Kan hästar jävlas?

Sv: Kan hästar jävlas?

Att få uppmärksamhet är en belöning. jmf bråkiga barn. Troll får uppmärksamhet. Hästen som sätter en hov i gången får uppmärksamhet och kanske ett skratt.

Viktig, viktig poäng! Har inte ens tänkt på att den som jävlas får uppmärksamhet...:o

Med anledningen av en diskussion som dök upp i en tidigare tråd ang en häst som gick emot spöt.

Kan hästar jävlas? Dvs vara dumma utan någon annan anledning än att vara just dumma?
Eller gör hästar enbart vad deras instinker säger dem att de ska göra?

Tänker t ex på ridskoleponnyer som tycks utveckla sina egna, speciella tekniker för att få av nybörjare/slippa gå framåt/whatever. Kan det vara att jävlas?

Vad säger ni?
Berätta om era egna erfarenheter och åsikter!

Jag har inte läst hela tråden (kan du nog förstå den är ju så lång) :o;)

själv ja jag tror att hästar kan jävlas.
Allstå en häst som går imot spöt är nog ingen häst som jävlas enligt mig.
När en häst jävlas så är det när dom snor mössan för att man ska jaga som och ta tillbaka den eller när dom snor åt sig plast för att skrämma de andra hästarna m.m.

Korre min nordsvenk säger jag att han jävlas när han ska åka transport.
Han va lätt lastad, jag kunde lasta honom själv på 5 min.
Sen kom han på nej,,,jag vill inte.
Samma transort, han blir aldrig stressad vid av/på lastning, inte i transporten, sparkar inte, svettas inte. Utan när han är i transporten står han lungt och äter sitt hö eller liknande. Det har inte hänt något, han åkte inte några långa sträkor, aldrig fort, inga snäva svängar och bra väg lag. Vi hittar allstå INGET som hänt eller ändrats vid/under körning.
Det är inte häller det att han inte ville till träningen, för han ville minsan inte åka hem häller.
Vi har provat:
*vänta ut honom
*NH
*gå in själv
*ha annan häst i transporten
*med/utan skilje vägg
*locka med foder/godis
*låtit annan häst stå i transporten och äta foder/godis
*låtit annan häst sticka in huvudet i "dörren" och äta godis
*linor
*putta på/dra lite
*longering
Och mkt mkt mer. Vi snackar alltså om en 800 kg nordsvensk,,,den flyttar man inte på hur man vill :angel:
(vi har honom på heltidsfoder, ägarna vill inte ha tillbaka honom) men ägarna sa då puckla på honom. :eek: Nej sa vi. Sedan går min lyftiga mor en gång när vi skulle lasta och duttar till honom med handen i rumpan, ett väldigt löst slag (kan knappt kalla det slag) och va händer. Jo hästen tittar lite på henne backar ner från rampen igen och travar lungt iväg på sidan av transporten.
Vänta ut honom går liksom inte i längden då han lungt kan vänta i 5-6 timmar utan att bry sig. Vi har provat allt tror jag snart. Och ja vi har haft olika tränare som skulle hjälpa oss (tränare som var rekomenderade) och duktiga. gick i allafall inte. sen kanske man leder en volt igen för 1200:ade gången efter 5 timmars lockande och han bara okej,,,så går han rätt inn...kan man inte kalla det för att jävlas? allafall lite ;):angel:

Sedan Peewee, snor mössor, vantar och allt annat man får tag på. knyter upp skosnörena. och mkt mkt mer. han har hyss försig stup i kvarten,han jävlas helatiden. inte elakt utan för att han vill ha uppmärksamhet och för att det är kul. Han jävlas ofta med anda djur/hästar också :rofl:

Jag tänkte mig avsiktlig elakhet från den utförande individens synvinkel.

Ja o nej, manipulerar gör man lite mer diskret och målmedvetet, när man djävlas för att visa sin ranghöghet så ger man elaka pikar, snäser och är småelak. Målet är inte att jobba sig upp i företagshierarkin utan att stampa på ngn lite tillfälligt.

Vad jag försöker säga är inte att hästar tänker komplext o är elaka, jag försöker säga att människor nog ofta tänker mindre komplext än vi tror... och mindre elakt, det är inte som om inte positiv förstärkning, misshandel i ungdomen, social rädsla och "handhavandefel" påverkar vuxna människor o barn. Så dummadummadig o spö fungerar knappast på en människa som "djävlas" heller, lika lite som på en häst. Vi använder fortfarande uttrycket...

Då konstaterar vi en gång för alla att vi uppenbarligen lärt oss ordbetydelse på helt olika sätt.

Måste bara berätta.
En kompis till mig berättade om hur hon hade varit med om en häst som riktigt jävlades.
Denna häst lurpassade på ens fötter när man stod och ryktade, och den försökte sikta in sig på dem. Träffade han så riktigt la han all tyngd på det benet och hoven. En riktigt fuling till häst! Jag skrattade nästan ihjäl mig åt historien, men det kan inte vara roligt att hamna under denna hästs hovar. Hon berättade att hamnade man under ett bakben då riktigt nästan satte den sig så att alla tyngd skulle hamna på den hoven som man då fastnat under. Hästen bara ser ut att smila åt en om man skulle fastna och ser ut som värsta ängeln. Det tar en stund sa min kompis att komma loss ifall man skulle fastna.
Jisses vilken häst, där fick man verkligen vara allert! Den var hur snäll som helst annars att sköta :rofl: :rofl:

Vet en annan kompis berättade för mig om sin gamla ponny. Den var också riktigt lustig när hon åkte av den. Då galopperade den några steg fram, stannade vände huvudet "smilade/ skrattade och såg busigt frågande ut" Vad gör du på backen för din stolla? Man ska ju sitta kvar i sadeln inte åka av som en vante. Hon sa att det såg precis ut som de ville säga dessa ord till henne. När hon sedan skulle kliva upp, då stack den nosen i armhålan och nästan bad om förlåtelse. Gulligt måste jag säga. :p :D :rofl:

Men visst finns det ögonblick som hästar jävlas, det tror jag absolut. Eller de kanske mer är riktigt busiga och bara småretas. När de fånar sig åt vattenpussar och andra löjliga saker som de sett tusen gånger tidigare. :rofl: Men De är underbara, våra älskade hästvänner, även om de gör oss vansinniga ibland! :love:

Senast ändrad:

Men visst finns det ögonblick som hästar jävlas, det tror jag absolut. Eller de kanske mer är riktigt busiga och bara småretas. När de fånar sig åt vattenpussar och andra löjliga saker som de sett tusen gånger tidigare. :rofl: Men De är underbara, våra älskade hästvänner, även om de gör oss vansinniga ibland! :love:

Fast det där är ju verkligen enligt vårt sätt att se det. För hästen är det förmodligen en jäkla skillnad på vattenpölar och vattenpölar...

Visst! Precis som den där bilen de gått förbi tusen gånger blir plötsligt ett farligt monster! :rofl:

Vad jag menar är att man inte behöver förklara det med att hästen jävlas eller ens är busig, eller retas med oss. I hästens värld kan det vara en rakt igenom sund reaktion att "plötsligt" reagera på något som vi tycker att den sett förut. Vi ser, eller känner inte lukten av, skillnaden.

Kanske det, men jag tror ändå att hästar riktigt jävlas ibland, men vi får komma överens här, att vi har bara olika uppfattning som saker och ting. Jag tycker att de jävlas med en, speciellt om det är en som den där hästen som riktigt siktade in för att verkligen ställa sig på ens fötter. När den sedan landade på en fot, riktigt stod kvar och tyngde istället för många andra som flyttar på sig så snart man skriker AJ, men inte den här, han stod kvar längre och tyngre då. Tills någon typ ledde bort honom.

Visst! Precis som den där bilen de gått förbi tusen gånger blir plötsligt ett farligt monster! :rofl:

Men det kan ju också vara så att du inte ser det de är de reagerar på. En grumlig vattenpöl är ju för ett hästöga bottenlös. Kan likaväl vara en grop rakt ned till Kina.

Det har jag oxå lärt mig, att det är en instinkt som träder in. Och de hästar som bara går i utan problem, är de som lärt sig lita på att människan inte leder dem ut på ngt farligt.

Kanske det, men jag tror ändå att hästar riktigt jävlas ibland, men vi får komma överens här, att vi har bara olika uppfattning som saker och ting. Jag tycker att de jävlas med en, speciellt om det är en som den där hästen som riktigt siktade in för att verkligen ställa sig på ens fötter. När den sedan landade på en fot, riktigt stod kvar och tyngde istället för många andra som flyttar på sig så snart man skriker AJ, men inte den här, han stod kvar längre och tyngre då. Tills någon typ ledde bort honom.

Det fenomenet med hoven har jag oxå stött på, dock inte funderat ut vilken kategori jag skulle lägga det i. Jag råkade inte ut för det, bara skrattade gott när det hände. Men de med blånaglar skulle nog definitivt lägga det i djävlas-facket, med eftertryck.

Jag tror de absolut kan hålla på och små bråkas lite :)
Min förra sköthäst och jag kunde stå och buffa på varandra till någon av oss sa att nu räcker det, även när jag red honom kunde han byta håll helt av sig själv (göra en volt tillbaka), jag märkte ju att han busade lite med mig när han vände på huvudet och tittade upp på mig med "bus-blicken" :D

//J

Det fenomenet med hoven har jag oxå stött på, dock inte funderat ut vilken kategori jag skulle lägga det i. Jag råkade inte ut för det, bara skrattade gott när det hände. Men de med blånaglar skulle nog definitivt lägga det i djävlas-facket, med eftertryck.
Då är det inte bara min kompis som har råkat ut för sådan häst, då kan jag trösta henne med att hon är inte ensam om det! :cool:

Jag tror de absolut kan hålla på och små bråkas lite :)
Min förra sköthäst och jag kunde stå och buffa på varandra till någon av oss sa att nu räcker det, även när jag red honom kunde han byta håll helt av sig själv (göra en volt tillbaka), jag märkte ju att han busade lite med mig när han vände på huvudet och tittade upp på mig med "bus-blicken" :D

//J
:rofl: Visst är de underbara våra älskade busar! :rofl:

Det har jag oxå lärt mig, att det är en instinkt som träder in. Och de hästar som bara går i utan problem, är de som lärt sig lita på att människan inte leder dem ut på ngt farligt.

Ja precis. Hade ett ungsto som var helt fantastisk. Hon galopperade genom översvämningar bara jag inte tvekade. Hur tillitsfull som helst. Men om någon annan satt på ryggen … :angel:

Jo, jag har nog läst en hel del lingvistik och språk, men ordbetydelse har jag aldrig stött på. Flytande/förändrande ordbetydelse och ord är som de används kör jag glatt med :p

Så eftersom så många här glatt och ömsint säger att deras hästar djävlas med dem så tror jag djävlas inte betyder elak för dem/oss.

Jo, jag har nog läst en hel del lingvistik och språk, men ordbetydelse har jag aldrig stött på. Flytande/förändrande ordbetydelse och ord är som de används kör jag glatt med :p

Så eftersom så många här glatt och ömsint säger att deras hästar djävlas med dem så tror jag djävlas inte betyder elak för dem/oss.

Det är ingen ide att du och jag diskuterar hurvida hästar kan jävlas eller inte. En givande diskussion förutsätter att man har samma utgångspunkt. Om din utgångspunkt är att ordet kan betyda lite vad som helst så kommer vi inte fram till någonting.

Haha, inte lite vad som helst, utan en del olika saker som en fluffig flytande ring kring en punkt och som flyter in i den fluffiga ringen runt nästa punkt/ord bredvid. Älskar språk och ord de är underbara. :p

Fast jag har ju faktiskt sagt tio gånger tror jag nu, att med din definition, kan hästar vara medvetet elaka så tror jag absolut inte det.

Hästen som medvetet sätter en hov på en fot är nog helt omedveten om att fotägarens tå blir blå eller bruten. Tror nog inte hästen roar sig med att räkna kroppsviktsskillnader.

Jag är helt övertygad om att de kan jävlas:D Har jobbat med Hästar så länge, och speciellt utomlands så har jag sett hur vissa hästar rent medvetet har jävlats. Inte många, men några var experter på olika knep att jävlas med människor runt omkring dem. Tex vifta svansen rakt i ögonen, putta omkull, trampa, sparka med höger bak på någon på vänster sida. Några exempel:p

håller helt med dig, är fullkomligt övertygad att hästar kan jävlas, har ett sto just nu som älskar att jävlas :devil:;)
Gör mycket saker, men den senaste var att jag böjde mig fram för att plocka upp nåt och hon puttade mig hårt i rumpan så jag ramlade framåt, och så kollade hon på mig med vääääldigt busig blick under lugg :love: söt men busig och jävlig (det va ju ganska lindrigt) :devil::love:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 629
Senast: Enya
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka