Kan hästar jävlas?

Sv: Kan hästar jävlas?

Hehe nej, men det skulle jag aldrig heller tänka om en kassörska som inte vill hjälpa mig eller min chef om han irrationellt bad mig jobba över när det inte behövdes. Jag skulle kalla det att de djävlades med mig. Men om jag tänkte efter skulle jag gissa på, stress, dålig dag, depression, eller att de ville "trycka ned mig" eller kanske tycker illa om mig osv. Om jag ville/var tvungen reda ut situationen skulle jag gå till botten och söka orsaken. Jag skulle fortfarande gå hem och säga att chefen djävlades med mig.

Således i vardagstal, någon irriterar mig/gör mig illa utan att jag omedelbart vet orsaken. Individen verkar veta att den orsakar mig obehag och gör det faktiskt just därför. Individen vinner antagligen något på det.

så.

om hästen trycker mig mot ett träd tror jag hon vet vad hon gör, hon djävlas alltså med mig. Blir jag arg och sårad? nope, tycker jag det är elakt? nope, men jag tror hon gör det med flit, av någon orsak.

Jag skulle nog tolka cattans inlägg, trots att det nu är färgat av tidigare diskussioner, såsom att djävlas hänger ihop med empatin på ett eller annat sätt.

Hästar kan mig veterligen inte känna empati heller.

Jag har faktiskt aldrig någonsin i hela mitt liv råkat ut för en människa som på så sätt "djävlats" med mig.

Ett bra exempel på att djävlas tycker jag är alla dessa troll som dyker upp på buke då och då, till synes helt utan annan orsak än att ställa till förtret för andra användare.

Senast ändrad av en moderator:

Hehe nej, men det skulle jag aldrig heller tänka om en kassörska som inte vill hjälpa mig eller min chef om han irrationellt bad mig jobba över när det inte behövdes. Jag skulle kalla det att de djävlades med mig. Men om jag tänkte efter skulle jag gissa på, stress, dålig dag, depression, eller att de ville "trycka ned mig" eller kanske tycker illa om mig osv. Om jag ville/var tvungen reda ut situationen skulle jag gå till botten och söka orsaken. Jag skulle fortfarande gå hem och säga att chefen djävlades med mig.

Således i vardagstal, någon irriterar mig/gör mig illa utan att jag omedelbart vet orsaken. Individen verkar veta att den orsakar mig obehag och gör det faktiskt just därför. Individen vinner antagligen något på det.

så.

om hästen trycker mig mot ett träd tror jag hon vet vad hon gör, hon djävlas alltså med mig. Blir jag arg och sårad? nope, tycker jag det är elakt? nope, men jag tror hon gör det med flit, av någon orsak.

Om du tror att hon gör det med flit, för att vara elak, då menar du ju att hon jävlas. Vi verkar tala svenska på olika sätt, du och jag.

Hästar kan mig veterligen inte känna empati heller.

Bingo! Men det var inte den konversationen vi hade, den hade vi redan klarat av långt innan, utan mankemang.

Ett bra exempel på att djävlas tycker jag är alla dessa troll som dyker upp på buke då och då, till synes helt utan annan orsak än att ställa till förtret för andra användare.

Till synes ja, för de som blir utsatta. Men de som utsätter då, hur är det med deras motiv? Brukar du djävlas? Och varför/varför inte?

Nähä, men nu var det detta jag valde att svara.

Det var ju då relevant, det var ju klarlagt sedan innan och ett antal ggr.

Nej, hästar kan inte jävlas,
att jävlas är ett mänskligt uttryck som man använder som bortförklaring.

Jävlas en häst så brister det i kommunikationen - och det kan bero på olika saker.

Bristande kommunikation i allmänt eller distraktion, men det hör inte till ämnet.

Till synes ja, för de som blir utsatta. Men de som utsätter då, hur är det med deras motiv?

Ja, det får du väl fråga de som skickar spam-mejl och liknande om! Ser du något tydligt motiv, annat än att sabotera?

Men om det inte finns ngn orsak, varför tar de inte en promenad, läser en bok eller slänger ut tv'n genom fönstret? Varför väljer de att agera troll. Vad ger det jämfört med de andra alternativen jag räknat upp.

Ja, det får du väl fråga de som skickar spam-mejl och liknande om! Ser du något tydligt motiv, annat än att sabotera?

Visst varför gör de det? Ja, de kan ju göra ngt av de ovanstående ting jag räknat upp. Men det är klart, det ger ju ingen uppmärksamhet, ingen självkänsla.

Jag misstänker att många har djävlats ngn gång *räcker upp en hand* och haft en tanke bakom. Men det är få som vill erkänna, pga för den utsatte brukar det oftast te sig som just djävulskap(rent onödigt), och det vill man ju inte sättas i samband med.

Mmm nej det vet man ju inte, men iom att empati verkar bero på spegelneuroner och spegelneuroner har hittats hos apor och fåglar så finns det en chans att även hästar har dem. Om hästar har dem så kan de kanske känna empati, dvs häst 1 vet att det gör ont på häst 2 om häst 3 biter henne.

Jag menar självklart inte att de funderar runt saker eller så.

Senast ändrad:

Om du tror att hon gör det med flit, för att vara elak, då menar du ju att hon jävlas. Vi verkar tala svenska på olika sätt, du och jag.

Jo antagligen :), men vi kan också missupfattat varandra, jag menar att hon gör det med flit, men inte för att vara elak. Tror det är möjligt att med flit orsaka obehag för annan individ utan att vara elak. Jag kallar det för att djävlas med någon till vardags.

Kan förklara lite, jag tror att hästar vet vad de gör mot andra och att det kan göra ont osv. Men jag tror inte hästar kan vara elaka. Jag har gett mig in lite i diskussionen pga semantik, jag tycker inte "att djävlas med någon" betyder "att vara elak mot någon". Så därför anser jag att hästen kan djävlas och trycka mig mot ett träd för att testa mig, (alltså helt utan elakhet) hon vet vad hon gör, hon vet att det är obehagligt, men det är inte "elakt" ment, det är att hon kanske vill se om hon kan få övertaget.

Precis som en kollega kan djävlas för att se om hon kan få övertaget gentemot mig. Eller en kassörska kan djävlas för att hon är på uselt humör.

Däremot diskuterar jag jättegärna huruvida hästar kan vara elaka eller ej. Jag tror ju inte det, men jag kanske bara aldrig mött en elak häst.

Fast tänk om de blivit misshandlade när de var små? eller är mobbade och vill uttrycka sin ilska på ngt sätt? Eller mår jättedåligt och har ont. De alternativen räknar vi ju med när det gäller hästar.

KL

Jag tror att OFTA när folk säger att "hästen jävlas" så beror det i själva verket på bristande ledarskap.
Självklart kan det också finnas andra anledningar till att hästen inte gör det vi ber den om. Den kanske inte förstår eller kan utföra det, har ont, är trött eller rädd.

Fast tänk om de blivit misshandlade när de var små? eller är mobbade och vill uttrycka sin ilska på ngt sätt? Eller mår jättedåligt och har ont. De alternativen räknar vi ju med när det gäller hästar.

Fast det ändrar inte ordets innebörd. Det var bara ett exempel på ordet används.

Blir det inte enklare om vi använder orden som passar in? Jävlas är att göra någonting mot någon just för att JÄVLAS. För att ställa till med förtret. Om man inte gör det för att vara elak, för att jävlas, då jävlas man inte. Det blir så svårt att diskutera om ett beteende finns eller inte då man fastnar i en rundgång om ordens betydelse. Svenska akademin har lite koll verkar det som, varför inte gå efter deras tolkning?

Blir det inte enklare om vi använder orden som passar in? Jävlas är att göra någonting mot någon just för att JÄVLAS. För att ställa till med förtret. Om man inte gör det för att vara elak, för att jävlas, då jävlas man inte. Det blir så svårt att diskutera om ett beteende finns eller inte då man fastnar i en rundgång om ordens betydelse. Svenska akademin har lite koll verkar det som, varför inte gå efter deras tolkning?

:bow::bow:

Den här tråden är verkligen lustig..

Om man utgår från ovanstående - att jävlas innebär att man medvetet ställer till förtret för någon annan med syftet att vara elak. Och - om man dessutom utgår ifrån att hästar inte resonerar eller tänker "framåt" (som forskningen tyder på) - så tror jag att man med väldigt stor säkerhet kan säga att en häst INTE kan jävlas.

Att vi människor uppfattar det som att hästar jävlas med oss är en helt annan sak.

Om man utgår från ovanstående - att jävlas innebär att man medvetet ställer till förtret för någon annan med syftet att vara elak. Och - om man dessutom utgår ifrån att hästar inte resonerar eller tänker "framåt" (som forskningen tyder på) - så tror jag att man med väldigt stor säkerhet kan säga att en häst INTE kan jävlas.

Att vi människor uppfattar det som att hästar jävlas med oss är en helt annan sak.

Nicely put! :):bow:
Av ren självbevarelse drift bör man hoppa över ett gäng inlägg. Annars är förvirringen total.

O ja, det är jag övertygad om. Men det är inte det första jag tänker när jag träffar på en häst som beter sig på ett sätt som jag inte uppskattar. Första tanken är handhavandefel från min sida, smärta eller otrivsel hos hästen, fel utrustning osv. Men när jag lärt känna en häst en längre tid så kan det hända att små egenheter, som jag är övertygad har för avsikt att driva mig till vansinne eller skratt, kristalliserar sig. Inte alla hästar är kapabla till detta, men det finns individer som kan tänka i fler steg än andra, vad som än påstås.

Måste bara oxå skriva :bow:

Men om vi går utifrån den betydelse som då ordet tydligen ska ha. Att ställa till med förtretligheter bara för att/dum bara för att vara dum utan egen vinning. Hur går det då?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 633
Senast: Enya
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka