abstrakt plan, det kan inte hästen.

Människor kan resonera och förstå konsekvenserna av sitt handlande på ett abstrakt plan, det kan inte hästen.
Långt ifrån alla människor kan förstå detta "konsekventa handlande" på det abstrakta planet. Då hade vår verklighet sett annorulunda ut. ;)
Vi lever i en stressad värld där människan många gånger är verklighets frånvarande, stressen vi tar med oss till stallet påverkar hästen långt utöver våra synliga gränser.

Det är möjligt för hästen att kopiera ett beteende ifrån en annan
häst eller människa, detta kan ske även när människan tror sig tala hästspråk och inte är klar över att det är energin/känslorna/stressen som hästen läser -inte hur människan själv viftar med en pinne framför hästen. :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 636
Senast: Enya
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka