Sv: Kan hästar jävlas?
Klart hästar kan jävlas, jag är alltid med om hästar som gör saker tvärtemot vad de får order/tecken om att göra.
Så det är väl att jävlas enligt mej.
En häst jag hade kunde lägga sig ner med ryttaren på ryggen om hon var förbannad under ridpasset, hon blev förbannad av att träna sidförande rörelser samt om ryttaren hade pisk & förstärkte hjälperna med denna.
Det är garanterat för att jävlas, hon gjorde ju aldrig så när hon var nöjd.
Hon kanske fick ont av att gå i sidförande rörelser? Eller ryttaren kanske satt snett så hästen kom i obalans? Eller hästen kanske inte förstod vad som förväntades av den?
Jag kan nog hitta på minst 100 olika anledningar till varför en häst skulle kunna lägga sig ned under ett ridpass. Att lägga sig ned sådär är också en hästs sista utväg, när de har gett upp och känner att de inte kan klara sig.
När vi sitter på hästen med sadel, träns och till och med kanske "hjälptyglar" försätter vi hästen i en mycket onaturlig situation. En otrygg situation. Vi kan ta den absoluta kontrollen över hästen där uppe på ryggen. Vi kan göra i princip vad som helst med den. Därför måste vi också tänka på hur det känns för hästen att bli riden. Tänk dig att du har en lång klumpig säck på din rygg som skumpar hit och dit, och när du försöker hitta balansen genom att ta ett steg åt sidan kommer ett slag i magen på dig och ett bestämt drag i munnen. Du kan inte höja huvudet eftersom plåtbiten i munnen hela tiden håller dig nere. Du har alltså ingen möjlighet att komma undan obehaget, utan försätts i kanske drygt en timme i obalans.
Om vi inte är i balans när vi sitter på hästryggen, hur ska vi då ens kunna kräva av hästen att gå framåt? Egentligen? Jag är själv inte i 100% balans, men jag tränar på det. Jag är medveten om varför min häst bockar om vi galopperar. Alla gånger detta hänt har jag kommit i obalans.
Sedan finns en till tänkvärd sak som jag kommit på. Dock bara en teori, men jag tror nog den kan stämma ganska bra.
Om två personer hoppar på en studsmatta kan man "sno varandras studs". Det betyder att om den ena personen landar strax efter den andra (borde det bli) så får den nästan ingen studskraft alls eftersom studsmattan tyngs ned av den andra personen. Men när den första personen landar skjuts den andra personen upp. Jättesvårt att förklara hur jag tänker, men alla som upplevt det vet säkert vad jag menar. Om personerna landar exakt samtidigt får båda densamma studskraften uppåt.
Kan det vara samma sak vid ridning alltså? Att om ryttaren är i obalans med hästen, inte har samma takt och "landar" precis samtidigt blir energin förstörd och ryttaren studsar upp från hästens rygg med en väldig fart.
Nu kom jag ifrån ämnet lite, men det är något jag tänkt på nu en längre tid och rent logiskt borde det stämma. Iaf så tycker jag att många borde tänka efter lite innan de stämplar hästen för att jävlas med dem. Jag tror alltid att problemet ligger i människan.