Kan hästar jävlas?

Sv: Kan hästar jävlas?

hästar kan med all säkelhet jävlas! he he ja vet de. min ponny han jävlades som fasen med mig ibland särskilt när han kände att ja inte redigt va med. och saken är den att ja vet att han jävlas, de känns. och alla som ser de säger oxå att han jävlas, ögonen lixom gnistrar till å så börjar han lattja runt XD jäkligt kul enligt han men inte alltid lika kul för en som ryttare men va fasen, ha är ju så söt :love: he he

Jovisst, han kanske tyckte det var jättekul att busa och bocka (om det nu va det han gjorde?). Men jag är helt säker på att han inte gjorde det för att jävlas/retas/irritera dig utan antingen för att bli av med dig/sadeln eller något annat han upplevde som obehag, eller för att han tyckte att det var kul.

Många gånger när hästar bockar eller börjar springa fortare (skenar) gör de det för att de kommer i obalans. För att ryttaren inte sitter i absolut balans utan flänger runt på ryggen eller lägger vikten framåt (hästen hamnar på framdelen = hästen hamnar i obalans).

Pröva själv att låta någon sitta på dig när du kryper eller "rida på din rygg" och du kommer känna direkt om denna rör sig det minsta där uppe. Speciellt om du springer snabbt med en person på ryggen också, då känner du hur svårt det är och hästarna löser det alltså antingen genom att fly eller försöka bli av med obehaget som sätter dem i obalans.

Bara en liten tanke som kanske kan vara bra att tänka på, INNAN man börjar klaga på att hästen jävlas och retas med en när den bockar/skenar för ingenting.

Oftast (alltid) är det människan som är problemet, men folk tänker inte så långt. För det mesta.

Som någon sa tidigare, är det att lägga mänskliga värderingar på ett djur.

Det vi kan tolka som att de jävlas, är egentligen deras sätt att visa dominans. Om ryttaren "inte är med" så är den per definition inte en bra ledare, och bör avsättas omedelbart.
Nu verkar så många hästar ha resignerat inför detta, och låter oss komma undan med så mycket, att när vi möter de hästarna som ställer krav på sin ledare, så tycker vi att de jävlas.

Det är tragiskt att människor tänker så om hästar, att de inte lärt sig mer om deras natur... :(

Att gå emot spöet tyder för mig på att hästen är dominant och tycker att den som använder pisken borde rätta in sig i ledet. Det är ett helt logiskt beteende.

Jo fast det beror också på hur brukaren använder det.

Används det på rätt sätt, som en förlängd arm kommer hästen att acceptera det och svara för hjälpen/signalen.

Används det som slagträ eller för bestraffning kommer hästen inte att ta det som en markering/hjälp utan som ett anfall och därför försvara sig. Speciellt om någon uppe på ryggen börjar slå den oavbrutet eller slår till den hårt för att "korrigera" den kommer hästen att försvara sig mot det oförvarnade angreppet.

Sedan finns det ju såklart andra hästar som flyr från angreppet också.

så du kan skippa obehag och glädje och skriva ett inlägg därifrån.
;)

Allvarligt talat tror jag inte hästar tänker så. Du kanske uppfattade det så, men jag tror inte hästar börjar bocka eller busa helt utan anledning, om det inte är av glädje förstås.

Men du får gärna skriva lite mer om situationen, t ex i vilka lägen han gjorde det och vad du menar med att han bara gjorde det när inte du va "redigt med" ;) Alltså när du inte drev på honom eller inte höll i tyglarna?

Allvarligt talat tror jag inte hästar tänker så. Du kanske uppfattade det så, men jag tror inte hästar börjar bocka eller busa helt utan anledning, om det inte är av glädje förstås.

Men du får gärna skriva lite mer om situationen, t ex i vilka lägen han gjorde det och vad du menar med att han bara gjorde det när inte du va "redigt med" ;) Alltså när du inte drev på honom eller inte höll i tyglarna?

Hmmm, okej. Ska jag skriva om fenny_92´s erfarenheter. Det för ju fram diskussionen med jättekliv.

Oj, blandade ihop er :angel:
Aja, men vill i så fall gärna höra mer om situationen.

Jo fast det beror också på hur brukaren använder det.

Används det på rätt sätt, som en förlängd arm kommer hästen att acceptera det och svara för hjälpen/signalen.

Används det som slagträ eller för bestraffning kommer hästen inte att ta det som en markering/hjälp utan som ett anfall och därför försvara sig. Speciellt om någon uppe på ryggen börjar slå den oavbrutet eller slår till den hårt för att "korrigera" den kommer hästen att försvara sig mot det oförvarnade angreppet.

Sedan finns det ju såklart andra hästar som flyr från angreppet också.

Ja, jag håller med dig om detta. Hur som helst är problemet sannolikt inte hästen.

nej, jag tror inte att hästar har intelligens nog att jävlas. som många har påpekat så handlar det snarare om att välja välbehag före obehag.

däremot så tror jag att just detta leder till att de tycks utveckla just sina speciella tekniker.

att en häst slår mot spöt på ridskolan är antagligen därför att den efter ett antal gånger upptäcker att det ger mer verkan, dvs mer välbehag för den själv än att börja jobba mer. många ryttare känner sig säkert osäkra när hästen börjar sparka mot spöt och slutar därför att använda spöt. vips har hästen lärt sig att slå mot spöt = slippa undan det.
hästar lär sig mönster otroligt lätt. de väljer alltid lättaste vägen och därför gäller det som människa att alltid ge den som lättaste möjlighet att göra rätt... men det är inte alltid så lätt att göra :angel:

jag tror inte heller motsatt, att hästar gör saker för att vara "snälla"...

KL

Jag tror som någon att det beror på vad man stoppar in i begreppet jävlas..

Jag kan tänka mig att en ranglåg häst i hagen upplever det som att hästkompisen "jävlas" när han blir puttad, småbiten, lite skuffad runt osv.. Det är ju bara det att jävlas är ett mänskligt uttryck, så det är nog farligt att sätta stämpel på det så att säga..

Men eftersom jag inte tror att hästar är speciellt smarta (eftersom de står ut med oss människor fast de egentligen skulle kunna bete sig hur som helst och vi skulle inte ha speciellt mycket att sätta emot 600 kg muskler) så tänker de nog inte så...

Så när vi säger att hästen jävlas, så beror det nog oftast på obehag, eller dominans eller tom rädsla.. och det är ju oftast svårt att veta vad det är när det händer första gången, så vet man med sig att hästen mår bra och inte har något obehag någonstans, så är det troligtvis så att hästen testar. Man får lära känna sin häst, och det kan ju vara svårt om det är en ridskolehäst.

Sen är det ju också så att hästar lär sig lika lätt dåliga saker som bra.. lönar det sig att kasta av en liten unge på ridskolan och man får slippa lektionen då, så är det nog ganska troligt att det kommer hända igen...

Vart långt det här.. men som alltid så ska man nog akta sig för att översätta hästbeteende till människospråk.. vi är ju helt enkelt inte samma ras..

Lustigt ändå att diskutionen alltid kommer upp när det gäller djuret häst och aldrig tex hundar? :) Hur många har ställt frågan på ett forum om en hund kan jävlas? :)

KL*

hästar är av naturen lata, precis som alla andra arter! lär de sig att de kommer undan om de gör en viss sak så självklart gör de den saken, och jag tror att hästen lär sig att om han gör den saken när ryttaren är i balans så händer inte så mkt, men är ryttaren ur balans ja då slipper ma arbeta en stund.

min förra häst var gudasnäll så länge jag var med! men om medryttaren hämtade honom själv så kunde han hitta på allt möjligt, tex stegra rak mot henne och sikta med framhovarna, helt enkelt för tt hon inte var dominant nog, men oom jag var med så visste han ju att jag blev arg oavsett vem han gjorde det emot = beräknande!

hästar tänker, varför skulle de inte göra det? vad är det som skiljer människan från alla andra djurarter?

jag tror att nästan alla djur kan känna sorg, glädje, ilska osv osv!

Hästar trivs när de känner sig trygga, när de förstår individerna runt omkring och får vara med.

Men om hästen upplever obehag försöker den komma undan det, och lyckas den så lär den sig det. Precis som när den upplever välbehag, så lär den sig mycket enkelt att göra vissa saker. Obehag behöver inte betyda fysisk smärta utan det kan vara att hästen inte förstår, att den känner sig otrygg i situationen (trängd) eller att någon häst/människa är dum mot den (utnyttjar sin rang/pressar den t ex).

Alltså är det inte samma saker som är viktiga och verkligen betyder något för hästar, som det är för oss människor. Hästar lever i nuet, upplever de obehag så försvarar de sig eller försöker fly.

Håller verkligen med. :bow:
Hästar kan inte tänka typ: "Nu ska jag backa ner i diket för att vara dum mot ryttaren". Men däremot, tror jag som du säger, att det dels kan vara smärta, men också ett invant beteende. Om hästen gör en grej en gång och den får en positiv känsla av det så är det klart den fortsätter i samma spår.

hästar tänker, varför skulle de inte göra det? vad är det som skiljer människan från alla andra djurarter?

Rena biologiska skillnader i hjärnan. Prefrontal cortex till exempel. Människan har förmågan att planera och agera logsikt, djur som saknar detta och kan därför inte "jävlas".

Jovisst, han kanske tyckte det var jättekul att busa och bocka (om det nu va det han gjorde?). Men jag är helt säker på att han inte gjorde det för att jävlas/retas/irritera dig utan antingen för att bli av med dig/sadeln eller något annat han upplevde som obehag, eller för att han tyckte att det var kul.

Många gånger när hästar bockar eller börjar springa fortare (skenar) gör de det för att de kommer i obalans. För att ryttaren inte sitter i absolut balans utan flänger runt på ryggen eller lägger vikten framåt (hästen hamnar på framdelen = hästen hamnar i obalans).

Pröva själv att låta någon sitta på dig när du kryper eller "rida på din rygg" och du kommer känna direkt om denna rör sig det minsta där uppe. Speciellt om du springer snabbt med en person på ryggen också, då känner du hur svårt det är och hästarna löser det alltså antingen genom att fly eller försöka bli av med obehaget som sätter dem i obalans.

Bara en liten tanke som kanske kan vara bra att tänka på, INNAN man börjar klaga på att hästen jävlas och retas med en när den bockar/skenar för ingenting.

Oftast (alltid) är det människan som är problemet, men folk tänker inte så långt. För det mesta.

nä men saken är den att efter som han tycker att de är kul att göra de ja kallar jäklas så lär de ju iaf inte enligt mig va av anledningen att han har ont eller kommer i obalans... men men alla tror och tycker väl olika :rofl:

Tror du missade detta

så du kan skippa obehag och glädje och skriva ett inlägg därifrån.
;)

okej ja känner att jag nog borde för tydliga "att inte redigt vara med" enligt mig betyder: typ skritt på långa tyglar eller liknande alltså inte flänga runt, obalans eller liknade

Är det någon som vet vad intelligens är?Man mäter IQ och testar i alla möjliga former och varianter.Men vad är det igenteligen. Ett kilo är en liter vatten +4 grader,eller en kubik dm.Så är det med alla saker man mäter det finns en förklarning till vad det är man mäter.Men inte på intelligens.Hur kan man då säga att en häst inte är intelligent,om man inte vet vad intelligens är.
Det man kan säga med säkerhet är att en häst inte tänker som en människa.

Klart hästar kan jävlas, jag är alltid med om hästar som gör saker tvärtemot vad de får order/tecken om att göra.
Så det är väl att jävlas enligt mej.
En häst jag hade kunde lägga sig ner med ryttaren på ryggen om hon var förbannad under ridpasset, hon blev förbannad av att träna sidförande rörelser samt om ryttaren hade pisk & förstärkte hjälperna med denna.
Det är garanterat för att jävlas, hon gjorde ju aldrig så när hon var nöjd.

*KL*
Jag vidhåller bestämt att endel hästar, de mest intelligenta på alla plan kan jävlas. Har Ni inte sett det, fine.. Jag är utbildad biolog så jag anser mig ha lite koll. Alla hästar har inte den "intelligensen", men ett fåtal har. Utan att tillskriva dem mänskliga attrubut. Har även sett det i ett fall bland hundar... Riktigt lömskt, beräknande..

KL

jag vet inte att det kallas att ponnyn jävlades med sin ryttare direkt, men iaf ponnyn på min förra ridskola galopperade alltid EXAKT ett varv när man skrittade fram, satt man då kvar så var det inga problem, men som nybörjarna (som flög genom halva ridhuset) fick inte sitta kvar länge innan han kasta av dom igen :devil: Han gjorde så varje ridtur, även om han blev riden av samma person hela tiden.

Han kanske bara testade ryttarna men vissa påstår att han jävlades :p

om jah nu talar om för dig att djur kan planera i förväg då? det har gjorts studier som viasar att relativt primitiva djur klarar det.

vart drar du gränsen? apor? delfiner?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 629
Senast: Enya
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka