Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Sv: Just när jag trodde att jag hade sett allt...

Kl

Jag tror att vi är bara ovana att se den här sortens boxar.

Jag tycker att argumentet att det ser ut som ett fängelse och att hästarna är inspärrade är sorgligt dåligt. Hästarna är väl lika inspärrade och fängslade i en box med heltäckande väggar som de är i detta stallet. I detta stallet kan de ju i alla fall se varandra och nosa på varandra genom gallerna.

Verkligen. Jag vet fler som har liknande lösning som är tillgodo både för de som sköter stallet och för hästarna.

Jag hade velat ha något liknande (i boxdörr till murade boxar) men vet inte riktigt hur. Dock inga breda galler att sticka ut huvudet i och inte galler hela vägen ned. Jag är mest rädd att hästen ska sticka ut huvudet och skada sig om den blir rädd och kastar sig undan (vilket min dessutom väldigt lätt gör) om man har breda galler högt upp.

Kl

Jag tror att vi är bara ovana att se den här sortens boxar.

Det tror jag mig. Och hästfolk verkar vara ganska pinsamt dåliga på att ta till sig nya ideér (mig själv inräknad även om jag försöker bättra mig :angel:).

Men man måste självklart alltid tänka till säkerthetsmässigt oxå!!

Det tror jag mig. Och hästfolk verkar vara ganska pinsamt dåliga på att ta till sig nya ideér

Ja, det får inte gå för snabbt i utvecklingen serru - då kan det bli bra! *tittar över glasögonen och hötter med fingret* :D

Annars håller jag med och med lite färg tycker jag det skulle vara riktigt snyggt! :)

Jag tycker att argumentet att det ser ut som ett fängelse och att hästarna är inspärrade är sorgligt dåligt. Hästarna är väl lika inspärrade och fängslade i en box med heltäckande väggar som de är i detta stallet. I detta stallet kan de ju i alla fall se varandra och nosa på varandra genom gallerna.

Ja, ja... Stall som ser ut som fängelse eller icke, spelar ingen roll om vi är ovana med detta "nya" utförande av stallinteriör eller inte. Det är hur som helst inget vinnande koncept enligt min mening med installad hästhållning, det är lösdrift som gäller här. Det är det enda rätta, i alla avseenden.

Ja, det får inte gå för snabbt i utvecklingen serru - då kan det bli bra! *tittar över glasögonen och hötter med fingret* :D

Preciiiiis :p Ett stall består av kvadratiska boxar i rad med galler på minst 2 sidor och där ska hästen fövaras från mörkrets inbrott tills dess att den måste ut i hagen innan människans jobb börjar. Sådetså :D

Har man en häst som sprider runt allt strö till en milkshake så flyger det garanterat ut ett och annat

Fast fick den hästen bo i en luftig box kanske den inte skulle springa runt som en propeller? :angel:

Säger som flera andra, detta är vanligt utomlands f a som gruppboxar för unghästar, lösdrift kan man kanske kalla det i en del fall men många går nog inte ut alls vinterhalvåret. Jag har sett det i Tyskland, Danmark, Holland, aldrig hört om några problem utan tvärtom trygga harmoniska hästar som ser vad som händer, kompisar osv. Lättskött, bort med gallren och skopa rent m traktor och fodra grovfoder direkt från vagn igenom väggen.
Har för mig jag även sett enkelboxar av denna modell på bild från galoppstall, framhölls då som bra/lugnande för hästarna pga öppenheten.
Tror Svedala har mycket att lära v g alternativa sätt att hålla häst och tänka fritt! Otroligt svårt att få lönsamhet och jobba rationellt i uppfödning eller annan stordrift med enkelboxar, dynggrep och ikea-påsar.

Det går inte att bara sopa in störet igen? Eller är det för mycket arbete? Om man dessutom skippar den lilla tegelkanten längst ned och har gallren hela vägen ned till golvet är det dessutom ingen konst att sopa in störet igen, bara att gå förbi med kvasten och racka in det mellan spjälorna.

Menar du bredvid det breda gallret? Isåfall är det ju inga problem för hästen att dra till sig benet igen.

Sen blir jag förundrad över att många inte ser till hur hästen trivs bäst, utan hellre har "mysiga" stall med hela väggar.
Hade hästar viljat haft det så skulle de varit mullvadar eller råttor. Flyktdjur som hästar vill ha det luftigt.

Hur menar du att hästen skulle kunna få tillbaka benen om den rullar runt och kör ut benen ? Där finns inget för den att skjuta ifrån kroppen mot alltså kan den omöjligt få in benen igen utan kommer att få panik och sprattla omkring med benen utanför genom gallret med otäcka skador som följd.

Det finns många hästar som inte föredrar kontakt med andra utan trivs bäst när de har just hela väggar, vi har halva väggarna täckte i ena stallet och halva med galler och det är inte många hästar som föredrar att snacka med grannen genom gallret utan faktiskt föredrar majoriteten att ställa sig ifred bakom den hela delen av väggen när de har möjlighet att själv välja. Stona är klart mer ensamvargar än grabbarna som är mer för sällskap.

Och du har koll på dem alla timmar de står i boxen?

Jag tror absolut att de kan fastna men jag tror det är nästan lika svårt som i en box med väggar. Hästar klarar ju av att rulla ute också utan att ligga platt som en padda på marken.

Jag tror mer Gylle tänker som så att om hästen får in benet mellan gallren och rullar runt är det lätt att det knäcks(benet alltså). Inte att den måste skjuta ifrån för att komma runt:)

Kanske kan likna det med alla käkskador man hört om av täckeshängare på boxdörren.

Och du har koll på dem alla timmar de står i boxen?

Jag tror absolut att de kan fastna men jag tror det är nästan lika svårt som i en box med väggar. Hästar klarar ju av att rulla ute också utan att ligga platt som en padda på marken.

Japp faktiskt har jag det iom att vi har övervakningskamror i stallet igång alltid när hästarna är inne och en monitor bredvid datorn och en i sovrummet så jag kan lugnt säga att jag känner mina hästars rutiner i boxarna väldigt väl och det är faktiskt väldigt få ston som uppskattar kontakt med grannen.

Fattar inte riktigt vad du menar ang att rulla fast, att rulla fast i en box med väggar är inte alls svårt, har tyvärr två hästar (mor o dotter nedärvt hmm?) som ligger fast totalt med jämna mellanrum och då i läget att de fastnar med benen i vädret och kroppen har börjat välta ner åt den sidan väggen är, skulle de göra så mot dessa breda galler skulle alltså ligga med benen fritt i luften sisådär halvvägs ner mot marken och sprattla de hade garanterat fått ut låren och då lär inte bäckenet klara några större sprattel innan det är brutet.
Vad en fastrullning skulle ha att göra med att det kan rulla sig ute förstår jag inte alls har ju inte ett spår med varandra att göra hur de kan rulla sig ute jämfört med hur de klarar att ta sig loss när de ligger fast mot någonting ??

Jag tror mer Gylle tänker som så att om hästen får in benet mellan gallren och rullar runt är det lätt att det knäcks(benet alltså). Inte att den måste skjuta ifrån för att komma runt:)

Kanske kan likna det med alla käkskador man hört om av täckeshängare på boxdörren.

Just risken för detta gör att jag tycker gallerna ser skitläskiga ut. Kan de verkligen vara godkända? Rent estetiskt tycker jag annars det ser rätt OK ut.

Håller med dig! Det är väl en överhängande risk att bi sparkad av en häst när man bara passerar en sådan boxfront. Och just när de ligger och rullar och sparkar ut ett ben. Då kan det bli rejäla smällar mot benen som de orsakar själva. Skulle inte vilja ha mina hästar i sådana boxar. Om gallerna var tätare så skulle det vara en annan sak. Men det där ser bara ut som en byggplats.

KL

Förstår inte varför dom inte kör "luftigt all the way" och har trä i dörrarna

En kedja och konceptet hade varit snyggare

Den här typen av boxar är väldigt vanligt i Tyskland. Har varit på många fina ställen som har så här till alla hästar (stora stuterier). Har blivit förvånad över hur otroligt lungt det har varit i stallarna bland hästarna och speciellt hingstarna som stod "vägg i vägg" med varandra. Inga sparkar eller skrik över huvud taget :)

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 251
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 927
Senast: Derivata
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 653
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar