Kan hästar jävlas?

Sv: Kan hästar jävlas?

Stoet där, säger att hon gör så för att hon kan. Hon kollar upp om uti fall att det skulle finnas ngt roligare utsidan.

Min gamle är likadan, bara för han kan. Den hästen skulle jag inte säga att han jävlas, han är jävlig bara, iaf i sin undoms glada dagar.

Jag tror att många vanor som för oss verkar meningslösa ger hästen något form av behållning, kanske sysselsättning, utsöndrande av endorfiner etc etc. De kan också fortsätta med ett beteendet för att de är programmerade att göra det på tex en särskild plats. De reflekterar inte över varför.

Han gör det ju för att han vill. För att han tycker det är kul! Eller för att han tycker om dig eller förväntar sig en godbit kanske.

Det kunde jag köpa om det var även i andra situationer vid hagvistelse, men det är endast vid staketsökning. Inte vid intag av häst under icke ordinarie tid, eller greninläggning, bara besök eller ens avsökning av hage efter grimma/förlupna skor. Då kommer han till mig. Vid avsökning av staket är väldigt, väldigt viktigt att söka av staketet före mig, fort. Alltid rusar han längs staket och nu pratar vi stor hage, han kan komma mer än en kilometer ifrån mig i vissa hagar. Men för honom är det viktigt att vara före mig om jag går längs staketet, går jag mitt i hagen tittar han upp och kommer bara lunkandes.

Och vari ligger obehaget att försöka komma undan mig när han hela hagen att göra det i. Läs mitt inlägg ordentligt?

jadå.. det kan dom.. :D

finns en ponny på ridskolan.. när domaren säger '"varsågod och rid" så skenar han ut på framridningsbanan :p men tji fick han den gången ryttaren var på framridningsbanan när hon fick startsignal.. oj va han såg förvånad ut när han kom in på banan och fick hoppa hela banan utan startsignal.. lurad :p

hästar är enkla djur, dom tänker omte så avancerat MEN dom är inte heller naiva våp som med stora blåa ögon bara kvittrar "ja chefen!" och utför allt som ryttaren säger och anstränger sig till det yttersta för att vara ryttaren till lags..

hästen vill kanske inte alltid det ryttaren vill och lär sig med knep hur dom kanske slipper undan.. för vem har inte hört "hästen testar dig" :smirk: så om man då violl att hästen ska rygga och hästen tycker "fy va trist, orka jobba, vi ställer oss lite på bakbenen" och vips slapp man jobba dressyr på banan och får rida ut i skogen istället :D

jag är övertygad om att många hästar bestämer mer än vad man tror.. dvs att det kan gå skitfint att jobba dressyr på banan 9 av 10 ggr men den där tionde gången så ville hästen inte och genom några enkla knep så tror ryttaren "åhh han är trött på banan vi rider ut" och då är det ju hästen som har bestämt..
och OBS att jag inte menar 10 dagar i sträck på dressyrbanan utan 10 ggr under 3-4 veckor kanske..

Fast det tycker inte jag är att jävlas. KAN de göra något, betyder för hästen att det faktiskt är tillåtet. För att ta ett exempel: min häst kom på att om hon brallade och reste sig, fick hon en eftergift på tygeln och ett break (särskilt om matte åkte av :angel:). Så länge jag inte bestraffade eller gav henne något obehag då gjorde detta, uppfattade hon det som att det var okej. När jag började säga ifrån ordentligt slutade hon omedelbart med det dåliga beteendet.

Nu handlar ju inte allt beteende från hästens sida om ett samspel med människan. Titta hur de kan göra mot varandra, har haft en häst som varit ett slående exempel på detta. Och att "jävlas" med varandra eller människan är ju precis som för barn något man har en utvecklingsgrad på och en ev. markering, vad som är "roligt jävlas" och vad som är "roligt jävlas inte"! :D

Kicki :)

Håller helt med dig om att hästar har humor! Har tidigare haft en lustigkurre, som älskade practical jokes. :D

Aha, nu förstod jag bättre.

Men kan det va såhär då?
Att han ser dig som en "inkräktare", alltså som en häst som tränger in på hans revir. En ny häst i flocken. Han är kanske van vid att du kommer in genom grinden, men när du helt plötsligt börjar röra dig fram och tillbaka längs staketet blir han nyfiken på vad du vill. Vad du gör där.

Jag tror omöjligt att han tänker "shit, nu kommer matte och ska kolla staketet. Jag måste titta så det är OK före henne" typ. Så tänker inte hästar.

Men du får gäna filma hur det ser ut, för det vore jättekul att se! :banana:

Ju längre denna tråd framskrider, ju mer undrar jag. Vad ligger i människans "jävlas"?

Får vi slippa undan/får belöningar om vi jävlas?

*KL*
Jag vidhåller bestämt att endel hästar, de mest intelligenta på alla plan kan jävlas. Har Ni inte sett det, fine.. Jag är utbildad biolog så jag anser mig ha lite koll. Alla hästar har inte den "intelligensen", men ett fåtal har. Utan att tillskriva dem mänskliga attrubut. Har även sett det i ett fall bland hundar... Riktigt lömskt, beräknande..

Intressant!

Iofs är det väl en definitionsfråga om vad man menar med "jävlas".
Men jag har varit med om följande
  • Häst trampar skötare på foten. Nöjer sig inte med detta utan lägger HELA tyngden på och dessutom skruvar ner hoven. AJ!
  • Häst och ryttare är ute i skogen. Ska rida under en grov, lågt hängande gren. Hästen ser chansen att bli av med ryttaren och springer fort under innan ryttaren ska hinna ducka. Givetvis för att bli av med ryttaren. Det här genomskådade dock ryttaren som fick stopp på framfarten halvägs in i grenen.
  • Till och med tuppar kan vara lömska och beräknande. Har haft en ilsken tupp som ofta la sig i bakhåll för att kunna smyga på mig för en attack.

Intressant!

• Häst trampar skötare på foten. Nöjer sig inte med detta utan lägger HELA tyngden på och dessutom skruvar ner hoven. AJ!
  • Häst och ryttare är ute i skogen. Ska rida under en grov, lågt hängande gren. Hästen ser chansen att bli av med ryttaren och springer fort under innan ryttaren ska hinna ducka. Givetvis för att bli av med ryttaren. Det här genomskådade dock ryttaren som fick stopp på framfarten halvägs in i grenen.

• Men vänta nu. Vaddå "givetvis"? Vi människor är inte så bra på att tolka varandra alla gånger, hur kan du påstå att du vet hur hästar tänker? Nej, backa några steg så inser du nog att det finns typ 1000 möjliga förklaringar till hästens beteenden i samtliga fall. Jag tycker att det är skrämmande att många har en så, ska vi säga, okritisk hållning till sina egna slutsatser.

Rena biologiska skillnader i hjärnan. Prefrontal cortex till exempel. Människan har förmågan att planera och agera logsikt, djur som saknar detta och kan därför inte "jävlas".

Det där stämmer då absolut inte. För att byta lite spår några minuter så viker jag in på hund, närmare bestämt BC, en stor strateg som besitter stor förmåga att både planera och agera logiskt. Har själv haft den stora förmånen att äga en sådan hund som tog detta till sin spets. Sedan så är människan och djuret inte för den skull i takt om man säger så, men att säga att det är en avsaknad är fel!

Aha, nu förstod jag bättre.

Men kan det va såhär då?
Att han ser dig som en "inkräktare", alltså som en häst som tränger in på hans revir. En ny häst i flocken. Han är kanske van vid att du kommer in genom grinden, men när du helt plötsligt börjar röra dig fram och tillbaka längs staketet blir han nyfiken på vad du vill. Vad du gör där.

Jag tror omöjligt att han tänker "shit, nu kommer matte och ska kolla staketet. Jag måste titta så det är OK före henne" typ. Så tänker inte hästar.

Men du får gäna filma hur det ser ut, för det vore jättekul att se! :banana:

Jag rör mig inte fram och tillbaka, det gör jag för att bli av med honom. Ny häst i flocken? Jag kan gå fram och prata med dem, klappa dem och sedan påbörja det jag kom dit för. Samma visa.
Tja, med era mått mätt så kan han inte "shit, nu kommer matte och ska kolla staketet. Jag måste titta så det är OK före henne" , men däremot så tror jag att "shit, nu kommer matte och ska kolla staketet. Jag måste titta om det finns ett hål så jag kan sticka innan hon hinner laga det" . På ett ungefär och jag vet varför han "tänker" så. Inlärt beteende faktiskt. Som i en annat inlägg skrev jag att han "jävlas" inte, han har inte det där extra kugghjulet. Han är jävlig faktiskt, eller har varit.

Jävlas för mig är att göra något för att reta upp någon annan. Alltså man gör det för att andra ska bli sura på en. För att skapa problem för andra.

Det kan jag omöjligt se hur hästar skulle göra. De gör saker för att själva få en bättre tillvaro. T ex för att slippa göra sådant som de tycker är tråkigt eller sådant som bringar dem obehag.

Och då är det kanske dags att börja tänka på om man inte skulle kunna göra det lättare för hästen, så att den tycker det är roligt att tävla till exempel och inte bringar den obehag. Istället för att bara ge den mer obehag genom att försöka undervika olaten den skapat genom starka metoder (hjälptyglar, skarpa bett, slag osv).

Att säga att hästar kan jävlas tycker jag är en ursäkt för att bringa denna obehag. Varför inte bara ge hästen en positiv upplevelse. Lite coaching och förståelse?

Ju längre denna tråd framskrider, ju mer undrar jag. Vad ligger i människans "jävlas"?

Jag gissar att det är något i linje med att medvetet tillfoga annan skada eller irritation, utan att själv dra fördel av det (för egoistiska handlingar är ju inte motiverade av att jävlas). Om personers val att tolka hästens beteende på detta sätt säger jag bara: som man känner sig själv, känner man andra, trots att det är fråga om två olika arter.

Nja, det tror jag inte på. Då skulle han väl hela dagarna gå och leta efter hål i staketen så han kan smita.

Men filma som sagt! :bump:

Det där stämmer då absolut inte. För att byta lite spår några minuter så viker jag in på hund, närmare bestämt BC, en stor strateg som besitter stor förmåga att både planera och agera logiskt. Har själv haft den stora förmånen att äga en sådan hund som tog detta till sin spets. Sedan så är människan och djuret inte för den skull i takt om man säger så, men att säga att det är en avsaknad är fel!

Antingen är det rätt, eller så är det fel. Då får du nog belägga det med fakta, inte egna upplevelser.

Nej, hästar jävlas inte. De tänker inte, de reagerar och agerar instinktivt.

Fast det tycker jag är att förenkla det hela. Hästar har en egen vilja. Om man säger att de reagerar och agerar instinktiv så låter det för mig som att de är på samma nivå som en fisk eller daggmask ungefär.

Jag anser att det är en definitionsfråga vad som är att "jävlas". Om en ridskoleponny t ex inte vill bli hämtad av en elev ur sin box så kan den vända rumpan till, lägga öronen och hota med bakfoten. Den har märkt att det fungerar att skrämmas på detta sätt. Det här kan man uppfatta som att den jävlas. Fast syftet från hästens sida är just att få slippa arbete. Inte att retas.

Att hästar är kännande varelser som innehar känslor råder ingen tvivel om, inte heller i forskningsvärlden. Vi har kommit långt sedan "endast instinkter som robotar tiden" Men att en häst medvetet jäklas tror jag inte på, snarare som de flesta beskrivit att de lär sig att ett negativt beteende får en positiv förstärkning.

Sedan är det absolut inte sant att hästar eller andra djur inte har utvecklade delar av hjärnan i fram och frontalloberna utan de är inte LIKA utvecklade enligt gällande standards, vilket är en jäkla skillnad. se gärna nedan Vi bör också visa en stor respekt för att vi faktiskt förmodligen aldrig kommer att kunna avgöra till hundra procent hur ett djur fungerar eftersom vi inte kan kommunicera på samma sätt. Vi kan endast avgöra vad vi tror och från vårt mänskliga perspektiv av vad intelligens är och hur det fungerar.

För dom som är intresserade är här en sammanfattning av hur hästens hjärna fungerar ur vetenskaplig relevans.(alltså troligast idag ;-) från
The Behaviour of horses. In realtion to management and training av min absoluta favorit författare Dr Marthe Kiley Wothington.

Framloberna är den "tänkande hjärnan, självmedvetande mm
Kännande delen av hjärnan tro vara i mittersta regionerna och i den bakre delen tenderas det till att analysera information, oftast inte medveten information. Det man inte får glömma är att detta är en förenklad bild av hjärnan och att den egentligen arbetar som en enhet då alla delar är sammankopplade.

I jämförelse med andra däggdjur kan man se att hästen har en mkt väl utvecklad bakre del, här finns bl.a. balans, rörelseförmåga osv.
Det som är mkt intressant är att hästens frontala lober/framlober i jämförelse med ex hunden är mkt större och mer veckad. Faktiskt är den mer veckad än den mänskliga delen av samma hjärna. Men eftersom detta ställde till det ordentligt i forskningssammanhang då man trott att storleksmässighet är endast den avgörande faktorn när det kommer till intelligens så skedde det efter mkt diskussioner en förändring av tolkning inom vetenskapliga förhållningssätt, att det ska vara i förhållande till djurets egna vikt. Så djuret ska helt enkelt behöva en större hjärna för att hålla reda på dess kropp och sedan även kunna intelligent använda sig av denna. Enda problemet med den ”nya” teorin är att Indisk spetsekorre eller andra arter i familjerna Ptilocercidae och Tupaiidae blir då förhållandevis mer intelligenta än Homo sapiens. ;)
Hästen har i alla fall en extra ordinärt bra utvecklad cerebral cortex och vi kan enbart undra hur de använder den. Vi måste därför vara mycket försiktiga när vi påtalar dem som mindre intelligenta tills vi kommit till den punkten att vi kan förstå dem.

Mumin- Etolog

Men vänta nu. Vaddå "givetvis"? Vi människor är inte så bra på att tolka varandra alla gånger, hur kan du påstå att du vet hur hästar tänker? Nej, backa några steg så inser du nog att det finns typ 1000 möjliga förklaringar till hästens beteenden i samtliga fall. Jag tycker att det är skrämmande att många har en så, ska vi säga, okritisk hållning till sina egna slutsatser.

Jo precis :)
Hästen gör det för att den vill få det så behagligt som möjligt. Inte för att den vill jävlas med ryttaren. Däremot kanske den inte tycker om ryttaren/människan och därför vill bli av med denna.

Men det är en annan sak iaf, än att jävlas.

Intressant!

• Till och med tuppar kan vara lömska och beräknande. Har haft en ilsken tupp som ofta la sig i bakhåll för att kunna smyga på mig för en attack.

* Märkte hästen ens att skötaren fot var under hoven? Om den märkte det, förstod hästen att det var just en fot och det då gör ont på skötaren? Vad är det som säger att hästen inte brukar "skruva ned hoven" även i marken?

*Förstod hästen att grenen skulle svepa ryttaren ur sadeln? Lade hästen ens märke till grenen? Hur bedömer man det? Var inte det ryttarens egen tolkning av situationen? Kanske hästen helt enkelt tyckte att grenen var obehaglig och ville skynda sig förbi? Har sett min egen häst i hagen med obehag pressa sig förbi hängande grenar, fort för att komma undan obehaget. Varför vill hästen bli av med ryttaren? Vad gjorde ryttaren? Kanske detta var anledningen till att hästen rusade?

*Inga kommentarer till tuppen. Har inga erfarenheter av tupp-beteende.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 633
Senast: Enya
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka