Sv: Kan hästar jävlas?
Med anledningen av en diskussion som dök upp i en tidigare tråd ang en häst som gick emot spöt.
Kan hästar jävlas? Dvs vara dumma utan någon annan anledning än att vara just dumma?
Eller gör hästar enbart vad deras instinker säger dem att de ska göra?
Tänker t ex på ridskoleponnyer som tycks utveckla sina egna, speciella tekniker för att få av nybörjare/slippa gå framåt/whatever. Kan det vara att jävlas?
Vad säger ni?
Berätta om era egna erfarenheter och åsikter!
Jag har inte läst hela tråden (kan du nog förstå den är ju så lång)
själv ja jag tror att hästar kan jävlas.
Allstå en häst som går imot spöt är nog ingen häst som jävlas enligt mig.
När en häst jävlas så är det när dom snor mössan för att man ska jaga som och ta tillbaka den eller när dom snor åt sig plast för att skrämma de andra hästarna m.m.
Korre min nordsvenk säger jag att han jävlas när han ska åka transport.
Han va lätt lastad, jag kunde lasta honom själv på 5 min.
Sen kom han på nej,,,jag vill inte.
Samma transort, han blir aldrig stressad vid av/på lastning, inte i transporten, sparkar inte, svettas inte. Utan när han är i transporten står han lungt och äter sitt hö eller liknande. Det har inte hänt något, han åkte inte några långa sträkor, aldrig fort, inga snäva svängar och bra väg lag. Vi hittar allstå INGET som hänt eller ändrats vid/under körning.
Det är inte häller det att han inte ville till träningen, för han ville minsan inte åka hem häller.
Vi har provat:
*vänta ut honom
*NH
*gå in själv
*ha annan häst i transporten
*med/utan skilje vägg
*locka med foder/godis
*låtit annan häst stå i transporten och äta foder/godis
*låtit annan häst sticka in huvudet i "dörren" och äta godis
*linor
*putta på/dra lite
*longering
Och mkt mkt mer. Vi snackar alltså om en 800 kg nordsvensk,,,den flyttar man inte på hur man vill
(vi har honom på heltidsfoder, ägarna vill inte ha tillbaka honom) men ägarna sa då puckla på honom.
Nej sa vi. Sedan går min lyftiga mor en gång när vi skulle lasta och duttar till honom med handen i rumpan, ett väldigt löst slag (kan knappt kalla det slag) och va händer. Jo hästen tittar lite på henne backar ner från rampen igen och travar lungt iväg på sidan av transporten.
Vänta ut honom går liksom inte i längden då han lungt kan vänta i 5-6 timmar utan att bry sig. Vi har provat allt tror jag snart. Och ja vi har haft olika tränare som skulle hjälpa oss (tränare som var rekomenderade) och duktiga. gick i allafall inte. sen kanske man leder en volt igen för 1200:ade gången efter 5 timmars lockande och han bara okej,,,så går han rätt inn...kan man inte kalla det för att jävlas? allafall lite
Sedan Peewee, snor mössor, vantar och allt annat man får tag på. knyter upp skosnörena. och mkt mkt mer. han har hyss försig stup i kvarten,han jävlas helatiden. inte elakt utan för att han vill ha uppmärksamhet och för att det är kul. Han jävlas ofta med anda djur/hästar också