Kan hästar jävlas?

Sv: Kan hästar jävlas?

Mamman dog väldigt tidigt och han blev misshandlad första gången han tog kontakt med människor.

Mamman dog väldigt tidigt och han blev misshandlad första gången han tog kontakt med människor.

Det låter som en mycket tråkig historia. hur som helst kan man knappast säga att hästen jävlas. Försvarar sig, snarare.

Om du kände den här hästen - vilket du inte gör - så skulle du förstå situationen bra mycket bättre. Denna hästen kan bli arg när man sätter press på den och vad ska man göra då? "Jaha, oj förlåt lilla häst. Du tycker inte om när jag sätter någon press på dig. Jag förstår, då ska du bara få gå i hagen" !? Alla hästar protesterar någon gång men denna häst gör det "värre" än andra hästar.
Jag tycker att det låter som en häst som visar dominans. Det är inte samma sak som att jävlas.

Jag är helt övertygad om att min ena häst jävlas mot orutinerade ryttare. Han är jätteduktig annars, men kommer det någon han kan köra över så gör han det med besked - håller sig inte på spåret ens:smirk:
Och det här är väldigt tydligt, om man byter ryttare så är han plötsligt felfri så det har inget med dålig dag att göra.

Men det skulle inte jag kalla att "jävlas". Att han beter sig så mot orutinerade ryttare är ju för att han inte ser dem som ledare. Han jävlas inte utan visar ett dominant beteende, inte konstigt alls - helt naturligt för en häst när det möter någon av lägre rang.

Att gå emot spöet tyder för mig på att hästen är dominant och tycker att den som använder pisken borde rätta in sig i ledet. Det är ett helt logiskt beteende.

Jag ser det som ett stress beteende. Det finns tre alternativ vid stress: slåss (visa motstånd som du kallar att gå emot spöet), fly (gå unddan) eller spela död (frysa fast). Helt naturliga beteenden.

Vad man kan ifrågasätta är varför människan inte kan låta bli att påföra hästen ett stressbeteende när det handlar om inlärning och gymastisering, ridning ? Jag tror att även det svaret har med stress att göra. Att människan inte kan hitta en smart lösning som skapar harmoni istället för motstånd, kanske för att människan inte klarar av att se en större bild av det som pågår.

Vissa människor inte kan låta bli att skylla ifrån sig på hästen, eller spekulera i lösningar som aldrig med säkerhet går att hitta svaret på. Det handlar om att vara låst i sina egna tankar. Det är, och skapar, också en stress, eftersom det hindrar människan från att se verkligheten som den är. Låsta tankar skapar stress hos hästen.

Kan man verkligen känna en samhörighet och ett samspel med hästen när stress är inblandat? Jag tror inte det.

Så svaret på huvudfrågan blir för mig att hästen inte kan djälvlas, men den kan reagera på stress och dessa reaktioner kan människan tolka som djävulskap -om man lever i en svart/vit värld där hästen ska dömas för alla måste vara antingen snäll eller elak. :bow:

Men Mizz, jag VET vad ordet betyder, jag behöver inte googla! Lite väsenskild frågeställning tycker jag från hur hästars hjärnor ser ut jämfört med människans, vilket kräver lite vetenskapliga referenser. Tycker förresten att etnologen (användarnamn?) förklarade denna del väldigt väl! :)

Hela den här snurriga diskussionen med dig belyser bara så väl varför det är viktigt att ha ett gemensamt språkbruk och inte hitta på egna definitioner på vedertagna begrepp och sedan hävda att de är lika korrekta som alla andras. Till slut förstår ingen någonting.

Men Sara-Ida, jag behöver inte googla längre för att få fram betydelsen för jävlas i kombination med människor. Det är bara att läsa denna tråden faktiskt. Det lyser fantastiskt starkt vad de flesta lägger i ordet djävlas, och det är INTE det du VET att ordet betyder. Konstigt?

Hur man än vrider och vänder på det så när vi människor djävlas gör vi det av en orsak och väldigt ofta sker det med ett egen-intresse. Om det är för inre tillfredställelse eller för att såra omgivningen låter jag vara osagt, men oftast går de ju hand i hand.

Det vi människor kallar för "jävlas" är hästens sätt att etablera sin rang gentemot människor.

Det finns ingen baktanke för hästen förutom att den försöker uppfostra oss.

Hur man än vrider och vänder på det så när vi människor djävlas gör vi det av en orsak och väldigt ofta sker det med ett egen-intresse. Om det är för inre tillfredställelse eller för att såra omgivningen låter jag vara osagt, men oftast går de ju hand i hand.

Okej - djävlas jag när jag gör mitt jobb för att tjäna pengar och få lön? Djävlas jag när jag skaffar häst? Barn? Allt detta av ren skär egoism, förstås! Nej, förstås inte. Motivet måste alltså vara att irritera andra. Du får en ledtråd av den engelska översättningen som är "to annoy".

Ur nationalencyklopedin:

djävlas

djävlas [jäv`- el. jä`v-] verb djävlades djävlats el. jävlas [jäv`- el. jä`v-] jävlades jävlats
ORDLED: (d)jävl-as
SUBST.: (d)jävlande
orsaka stora förtretligheter (för) om person el. företeelse [starkt vard.]: ~ inte med lillebror
KONSTR.: ~ (med ngn)
HIST.: sedan 1902

Vidare: Hästar är knappast motiverade av att irritera andra. De gör saker helt för sin egen skull.

Jag tror nog att hästar kan "jävlas". Hur många hästar finns det inte som bockar och skuttar runt även fast dom inte har ont/känner obehag? Bus helt enkelt. Och en busig häst kan vara lite små jävlig. Jag som är ponnyägare ser ofta att mina ponny gör lite små bus. Dock tycker jag är "jävlas" är fel ord, fast kommer inte på nått bättre.:D Bus kanske;)

Jag tror nog att hästar kan "jävlas". Hur många hästar finns det inte som bockar och skuttar runt även fast dom inte har ont/känner obehag? Bus helt enkelt. Och en busig häst kan vara lite små jävlig. Jag som är ponnyägare ser ofta att mina ponny gör lite små bus. Dock tycker jag är "jävlas" är fel ord, fast kommer inte på nått bättre.:D Bus kanske;)

Livsglädje är en sak...inlärt beteende ett annat.

Jag fick hem ett sto som lärt sig skrämmas. När folk hade börjat begära mer av henne, protesterade hon och hon gjorde det så pass att folk blev rädda. Man slutade då rida/jobba med henne = bråk blev belönat och då ingen vågade ta sig igenom problemet fortsatte hästen med detta och betraktades rätt snart som oridbar. Det var hon inte...men det kostade en hel del att ta sig igenom de första riktiga konflikterna och hon laddade 110% för att bli av med den som red/jobbade från marken. När hon märkte att det inte funkade med mig dämpades försöken...men då hon hållit på i så många år gjorde hon alltid försök. Hon djävlades inte utan hon sökte efter den belöning hon tidigare fått när hon bråkat = fritt, stå i boxen och äta gott eller få gå ut i hagen igen. Ett inlärt, felaktigt beteende är min åsikt.

Om mina hästar, av livsglädje, börjar bocka under arbete tar jag genast ner dom i skritt, samlar och tar om uppgiften från början. Jag accepterar inte att hästen far iväg under jobb. Busa får den göra i hagen...

Nu fick du det nästan att låta som att jag accepterar sånt under ridning, vilket jag inte heller gör.

Då jag skrev om mina erfarenheter och hur jag gör förstår jag inte hur det kan påskina det du säger:confused:

Med anledningen av en diskussion som dök upp i en tidigare tråd ang en häst som gick emot spöt.

Kan hästar jävlas? Dvs vara dumma utan någon annan anledning än att vara just dumma?
Eller gör hästar enbart vad deras instinker säger dem att de ska göra?

Tänker t ex på ridskoleponnyer som tycks utveckla sina egna, speciella tekniker för att få av nybörjare/slippa gå framåt/whatever. Kan det vara att jävlas?

Vad säger ni?
Berätta om era egna erfarenheter och åsikter!
En häst besitter inte de förståndsgåvor som gör att den kan djävlas, så svaret är definitivt NEJ!

Får väl be om ursäkt. Menade inget illa.

Du behöver inte be om ursäkt och jag tror inte du menar nåt illa...men jag blev lite förvånad över ditt inlägg och var tvungen att läsa mitt ett par gånger för att se om jag varit otydlig:o...därefter skrev jag inlägget. Menar inget illa jag heller;)

Men Sara-Ida, jag behöver inte googla längre för att få fram betydelsen för jävlas i kombination med människor. Det är bara att läsa denna tråden faktiskt. Det lyser fantastiskt starkt vad de flesta lägger i ordet djävlas, och det är INTE det du VET att ordet betyder. Konstigt?

Nej det tror jag inte att hon har faktiskt. Jag har läst alla inlägg nu och majoriteten säger att "hästar kan inte jävlas" p.g.a. att ordet i dess betydelse är att "reta någon med en baktanke".
Jag håller faktiskt med Sara-Ida: språket är definerat efter normen, alltså om majoriteten kallar det för "tomat" så är det inte en potatis för att några få personer säger att den är det. Just nu så, genom bara att titta på denna tråd och samtala med andra människor/läsa på internet/läsa i böcker, är den generella termen för "jävlas" är att göra något "elakt" för att kunna känna sig nöjd.

Hästar har inte den medvetna förmågan som människor har utan som sagt gör något p.g.a. ett inlärt beteende. Jag tror visst på att din häst har lärt sig ett beteende som kan ha gynnat honom på något sätt eller bara något som är stressrelaterat: gör du hans hage mindre så bestämmer han inte längre, du begränsar hans dominans och så som jag uppfattade det så skrev du att han var dominant som yngre. Det kan också ha att göra med att han kanske förknippar dig vid hagen= hagbygge och kanske en chans att få smita ut om du inte hinner fixa till hagen. Det kan vara allt, men att säga att hästen jävlas har du inget vetenskapligt belägg för, och det var det du ville ha av Sara-Ida om jag inte minns rätt, eller hur?
Människans hjärna drar ofta symboliska paraleller som oftast inte finns. Att hästar jävlas är möjligt att det är en av dem, på grund av våran analytiska förmåga så kan vi dra slutsatsen att "hästen måttar sin hov på min fot för att vara elak och gotta sig när jag har ont" men det kan mycket väl vara ett inlärt beteende där hästen kanske gjort så innan och aldrig fått lära sig att det beteendet inte är tillåtet. Hästen kan också tro att du är lägre i rang och därför vilja visa att den är starkare än dig genom att "trampa dig på tårna" eftersom du inte uppfattat de andra finare signalerna som den gett ut. Det kan som sagt vara vad som helst men i dagsläget, när vetenskapen säger annat, kan du inte komma och påstå annat. Du kan ju gärna forska fram motsatsen, och gör du det då tror jag absolut på det, men just nu väger de vetenskapliga bevisen tyngre än dina erfarenheter.

Blev lite förvirrad när du citerade mej. Men antar att du svarade mitt citat endast genom det första du skrev.;) Äsch, rörigt.:D

Absolut kan hästar jävlas.
Det finns en häst nere på ridskolan som är nästintill omöjlig att få på grimman på. Han stoppar grimman i munnen och drar upp huvudet. Det har absolut ingenting att göra med rädsla, försvar eller vad som helst. Han har bara lärt sig att det går, eftersom han är väldigt hög.
Vid ridning tror jag dock inte att, i alla fall de flesta, hästar jävlas. Det är oftast något fel då; t ex sadelsvårigheter eller någon störning hos ryttaren.

mvh

Jo, men det beror ju på hur man definerar ordet "jävlas". En häst gör inte saker för att reta andra. Det kan jag omöjligt tro och kommer att hålla fast vid tills någon kan bevisa motsatsen.

Men däremot kan de göra saker för att komma undan sådant som de upplever som obehag. Och med obehag menar jag allt som hästen ser som negativt, t ex att skrutta runt i paddocken med en massa obalanserade nybörjare på ryggen (inget ont mot dem, har själv varit en likadan). Men iaf, allt som hästen inte tycker är kul, vill, har lust att göra eller ser negativt på.

Därav vill hästen inte bli infångad t ex, och har därför lärt sig ett knep som han märkt fungerar för att slippa, iaf för en liten stund. Han försvårar alltså arbetet för människan, men gör det inte av den anledningen utan av egoistiska själ. Alltså att han helt enkelt inte vill göra det människan vill, och detta tolkas oftast som att hästen jävlas med oss.

Vilket vissa också tycker ger oss en rätt att bestraffa den för att den gör så mot oss.

Men varför inte bara försöka göra det den upplever som obehagligt roligt och bekvämt?
(OBS, en allmän fråga och inte riktad mot dig eller ridskolan. Men vissa "löser" det så)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 636
Senast: Enya
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka