Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mamman dog väldigt tidigt och han blev misshandlad första gången han tog kontakt med människor.
På buke beter sig folk alltid som gudar .. ingen fråga du behöver svara på.
Jag tycker att det låter som en häst som visar dominans. Det är inte samma sak som att jävlas.Om du kände den här hästen - vilket du inte gör - så skulle du förstå situationen bra mycket bättre. Denna hästen kan bli arg när man sätter press på den och vad ska man göra då? "Jaha, oj förlåt lilla häst. Du tycker inte om när jag sätter någon press på dig. Jag förstår, då ska du bara få gå i hagen" !? Alla hästar protesterar någon gång men denna häst gör det "värre" än andra hästar.
Jag är helt övertygad om att min ena häst jävlas mot orutinerade ryttare. Han är jätteduktig annars, men kommer det någon han kan köra över så gör han det med besked - håller sig inte på spåret ens:smirk:
Och det här är väldigt tydligt, om man byter ryttare så är han plötsligt felfri så det har inget med dålig dag att göra.
Att gå emot spöet tyder för mig på att hästen är dominant och tycker att den som använder pisken borde rätta in sig i ledet. Det är ett helt logiskt beteende.
Men Mizz, jag VET vad ordet betyder, jag behöver inte googla! Lite väsenskild frågeställning tycker jag från hur hästars hjärnor ser ut jämfört med människans, vilket kräver lite vetenskapliga referenser. Tycker förresten att etnologen (användarnamn?) förklarade denna del väldigt väl!
Hela den här snurriga diskussionen med dig belyser bara så väl varför det är viktigt att ha ett gemensamt språkbruk och inte hitta på egna definitioner på vedertagna begrepp och sedan hävda att de är lika korrekta som alla andras. Till slut förstår ingen någonting.
Hur man än vrider och vänder på det så när vi människor djävlas gör vi det av en orsak och väldigt ofta sker det med ett egen-intresse. Om det är för inre tillfredställelse eller för att såra omgivningen låter jag vara osagt, men oftast går de ju hand i hand.
Jag tror nog att hästar kan "jävlas". Hur många hästar finns det inte som bockar och skuttar runt även fast dom inte har ont/känner obehag? Bus helt enkelt. Och en busig häst kan vara lite små jävlig. Jag som är ponnyägare ser ofta att mina ponny gör lite små bus. Dock tycker jag är "jävlas" är fel ord, fast kommer inte på nått bättre. Bus kanske
En häst besitter inte de förståndsgåvor som gör att den kan djävlas, så svaret är definitivt NEJ!Med anledningen av en diskussion som dök upp i en tidigare tråd ang en häst som gick emot spöt.
Kan hästar jävlas? Dvs vara dumma utan någon annan anledning än att vara just dumma?
Eller gör hästar enbart vad deras instinker säger dem att de ska göra?
Tänker t ex på ridskoleponnyer som tycks utveckla sina egna, speciella tekniker för att få av nybörjare/slippa gå framåt/whatever. Kan det vara att jävlas?
Vad säger ni?
Berätta om era egna erfarenheter och åsikter!
Får väl be om ursäkt. Menade inget illa.
Men Sara-Ida, jag behöver inte googla längre för att få fram betydelsen för jävlas i kombination med människor. Det är bara att läsa denna tråden faktiskt. Det lyser fantastiskt starkt vad de flesta lägger i ordet djävlas, och det är INTE det du VET att ordet betyder. Konstigt?