Kan hästar jävlas?

Sv: Kan hästar jävlas?

Precis min uppfattning oxå. Jag lägger skulden först och främst på mig.

Men det har hänt ngn enstaka gg att man har stött på en häst med ett extra kugghjul. Men detta har man upptäckt först efter man lärt känna individen. Men jag misstänker att man kan möta hundratals efter hundratals hästar innan man träffar på ett exemplar.

Jodå, visst kan de "jävlas".

Ju mindre häst dessto mer skulle jag också vilja säga..;)

Måste bara oxå skriva :bow:

Men om vi går utifrån den betydelse som då ordet tydligen ska ha. Att ställa till med förtretligheter bara för att/dum bara för att vara dum utan egen vinning. Hur går det då?

Jag tycker inte att man som människa (heller) vinner något på att jävlas.
Det är min fasta övertygelse att hästen inte kan jävlas på samma sätt som en människa.

Håller med om att det finns hästar med "ett extra kugghjul" - har en själv - men vad det egentligen innebär... ???

Det skadar inte att vara medveten om hur mycket tolkningar man lägger i hästens beteenden och att människan är expert på att se mönster där det inte finns några...

Jag tycker inte att man som människa (heller) vinner något på att jävlas.

Men om man inte vinner på att jävlas, varför gör människor det då?
T.ex detta med troll. Att skriva inlägg här på buke kräver en viss process, det är liksom inget man råkar att göra.
Och varför _råkar_ vi inte göra det lite mans allihopa, kanske för vi vet att det ställer till förtret för andra, och vi vet hur jobbigt det är. Varför gör vissa det då, ibland om och om igen.
Frågorna är många, tycker jag iaf, runt själva ordet.
Men TS fråga är faktiskt om hästar kan vara dumma för att bara just vara dumma. Därav min fråga till dig.

T.ex detta med troll. Att skriva inlägg här på buke kräver en viss process, det är liksom inget man råkar att göra.
Och varför _råkar_ vi inte göra det lite mans allihopa, kanske för vi vet att det ställer till förtret för andra, och vi vet hur jobbigt det är. Varför gör vissa det då, ibland om och om igen.
Frågorna är många, tycker jag iaf, runt själva ordet.
Men TS fråga är faktiskt om hästar kan vara dumma för att bara just vara dumma. Därav min fråga till dig.

Människor jävlas för att de finner njutning i det. För att det är kul. det finns inget riktigt syfte med det hela egentligen- man gör det för att man gör det. Hästar kan inte uppfatta det så och de skadar inte andra djur för att det är underhållande utan de reagerar på vissa impulser och betingade beteenden som de har/får vid det tillfället. Hästar kan inte känna skadeglädje. Hästar blir inte roade av att se andra lida.
Och att jävlas är samma sak som att vara dum bara för att vara dum- vilket leder till svaret på din fråga: hästar kan inte jävlas.

Det där extra kugghjulet som du pratar om är en hjärna med något mer kapacitet och uppfinningsrikedom än hästar vanligtvis har. Deras hjärna kan mycket lättare reagera vid vissa tillfällen och snabbare hitta en lösning som ger ett önskat resultat.
Skinners box är ett bra typ exempel: att släppa in en råtta i en låda och låta den trycka på en knapp: godis kommer då ut. Efter några gånger kommer detta bli ett inlärt beteende och råttan vet att knappen= belöning. När man senare tar bort belöningen från själva knapp-tryckandet och lägger in ett nytt föremål i lådan, ex. ett bord så kommer råttan att först försöka samma beteende som tidigare, utan resultat, och då utforska andra möjligheter för att nå en belöning, ex. ställa sig på bordet. På samma sätt fungerar hästars hjärnor och de hästar som har det "extra kugghjulet" är bara de som har en större kapacitet för uppfinningsrikedom. Det betyder inte plötsligt att hästar är medvetna om vad de orsakar (ex. smärta hos ryttaren när den stryker sitt ben mot ett träd, och gottar sig för det) utan de bara lär sig ett nytt beteende som ger de en belöning.

Och varför _råkar_ vi inte göra det lite mans allihopa, kanske för vi vet att det ställer till förtret för andra, och vi vet hur jobbigt det är. Varför gör vissa det då, ibland om och om igen.Frågorna är många, tycker jag iaf, runt själva ordet.

Som jag ser det finns det 2 sätt för människor att känna sig bättre än andra. Det ena är att se till att man gör något så att man blir bättre, det andra är att se till att andra blir sämre eller framstår i sämre dager.

Att jävlas ingår då under kategori 2 - man tycker att man själv är bättre i förhållande till andra men i ABSOLUTA mått är man ju inte bättre.
Alltså, en i slutänden nedbrytande process för individen. Jag tror människor jävlas mot bättre vetande och att hästar, som sagt, inte gör det alls.

Jag tror också att de som anser att hästar jävlas lägger en annan värdering i ordet än de som tror att de inte gör det (förutom att man kanske ser på själva hästen på lite olika sätt).

Hoppas jag uttrycker mig klart i detta klart flummiga ämne..;)

Det vet man , _om_ man nu har gjort det.

Gjort vad??

Variation inom en population eller art leder ju till att vissa är mer intelligenta/smarta/mer välanpassade än andra. Men, såvitt jag vet finns ingen studie som visar vilket spann hästars intelligens har (om man nu sammankopplar förmågan att jävlas med ngn form av intelligens). Däremot verkar det ju som att både hundar, delfiner, primater och vissa fågelarter är "mer intelligenta" och bättre på att lösa problem än just hästar.

Jag tycker min egen häst är väldigt smart - han är "med" på ett sätt som är ovanligt (enligt mig). Men om det beror på arv eller miljö har jag såklart ingen aning om. Man kan ju tänka sig att hästar som "tillåts" bli smarta också blir det - genom allsidig träning och stor frihet under träningen tex. Eller så är "personligheten" medfödd och påverkas inte så mycket av vad vi gör med hästen och hur.
OBS att detta är rena spånerier.. :D
Vad tror ni andra??

Nej jag tror inte att hästar kan jävlas, jag tror inte att de kan tänka på det viset. Klart att det kan kännas som att de jävlas om de gör tvärtemot vad man ber dem om att göra, men då får man bara ta sig en funderare och tänka på vad man har gjort fel.. Min ridlärare sa alltid att felet sitter aldrig hos hästen utan hos den som håller i tyglarna.

Som jag ser det finns det 2 sätt för människor att känna sig bättre än andra. Det ena är att se till att man gör något så att man blir bättre, det andra är att se till att andra blir sämre eller framstår i sämre dager.

Att jävlas ingår då under kategori 2 - man tycker att man själv är bättre i förhållande till andra men i ABSOLUTA mått är man ju inte bättre.
Alltså, en i slutänden nedbrytande process för individen. Jag tror människor jävlas mot bättre vetande och att hästar, som sagt, inte gör det alls.

Jag tror också att de som anser att hästar jävlas lägger en annan värdering i ordet än de som tror att de inte gör det (förutom att man kanske ser på själva hästen på lite olika sätt).

Jag tror oxå att det finns ett visst egen-intresse i att jävlas, varför annars vara "elak" mot andra.

Och ska vi titta på hästens sätt att vara, så finns det ett visst egen-intresse att agera för dem oxå. Men inte för att ställa till förtret utan att testa hierakin.

Med den betydelsen, absolut inte.
När det gäller själva ursprungsfrågan, som jag faktiskt inte ens haft en diskussion om, så finns det nog ett svar från mig någonstans i början.

Men så upplysande.

Det är här jag håller med! ;)

Det är det jag menar att såsom jag definierar djävlas så kan hästar göra det. Men elaka kan de inte vara :bump:

När människor djävlas så ser jag klassisk "rangstrid" att sätta andra på plats jämfört med en själv. Jag tror att hästar kan ägna sig åt att försöka få övertag över andra :p. Jag tror att när vissa barn o vuxna djävlas så kan det också vara lite "hanterandefel" (även om barn såklart måste göra det för att växa).

Men jag håller som sagt absolut med om kommentaren, -kan en häst vara dum bara för att vara dum. Det håller jag med om att jag inte heller tror. Eller då vara elak såklart.

Det är här jag håller med! ;)

Det är det jag menar att såsom jag definierar djävlas så kan hästar göra det. Men elaka kan de inte vara :bump:

När människor djävlas så ser jag klassisk "rangstrid" att sätta andra på plats jämfört med en själv. Jag tror att hästar kan ägna sig åt att försöka få övertag över andra :p. Jag tror att när vissa barn o vuxna djävlas så kan det också vara lite "hanterandefel" (även om barn såklart måste göra det för att växa).

Men jag håller som sagt absolut med om kommentaren, -kan en häst vara dum bara för att vara dum. Det håller jag med om att jag inte heller tror. Eller då vara elak såklart.

Varför använder du ordet jävlas för att beskriva ett sådant beteende? Dominant är mer passande. En person som styr och ställer med andra för att komma över dem i rang manipulerar, hon jävlas inte.

En liten fundering - vem är det som bestämmer vad som är elakt? Den som blir utsatt eller den som utsätter?

Om det är jag som blir utsatt som bestämmer - då kan ju hästen vara elak. Eller förutsätter elak en aktiv, avsiktlig elakhet??

Hästen har lärt sig saker av vissa erfarenheter och vill den inte jobba så visst, då hyvar den av ungen i ett nafs.
Man ska inte bruka onödigt våld mot dem, men man måste ändå säga till när de gör fel! Först mjukt och försiktigt och lyssnar de inte då tar man i lite hårdare. Lyssnare de inte då, får det bli ännu hårdare tag! Men man måste ändå vara på det klara med hur man gör det! Man måste också vara säker på när man ger bestraffningen att det verkligen är hästen som felar och inte att den svarar mot att ryttare gör fel.
Aldrig heller slag mot deras ansikten. Det finns nog huvudskygga hästar/ ponnyer som det är!

Jag tänkte mig avsiktlig elakhet från den utförande individens synvinkel.

Varför använder du ordet jävlas för att beskriva ett sådant beteende? Dominant är mer passande. En person som styr och ställer med andra för att komma över dem i rang manipulerar, hon jävlas inte.

Ja o nej, manipulerar gör man lite mer diskret och målmedvetet, när man djävlas för att visa sin ranghöghet så ger man elaka pikar, snäser och är småelak. Målet är inte att jobba sig upp i företagshierarkin utan att stampa på ngn lite tillfälligt.

Vad jag försöker säga är inte att hästar tänker komplext o är elaka, jag försöker säga att människor nog ofta tänker mindre komplext än vi tror... och mindre elakt, det är inte som om inte positiv förstärkning, misshandel i ungdomen, social rädsla och "handhavandefel" påverkar vuxna människor o barn. Så dummadummadig o spö fungerar knappast på en människa som "djävlas" heller, lika lite som på en häst. Vi använder fortfarande uttrycket...

Att få uppmärksamhet är en belöning. jmf bråkiga barn. Troll får uppmärksamhet. Hästen som sätter en hov i gången får uppmärksamhet och kanske ett skratt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 633
Senast: Enya
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka