Sv: Kan hästar jävlas?
Jo, jag kan ha fel. Var bara en tanke. Men jag tror iaf inte att de kan känna en lika ingående empati för andra som vi kan. Alltså, inte exakt hur och varför någon känner som den gör.
Men det kan nog faktiskt ingen. Ingen människa vet exakt varför och hur någon annan människa känner. Empati är väl mer:
"Enligt analys som företräds bland annat av Henry Montgomery ingår i fenomenet empati dessa komponenter:
Förståelse - någon typ av förståelse av den som empatin väcks för
Känsla - att empaten (personen som känner empati) upplever en känsla som överensstämmer med den andre
Uppfattad likhet - empaten uppfattar sig ha relevanta likheter med objektet för empatin
Handling - empatin manifesteras i någon handling från empatens sida"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Empati
och empati bygger på spegelneuroner som gör att man "känner samma sak" fast på sitt sätt. Det är väl när man saknar detta spegelneurongensvar som man tex har asperger? (någon här har säkert asperger och kan förklara bättre eller säga att jag har fel) och har svårigheter att förstå att andra människor kan känna på ett annat sätt än man själv gör och ha andra motiv än man själv skulle ha.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spegelneuron
Nåja vidare (vissa) djur har spegelneuroner och borde därmed ha förmåga till empati. Däremot säger jag inte/tror inte nödvändigtvis att en häst kan känna empati för en människa
jag menar vi har helt olika typer av kroppar och "ansiktsuttryck". Däremot borde väl dess känslor/neuroner säga "ouch" om den ser en annan häst bli biten. Om den kan "känna med oss" skulle den nog felaktigt/och kanske ibland rätterligen ge oss väldigt hästliga motiv.
"Ett spegelneuron är ett neuron (en nervcell) som avger nervimpulser både när individen utför en viss handling och vid observerandet av samma handling utförd av en annan individ. På det viset "speglar" neuronet beteendet hos ett annat djur som om observatören själv utförde det. Sådana här neuron har observerats hos primater, vissa fåglar och människor. Hos människor har de hittats i Brocas område (finns i pannloben) och i undre halvan av hjässloben (lobulus parietalis inferior) i hjärnan. Vissa forskare anser att upptäckten av spegelneuronet är den viktigaste inom neurovetenskapen de senaste tio åren."
Fast här har vi dock två artiklar som motsäger varandra, dels den om empati som anser att "Det är en traditionell uppfattning att bara människor kan känna empati, och allmänt ansett att barndomen spelar en avgörande roll för dess utveckling" "Under senare tid har forskare i psykologi funnit belägg för att empati beror på spegelneuron i hjärnan, och att detta system fungerar från och med ettårsåldern." Samtidigt som man då hittat spegelneuroner hos djur. Öppet för diskussion helt enklelt