Kan hästar jävlas?

Sv: Kan hästar jävlas?

Jag anser inte att hästar som lärt sig ett felaktigt beteende "jävlas". Min erfarenhet är att när en häst "vunnit" genom ett dåligt beteende så kommer den fortsätta om den inte rättas i tid. Det är ett inlärt beteende, helt enkelt.

En av de värsta jag träffat var ett sto som ansågs vara oridbar. Hon hade lärt sig hur man skrämmer folk och då hon gjorde det fick hon vara ifred...den damen kunde verkligen bli farlig. Nej, hon "jävlades" inte utan hon hade lärt sig att hon fick "belöning" genom att bete sig på ett våldsamt sätt = hon fick vara ifred.

Senast ändrad:

om jah nu talar om för dig att djur kan planera i förväg då? det har gjorts studier som viasar att relativt primitiva djur klarar det.

vart drar du gränsen? apor? delfiner?

För att logiskt och medvetet kunna planera på det sättet man behöver göra för att medvetet jävlas med någon måste man ha de funktionerna i hjärnan. Hästar har inte dem. Inte hundar heller. Enligt den biologiska psykologin alltså.

Här är en kort info om det: Delfinen verkar inneha de delarna av hjärnan, vilket gör den kapabel att planera på det sättet. http://cns.sahlgrenska.gu.se/goude/nsd/structure_382

jag tror helt och hållet att hästar kan jävlas med oss. :devil:

Jag anser inte att hästar som lärt sig ett felaktigt beteende "jävlas". Min erfarenhet är att när en häst "vunnit" genom ett dåligt beteende så kommer den fortsätta om den inte rättas i tid. Det är ett inlärt beteende, helt enkelt.

En av de värsta jag träffat var ett sto som ansågs vara oridbar. Hon hade lärt sig hur man skrämmer folk och då hon gjorde det fick hon vara ifred...den damen kunde verkligen bli farlig. Nej, hon "jävlades" inte utan hon hade lärt sig att hon fick "belöning" genom att bete sig på ett våldsamt sätt = hon fick vara ifred.

Precis så tror jag också. Man lär sina hästar beteenden, sedan anklagar man dem för att "jävlas" då de agerar som de lärt sig. :crazy:

Nej, det är att ge hästen mänskliga drag. Jag tycker det är farligt och kan användas som ursäkt för att bruka onödigt våld mot djur. Däremot upptäcker hästar och andra djur ibland av en slump att något som vi anser vara opassande beteende lönar sig och upprepar det därför.

exakt. :bow:
det är stor skillnad mellan detta beteende/förmåga och en medveten "nu skall jag jävlas" tanke, vilket är typiskt förmänskligande från vår sida.

KL

Nej, hästar jävlas inte. Tycker det är att skylla sina egna tillkortakommanden på hästen att hävda att den jävlas.

Nej hästar kan inte jävlas tror jag, de har inte det tänket att "nu skall jag vara elak och vifta med svansen rätt i ögat på min skötare och sedan klämma upp hennes ben mot staketet"

Däremot kan hästar lära sig vad som funkar för att slippa att tex komma undan arbete tex

*Trycka upp ryttaren mot staketet-ryttaren får ont och hästen slipper arbete

*Vara sur i boxen-folk vill inte vara i boxen då får man vara ifred

* bocka vid ridning-ryttaren kan bli rädd då slipper man jobba

*lägga sig vid ridning-hästen testar att komma undan det jobbiga/vet att det funkar,kände bla en unghäst som lade sig ner när man kom med selen för att slippa,vägrade stiga upp.

Jag tror det är lite farligt att ge hästen mänsliga känslor,en häst planerar inte att jävlas,hästen agerar efter sina instinkter och vad den lärt sig funkar för att komma undan.
Tex en ridskolehäst som visar upp sitt suraste jag skrämmer ungarna,då får han vara ifred...han jävlas inte utan har lärt sig att det funkar.

*KL*
Jag vidhåller bestämt att endel hästar, de mest intelligenta på alla plan kan jävlas. Har Ni inte sett det, fine.. Jag är utbildad biolog så jag anser mig ha lite koll. Alla hästar har inte den "intelligensen", men ett fåtal har. Utan att tillskriva dem mänskliga attrubut. Har även sett det i ett fall bland hundar... Riktigt lömskt, beräknande..

Då får väl du som har koll belägga det genom att ta fram lite fakta...

Precis så tror jag också. Man lär sina hästar beteenden, sedan anklagar man dem för att "jävlas" då de agerar som de lärt sig. :crazy:

Ja, exakt. Dessutom tror jag att hästen i många fall inte ens är medveten om att beteendet är "fel" - dessa moraliska ramar med samvete och skuldkänslor har ju inte en häst. Den fortsätter tills den lärt sig att det är bättre att inte fortsätta med beteendet. Min häst har ingen aning om att det är farligt att kasta av en ryttare eller att stegra sig - hur ska hon kunna veta det? För hästar är det ju ett naturligt beteende att bralla runt...

Klart hästar kan jävlas, jag är alltid med om hästar som gör saker tvärtemot vad de får order/tecken om att göra.
Så det är väl att jävlas enligt mej.
En häst jag hade kunde lägga sig ner med ryttaren på ryggen om hon var förbannad under ridpasset, hon blev förbannad av att träna sidförande rörelser samt om ryttaren hade pisk & förstärkte hjälperna med denna.
Det är garanterat för att jävlas, hon gjorde ju aldrig så när hon var nöjd.

Hon kanske fick ont av att gå i sidförande rörelser? Eller ryttaren kanske satt snett så hästen kom i obalans? Eller hästen kanske inte förstod vad som förväntades av den?

Jag kan nog hitta på minst 100 olika anledningar till varför en häst skulle kunna lägga sig ned under ett ridpass. Att lägga sig ned sådär är också en hästs sista utväg, när de har gett upp och känner att de inte kan klara sig.

När vi sitter på hästen med sadel, träns och till och med kanske "hjälptyglar" försätter vi hästen i en mycket onaturlig situation. En otrygg situation. Vi kan ta den absoluta kontrollen över hästen där uppe på ryggen. Vi kan göra i princip vad som helst med den. Därför måste vi också tänka på hur det känns för hästen att bli riden. Tänk dig att du har en lång klumpig säck på din rygg som skumpar hit och dit, och när du försöker hitta balansen genom att ta ett steg åt sidan kommer ett slag i magen på dig och ett bestämt drag i munnen. Du kan inte höja huvudet eftersom plåtbiten i munnen hela tiden håller dig nere. Du har alltså ingen möjlighet att komma undan obehaget, utan försätts i kanske drygt en timme i obalans.

Om vi inte är i balans när vi sitter på hästryggen, hur ska vi då ens kunna kräva av hästen att gå framåt? Egentligen? Jag är själv inte i 100% balans, men jag tränar på det. Jag är medveten om varför min häst bockar om vi galopperar. Alla gånger detta hänt har jag kommit i obalans.

Sedan finns en till tänkvärd sak som jag kommit på. Dock bara en teori, men jag tror nog den kan stämma ganska bra.

Om två personer hoppar på en studsmatta kan man "sno varandras studs". Det betyder att om den ena personen landar strax efter den andra (borde det bli) så får den nästan ingen studskraft alls eftersom studsmattan tyngs ned av den andra personen. Men när den första personen landar skjuts den andra personen upp. Jättesvårt att förklara hur jag tänker, men alla som upplevt det vet säkert vad jag menar. Om personerna landar exakt samtidigt får båda densamma studskraften uppåt.

Kan det vara samma sak vid ridning alltså? Att om ryttaren är i obalans med hästen, inte har samma takt och "landar" precis samtidigt blir energin förstörd och ryttaren studsar upp från hästens rygg med en väldig fart.

Nu kom jag ifrån ämnet lite, men det är något jag tänkt på nu en längre tid och rent logiskt borde det stämma. Iaf så tycker jag att många borde tänka efter lite innan de stämplar hästen för att jävlas med dem. Jag tror alltid att problemet ligger i människan.

Ja, exakt. Dessutom tror jag att hästen i många fall inte ens är medveten om att beteendet är "fel" - dessa moraliska ramar med samvete och skuldkänslor har ju inte en häst. Den fortsätter tills den lärt sig att det är bättre att inte fortsätta med beteendet. Min häst har ingen aning om att det är farligt att kasta av en ryttare eller att stegra sig - hur ska hon kunna veta det? För hästar är det ju ett naturligt beteende att bralla runt...

Jo, precis.
Det är ju vi som lär dem vilka beteenden som är rätt, och vilka som är fel. Det är nog vi människor som får vara mer uppmärksamma på vad det är vi gör egentligen, och vilka reaktioner det frambringar hos hästen. Inte skylla på att hästen är "dum" eller "jävlas".

Klart hästar kan jävlas, jag är alltid med om hästar som gör saker tvärtemot vad de får order/tecken om att göra.
Så det är väl att jävlas enligt mej.
En häst jag hade kunde lägga sig ner med ryttaren på ryggen om hon var förbannad under ridpasset, hon blev förbannad av att träna sidförande rörelser samt om ryttaren hade pisk & förstärkte hjälperna med denna.
Det är garanterat för att jävlas, hon gjorde ju aldrig så när hon var nöjd.
Hästar som ej är veka eller knäckta har integritet. i synnerhet ston o även hingstar.

De kan bli "dumma" för att de upplever en oschysst behandling- de tar inte vad som helst.
De tycker inte att det är ngn vits att vara till lags för att arbetet är tråkigt eller för svårt.- dåliga erfarenheter.

Om en sdn människa skulle vara häst så blir den utstött pga sitt betéende. bully.

Om en häst "jävlas" så har den en anledning till det, t ex att den varit motiverad att slippa något och lärt sig slippa det genom den metoden.

Slänger in en fråga här, till alla:

Detta med humor då? Tror ni att hästar kan ha humor?

Jag tror att med de olika personligheter som finns hos hästarna följer även ett visst mått av humor och intelligens. Med "jävlas" menar jag inte nödvändigtvis att hästen kastar av sin ryttare eller medvetet försöker göra illa någon. Det kan vara så enkla saker som mitt sto som vet att hon inte får gå utanför boxen fast den är öppen. Så fort jag tittar bort hör man ett "klonk" när hon sätter ned hoven utanför boxen. Vänder jag mig och tittar på henne då tar hon ett kliv tillbaka. Finns ingen mat som hon kommer åt utanför boxen eller liknande, medan hon kan ha boxen full av hö. Så någon belöning får hon inte av att gå utanför. Det blir aldrig mer än den där enda hoven utanför heller. Samma visa ändå.

Medan min valack har en betydligt lägre intelligensnivå, han skulle aldrig kunna komma på sådana saker. Han slår huvudet i krubban nästan dagligen och är inte så smart över lag. Han är inte heller lika känslig för mina signaler, han skulle inte backa tillbaka om jag bara tittade på honom. Skulle han få för sig att gå utanför boxen, ja då skulle han galoppera ut på stallplan direkt, inte mesa med en hov i taget som stoet.

Det här kanske inte för diskussionen framåt men jag vill iaf ge en bild av hur olika hästar kan vara. Om de enbart lever i nuet så måste det nuet skilja sig väldigt mycket från häst till häst, med tanke på hur olika de kan hantera situationer.

Jag tycker man kan hitta humor hos andra djur också, inte minst hundar.

Appropå smart. När min gamle valack ser mig börja gå längs staketet i den hagen han går så kommer han med en väldig fart och börja söka av staketet en 20-50 meter framför mig. Vänder jag då, så byter han håll och springer om mig, byter jag lite till så tröttnar han oftast och återgår. Detta gäller alltid när jag börjar söka av staketet, aldrig annars. Annars skiter han i mig totalt.

Intelligent eller inlärt beteende. Och vad för inlärt beteende?

Jag tror visst att hästar kan ha humor! :) De busar med varann och har roligt, osv.

Men inte samma humor som oss. De gör inte saker bara för att retas med oss, utan för att de vill. Ditt sto t ex hon vill ut ur boxen, men när hon ser att du tittar på henne med sträng blick (:D) så backar hon tillbaka för hon förstår att hon inte får. Men hon testar, hon frågar, ifall hon får. Det är ju också så man lär hästar, och människor också. Hästarna frågar om det är rätt och får de en positiv upplevelse (eftergift, avlägsnande av energi, belöning i form av röst, godbit eller kontakt) så förstår hästen att den gjort rätt och kommer att bli mer säker nästa gång. Om vi däremot inte ger någon eftergift, ger mer tryck osv kommer hästen att uppfatta det som negativt.

Stoet där, säger att hon gör så för att hon kan. Hon kollar upp om uti fall att det skulle finnas ngt roligare utsidan.

Min gamle är likadan, bara för han kan. Den hästen skulle jag inte säga att han jävlas, han är jävlig bara, iaf i sin undoms glada dagar.

Mer eller mindre kluriga- Ja!
Min val. kan öppna boxdörrar. även andras:devil: där det finns mat:idea:
Vet att han ska jobba- när den andra kommer tillbaka från en tur.
Kissar innan intag- vet att det dröjer ett tag innan läge kommer för det.

De lär sig rutiner fort o vet precis hur konsekvent människan är- som barn:rofl:

Han gör det ju för att han vill. För att han tycker det är kul! Eller för att han tycker om dig eller förväntar sig en godbit kanske.

Inlärt beteende, se min förklaring ovan. En intelligent häst skulle jag klassa en häst som uppfattar signaler mycket snabbt, och prövar sig fram. Den uppfattar också belöning väldigt snabbt och förstår nästan genast när den gör rätt och fel. Den försöker också komma undan obehag mycket fort, och kan lätt få olater om den märker att den lyckas.

Den prövar sig helt enkelt fram för att få en så bra tillvaro som möjligt, och finner sig inte i obehaget utan försöker komma undan det.

Han gör det ju för att han vill. För att han tycker det är kul! Eller för att han tycker om dig eller förväntar sig en godbit kanske.

Inlärt beteende, se min förklaring ovan. En intelligent häst skulle jag klassa en häst som uppfattar signaler mycket snabbt, och prövar sig fram. Den uppfattar också belöning väldigt snabbt och förstår nästan genast när den gör rätt och fel. Den försöker också komma undan obehag mycket fort, och kan lätt få olater om den märker att den lyckas.

Den prövar sig helt enkelt fram för att få en så bra tillvaro som möjligt, och finner sig inte i obehaget utan försöker komma undan det.

Detta kan jag skriva under på! :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 629
Senast: Enya
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka