Kan hästar jävlas?

Sv: Kan hästar jävlas?

Nej, och just därför kan det inte vara ett inlärt beteende eftersom inte du har lärt honom det och han inte får något utav det. Därför gör han det enbart för att han vill, för att han tycker det är kul t ex.

Men jag tycker fortfarande att du ska filma honom när han kommer í full galopp och tjeckar staketet innan dig. Så man får se exakt hur han ser ut, vilket uttryck han har.

Hästar kan ju självklart göra saker utan nån egentlig anledning, men de gör det inte för att jävlas med andra utan kanske för att de har tråkigt eller helt enkelt vill.

Den teorin står jag fast vid, iaf tills du visat film eller bilder, för jag har aldrig sett någon häst göra något som utan förklaring enbart skulle va för att jävlas med andra.

Vad är det då om han har lärt sig att arealer kan ökas om han hinner före till hagöppningar? Han har lärt sig att saker och ting kan förändras om jag håller på med staket? Kul, visst tycker han det är kul, det är bara positivt att spränga fram på marker där man inte ska vara? Och var har jag sagt att han jävlas. Återigen han har inget extra kugghjul. Snarare skulle jag vilja sätta en diagnos på honom, om man nu måste ge honom ngt epitet.

Okej, han vill alltså ut ur hagen. Det behöver ju inte va så att gräset är bättre utanför eller att han har för liten hage, men han kanske vill ha omväxling. Kanske tycker det är tråkigt att jämt gå i sin hage och därför kanske vill ut?

Inte vet jag, men det låter ju som att det är de han vill. Då är det väl inget problem egentligen.

Okej, han vill alltså ut ur hagen. Det behöver ju inte va så att gräset är bättre utanför eller att han har för liten hage, men han kanske vill ha omväxling. Kanske tycker det är tråkigt att jämt gå i sin hage och därför kanske vill ut?

Inte vet jag, men det låter ju som att det är de han vill. Då är det väl inget problem egentligen.

:rofl: Ett inlärt beteende mao. Som jag skrev i det 2:a inlägget gällande detta beteende och som du inte läste/trodde/eller ansåg dig kunna bättre om. Han springer inte kollar staket hela dagarna, han försöker inte komma ifrån mig, han är inte glad att se mig, och han har inte tråkigt, faktiskt. Inte med massornas mått mätt.
Utan från början berodde det på en helt annan sak, som resultatet idag kan ses som ett inlärt beteende. Allting är alltid som det ser ut att vara, men ibland måste man acceptera att man ser inte det andra tar för givet. Som att jävlas t.ex.

Men varför är just din och många med dig slutsats mer riktigt än min och många med mig slutsats. Istället att hävda att din är den som är riktig kom med fakta istället, så som du deklarerat för andra här i tråden ska göra.
Har du ingen, kan det ju inte vara så? Eller.
Jag har min tolkning och den gängse tolkningen.

Gör slut på diskussionen istället med fakta och inte oförskämdheter. Om du kan vill säga.

Varför kan du inte bara acceptera att du har missuppfattat ordet? Det finns inga "fakta" när det gäller ord och språk, man bara lär sig vad de betyder. de som vägrar lära sig har svårigheter att göra sig förstådda.

Senast ändrad av en moderator:

Varför kan du inte bara acceptera att du har missuppfattat ordet?

:) Okej, det tar jag som att du inte klarar din uppgift. Men tydligen et går bra att hojta att andra ska verifiera sina uttalanden.
Sorgligt.

Okej, men vad berodde det på från början då?

Har du lärt honom att komma när du kollar staketet, eller? Jag förstår inte riktigt vad du menar ;)

:) Okej, det tar jag som att du inte klarar din uppgift. Men tydligen et går bra att hojta att andra ska verifiera sina uttalanden.
Sorgligt.

Eller pröva att googla ordet eller läs en bok.

Jag jobbar med språket professionellt och fick precis en av mina texter publicerad som inspirationstext till ett nationellt prov i gymnasiesvenska. Det tycker jag visar att jag kan den delen ganska bra.

Har du aldrig sett ett sto lugna sitt oroliga föl? eller det mkt speciella ljud de har för att lugna ett föl som uttrycker rädsla eller oro? Ett sto som går i en hage och fölet har förirrat sig lite för långt bort innan det upptäcker att mamma är längre bort än det avsåg, blir oroligt och kan då uttrycka rädsla/oro. Mamman å andra sidan har haft full koll hela tiden och är inte orolig över huvud taget. Dock agerar mamman lugnande dvs enbart för att lugna fölet, inte sig själv.

de flesta djur har liknande beteende gentemot sina avkommor.

När jag tänker efter så har min häst olika sorters gnäggningar... en lågmäld som ty säger Hej, när jag kommer, och så en mycket oroligare när tex en hästkompis försvinner hur hagen... Sen har han ett annat när maten kommer... :)

Okej, men vad berodde det på från början då?

Har du lärt honom att komma när du kollar staketet, eller? Jag förstår inte riktigt vad du menar ;)

Som jag sa, det var en häst som var jävlig som ung, i hästspråk sagt en som ansåg sig vara ledare. Med ett riktigt stort kontrollbehov, utan dess like. Jag har som sagt stora arealer, och ibland så gjorde man avstängningar med hästar i hagen. Han lärde sig att matte styrde över hans rörelseytor, både på gott och ont. Därför måste han söka av stängsel, oasett åt vilket håll det mynnar åt för att kunna vara före mig i handling. Idag som äldre och förhoppningsvis visare så fortsätter han med detta. Men idag ser jag det mer som en fortsättning på en beteende han lärt in som ung, mkt oxå beroende på nuförtiden ändrar jag inga staket. Så han har ingen orsak eg till fortsätta med beteendet.

Då förstår jag hur du menar!
Men jag lyckas inte läsa in jävlas i det. Snarare hästens instikter. Rangordning. Hur menar du att hästen jävlas? Att jävlas innebär ju att göra någonting beräknande för att ställa till det för någon annan. Kanske bara är så att vi tolkar "jävlas" så olika?

Eller pröva att googla ordet eller läs en bok.

Jag jobbar med språket professionellt och fick precis en av mina texter publicerad som inspirationstext till ett nationellt prov i gymnasiesvenska. Det tycker jag visar att jag kan den delen ganska bra.

Jaha, bara för att du säger det ska jag accepter det. Varför ska jag googla på saker du säger när du själv inte kan acceptera andras uttalande utan källhänvisningar? Det finns ju google, eller hur?

Då förstår jag hur du menar!
Men jag lyckas inte läsa in jävlas i det. Snarare hästens instikter. Rangordning. Hur menar du att hästen jävlas? Att jävlas innebär ju att göra någonting beräknande för att ställa till det för någon annan. Kanske bara är så att vi tolkar "jävlas" så olika?
Ja men snälla. Har du läst hela konversationen från början. VEM har sagt att detta är sprunget ur jävlas? Jag har ju gång på gång sagt att denna häst inte kan det, han har inte kapaciteten till ngt sådant. :crazy:

Aha, då förstår jag. Då är det ju ett inlärt beteende som han lärt sig, och försöker därför hindra dig från att minska hans rörelseytor. Ursäkta att jag missade det, men jag läste trots allt om allt en gång till. Måste missat det då också. Nu förstår jag varför, och då är det ju helt logiskt.

Han försöker undkomma obehaget att få mindre rörelseareal som han fått när han va liten.

Ja men snälla. Har du läst hela konversationen från början. VEM har sagt att detta är sprunget ur jävlas? Jag har ju gång på gång sagt att denna häst inte kan det, han har inte kapaciteten till ngt sådant. :crazy:

Då har jag tolkat dig fel. Finns ingen orsak för dig att bli nedlåtande för det...

Aha, då förstår jag. Då är det ju ett inlärt beteende som han lärt sig, och försöker därför hindra dig från att minska hans rörelseytor. Ursäkta att jag missade det, men jag läste trots allt om allt en gång till. Måste missat det då också. Nu förstår jag varför, och då är det ju helt logiskt.

Han försöker undkomma obehaget att få mindre rörelseareal som han fått när han va liten.

Vad är obehaget att få rörelseytor minskade från 8 till 6 ha eller ökade till 10 ha? Nyfiken fråga, du som kan detta med hästars känslor.

Gick nu tillbaka för att leta reda på det inlägg som du skrev detta i men hittar det inte? :confused: I exakt vilken inlägg förklarade du situationen, alltså att han lärt sig det från när han va liten?

För jag hittar det inte, och iom att du anklagat mig för att inte läsa dina inlägg skulle det vara intressant att veta att du verkligen skrev det? Att du verkligen skickade det inlägg du påstått att jag aldrig läste?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 634
Senast: Enya
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat