Kan hästar jävlas?

Sv: Kan hästar jävlas?

Ja, och du kan fortsätta tro att hästarna jävlas med dig så kan jag fortsätta tro att de reagerar på någonting jag gör eller som händer runtomkring, som inte ens har med mig att göra överhuvudtaget.

Näpp, jag har läst allt. Och har inte lässvårigheter. Men om jag missat något, eftersom jag inte kan hitta det jag missat, kan du väl skriva det igen? :)

Det är den gängse tolkningen av ordet.

Okej. Gängse tolkning. Min kommer frånSvenska Akademiens ordlista. Min egen uppfattning är att jävlas kan göras för egen vinning. Däri ligger mina tolkningar. Och därför lade jag upp frågan vad människans tolkningar av jävlas var.

Men jag tror inte att hästar kan känna empati. De kan inte förstå att en sak gör ont på en annan varelse. De kan inte förstå hur en annan varelse känner i vissa situationer.

Däremot kan de själva bli oroliga om t ex ett stos föl förs ifrån henne. Men jag tror inte att stoet kan förstå att hennes föl blir oroligt. Hon gnäggar inte efter fölet för att hon förstår att det är oroligt. Men det är bara en teori som jag omöjligt kan bevisa.

Däremot ser ju hästar hur ens utstrålning är. De ser om någon mår dåligt och oroas kanske själva av att denna individ inte mår bra. Men jag tror inte att de oroas för att de förstår att den mår dåligt, alltså inte ur tröstande synvinkel utan för att de själva är oroliga.

Har du aldrig sett ett sto lugna sitt oroliga föl? eller det mkt speciella ljud de har för att lugna ett föl som uttrycker rädsla eller oro? Ett sto som går i en hage och fölet har förirrat sig lite för långt bort innan det upptäcker att mamma är längre bort än det avsåg, blir oroligt och kan då uttrycka rädsla/oro. Mamman å andra sidan har haft full koll hela tiden och är inte orolig över huvud taget. Dock agerar mamman lugnande dvs enbart för att lugna fölet, inte sig själv.

de flesta djur har liknande beteende gentemot sina avkommor.

Du var inte med. Men det var jag. Jag kände hästarna sen flera år. De var båda trygga och trevliga hästar för det mesta.

Det finns en stor fara med ditt resonemang, och det är att du (tex) bestraffar hästen för någonting den inte förstår. Du lägger ett ansvar på hästen (ur ryttarens perspektiv) som den inte kan ta.

Jag gissar att det är något i linje med att medvetet tillfoga annan skada eller irritation, utan att själv dra fördel av det (för egoistiska handlingar är ju inte motiverade av att jävlas).

Då får du nog belägga detta med fakta, inte egna definitioner.

Tack, så jag oxå kan "se".

Okej. Gängse tolkning. Min kommer frånSvenska Akademiens ordlista. Min egen uppfattning är att jävlas kan göras för egen vinning. Däri ligger mina tolkningar. Och därför lade jag upp frågan vad människans tolkningar av jävlas var.

Alla ord finns inte med där, så man får helt enkelt läsa sig till betydningen.
Men googla så ser du snabbt vad ordet betyder för de allra flesta, vllket framgår ur sammanhanget. Det finns mig veterligen inget negativt laddat verb som innebär att göra något för egen vinning.

Då får du nog belägga detta med fakta, inte egna definitioner.

Tack, så jag oxå kan "se".

Språk styrs inte av fakta, utan av hur människor använder det. Det hade förstås varit lättare om någon supermyndighet talade om för oss hur man ska tala och bli förstådd, men så är det inte. Fast exemplet är ju talande för att kommunikation är svår tom med mellan människor och att man därför ska vara försiktig att övertolka djurens signaler.

Jag tänker inte läsa mig till definitonen ur sammanhang. För då färgar min erfarenhet vad jag kan tyda ur texten. Om du säger att det betyder jävlas betyder en viss sk så vill jag ha den faktan inte vad en stor grupp människor säger. Det behöver inte vara den rätta betydelsen för det. Eller acceptera att vi alla lägger olika värden i ordet. För en del jävlas det en alldeles kolossalt och andra hanterar efter individer.

Och jag ser nu att du själv kom fram till en vettig slutsats.

Har du aldrig sett ett sto lugna sitt oroliga föl? eller det mkt speciella ljud de har för att lugna ett föl som uttrycker rädsla eller oro? Ett sto som går i en hage och fölet har förirrat sig lite för långt bort innan det upptäcker att mamma är längre bort än det avsåg, blir oroligt och kan då uttrycka rädsla/oro. Mamman å andra sidan har haft full koll hela tiden och är inte orolig över huvud taget. Dock agerar mamman lugnande dvs enbart för att lugna fölet, inte sig själv.

de flesta djur har liknande beteende gentemot sina avkommor.

Jo, jag kan ha fel. Var bara en tanke. Men jag tror iaf inte att de kan känna en lika ingående empati för andra som vi kan. Alltså, inte exakt hur och varför någon känner som den gör.

Näpp, jag har läst allt. Och har inte lässvårigheter. Men om jag missat något, eftersom jag inte kan hitta det jag missat, kan du väl skriva det igen? :)

För att forsätta diskussionen och för att jag ska kunna förklara. Varför kan det inte vara ett inlärt beteende?

Jag tänker inte läsa mig till definitonen ur sammanhang. För då färgar min erfarenhet vad jag kan tyda ur texten. Om du säger att det betyder jävlas betyder en viss sk så vill jag ha den faktan inte vad en stor grupp människor säger. Det behöver inte vara den rätta betydelsen för det. Eller acceptera att vi alla lägger olika värden i ordet. För en del jävlas det en alldeles kolossalt och andra hanterar efter individer.

Och jag ser nu att du själv kom fram till en vettig slutsats.

Jag vet inte om du tycker att det ligger prestige i detta, eftersom du framhärdar med din egen förklaring, men din tolkning (som du gärna får ha) är avvikande från normen. TS definierar ordet i sitt första inlägg: Jävlas, dvs att vara dum bara av anledningen att vara dum (ingen synbar orsak eller vinning). Förstår du vad jag menar nu?

För att forsätta diskussionen och för att jag ska kunna förklara. Varför kan det inte vara ett inlärt beteende?

Jo, om det är ett inlärt beteende måste hästen fått nån credit för det. Annars gör den det ju enbart för att den vill, alltså inte för att den vet att den är duktig när den gör så eller får något positivt utav det.

Min syn på inlärt beteende alltså.

Senast ändrad av en moderator:

Men varför kan jag inte få ha en avvikande (och jag är ju inte ensam om man nu bara sträcker sig till tråden) förklaring på ett ord? Vi är ju en del i tråden som avviker från normen. Och när jag frågar runt här så kan jag plussa på en hel del till.

Jag förstår vad du menar om man nu läser ursprungsinlägget.

Och då måste jag svara, med den nya betydelsen. Ja, hästar kan jävlas en hel massa, per den definitionen. Jag har sett en massa hästar som är dumma för att bara vara dumma. Och då pratar jag inte om att dumma sig.

Men det är mkt få hästar som jävlas, per min definition. För det mesta finns förklaring mkt lättare att tillgå.

Men varför försöker du slå under bältet med att påstå att det går prestige för mig i detta. Måste alla var efter normen. Är det onormalt att det finns andra som inte har den erfarenheten som du har eller ser andra saker som du inte ser? Tycker det är lågt av dig att öht inte kunna diskutera en sådan simpel sak utan att hålla dig till en vettig nivå.

Okej, vad kan hästen få för belöning om den söker av staketet före mig?

Nej, och just därför kan det inte vara ett inlärt beteende eftersom inte du har lärt honom det och han inte får något utav det. Därför gör han det enbart för att han vill, för att han tycker det är kul t ex.

Men jag tycker fortfarande att du ska filma honom när han kommer í full galopp och tjeckar staketet innan dig. Så man får se exakt hur han ser ut, vilket uttryck han har.

Hästar kan ju självklart göra saker utan nån egentlig anledning, men de gör det inte för att jävlas med andra utan kanske för att de har tråkigt eller helt enkelt vill.

Den teorin står jag fast vid, iaf tills du visat film eller bilder, för jag har aldrig sett någon häst göra något som utan förklaring enbart skulle va för att jävlas med andra.

Men varför försöker du slå under bältet med att påstå att det går prestige för mig i detta. Måste alla var efter normen. Är det onormalt att det finns andra som inte har den erfarenheten som du har eller ser andra saker som du inte ser? Tycker det är lågt av dig att öht inte kunna diskutera en sådan simpel sak utan att hålla dig till en vettig nivå.

Helt enkelt för att ord betyder vissa saker. Om man har egna tolkningar blir det onödigt svårt att kommunicera och att förstå varandra. Det är bättre och lättare att bara acceptera vad massan anser än att vara envis... Jag tycker för övrigt att diskussionen hållit en god nivå.

Men varför är just din och många med dig slutsats mer riktigt än min och många med mig slutsats. Istället att hävda att din är den som är riktig kom med fakta istället, så som du deklarerat för andra här i tråden ska göra.
Har du ingen, kan det ju inte vara så? Eller.
Jag har min tolkning och den gängse tolkningen.

Gör slut på diskussionen istället med fakta och inte oförskämdheter. Om du kan vill säga.

KL

Från Andrew McLean, PhD i etologi, har jobbat mer än 25 år med hästar och inlärning:

The horse also has an excellent memory although in some respects theirs is much better than ours. While our memory is affected by our recall and reasoning abilities, the memory of the horse is more stable, probably because it is unclouded by reflection.

.... the horse only retrieves memories of events and places when it is confronted with the original or similar stimuli. This makes for a much clearer and more accurate memory. Every horse person is aware of the fact that the horse knows if there is something slightly different in its environment. You could say the horse has a photographic memory.

... On the downside, the horse remembers tension and fear better than anything else.

Horses are mammals and so their learning mechanisms are similar to those of humans. Like us they are swift at trial and error learning (learning the right reaction through reward), excellent at classical conditioning (i.e. learning associations, cues or aids) and masters at habituation (getting used to things). They can also learn to generalise to stimuli, (alterations in aids) and they can even learn categories of things (based on similar physical characteristics). However according to one of the most respected researchers in this field, Professor Christine Nicol of Bristol University, experiments indicate that while horses are capable of forming categories of simular characteristics of things "there is no evidence that they can develop abstract concepts". So while there are some mental similarities that horses share with humans, there are also some important differences. Understanding these differences is central to achieving a high level of success with all horses rather than just a few.

What people erroneously consider to be examples of reasoning in their horse generally turn out to be excellent examples of trial and error learning. The pony that fiddles with the gate latch and learns to open it is a typical example. It's clever, but it isn't reasoning. It's the same process by which horses learn equitation. Horses learn to avoid pressure form the reins and legs by giving a correct response that was initially learned by trial and error. Then they learn associated cues such as seat and weight aids.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 633
Senast: Enya
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka