Kan hästar jävlas?

Sv: Kan hästar jävlas?

Intressant ämne att diskutera....

Jag är osäker om svaret är nej! Tänker då just på min tjej då hon va nykommen hos mej... Då hade hon dille på att bita i väggarna i stallet. Väldigt besatt faktiskt. Men jag jobbade med det direkt genom att ryta eller "rycka till" i grimman om jag hade henne i grimskaft.
Ganska snart insåg hon ju vad jag ansåg om det hela.. Men ni ska inte tro att hon slutade ens då jag va där.. Bara då jag tittade på henne.. Vände jag ryggen till så högg hon i väggen. Samma sekund jag vände mej om så slutade hon och såg allmänt oskyldig ut:angel:.. Jag kunde se henne i ögonvrån hur hon studerade mej hela tiden jag va i stallet och då hon trodde jag va upptagen med annat så smög hon munnen närmare en vägg eller pelare och högg tag för att slita bort en flisa.
Jag hade samtidigt väldigt roligt åt henne då det va så väldigt övertydligt provocerande.. För hon har alltid varit en ängel då jag är koncentrerad på henne. Men blev en liten :devil: då jag vände mej om.

Jag kan gå med på att detta va ett testande betende från hennes sida. Men det kändes väldigt som om hon jävlades med mej.. Och inte bara i det gällande bita i väggen.
Detsamma gäller då hunde är i hennes hage. Är jag med så skiter hon fullkomligt i jycken. Men ser hon att jag är upptagen med nåt så går hon till attack direkt.

Bääsan är en ögontjänare!:D

Släng gärna in komentarer om vad ni tror.

Obehag = allt som hästen ser som negativt. Om hästen märker att du flyttar staketet så att den får mindre yta att äta och röra sig på ser den det som negativt.

Men obehag menar jag allt som hästen upplever negativt.

Ja men snälla. Har du läst hela konversationen från början. VEM har sagt att detta är sprunget ur jävlas? Jag har ju gång på gång sagt att denna häst inte kan det, han har inte kapaciteten till ngt sådant. :crazy:

du får nog ursäkta att folk har svårt att förstå vad du argumenterar. ena stunden säger du detta, och andra vidhåller du med en oxes envishet att hästar är dumma bara för att vara dumma osv. vilket är det?

Då har jag tolkat dig fel. Finns ingen orsak för dig att bli nedlåtande för det...

Helt riktigt, fel av mig. Om man nu inte förstår ett inlägg så går man tillbaka och söker info och får man inget i det gör man en fråga. Jag brukar ofta gå tillbaka och börja om från början och för att få grepp om det jag inte förstod. Men ibland finns inte svaret att finna och då frågar man, oftast den som kan bistå med det.

du får nog ursäkta att folk har svårt att förstå vad du argumenterar. ena stunden säger du detta, och andra vidhåller du med en oxes envishet att hästar är dumma bara för att vara dumma osv. vilket är det?

Å andra sidan får man väl hålla isär diskussionerna och/eller ta reda på vad jag menar. Det är två helt skilda diskussioner jag för plus att jag lagar mat samtidigt. Och om ni inte kan hålla isär dem, hur kan jag?

Å andra sidan får man väl hålla isär diskussionerna och/eller ta reda på vad jag menar. Det är två helt skilda diskussioner jag för plus att jag lagar mat samtidigt. Och om ni inte kan hålla isär dem, hur kan jag?

Eftersom det är dina tankar?

Obehag = allt som hästen ser som negativt. Om hästen märker att du flyttar staketet så att den får mindre yta att äta och röra sig på ser den det som negativt.

Men obehag menar jag allt som hästen upplever negativt.

Hur kan det bli obehag med stänga ett fåtal ha, nu pratar vi inte liten jordhage kontra stora gröna beteshagar. Eller öka arealer, för det skedde lika ofta.

det brukar vara av den som skrivers eget intresse att tydliggöra klart vad denne menar, men visst, är du inte intresserad av det så blir det milt talat ganska svårt och du kan knappast bli irriterad på att folk inte fattar eller hur? Nu frågar jag ju dig dessutom rakt ut vad du menar, så du får gärna förklara.

Appropå smart. När min gamle valack ser mig börja gå längs staketet i den hagen han går så kommer han med en väldig fart och börja söka av staketet en 20-50 meter framför mig. Vänder jag då, så byter han håll och springer om mig, byter jag lite till så tröttnar han oftast och återgår. Detta gäller alltid när jag börjar söka av staketet, aldrig annars. Annars skiter han i mig totalt.

Intelligent eller inlärt beteende. Och vad för inlärt beteende?

Du svarade mig på mitt svar till Allimac. Om vart jag skrivit att han jävlades med mig med detta beteende, vilket han inte gjorde. Appropå smart, vilket han inte är.
Gick nu tillbaka för att leta reda på det inlägg som du skrev detta i men hittar det inte? :confused: I exakt vilken inlägg förklarade du situationen, alltså att han lärt sig det från när han va liten?

För jag hittar det inte, och iom att du anklagat mig för att inte läsa dina inlägg skulle det vara intressant att veta att du verkligen skrev det? Att du verkligen skickade det inlägg du påstått att jag aldrig läste?

Så vart har jag skrivit att du missat att han lärde sig detta som liten. Som sagt jag brukar, garderar mig här, kolla upp vad jag svarar på och hur det ser ut.

det brukar vara av den som skrivers eget intresse att tydliggöra klart vad denne menar, men visst, är du inte intresserad av det så blir det milt talat ganska svårt och du kan knappast bli irriterad på att folk inte fattar eller hur? Nu frågar jag ju dig dessutom rakt ut vad du menar, så du får gärna förklara.

I exakt vilken diskussion är det du inte förstår?

Då kanske hästen kom fram till staketet för att han var nyfiken på om du skulle öka ut hans hage. Och göra den större.

Nu ger jag upp denna disskution om det inte kommer upp nått mer intressant ämne.

Men jag vill fortfarande veta i vilket inlägg (nummer på inlägget, du får gärna citera) som du skrev denna förklaringen i. För han tycker det är dumt att hoppa på människor och säga att de inte kan/har läst utan att själv kolla om man verkligen skickat inlägget.

För jag kan iaf inte hitta det.

Jag förstår inte varför du drar exemplet med hur din häst gör med staketet i hagen, utifrån TS fråga om hästar kan jävlas. Och sen säger du att du INTE anser att den jävlas.
och sen i ett ytterligare senare inlägg går du tillbaks till att säga att du anser att hästar ofta och mkt väl kan vara dumma bara för sakens skull.

Jag rör mig inte fram och tillbaka, det gör jag för att bli av med honom. Ny häst i flocken? Jag kan gå fram och prata med dem, klappa dem och sedan påbörja det jag kom dit för. Samma visa.
Tja, med era mått mätt så kan han inte "shit, nu kommer matte och ska kolla staketet. Jag måste titta så det är OK före henne" , men däremot så tror jag att "shit, nu kommer matte och ska kolla staketet. Jag måste titta om det finns ett hål så jag kan sticka innan hon hinner laga det" . På ett ungefär och jag vet varför han "tänker" så. Inlärt beteende faktiskt. Som i en annat inlägg skrev jag att han "jävlas" inte, han har inte det där extra kugghjulet. Han är jävlig faktiskt, eller har varit.

Ursäkta om jag missuppfattat dig, men detta trodde jag var anledningen till att du trodde att han kom fram till dig när du fixade staketet. Och det har jag trott ändå tills du skrev vad den riktiga anledningen var. Därav mina missförstånd.

Ja, och du kan fortsätta tro att hästarna jävlas med dig så kan jag fortsätta tro att de reagerar på någonting jag gör eller som händer runtomkring, som inte ens har med mig att göra överhuvudtaget.

Jisses...

För det första så skrev jag i mitt första inlägg i den här tråden:
Iofs är det väl en definitionsfråga om vad man menar med "jävlas".

Sen radade jag upp ett antal händelser som jag ansåg var beräknade ifrån hästens sida, som svar på maria-mp:s inlägg.

Jag har utifrån detta aldrig påstått att dessa händelser uppkom i syfte att JÄVLAS med människan. Bara att det kan uppfattas som så, samt att hästens troliga syfte var att slippa ifrån någonting.

Jag har hållit på med hästar i flera år, och givetvis har jag varit med om massvis av incidenter, som orsakats av alltifrån insektsstick, rädda ryttare, bilar, stenar, fladdrande presenningar, sadeltryck you name it! Nu radar jag upp två incidenter som jag anser kan vara beräknande från hästens sida, och blir påhoppad på det här sättet. Nej, diskussionen med dig är slut från min sida.

Jag förstår inte varför du drar exemplet med hur din häst gör med staketet i hagen, utifrån TS fråga om hästar kan jävlas. Och sen säger du att du INTE anser att den jävlas.
och sen i ett ytterligare senare inlägg går du tillbaks till att säga att du anser att hästar ofta och mkt väl kan vara dumma bara för sakens skull.

Trådar följar alltid ursprungsinlägg eller hur! Kan det vara så att mitt inlägg var en fortsättning på ngt som ngn annan nämnde? För vart säger jag att det är ett svar på TS inlägg?
Ja, jag sett hästar var dumma för att bara vara dumma. Men jag har aldrig sett det i kontakt med människor, för jag tycker att de flesta beteende ihop med människor har sin förklaring.

Det finns en stor fara med ditt resonemang, och det är att du (tex) bestraffar hästen för någonting den inte förstår. Du lägger ett ansvar på hästen (ur ryttarens perspektiv) som den inte kan ta.

Hänvisar till mitt svar till Allimac76, där skriver jag bla så här:
Jag har hållit på med hästar i flera år, och givetvis har jag varit med om massvis av incidenter, som orsakats av alltifrån insektsstick, rädda ryttare, bilar, stenar, fladdrande presenningar, sadeltryck you name it!

Jag har ovan radat upp 2 incidenter som jag anser är orsakade av beräkningar från hästens sida. Vi vet väl alla att man lär sig läsa hästar med åren.

:) Han har aldrig kommit fram till mig vid staketjobb. Är du galen, då kan ju matte begränsa ännu mer. Genom att ta fast honom. Han söker av staketet före mig, som jag skrev 20-50meter aldrig mindre.

Intressant ämne att diskutera....

Jag är osäker om svaret är nej! Tänker då just på min tjej då hon va nykommen hos mej... Då hade hon dille på att bita i väggarna i stallet. Väldigt besatt faktiskt. Men jag jobbade med det direkt genom att ryta eller "rycka till" i grimman om jag hade henne i grimskaft.
Ganska snart insåg hon ju vad jag ansåg om det hela.. Men ni ska inte tro att hon slutade ens då jag va där.. Bara då jag tittade på henne.. Vände jag ryggen till så högg hon i väggen. Samma sekund jag vände mej om så slutade hon och såg allmänt oskyldig ut:angel:.. Jag kunde se henne i ögonvrån hur hon studerade mej hela tiden jag va i stallet och då hon trodde jag va upptagen med annat så smög hon munnen närmare en vägg eller pelare och högg tag för att slita bort en flisa.
Jag hade samtidigt väldigt roligt åt henne då det va så väldigt övertydligt provocerande.. För hon har alltid varit en ängel då jag är koncentrerad på henne. Men blev en liten :devil: då jag vände mej om.

Jag kan gå med på att detta va ett testande betende från hennes sida. Men det kändes väldigt som om hon jävlades med mej.. Och inte bara i det gällande bita i väggen.
Detsamma gäller då hunde är i hennes hage. Är jag med så skiter hon fullkomligt i jycken. Men ser hon att jag är upptagen med nåt så går hon till attack direkt.

Bääsan är en ögontjänare!:D

Släng gärna in komentarer om vad ni tror.

Jag har också en "ögontjänare" - han står snällt i boxen med boxdörren öppen så länge jag är där. Går jag däremot iväg för att hämta sadeln kan det hända att han går ut. Jag tycker inte att han jävlas med mig - det är inlärningen som brister (= mitt ansvar!). Jag är inte tillräckligt konsekvent för att han ska förstå att han ska vara kvar i boxen. Eftersom motivationen att gå ut är stor (gräs, höspill, kompisar..) krävs det ganska mycket av mig som tränare att få honom att vilja vara kvar i boxen, även när jag går därifrån. Jag tror detta resonamang är applicerbart även i ditt fall.

Senast ändrad:

Kanske. Men ditt problem har inte jag istället. Min tjej rymmer inte då jag har henne lös. Har henne helt lös i skogen då jag plockar bär/svamp mm. Jag leder henne lös till o från hagen. (inte alltid). Men tränar det mycket så respekten ska finnas där.

Nu är det mest jycke-problemet som finns. Bitandet slutade hon med för många år sen. Det va ju då hon va nykommen. Testade mej till max eller så "retades" hon.:D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 636
Senast: Enya
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka