Cambrie

Trådstartare
Ännu en fråga jag funderar över... Mina barn fyller snart år (fyra och fem) och det börjar bli dags att tänka på kalas... Hur har ni gjort med kalas till era mindre barn? Jag behöver ha massor av inspiration. När vi bott utomlands har det varit så lätt, bara att samla ihop barnen på en playdate på lekparken och skaffa tårta och dricka. Känns som det krävs mer planering här. Vad gör man på ett kalas med så små barn?

Jag har själv inga barn ännu, men en kollega brukar hyra en gymnastikhall när hennes tvillingar ska ha kalas. Så tar de bara fram lite redskap så får ungarna röja järnet. Tror inte det kostade så mycket för en timmes hyra, men det beror ju på vad kommunen har för taxa där du bor.

Vi har gjort precis så med våra barn när de var i den åldern.

Bjuda hem kompisarna, fixa lite fika och så leka en stund. När sexåringen hade kalas hade vi också lite lekar så som längdhopp och spotta råtta.

Avslutade med skattjakt på godispåsar :)

Jag har själv inga barn ännu, men en kollega brukar hyra en gymnastikhall när hennes tvillingar ska ha kalas. Så tar de bara fram lite redskap så får ungarna röja järnet. Tror inte det kostade så mycket för en timmes hyra, men det beror ju på vad kommunen har för taxa där du bor.
Det var en riktigt bra idé för jag är lite orolig för platsen här hemma, vi bor mitt ute på landet och inte så stort, ganska långt från barnens förskola då det är på vägen till mitt jobb, i samma kommun men i ett annat samhälle så jag är nog tvungen att kunna erbjuda barnens föräldrar att vara kvar om vi ska ha det hemma. Ska kolla med kommunen om det går att hyra gymnastikhallen, bör ju bli billigare än att hyra leklandet till exempel...
Vi har gjort precis så med våra barn när de var i den åldern.

Bjuda hem kompisarna, fixa lite fika och så leka en stund. När sexåringen hade kalas hade vi också lite lekar så som längdhopp och spotta råtta.

Avslutade med skattjakt på godispåsar :)
Ja, så har jag tänkt det också men måste ha föräldrarna med, skattjakt är bra men vi bor trångt, är osäker på att leta ute i februari...

Jag vet att mina barn har varit på dels pulkakalas och dels skridskokalas i den åldern, pulkakalaset höll på att bli inställt eftersom det blev 30 grader kallt, men med vindskydd och rejäl brasa som värmde och koll på barnen så fungerade det bra! :D

Anpassa antalet barn efter storleken på ert hem.
Många barn i den åldern vill inte vara på kalas i ett hus de aldrig varit utan att en förälder är med, så du måste nog planera utifrån det.

Ännu en fråga jag funderar över... Mina barn fyller snart år (fyra och fem) och det börjar bli dags att tänka på kalas... Hur har ni gjort med kalas till era mindre barn? Jag behöver ha massor av inspiration. När vi bott utomlands har det varit så lätt, bara att samla ihop barnen på en playdate på lekparken och skaffa tårta och dricka. Känns som det krävs mer planering här. Vad gör man på ett kalas med så små barn?[/QUOTE

Min ena dotter fyller år på sommaren och då brukar vi ha ett "gardenparty". Vi grillar, leker, har skattjakt eller fiskdamm. Vi bjuder in både barn och vuxna i olika åldrar, ex kompisar till barnet, äldre släktingar, vänner till familjen etc. Alla umgås oavsett ålder och det brukar bli en väldigt trevlig stämning. Min andra dotter fyller på hösten och då krävs det lite mer planering då vi håller till inomhus. Men vi kör med samma upplägg med att blanda olika åldrar på gästerna. Nu när vi hade kalas för några veckor sen så var det ovanligt många som kom då ett par barn hade sina föräldrar med sig. Vi hade först mat, tårta och glass. Därefter lite fri lek, sen fiskdamm och film.

"Problemet" med mina är ju att de är födda samma dag och bara ett år emellan, de går i samma förskolegrupp vilket är ett väldigt tight gäng på 14 barn med mina, jag hade tänkt bjuda alla då det är de enda de leker med och det skulle kännas fel att utelämna några i gruppen och bjuda andra då de leker med alla mer eller mindre. Och det kräver ju planering, jag är säker på att föräldrarna skulle kunna tränga ihop sig här, sååå litet bor vi egentligen inte. Men det finns inte tillräckligt med parkeringsplats dessvärre. Har kollat olika alternativ som lekland men det mesta känns väldigt dyrt... Ica har ett lekrum här som man kan hyra för kalas på helgförmiddagar för 95 kronor per barn, det hade varit okej då pappan även ställer upp med en del kalaspengar, problemet är dock att det får vara max 12 barn. Visserligen skulle man ju kunna boka och hoppas på att minst två inte kan komma, men tänk om alla kommer liksom :-P...

Kan du inte fråga förskolepersonalen om att ha kalaset i förskolans lokaler. Kyrkor brukar kunna hyra ut sina lokaler. Nån närliggande idrottsförening kanske har ett klubbhus att hyra ut. Gympasal etc.

Förra året lånade vi en gympasal och hade kalas i, i vår kommun kostar det inget om barnen tillhör "skolan" annars 100 kr. Vi hade med lite fika, dukade ett långbord på bänkar och plockade fram en massa redskap så barnen kunde härja runt. Lite lekar hade vi också och rundade av med fiskdamm.

Som sagtl i den åldern får du räkna med att en förälder stannar med barnet - och ev nåt syskon om föräldern inte kan lämna det till den andra för att han/hon jobbar eller gör nåt annat tex. Så se gärna till att ha några extra godispåsar i fiskdammen o så, och kaffe till föräldrarna. :)

Vad gäller fika så är min uppfattning att tårta vid ett dukat bord är ganska överskattat i den åldern. Dom är inte jätteförtjusta i tårta och att servera 15-16 barn på en gång är inte alltid lätt - då är det bra om deras föräldrar är med. ;) Vi var på en 5-årskalas nyss och då hade dom ett buffebord med uppskuren frukt, små bullar och kakor där barnen kunde plocka själva under hela kalaset istället - och så fanns en vuxenbuffé i köket. ;) Behöver inte vara så mkt och stort, bara nåt att stoppa i magen.

Popcorn är en bra sak, det hade vi på dotterns senaste kalas. Alla fick pappstrutar med popcorn. Det kladdar inte, fås inte i halsen, alla tycker om det och det är enkelt att göra. Sen hade vi tårta+bullar också, men det var som sagt inte så intressant, dom ville ju leka!

Vi hade en skattakt på det kalaset. Som slutade i en fiskdamm. Nån form av aktivitet är ju roligt på ett kalas, så att gruppen samlas, men det måste ju inte vara en lek. Det kan vara svårt att organisera så små barn i en lek om dom är så många som 15 stycken. Men en fiskdamm eller en skattjakt som de kan gå i små grupper går bra.

Tatueringar är en kul grej. Att få stå i kö till en tatuering kan vara nog så stort i den åldern. Det är en aktivitet i sig, som inte kräver nåt av barnen. :)

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 656
Senast: Ramona
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 401
Senast: Hedinn
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 660
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V