Det där är så himla skönt - man umgås kring intressen. När jag hade häst och i synnerhet när jag höll till i ett stort stall tog det jättelång innan jag visste vad folk jobbade med eller kunde ringa in t ex deras politiska åsikter. Vi pratade ju bara häst hela tiden.

Varje gång jag är i Grekland blir det där tydligt, jag blir tokig på folk som frågar vad jag jobbar med. När vi istället kunde prata om Grekland, var i Grekland vi varit, vilken mat vi gillar, tipsa varann om bra boenden, värsta historien om en stormig färjeresa osv. :D

Fast jag är nog rätt känslig just med jobbfrågan, eftersom jag har ett yrke som alla har åsikter om. Jag ställs till svars för fel som någon i branschen gjorde 1998 och alla vet bättre än jag hur mitt arbete utförs och framför allt hur det borde utföras. Det finns ju rätt många sådana yrken så jag är nog inte ensam här om att känna så.

Och rent generellt fattar jag faktiskt inte varför det där med vad man jobbar med är så himla viktigt att veta.
Precis så är det! :)
Keramiken har på sätt och vis blivit en fristad för mig.
Där är jag bara jag och inget annat och på något vis lämnar jag alla mina problem utanför den dörren.
Ingen visste att jag var där på permission från sjukhuset när jag var det.
Ingen vet att jag inte jobbar utan är sjukskriven. Folk tror antagligen att jag går till jobbet som alla andra.
Det är skönt! :)

Likadant när jag hade häst(ar).
Precis som du säger, man hade ingen aning om vad folk jobbade med och det spelade ingen som helst roll heller.
De enda yrkeskategorierna som var intressant var veterinär och hovslagare. ;)

Skämt åtsido, jag tror jag gillar det umgängessättet för att man möter människor utan att skapa etiketter allra bäst. :)

Är redigt jäkla trött på människor av förhörstyp kan jag säga.
Människor som smattrar ur sig frågar om vad jag jobbar med, hur gammal jag är, var jag bor osv osv.
Riktigt obehagligt.
Är en annan sak att prata lite jobb om man kommer in på det, men de där korsförhörsmänniskorna får gärna korsfästas till jul för min del..
Ja, och folk som tjatar fast det måste vara uppenbart att man inte vill prata om sig själv på det sättet som "utfrågaren" vill.
Har råkat ut för det några gånger och alltid blivit väldigt illa till mods efteråt.
Inte för att jag går runt och bär på några superhemligheter direkt.
Mitt liv är nog egentligen ganska ointressant om man är ute efter det, men det där att man hamnar i en situationen och ställs mot väggen lite är obehagligt. :crazy:

Alltså, jag menar inte att framhäva min egen genialitet (eller jo kanske lite grann) men "Hur har du förberett dig för zombieapokalypsen" ÄR verkligen ett utmärkt ämne som prat-startare! Så tillvida att den andre kan fylla ut med nästan vad som helst som ligger hen närmast om hjärtat. Och samtidigt undvika mer obekväma samtalsområden.

Dessutom blir man själv ihågkommen som den där konstiga människan som började prata om zombier, men det skulle jag mest uppskatta för egen del. (och jag skulle själv kunna falla handlöst för den som kom med en sådan fråga som konversationsstartare)

Till exempel kan det spontana svaret - att spinna vidare på - bli: "åh, jag skulle verkligen tänka på hur jag ska kunna rädda mina barn/husdjur" (tema familj och husdjur)

Eller: "nej jag tror inte på zombier" - okej, så vad tror du på? (tema livsåskådning eller kanske bara allmän fyrkantighet)

Eller: "ja apropå zombier så läste jag ju nyligen den där Stjärntrilogin" (tema litteratur/kultur)

Eller: "nej jag tror det är större risk att Putin anfaller än att det blir en zombieapokalyps" (tema världspolitik)

Eller: "jag brukar träna med den där appen Zombies, run" alternativ "jag är en jävel på bågskytte så det ska nog ordna sig" (tema träning/sport)

Eller: "ja jag odlar ju mina egna grönsaker, så kan jag bara skydda mig från attacker kommer jag att överleva länge" (tema trädgård, delvis boende - och har du kanske funderat på att börja med bågskytte?)

Bara att spinna vidare, eller ta upp en ny vinkling. Skulle jag någon gång bli bjuden på Nobelfesten så ligger konversationsplanen klar. Om inte zombieapokalypsen har hunnit utplåna mänskligheten dessförinnan dvs. :nailbiting:

Således. Vid pinsam tystnad: "Hur har DU förberett dig för en zombieapokalyps?" :idea: :up:

Jag får erkänna att jag håller med de som tycker det verkar lite väl lattjolajban-krystat, men samtidigt blir jag lite nyfiken på att prova någon gång. Problemet är ju dock att det är omöjligt att säga "zombieapokalypsen", jag har aldrig lyckats få fram det utan stakningar och omtag... :cautious:

Är det något jag tycker är jobbigt är att prata hund med folk. De ska alltid av någon anledning alltid berätta att deras hund är dominant (i relation till vad kan man undra?) och berätta för mig hur man uppfostrar dem samt varenda gång berätta hur en vargflock fungerar trots att de bara sett på naturprogram och inte läst några böcker eller forskningar.

När man protesterar är den allmänna uppfattningen att man inte kan något.

Dessa berättelser om hur deras hund visade var skåpet skulle stå och berättar om lilla Skruffe och att det enda som fungerade var att kasta honom ii väggen en gång så löste sig alla problem.

Eller för den delen lilla Sessan som int där rumsren och "bara leker" med barnbarnen när hon juckar eller biter dem i haserna så de ramlar och slår ut tänderna.:banghead::rage::wtf::turd:

Mja, fast det känner jag är jobbigt mest om mamma sitter ett par stolar bort och kommer och tar mig i örat om jag högljutt hånskrattar och sedan börjar läxa upp folk... Nu är jag ju gammal nog att min mor oftast låter mig gå bort själv. :D

(Och nej, jag låter inte artighet gå före usel hundhållning. Bjud mig eller låt bli, den biten kommer på köpet. :angel:)

Det här måste jag bara komma ihåg tills jag måste kallprata med någon (tycker inte om kallprat och är heller inte bra på det). Det får mig dessutom att tänka på de två underbara trådarna förut om vilken hästras man skulle välja vid en zombieapokalyps samt tråden om man har förberett sig för den. Kan det ha vart du som startade den med hästrasen och @Blueberry som startade den andra?
Edit: det var visst @Rialavargen som startat hästras tråden. Var tvungen leta :D:o

Är väl givet? Islandshäst. Äter lite, snabb och smidig, bekväm att rida över långa avstånd.

Alltså, jag tolkade frågan i trådstarten som att du sitter med främmande människor vid en bjudning.

Är vi i stallet / brukshundsklubben / basketföreningens midsommarträff / föräldraträff på dagis / konferens med jobbet... då känns ju de gemensamma samtalsämnena lite enklare att hitta.

Sitter jag med fem främmade personer i olika åldrar, varav jag inte träffad någon tidigare, då får man famla sig fram lite med artighetsfraser till det uppstår ett ämne som funkar. Sedan jag JAG inte har lust att dela med mig av vissa saker är ju liksom min grej att ansvara för.

Jag tycker att kallprat är sjukt obehagligt! :wtf: :eek: :nailbiting: Känner mig alltid som om jag har hamnat på Guantanamo eller hos Stasi. Och sedan blir jag stressad över hur socialt inkompetent jag är. :banghead: Och det verkar bara bli värre med åren...tänk om jag lever i 40 år till - hur ska det sluta?

Jag som är väldigt introvert kan tycka att kallprat är helt onödigt ibland. Man måste inte alltid prata liksom.
Men om man nu tycker väldigt mycket om att prata så tycker jag också att det är jättejobbigt att bli utfrågad om jobb, barn och bostad men pratar gärna om tex böcker eller något nördigt. Ytligt tjatter försvinner ofta för mig. Det blir som ett grått brus bara.

Jag gillade idén om zombie frågeställningen.

Och rent generellt fattar jag faktiskt inte varför det där med vad man jobbar med är så himla viktigt att veta.

För att det hjälper människan att kategorisera och även sätta social klass på folk.
Jag hade en lärare på högskolan som vägrade berätta sitt yrke för folk. Aktivt vägrade och hon berättade hur stressade människor hon mötte blev av det.
Sen att hela henne språk, kläder och utstrålning skrek JAG ÄR LÄRARE I SVENSKA var jätteroligt :D

Jag som är väldigt introvert kan tycka att kallprat är helt onödigt ibland. Man måste inte alltid prata liksom.
Men om man nu tycker väldigt mycket om att prata så tycker jag också att det är jättejobbigt att bli utfrågad om jobb, barn och bostad men pratar gärna om tex böcker eller något nördigt. Ytligt tjatter försvinner ofta för mig. Det blir som ett grått brus bara.

Jag gillade idén om zombie frågeställningen.
Jag träffade en kille som lite trött kastade ur sig "Drakar och demoner" och fick napp hos mig :D Vi hade en trevlig kväll med minnen och nostalgi!

Måste du kallpata med en massa människor då, sådär till vardags?

Jag är tyst och icke-inbjudande i stallet exempelvis, har liksom kört slut på hela dagens sociala kapital på jobbet och måste samla kraft när jag har fritid. Artig, men står aldrig och skvallrar i sadelkammaren eller pratar över boxväggen. Jag är ju där för att vara med hästen. Det kan säkert anses otrevligt/osocialt av någon men tja. Sånt är livet. Det handlar om att prioritera sin energi på rätt saker.

Om jag däremot är ihopskuffad med okända på en fest så ser situationen lite annorlunda ut. Ville jag inte gå och träffa folk så skulle jag ju inte gått dit. Sedan är folk olika och nyfikna på olika saker, lite generositet måste vi ändå visa varandra för att kunna fungera i grupp.

Ja, andras ungar är världens tristaste samtalsämne!
På ett tidigare jobb pratade ett lunchbord om sina barn och ett om sina barnbarn. Jag åt till slut lunch på rummet eftersom det inte gick att få dem att prata om något annat.

Känner igen det där från mitt jobb. Skittrist att höra på. Blev inte bättre att ena kollegan ett slag ( riktig pratkvarn utan spärrar) satt och berättade intima saker om hennes döttrar:yuck:
Samma person snicksnackar gärna om sina fantastiska barnbarn med.
Tror faktiskt aldrig jag frågat om vad personen har för förhållande/barn osv.
Däremot kan jag fråga vart/hur de bor, intressen/husdjur osv. Om situationen är rätt.

Känner igen det där från mitt jobb. Skittrist att höra på. Blev inte bättre att ena kollegan ett slag ( riktig pratkvarn utan spärrar) satt och berättade intima saker om hennes döttrar:yuck:

Jag hade en kollega som gjorde desamma med sina söner. När hon kom in på sina tonårssöners inställning till preventivmedel stoppade en kollega henne och frågade om hon verkligen ville lämna ut så mycket om sina barn.

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 864
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 680
Senast: Squie
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
757
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 227
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka