Kan hästar jävlas?

Sv: Kan hästar jävlas?

Haha, inte lite vad som helst, utan en del olika saker som en fluffig flytande ring kring en punkt och som flyter in i den fluffiga ringen runt nästa punkt/ord bredvid. Älskar språk och ord de är underbara. :p

Fast jag har ju faktiskt sagt tio gånger tror jag nu, att med din definition, kan hästar vara medvetet elaka så tror jag absolut inte det.

Hästen som medvetet sätter en hov på en fot är nog helt omedveten om att fotägarens tå blir blå eller bruten. Tror nog inte hästen roar sig med att räkna kroppsviktsskillnader.

Vad skönt. Då är vi ju inte så oense trots allt . ;)

håller helt med dig, är fullkomligt övertygad att hästar kan jävlas, har ett sto just nu som älskar att jävlas :devil:;)
Gör mycket saker, men den senaste var att jag böjde mig fram för att plocka upp nåt och hon puttade mig hårt i rumpan så jag ramlade framåt, och så kollade hon på mig med vääääldigt busig blick under lugg :love: söt men busig och jävlig (det va ju ganska lindrigt) :devil::love:
En sådan rackare! :rofl::D

Jag har inte läst hela tråden (kan du nog förstå den är ju så lång) :o;)

själv ja jag tror att hästar kan jävlas.
Allstå en häst som går imot spöt är nog ingen häst som jävlas enligt mig.
När en häst jävlas så är det när dom snor mössan för att man ska jaga som och ta tillbaka den eller när dom snor åt sig plast för att skrämma de andra hästarna m.m.

Korre min nordsvenk säger jag att han jävlas när han ska åka transport.
Han va lätt lastad, jag kunde lasta honom själv på 5 min.
Sen kom han på nej,,,jag vill inte.
Samma transort, han blir aldrig stressad vid av/på lastning, inte i transporten, sparkar inte, svettas inte. Utan när han är i transporten står han lungt och äter sitt hö eller liknande. Det har inte hänt något, han åkte inte några långa sträkor, aldrig fort, inga snäva svängar och bra väg lag. Vi hittar allstå INGET som hänt eller ändrats vid/under körning.
Det är inte häller det att han inte ville till träningen, för han ville minsan inte åka hem häller.
Vi har provat:
*vänta ut honom
*NH
*gå in själv
*ha annan häst i transporten
*med/utan skilje vägg
*locka med foder/godis
*låtit annan häst stå i transporten och äta foder/godis
*låtit annan häst sticka in huvudet i "dörren" och äta godis
*linor
*putta på/dra lite
*longering
Och mkt mkt mer. Vi snackar alltså om en 800 kg nordsvensk,,,den flyttar man inte på hur man vill :angel:
(vi har honom på heltidsfoder, ägarna vill inte ha tillbaka honom) men ägarna sa då puckla på honom. :eek: Nej sa vi. Sedan går min lyftiga mor en gång när vi skulle lasta och duttar till honom med handen i rumpan, ett väldigt löst slag (kan knappt kalla det slag) och va händer. Jo hästen tittar lite på henne backar ner från rampen igen och travar lungt iväg på sidan av transporten.
Vänta ut honom går liksom inte i längden då han lungt kan vänta i 5-6 timmar utan att bry sig. Vi har provat allt tror jag snart. Och ja vi har haft olika tränare som skulle hjälpa oss (tränare som var rekomenderade) och duktiga. gick i allafall inte. sen kanske man leder en volt igen för 1200:ade gången efter 5 timmars lockande och han bara okej,,,så går han rätt inn...kan man inte kalla det för att jävlas? allafall lite ;):angel:

Sedan Peewee, snor mössor, vantar och allt annat man får tag på. knyter upp skosnörena. och mkt mkt mer. han har hyss försig stup i kvarten,han jävlas helatiden. inte elakt utan för att han vill ha uppmärksamhet och för att det är kul. Han jävlas ofta med anda djur/hästar också :rofl:

Att inte vilja gå på en transport kallar jag inte för att djävlas. Han vill helt enkelt inte gå på och har kommit på att han måste inte gå på om han inte vill. Svårare än så är det inte.

Att en häst snor vantar och mössor är inget konstigt med det. Hästen har upptäckt att den får uppmärksamhet när den gör så och fortsätter därför eller så vill den bara ha en rolig "leksak".

Hästar kan inte djävlas. De kan inte planera för morgondagen utan lever i nuet. Däremot är de intellligenta varelser och kan lära sig saker på egen hand. De har en annorlunda uppfattning än oss av handlig och konsekvens.

Om du tex slår i huvudet i dörrkarmen när du går genom dörren så kommer du med största sannolikhet att ta det mer försiktigt nästa gång och se dig för. Men hästen däremot kommer antagligen att nästa gång springa fort förbi dörren för att fort komma ifrån det farliga. Resultatet blir att hästen kanske slår i huvudet en gång till och får på det sättet bekräftat att dörren är farlig och vägrar komma nära dörren nästa gång.

Hästar kan däremot utföra handlingar som vi uppfattar som ren djävulskap men när man går till botten med dessa saker så är det oftast en enkel förklaring bakom som inte har något att göra med djävulskap överhuvud taget.

Mvh

Tora

Att inte vilja gå på en transport kallar jag inte för att djävlas. Han vill helt enkelt inte gå på och har kommit på att han måste inte gå på om han inte vill. Svårare än så är det inte.

Att en häst snor vantar och mössor är inget konstigt med det. Hästen har upptäckt att den får uppmärksamhet när den gör så och fortsätter därför eller så vill den bara ha en rolig "leksak".

Hästar kan inte djävlas. De kan inte planera för morgondagen utan lever i nuet. Däremot är de intellligenta varelser och kan lära sig saker på egen hand. De har en annorlunda uppfattning än oss av handlig och konsekvens.

Om du tex slår i huvudet i dörrkarmen när du går genom dörren så kommer du med största sannolikhet att ta det mer försiktigt nästa gång och se dig för. Men hästen däremot kommer antagligen att nästa gång springa fort förbi dörren för att fort komma ifrån det farliga. Resultatet blir att hästen kanske slår i huvudet en gång till och får på det sättet bekräftat att dörren är farlig och vägrar komma nära dörren nästa gång.

Hästar kan däremot utföra handlingar som vi uppfattar som ren djävulskap men när man går till botten med dessa saker så är det oftast en enkel förklaring bakom som inte har något att göra med djävulskap överhuvud taget.

Mvh

Tora

Jag påstår inte att man jävlas för att vara elak, utan att jävlas kan man mkt väl göra för att få uppmärksamhet.
Jag gör det:angel:
Jag kan sno en vante av min kompis för att få uppmärksamhet, precis som Peewee snor en vante för at få det. Och som jag tolkar det är det lite jävulskap, inte elakt men en då.

Korre vet att det inte fungerar för förr eller senare har vi fått in honom varenda gång. Och ibland så går han ju rätt på som förr och ibland stannar han tio meter ifrån och rörsig inte mer.

Det där med dörren har faktiskt hänt och jag kan inte på stå att hästen bara försöker komma från det farliga.
t.ex. Peewee slog huvudet i dörrkarmen på väg in till stallet. Nästa gång han skulle in i samma dörr. Sänkte han huvudet och gick försiktigare in, märkte att han inte slog i. Tredje gången gick han in gick han med huvudet normal högt och slog inte i. Efter det har han gått vanligt in.

Så exemplen jag tog va att han vill ha uppmärksamhet och det har jag fattat sedan länge sedan. Men jag kallar det fortfarande jävulskap, dock menar jag inte att han är elak. :crazy: ;)

// Mvh

Men då borde vi rimligtvis kunna tolka alla ord som vi vill. Jag kan tex hävda att elak inte alls behöver betyda att vara ond, det kanske är busig i min värld.

Ja och om du funderar lite så förstår du nog vad jag menar. Att man åtminstonde enas om att man diskuterar samma sak....

Men hur många ggr har man inte gått in i diskussion med två helt skilda perspektiv, ibland t.o.m. ämnen, och gått ur den med en erfarenhet rikare.
Titta på den här tråden.

Man har ju ett val, antingen fortsätta och se vad den andra har för argument som man antingen kan ta till sig eller vrida på till motargument. Eller så avsluta diskussionen. Vad som är givande är ju upp till var och en, vad som inte är givande är att en bestämmer vad diskussionen ska handla om.

Men hur många ggr har man inte gått in i diskussion med två helt skilda perspektiv, ibland t.o.m. ämnen, och gått ur den med en erfarenhet rikare.
Titta på den här tråden.

Man har ju ett val, antingen fortsätta och se vad den andra har för argument som man antingen kan ta till sig eller vrida på till motargument. Eller så avsluta diskussionen. Vad som är givande är ju upp till var och en, vad som inte är givande är att en bestämmer vad diskussionen ska handla om.

:crazy:
ldhfdkjhfalkjrueiuth klahgrkaureh rhghak.
Så förståerligt tycker jag att det är att diskutera någonting där man har helt olika betydelser för någonting som enligt Svenska språket har en viss betydelse. Att krångla till diskussionen genom att göra den till en fråga om ordbetydelse tycker jag är lite Troll- aktigt.

Men då borde vi rimligtvis kunna tolka alla ord som vi vill. Jag kan tex hävda att elak inte alls behöver betyda att vara ond, det kanske är busig i min värld.

Okej, förlåt, jag ska alltså inte kunna hevda mig i en disskution därför att jag växt upp med att ett ord menas något annat än vad ni har lärt er?

Jag menade bara att förklara att jag växt upp med ordet jävlas utan att det betyder att man är elak.

oj, då måste jag protestera igen.

Om svenska språket är vad vi pratar i Sverige med dialekter och allt fungerar ju inte riktigt det. Olika landsändar har olika ordbetydelse och om det står sork= liten brunt däggdjur med päls (eller vad det nu kan stå) så betyder inte det att min faster menar att hennes son är ett litet brunt däggdjur när hon kallar honom sork. Sedan spelar det ingen roll vad orboken säger.

Gucka är avocadoröra i Uppsala, tror inte det står i ordboken osv.

(jag gillar inte att det ev antyds att jag skulle vara elak för att jag ville förklara att en del av motsättningen i tråden kunde bero på att olika människor ansåg att djävlas betydde olika saker.).

Okej, förlåt, jag ska alltså inte kunna hevda mig i en disskution därför att jag växt upp med att ett ord menas något annat än vad ni har lärt er?

Jag menade bara att förklara att jag växt upp med ordet jävlas utan att det betyder att man är elak.

Det var inte menat som kritik. Om du läser tråden så ser du att ungefär 70 % av inläggen består av oenighet kring vad ordet jävlas betyder. Trots att ordets betydelse flera gånger förklarats med hjälp av bland annat svenska akademins ordlista.
TS har dessutom angett på vilket sätt hon undrar om hästar kan jävlas.
Jag blir lite trött på att vi aldrig kommer förbi ordbetydelsen och kan diskutera hurvida en häst kan bete sig på det sätt TS frågar. Vara dum bara för att vara dum. Med den baktanken. Det är ingenting personligt mot dig och jag har aldrig påstått att du vet mindre än någon annan.

oj, då måste jag protestera igen.

Om svenska språket är vad vi pratar i Sverige med dialekter och allt fungerar ju inte riktigt det. Olika landsändar har olika ordbetydelse och om det står sork= liten brunt däggdjur med päls (eller vad det nu kan stå) så betyder inte det att min faster menar att hennes son är ett litet brunt däggdjur när hon kallar honom sork. Sedan spelar det ingen roll vad orboken säger.

Gucka är avocadoröra i Uppsala, tror inte det står i ordboken osv.

(jag gillar inte att det ev antyds att jag skulle vara elak för att jag ville förklara att en del av motsättningen i tråden kunde bero på att olika människor ansåg att djävlas betydde olika saker.).

Menar du att jag skulle ha antytt att du är elak?

Hästar jävlas inte som vi människor menar.. E väl bara att dom tar tillfället i akt eller blir frustrerade när inte människan har klar gjort ledarskapet på ett sätt som hästen förstår.

Senast ändrad:

Fast det är omöjligt om man inte pratar samma språk, vilket vi uppenbarligen inte gör.

Jag är helt övertygad om att de kan jävlas:D Har jobbat med Hästar så länge, och speciellt utomlands så har jag sett hur vissa hästar rent medvetet har jävlats. Inte många, men några var experter på olika knep att jävlas med människor runt omkring dem. Tex vifta svansen rakt i ögonen, putta omkull, trampa, sparka med höger bak på någon på vänster sida. Några exempel:p

Ja, det finns hästar som är fenomenala på att "retas" eller vara riktigt fräcka. Det kan vara alla möjliga små saker eller stora riktigt taskiga saker. En galopphäst jag kände förr hade för vana att då en ryttare sadlade ta ett steg åt sidan och stampa tilll på ryttarens fot:cool: Hittade alltid foten, det var helt medvetet. Det lär ha blivt en skräck. En annan klev rätt åt sifan - ibland - när ryttaren skulle upp = ryttare på marken. Inte alltid, det var det luriga, utan ibland. helt lugnt och avslappnat och utan förvarning....

En tredje, ett gammalt halvblodssto jag hade för lääänge sen, som gärna ville hem närmaste vägen, lurade ryttare som inte kände henne, genom att snällt galoppera förbi vägar som ledde hem, elller nästan förbi:angel: När ryttaren var lugn med att den inte skulle försöka gå hemåt tvärkastade hästen runt och ryttaren låg på backen. Dvs de som inte var förberedda. :cool: Inte alltid. Men ibland.....

För att inte tala om alla ponnyer man mött genom livet:rofl::rofl:

:crazy:
ldhfdkjhfalkjrueiuth klahgrkaureh rhghak.
Så förståerligt tycker jag att det är att diskutera någonting där man har helt olika betydelser för någonting som enligt Svenska språket har en viss betydelse. Att krångla till diskussionen genom att göra den till en fråga om ordbetydelse tycker jag är lite Troll- aktigt.

Krångla till, nää, det verkarde vara en fråga av ganska stor betydelse har jag märkt. Läste precis en som tyckte djävlas inte innebär att vara elak. Jag har den största respekt för det, även om jag inte tycker likadant.
Sara-ida hävdade att samma betydelse av ordet måste till för att man ska få ett ganska likartat svar från alla för att kunna bedömma sedan.
Korrekt faktiskt, men diskussionen behöver inte starta där, utan kan påbörjas långt tidigare för att sondera terrängen.
Så redan i början av denna diskussion så undrade jag, när jag försökte komma underfund vad alla menade, vad just jävlas var ur människosynpunkt. Och där har vi fått en hel uppsjö av betydelser, vilket gett mig ngt att fundera på. För vissa andra har det varit en resa för att ha rätt/sista ordet.
Så man är troll så fort som det inte passar vissa?

Men ärligt talat; Hur kan man säga att hästar kan och inte kan göra ditten och datten? Hästar kan inte djävlas, hästar kan inte bli upprörda, hästar kan inte hit och dit! Det är mycket vi människor säger oss veta, lika mycket som vi vet att spöken inte finns. Eller?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 629
Senast: Enya
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka