Sv: Kan hästar jävlas?
Jag har förstått det som att ni argumenterar att hästar.
1. inte kan känna, dvs inte inte gillar, gillar, (tex hoppning) tycker om någon, avundsjuka och irritation.
2. Inte kan resonera, dvs inte dra slutsatsen att gör jag så, händer det.
3. Inte kan vilja någonting annat än det ryttaren vill. Dvs om den försöker komma undan skänkelvikning är det inte för att det är tråkigt eller jobbigt utan enda möjliga orsaken är smärta eller tidigare smärta.
4. Inte har empati, dvs inte förstå att biter häst 1 häst 2 så förstår inte häst 3 att det gör ont.
5. Människors beteenden har inga som helst likheter med hästars beteenden, trots att vi människor är däggdjur och sociala flockdjur.
6. inte kan tänka frammåt dvs inte kan medvetet gå till ett vattenhål när flocken är törstig.
Nä nu sitter du och drar konstiga slutsatser. Ingen har någonsin sagt något av det där eller ens antytt något sådant.
1. Självklart kan en häst tycka om något och tycka att något är kul. Vissa hästar tycker om att leka med varandra, eller bli borstade eller få hoppa- inget vetenskapligt agrument kan stå för annat. Hästar är INDIVIDER mer PERSONLIGHETER som alla tycker om olika saker beroende på deras förutsättningar.
2. Nej hästar kan inte RESONERA och tänka att "ja om jag nu biter människan så kommer hon att skrika och skälla ut mig" utan hjärnan kopplar och lär sig genom "trial and error" att Bita= obehag för hästen. Hästen sitter inte och resonerar sig fram till olika scenarion utan hjärnan lär sig belöning och obehag vilket blir ett instinktivt beteende.
3. Ingen har heller någonsin sagt något sådant påstående. Självklart att en häst tycker att något är jobbigt/tråkigt och reagerar på det. Men smärta kan också vara fallet.
4. Nej jag tror inte att en häst kan leva in sig i hur det känns för ett annat djur att bli slaget. Den känner bara vad som sker i dess kropp under den tiden. Allt annat skulle betyda att de har en mer avancerad analytiskt förmåga och dessutom kunna tänka i ett framtidsaspekt- vilket de inte kan.
5. Visst har människor likheter med hästar och andra djur för att vi är djur. Men eftersom våra hjärnor är mer utvecklade så har vi "fler förmågor" som vi kan använda. Samt fler känslor, ex. avundsjuka som är en ren mänsklig känsla. Den avundsjuka som skulle kunna appliceras på djur är rotad i känslan att bli utkonkurrerad ur sin rangposition av någon annan flockmedlem- alltså en sämre chans till att kunna överleva.
6. Att hitta vatten är ett instinktivt beteende. Det har alla djur och kräver ingen planering- kroppen påminner dessutom ständigt att hästen ifråga är törstig.
Jag skulle ha så himla svårt att kommunicera med hästar om jag förutsatte allt detta. Aldrig sluta träna när den har "tråkigt", aldrig ge upp trycket när det är "jobbigt" aldrig ha överseende när den "retas", aldrig vara ömsint när den "sörjer" inte smeka för att visa "tycka om" eller "bra" för det fattar den ändå inte för den har inte känslor.
Att vara upphetsad och glad är en primitiv känsla som djur kan ha. men att vara arg, avundsjuk och långsint är mänskliga känslor. Samma gäller ångest.
Att resonera att ett djur har
mänskliga känslor och förstår konsekvenserna av sina handlingar har medfört onödigt lidande på hästars sida. Att tro att hästar förstår gör att man kan lägga en större skuld i deras beteende och kräva att de tar konsekvenserna. Jag har väldigt mycket överseende med min häst eftersom jag förstår att hon inte kan svara för det hon gör utan saker som händer är i stort sätt mitt eller hennes tidigare behandling/uppfostrans fel. När min häst "inte gör som jag vill" söker jag att hitta vad som är felet- är det min hantering? Brist på kunskap från min sida? Smärta hos djuret? Kräver jag för mycket? Klarar hästen fysiskt och psykiskt av det jag kräver? Etc.
Min häst är ingen maskin men ett djur som reagerar för att den upplever en situation på ett visst sätt. Den reagerar inte för att vara elak eller dum på något sätt, utan den gör det för att jag har gjort något fel.