Jultråden 2022

IMG_20221108_182239385.webp

Ikväll tjuvstartar vi advent här hemma! :love:

Saffranste är inköpt och drucket med socker och mjölk.
Det är väl det egentligt fnossiga varje år - att få tag på en teblandning som håller måttet. Resten brukar liksom trilla på plats med tiden.
Åååh, tack! Hade glömt att jag förra året gjorde ”flytande lussebulle” någon mjölk, saffran, kardemumma, lite honung. Himmelriket.

Jag är också ultrakonservativ och rör inget med jul innan 1 dec. Har köpt klart alla julklappar, kalendrar och pynt i november för att sprida ut stress och ekonomisk smäll.

När jag var barn åt vi alltid på en stor fin julduk farmor dekorerat. Hon dog ung och jag fick aldrig träffa henne men det kändes väldigt fint att ha den kopplingen till henne. Nu ärvde min kusin duken men jag funderar på att starta min egen duktradition. Köpa en stor vit duk som sen alla i släkten ska brodera något juligt samt namn och år. Frågan är bara. Ska jag satsa på linne eller bomull? Tänkt att bli något som ska ärvas i släkten

Hittade denna tråd nu som först :cautious:. Jag köpte första julklappen på skänninge marken i sensomras 😄 och hunnit beställa ett par till. Köpt första flaskan glögg som står i skåpet; saffran och alkoholfri dock köpt på systemet och en mindre gullig flaska 😊. Ja jo, två adventskalendrar är redo med. Tidigare I höstas fyndade jag en så fin julduk på loppis och så fick jag en gullig julprydnad med häst och tomte som lyser när jag fyllde år, jag är redo för nedräkning 😍

Varm dryck med saffran = mkt viktigt!
Prova i termosmugg ute pulsardjup snö med lite julmusik i lurarna. Himmel på jorden - om inte klimatkrisen ätit upp denn källa till njutning. :(
Jag har ett stort problem med min termosmugg, tyvärr. :( När jag varit ute så länge jag bara orkar då bränner jag fortfarande läppen av mig på drycken. Den håller värmen för bra!:arghh:

Eller så är det också klimatkrisens fel.

Hypotetiskt låter det i alla fall jättemysigt!

Jag är också ultrakonservativ och rör inget med jul innan 1 dec. Har köpt klart alla julklappar, kalendrar och pynt i november för att sprida ut stress och ekonomisk smäll.

När jag var barn åt vi alltid på en stor fin julduk farmor dekorerat. Hon dog ung och jag fick aldrig träffa henne men det kändes väldigt fint att ha den kopplingen till henne. Nu ärvde min kusin duken men jag funderar på att starta min egen duktradition. Köpa en stor vit duk som sen alla i släkten ska brodera något juligt samt namn och år. Frågan är bara. Ska jag satsa på linne eller bomull? Tänkt att bli något som ska ärvas i släkten
Lin håller mycket bättre än bomull (förutsatt såklart att det är bra lin), och är snyggare som duk eftersom det kan pressas blankt.

Linne, vad fint förresten 🥰

Tänk på att det tydligen kan vara ganska svårt att brodera på linne om man inte är van. Jag skriver tydligen då jag inte kan något direkt om broderi själv men har en kompis som gör det mycket. Hon säger alltid att det är svårare på linne och att man måste räkna trådar på något vis. Dock bara andrahandsuppgifter från mig så någon får rätta mig om jag har fel:D

Tänk på att det tydligen kan vara ganska svårt att brodera på linne om man inte är van. Jag skriver tydligen då jag inte kan något direkt om broderi själv men har en kompis som gör det mycket. Hon säger alltid att det är svårare på linne och att man måste räkna trådar på något vis. Dock bara andrahandsuppgifter från mig så någon får rätta mig om jag har fel:D
Lin är lättare eftersom det inte drar sig. Beror väl lite på väven också, men bomull har en tendens att flytta på sig som inte lin har.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 251
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 691
Senast: Saeta
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 853
Senast: aiquen
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 570
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattträd/klösmöbel
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈