Kan hästar jävlas?

Sv: Kan hästar jävlas?

Ja, det är klart att det är mycket vi inte vet.

Men - jag tycker att man ska utgå ifrån det man de facto vet.
I detta fall - kan hästar jävlas? - tycker jag att det är klockrent. Existerande forskning säger att hästar inte resonerar och inte planerar - "tänker framåt" - alltså kan man med den kunskapen i bakhuvudet säga att hästen inte jävlas - förutsatt att man med ordet jävlas menar någon som MEDVETET är taskig/retas etc. Sen att det finns hästar som lär sig att reagera på ett visst sätt på olika signaler - ja, det är en annan sak.

Spöken hör väl inte hit men eftersom det inte finns något vetenskapligt belägg för att de finns - anser jag att de inte finns. Om man inte har någon som helst gräns eller grund för vad som är verkligt och sant, tror jag att man lätt hamnar i förvirring.

Men ärligt talat; Hur kan man säga att hästar kan och inte kan göra ditten och datten? Hästar kan inte djävlas, hästar kan inte bli upprörda, hästar kan inte hit och dit! Det är mycket vi människor säger oss veta, lika mycket som vi vet att spöken inte finns. Eller?

om vi säger det såhär då: Vetenskapligt sett kan hästar inte jävlas. De kan bara inte, deras hjärna är inte utvecklad på det sättet. Och denna sanning är "den rätta" fram tills att den är överbevisad- så funkar vetenskapen. Allt annat är spekulativt och baserat på egna erfarenheter.
Den dag någon forskar (genom vetenskapliga experiment och iaktagelser) fram att hästar kan jävlas så tror jag på det, men eftersom vetenskapen säger annat och inget annat går att bevisa så tror jag inte på det.

När det gäller spöken och andra sådana fenomen så är det ingen som kan säga att "de finns inte" för det har vetenskapen inte bevisat att de inte gör. Det finns alltså en möjlighet för spöken att finnas och om vi någon dag lyckas skapa tillräckligt bra teknik så kanske vi får reda på om de finns eller inte. Men i dagsläget är det lika mycket spekulation som utomjordingar är..

Det är lättare att argumentera för, att ett påstående är felaktigt än att det är sant.Vilka vetenskapliga bevis finns för att hästar inte kan jävlas??

Det är lättare att argumentera för, att ett påstående är felaktigt än att det är sant.Vilka vetenskapliga bevis finns för att hästar inte kan jävlas??

För att argumentera om att påstående är felaktigt krävs FAKTA, alltså inte lätt ändå.

Om du studerar en hästs hjärna och beteende så ser man klart att hästar kan inte varken tänka eller analysera som oss människor. En häst kan tänka i ca. tio sekunder åt gången innan hjärnan byter tankebanor. Den har dessutom inte vissa delar i hjärnar lika utvecklade som vi: speciellt det emotionella centrumet och kan därför inte känna känslor så som ilska, avundsjuka etc. utan det är mänskliga känslor.
För att en häst ska kunna jävlas krävs bland annat att en häst kan vara elak och skadeglad men dessutom kunna ha en avancerad analytisk förmåga samt förstå vad konsekvens är. Detta kan de inte.
Det som många ser som "jävlas" i denna tråd är helt enkelt inlärda beteenden hos hästen där dess hjärna har lärt sig att om den provar en metod så kommer det att ske en belöning. Som att t. ex. kasta av sin ryttare = slippa jobba. Skrämma människor = vara ifred.
Men att medvetet jävlas för att de tycker att det är kul att skapa smärta hos människor kan de inte, det kan bara vi människor eftersom vi är medvetna om vad vi gör.

När det gäller spöken och andra sådana fenomen så är det ingen som kan säga att "de finns inte" för det har vetenskapen inte bevisat att de inte gör. Det finns alltså en möjlighet för spöken att finnas och om vi någon dag lyckas skapa tillräckligt bra teknik så kanske vi får reda på om de finns eller inte. Men i dagsläget är det lika mycket spekulation som utomjordingar är..

Nu blir det verkligen OT..

Jag håller med dig i argumentationen om hästar och jävlas.

Men, när det gäller spökena måste jag protestera lite - man kan inte bevisa att ett fenomen INTE finns. Man kan bara bevisa ATT det finns.
Eftersom - det bara krävs en observation för att bevisa att något finns men ett oändligt antal för att bevisa att det inte finns. Alltså omöjligt! Utomjordingarna däremot har vi ju en rimlig grund för att anta att de finns - även om vi förmodligen aldrig kommer att se skymten av någon.

Sedan tycker jag att bevis är ett dåligt ord för att beskriva hur man arbetar vetenskapligt - det är ju teorier om hur saker och ting fungerar som man använder. En teori kan hållas för trolig tills andra fakta visar något annat.

Så - i dagsläget finns ingen vetenskaplig grund för att anta att hästar kan jävlas. Därmed icke sagt att detta inte kommer att ändra sig i framtiden.

Senast ändrad:

Mmm trodde du menade att jag var elak när du skrev det här.

1. Det var inte riktat till dig.

2. Det är din tolkning av vad jag skrev. Men enligt en del så är ju inte jävlas att vara elak, så då borde du ju rimligtvis inte kunna tolka det så.

Vad är det då att tex att ta mössan......Bita tag i hälen så man nästan trillar omkull.........Skita i lådan med ryktgrejer....Fiser i örat på en när man lyfter bakbenet....Välter ut ryktgrejer välter ner sadeln.Den som har haft kontakt med en unghingst och kan påstå att den inte jävlas bara för den tycker det är roligt den har inte haft med en hingst att göra.

Frontal loben kallas för hjärnans exekutiva del. Det är därför att man anser att det är där "direktören" sitter. Planering styrs från den delen. Den här delen av hjärnan är inte speciellt utvecklad hos arter så som hästen. Det har gjort att man slutit sig till att arter med outvecklad frontal cortex inte kan planera så som människan kan, därmed faller även ett sådant beteende som att jävlas bort. Att fundera ut vad som retar någon annan och sedan agera på det enbart för att ställa till med bekymmer kräver ganska stor förmåga till planering.
Därför tror jag som så många andra i den här tråden att hästens beteende beror på andra saker.

Vad är det som säger att hästen funderat ut att den skall jävlas,det är snarare stundens ingivelse som får den konsekvensen.Det är så med människor också,det är inte så många som tänker rationellt,utan det är inpulser som styr trots att frontal loben är välutvecklad.
Hästen står inte i stallet och tänker ut att i dag skall jag jävlas.

Det sägs ju också att hästar/ hundar är lika kloka som en treåring och sådana kan hitta på sattyg, så kan säkert hästar. Klokheten varierar och jag har varit med om många djur som jag tycker är så otroligt kloka när det gäller hur man tar dem. De kan bli riktigt upprörda ifall man av någon anledning gör fel. Finns ju gamla professorer tex när det gäller hoppning, som är så kunniga att de rent av nästan säger åt en att dra åt skogen ifall man själv inte har lika stor rutin som dem. De vet vad som gäller och kan anpassa sina steg m.m.. Okej... de vet inte hur hela banan ser ut i förväg men de är fenomenala på att själva räkna ut avståndet och stör man dem för mycket, då blir de rent upprörda och förbannade på en och lägger bara av. Tar inte ett hopp till.
Hur allt det här är för dem, är tror jag olika från individ till individ och jag tror också mycket beror på förhållandet mellan dem och ryttaren. En del individer tror jag kan säkert riktigt jävlas med en, speciellt när de tex avsiktligt är ute efter att göra en illa. Andra individer är så måna om att verkligen göra sitt bästa, att de blir riktigt upprörda ifall det är något som inte stämmer eller att de verkligen tar hand om sin ryttare.

Vad är det som säger att hästen funderat ut att den skall jävlas,det är snarare stundens ingivelse som får den konsekvensen.Det är så med människor också,det är inte så många som tänker rationellt,utan det är inpulser som styr trots att frontal loben är välutvecklad.

Fast jag förstår inte hur man kan se det som att hästen jävlas om den fiser en i ansiktet eller bajsar i ryktlådan...eller tar ens mössa för den delen. Att jävlas innebär ju att man är medveten om att den man gör något mot finner ett obehag i det man gör. Jag tror knappast hästen är medveten om att vi tycker det är obehagligt när den fiser oss i ansiktet...;)

Det sägs ju också att hästar/ hundar är lika kloka som en treåring och sådana kan hitta på sattyg, så kan säkert hästar. Klokheten varierar och jag har varit med om många djur som jag tycker är så otroligt kloka när det gäller hur man tar dem.

Det handlar ju inte om att de inte kan hitta på "sattyg". Utan om att de gör det i syfte att jävlas. Min sambo hävdar bestämt att min häst bockade av honom bara för att vara taskig - jag hävdar att hästen gjorde det för att han kunde..

Senast ändrad:

Jag menar hästar som avsiktligt är ute efter att skada en person genom att tex sikta in för att stampa en på tån, riktigt utstuderat och står kvar på foten även om man säger till. Är att jävlas. Normalt så är hästarna rädd om oss och flyttar så fort man skriker, men en häst som inte gör det, den riktigt jävlas med en speciellt om den sedan sätter all tyngd på det benet som den trampat en med och inte flyttar på sig. Utan man måste skrika på hjälp för att någon ska leda bort hästen.
Det kallar jag definitivt för att jävlas. Lite rackartyg i övrigt är säkert inte djävulskap utan mer deras sätt att skoja med oss.

Nej, vi kanske tolkar ordet annorlunda. Att jävlas är för mig att göra precis det jag skrev. Annars jävlas man inte. Punkt.

Jag har aldrig träffat någon sådan häst men skulle i första hand fundera över varför den stampar på folks fötter.

Någon tidigare skrev (ev du?) att trolla var att vara elak. Sedan skrev du att vrida diskussionen mot semantik var att trolla. ;) och så btw har du talat om för mig vad du tycker jävlas betyder så jag är smart nog att använda din uppfattning om ordet när du använder det :p

Av mig själv hade jag kanske inte uppfattat det så surmulet direkt.

Jag har pratat med kompisen som kände denna häst och hon hade också varit skeptisk och frågat ägaren om detta. Ägaren sa bara att den börjat en dag och sedan bara fortsatt och ju mer den lyckades, ju mer försökte den. Man fick riktigt passa sig när man skulle rykta eller fläta. Helst ville den stampa med bakfoten. Ryktade man den i boxen, ville den ogärna stå still utan försökte hela tiden snurra så att den skulle kunna komma åt och stampa med bakhoven.
Bara för att du inte har mött någon, så betyder det inte att det inte finns sådana här hästar! Jag säger bara att hästar kan djävlas, vissa mer än andra. En del gör bara lite bus och då naturligtvis är det inte att jävlas, men är det utstuderat så är det.

Har jag skrivit att "att trolla är att vara elak"?

Varvid jag vill ha dina o Morvanmorrs alla länkar till denna forskning. Och en förklaring på hur hur hästar klarar att leva i sociala flockar och på hur småbarn lyckas analysera sig till att känna avundsjuka.

Dessutom vill jag veta vilken biologisk process som enklare styr varelser än emotioner (grunden till känslor). Den gamla naturprogramsförklaringsmodellen -hon tar hand om fölet för att säkra sin avkomma till framtida generationer kräver mer av analytiskt tänkande än FÖL! = ÄLSKAR = Skyddar! MAT=Avundsjuk=ge hit! Irriterande= aha fot! = stamp!

Primitiv empati hade de ju i alla fall antagligen, alla centra sitter inte på samma ställe i hjärnan på olika djur. Hästar har visat sig ha bra kognitiva funktioner. Shettisar kan fungera som "blindhundar". Människor är flockdjur precis som hästar.

Varför umgås med stockdumma, känslolösa "maskiner" när man kan cykla.

Varför tar inte du och presenterar motsägande forskning i stället? Om du vill bevisa någonting?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 627
Senast: Enya
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka