Kan hästar jävlas?

Sv: Kan hästar jävlas?

Jag gissar att det är något i linje med att medvetet tillfoga annan skada eller irritation, utan att själv dra fördel av det (för egoistiska handlingar är ju inte motiverade av att jävlas). Om personers val att tolka hästens beteende på detta sätt säger jag bara: som man känner sig själv, känner man andra, trots att det är fråga om två olika arter.

Jag ser det som att medvetet göra ngt för att få egen vinning. Eller har det ett eget "namn". Vi kanske ska klara ut innebörden.

Intressant!

Iofs är det väl en definitionsfråga om vad man menar med "jävlas".
Men jag har varit med om följande
  • Häst trampar skötare på foten. Nöjer sig inte med detta utan lägger HELA tyngden på och dessutom skruvar ner hoven. AJ!
  • Häst och ryttare är ute i skogen. Ska rida under en grov, lågt hängande gren. Hästen ser chansen att bli av med ryttaren och springer fort under innan ryttaren ska hinna ducka. Givetvis för att bli av med ryttaren. Det här genomskådade dock ryttaren som fick stopp på framfarten halvägs in i grenen.
  • Till och med tuppar kan vara lömska och beräknande. Har haft en ilsken tupp som ofta la sig i bakhåll för att kunna smyga på mig för en attack.

inget av detta har fortfarande ngt som helst att göra med att vara det du i mänskliga termer kallar "jävlig".

* Märkte hästen ens att skötaren fot var under hoven? Om den märkte det, förstod hästen att det var just en fot och det då gör ont på skötaren? Vad är det som säger att hästen inte brukar "skruva ned hoven" även i marken?

Joodå... nämnda häst var känd för just detta :rofl: Betonggolv under. Och det var innan man brukade gå med stålex.

*Förstod hästen att grenen skulle svepa ryttaren ur sadeln? Lade hästen ens märke till grenen? Hur bedömer man det? Var inte det ryttarens egen tolkning av situationen? Kanske hästen helt enkelt tyckte att grenen var obehaglig och ville skynda sig förbi? Har sett min egen häst i hagen med obehag pressa sig förbi hängande grenar, fort för att komma undan obehaget. Varför vill hästen bli av med ryttaren? Vad gjorde ryttaren? Kanske detta var anledningen till att hästen rusade?

Trygg häst i alla lägen annars. Äldre märr, har ingen anledning att tro att hon var dum i huvudet, snarare tvärt om. Ryttaren gjorde inget speciellt, men det är ju alltid bekvämt att gå utan. Ger faktiskt hästen credit för att den var så kreativ i sitt tänkande.

Tack, intressant.

Ja, precis som våra vänner djuren är olika. Har vi människor olika bagage.

Jag ser det som att medvetet göra ngt för att få egen vinning. Eller har det ett eget "namn". Vi kanske ska klara ut innebörden.

Men det är ju en konstig definition. Man brukar använda ordet i kontexten "bara för att jävlas", ie, att ställa till det för andra utan att egentligen tjäna något på det (bara tillfredsställelsen av att se någon annan irriterad). Att göra något för egen vinning kan vara lika positivt som negativt. Det mesta vi gör, gör vi ju för egen vinnings skull!

Jo precis :)
Hästen gör det för att den vill få det så behagligt som möjligt. Inte för att den vill jävlas med ryttaren. Däremot kanske den inte tycker om ryttaren/människan och därför vill bli av med denna.

Men det är en annan sak iaf, än att jävlas.

Exakt, det är en definitionsfråga, vad som är att jävlas. Som ryttare kan man ju uppfatta det som att jävlas. Men syftet är ju att slippa ifrån arbetet.

Jag ville också berätta att ju mer jag har läst om vår kunskap om djurs intelligens desto mer har jag förstått att vi egentligen ingenting vet :angel: Att mätas iq på en annan art är inte direct lätt och många test som gjort är skrattretande och säger mer om forskaren i sig. Ett exempel från ovanstående bok är att hästar ansågs dummare än nötdjur då de inte kunde avgöra under tester att inte äta ett sockerrikt foder som gjorde att de mådde dåligt av i efterhand. Hur detta har med intelligens att göra och inte oförmågan av att känna av distinkta ämnen med hjälp av smaklökarna kan man undra :eek: En kort personlig blygsamma slutledning, vi vet faktiskt inte tillräckligt för att säga varken bu eller bä och jag friar heller än fäller :idea:

Mumin

Joodå... nämnda häst var känd för just detta :rofl: Betonggolv under. Och det var innan man brukade gå med stålex.

Trygg häst i alla lägen annars. Äldre märr, har ingen anledning att tro att hon var dum i huvudet, snarare tvärt om. Ryttaren gjorde inget speciellt, men det är ju alltid bekvämt att gå utan. Ger faktiskt hästen credit för att den var så kreativ i sitt tänkande.

Och med hjälp av dessa motiveringar sluter du dig till att hästen faktiskt jävlas? Att den beter sig på det här sättet medvetet för att ställa till med bekymmer, göra det besvärligt för människan? Vi ser nog väldigt olika på det. Ingen av dina förklaringar svara på mina frågor.
Jag har inte påstått att hästen är dum i huvudet. Att den är trygg säger ingenting om hur den uppfattade den hängande grenen eller hur ryttaren betedde sig. Inget speciellt? Vad innebär det?

Antingen är det rätt, eller så är det fel. Då får du nog belägga det med fakta, inte egna upplevelser.

Ja nu är jag ju knappast ensam om att ha BC och inte heller att ha en självgående sådan, så det är ju inget unikt, och det finns ju en orsak till att den används till det den gör. Det är inte enbart fråga om rätt eller fel när man vallar, ingen situation är den andra lik och för att greppa händelseförloppet före de 30 kvigor som vill något annat, ibland i helt osannolika situationer. Där samma moment upprepas gång på gång är ju en sak, men även om det gång på gång handlar om vallning så är det ändå totalt annorlunda, av mycket logiska orsaker.

Kicki :)

inget av detta har fortfarande ngt som helst att göra med att vara det du i mänskliga termer kallar "jävlig".

Nej, det är just därför jag skriver att det är en definitionsfråga.

Dessutom är mitt inlägg ett svar på maria-mp:s inlägg där hon refererar till "lömskt, beräknande" beteende, vilket jag spann vidare på.

Men jag tror inte att hästar kan känna empati. De kan inte förstå att en sak gör ont på en annan varelse. De kan inte förstå hur en annan varelse känner i vissa situationer.

Däremot kan de själva bli oroliga om t ex ett stos föl förs ifrån henne. Men jag tror inte att stoet kan förstå att hennes föl blir oroligt. Hon gnäggar inte efter fölet för att hon förstår att det är oroligt. Men det är bara en teori som jag omöjligt kan bevisa.

Däremot ser ju hästar hur ens utstrålning är. De ser om någon mår dåligt och oroas kanske själva av att denna individ inte mår bra. Men jag tror inte att de oroas för att de förstår att den mår dåligt, alltså inte ur tröstande synvinkel utan för att de själva är oroliga.

Därför förstår de kanske inte att de gjort illa någon, utan bara att de gjort fel om denna individ jagar iväg hästen t ex.

Ja, vadå? :D

Jag skulle jättegärna se på film hur det ser ut eftersom han gör det varje gång du kommer och kollar staketet! Eller på bilder iaf.

Det är ju omöjligt att bedömma något man inte sett i verkligheten, men jag står fast vid min teori.

bråka, krångla

Som du säger, det mesta gör man för egen vinning. Vad är det som säger att när man djävlas är det för ingenting?

Ja, vadå? :D

Jag skulle jättegärna se på film hur det ser ut eftersom han gör det varje gång du kommer och kollar staketet! Eller på bilder iaf.

Det är ju omöjligt att bedömma något man inte sett i verkligheten, men jag står fast vid min teori.

LÄSER DU inläggena? Eller sållar du bara? Bara en stillsam undran.

Och med hjälp av dessa motiveringar sluter du dig till att hästen faktiskt jävlas? Att den beter sig på det här sättet medvetet för att ställa till med bekymmer, göra det besvärligt för människan? Vi ser nog väldigt olika på det. Ingen av dina förklaringar svara på mina frågor.
Jag har inte påstått att hästen är dum i huvudet. Att den är trygg säger ingenting om hur den uppfattade den hängande grenen eller hur ryttaren betedde sig. Inget speciellt? Vad innebär det?

Du var inte med. Men det var jag. Jag kände hästarna sen flera år. De var båda trygga och trevliga hästar för det mesta.

Det är väldigt mycket som man inte kan beskriva i ord när det gäller hästars beteende (och människors beteende också för den delen) . Vissa saker måste ses och kännas.

Jag kan säkert skriva spaltmeter om detta utan att jag lyckas förmedla hela bilden. Jag har inte tid med detta, så jag väljer att låta bli. Du får helt enkelt tro vad du vill.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 633
Senast: Enya
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka