Kan hästar jävlas?

Sv: Kan hästar jävlas?

Långt ifrån alla människor kan förstå detta "konsekventa handlande" på det abstrakta planet. Då hade vår verklighet sett annorulunda ut. ;)
Vi lever i en stressad värld där människan många gånger är verklighets frånvarande, stressen vi tar med oss till stallet påverkar hästen långt utöver våra synliga gränser.

Det är möjligt för hästen att kopiera ett beteende ifrån en annan
häst eller människa, detta kan ske även när människan tror sig tala hästspråk och inte är klar över att det är energin/känslorna/stressen som hästen läser -inte hur människan själv viftar med en pinne framför hästen. :bow:

Förlåt, men jag förstår inte riktigt vad du menar här.

Jag menar att människan - i motsats till hästen - på ett abstrakt plan kan förstå konsekvensen av sina egna handlingar (förutsatt att man inte har någon psykisk störning som gör att man har svårt med empati tex).

Ordet "kan" i detta fallet betyder har förmågan att - det behöver inte betyda att man använder den förmågan.

Jag tror att vissa hästar kan jävlas. Finns en häst i stallet som av lite olika anledningar inte gillar människor så mycket. Det går ju att hanskas med honom och så, inga problem, men han har nästan ständigt öronen slickade bakåt. Om man gör honom sur, t.ex. vid ridning så kan du ge dig fan på att han jävlas tillbaka :D

Jag tror att vissa hästar kan jävlas. Finns en häst i stallet som av lite olika anledningar inte gillar människor så mycket. Det går ju att hanskas med honom och så, inga problem, men han har nästan ständigt öronen slickade bakåt. Om man gör honom sur, t.ex. vid ridning så kan du ge dig fan på att han jävlas tillbaka :D

Vad är jävlas för dig?

Vi har också en häst i stallet som inte gillar människor. Alls. Detta för att hon blivit misshandlad tidigare:(

Jag skulle inte säga att hon jävlas - hon litar helt enkelt inte på människor och försöker försvara sig och mota bort oss på de sätt hon kan. Hanteringen av henne funkar bra, för att hon har en mycket duktig ägare och för att vi andra i stallet respekterar de regler som finns kring den här hästen.

Senast ändrad:

Han är väldigt personlig och har ett humör som heter duga så jävlas för honom är att han antingen backar tills han står i staketet eller lägger i gasen några meter eller bara blir allmänt pissed över allting.

Han kanske inte tycker att det är roligt? Om mina hästar gjorde så hade jag försökt hitta något som de faktiskt gillar att göra. Jag tycker - rent allmänt - att påfallande många hästar verkar vantrivas med vad deras ryttare har bestämt att de ska göra. Ändå ska de nödvändigtvis ridas på ridbana/hoppa/köras eller vad det nu är.

Han är väldigt personlig och har ett humör som heter duga så jävlas för honom är att han antingen backar tills han står i staketet eller lägger i gasen några meter eller bara blir allmänt pissed över allting.

Hur vet du att han gör detta för att ställa till det för er och inte helt enkelt för att slippa undan er?

Tillägg:
Då jag jävlas med någon gör jag någonting med beräkning för att irritera den jag jävlas med. Själva syftet med min handling är att vara elak eller dum. Det är det jag inte tror att hästar är förmögna till. De gör saker av helt andra anledningar.

Jag menar att stress blockerar vår förmåga att se/känna/förstå vad vi håller på med. Så även om vi kan och vill så är det inte säkert att vi gör det vi tänkt oss iallafall. Vi behöver således inte någon allvarligare sjukdomsdiagnos för att ha tappat den sunda kontrollen över tillvaron. Det räcker med att vara full av stress.

Det som är intressant, utan att höra till just ditt inlägg, är att stress innefattar att fly, att kämpa eller att spela död.
Hur många hästar är det som visar större eller mindre grad av detta och människan tolkar det som något annat än stress???

Han kanske inte tycker att det är roligt? Om mina hästar gjorde så hade jag försökt hitta något som de faktiskt gillar att göra. Jag tycker - rent allmänt - att påfallande många hästar verkar vantrivas med vad deras ryttare har bestämt att de ska göra. Ändå ska de nödvändigtvis ridas på ridbana/hoppa/köras eller vad det nu är.

Om du kände den här hästen - vilket du inte gör - så skulle du förstå situationen bra mycket bättre. Denna hästen kan bli arg när man sätter press på den och vad ska man göra då? "Jaha, oj förlåt lilla häst. Du tycker inte om när jag sätter någon press på dig. Jag förstår, då ska du bara få gå i hagen" !? Alla hästar protesterar någon gång men denna häst gör det "värre" än andra hästar.

Om du kände den här hästen - vilket du inte gör - så skulle du förstå situationen bra mycket bättre. Denna hästen kan bli arg när man sätter press på den och vad ska man göra då? "Jaha, oj förlåt lilla häst. Du tycker inte om när jag sätter någon press på dig. Jag förstår, då ska du bara få gå i hagen" !? Alla hästar protesterar någon gång men denna häst gör det "värre" än andra hästar.

Jag anser nog att om en häst backar ut från ridbanan när den sätts under press är det en signal om att hästen inte trivs, antingen med jobbet, med ryttaren, eller att den kanske har ont någonstans. Det är inte riktigt normalt. Jag känner en sådan individ själv och matte har varit klok nog att låta undersöka hästen.

Sedan, för att tala klarspråk: alla hästar är inte lämpliga för det man som ryttare har bestämt att hästen ska användas till. Du kan ändå aldrig uppnå några bra resultat med en individ som inte gillar sitt jobb. Det får man förr eller senare rätta sig efter.

Jag anser nog att om en häst backar ut från ridbanan när den sätts under press är det en signal om att hästen inte trivs, antingen med jobbet, med ryttaren, eller att den kanske har ont någonstans. Det är inte riktigt normalt. Jag känner en sådan individ själv och matte har varit klok nog att låta undersöka hästen.

Sedan, för att tala klarspråk: alla hästar är inte lämpliga för det man som ryttare har bestämt att hästen ska användas till. Du kan ändå aldrig uppnå några bra resultat med en individ som inte gillar sitt jobb. Lägg ner, säger jag.

Eftersom ni inte känner hästen i fråga så orkar jag inte yttra mig om det längre. Jag har svarat på TS fråga.
Och hästen har inte ont .. jag tror faktiskt inte att du känner en liknande individ ..

KL

Jag tror inte hästar är jävlas MEDVETET - t ex att en häst bestämmer sig inför ett ridpass att just "idag så ska jag var helt obstinat i höger varv".

Visst kan vi uppleva att en häst "jävlas", men jag tror inte att de kan tänka den tanken själva.

/Lizzie

Jag är helt övertygad om att min ena häst jävlas mot orutinerade ryttare. Han är jätteduktig annars, men kommer det någon han kan köra över så gör han det med besked - håller sig inte på spåret ens:smirk:
Och det här är väldigt tydligt, om man byter ryttare så är han plötsligt felfri så det har inget med dålig dag att göra.

Eftersom ni inte känner hästen i fråga så orkar jag inte yttra mig om det längre. Jag har svarat på TS fråga.
Och hästen har inte ont .. jag tror faktiskt inte att du känner en liknande individ ..

Jo, det gör jag faktiskt. Om den är så som du beskrivit.

Vad tror du själv är orsaken till att hästen protesterar?

Men du vet ju inte ens vad som har hänt med denna hästen så hur kan du vara så säker på att du känner en liknande individ?

:rofl::rofl:Om de skulle göra som de gör och vara en människa så ja, då kan dom jävlas, men nu är dom ju inte människor och uppför sig inte som människor och som häst jävlas dom inte, dom uppför sig bara som det djur dom är nämligen en häst.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 636
Senast: Enya
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka