Så söt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror att jag är trasig
Jag gick igenom Ikeas julavdelning igår utan att köpa EN endaste liten julsak inte ens julgodis
Behöver jag terapi
Min erfarenhet är att om man har "samma nationalitet och kultur" från första början är det oftast inte så mycket som skiljer annat än lokala företeelser. Ungefär som att midsommar firas olika i olika delar av landet.I år ska jag för första gången fira jul med min nya familj, alltså inte föräldrar och syskon men de utan blodsband. Jag ser fram emot det massor, men samtidigt känns det lite trevande. Vilka traditioner tar vi med oss? Kommer det kännas som "riktig" jul? Ska jag hålla tillbaka mig eller verkligen visa hur mycket jag älskar julen?
Ni andra som firat med partner/vänner/andra närstående för första gången, hur kändes det? Vad gjorde ni? Tog ni med er mycket av era familjetraditioner in i "nya" firandet?
Jag har alltid tänkt att julen skiljer sig ganska mycket från familj till familj, att alla har sina mikrotraditioner om vad som ska ätas när och så vidare. Men det är nog en helt egen tråd.Min erfarenhet är att om man har "samma nationalitet och kultur" från första början är det oftast inte så mycket som skiljer annat än lokala företeelser. Ungefär som att midsommar firas olika i olika delar av landet.
Kommer man däremot från helt olika kulturer kan det bli en smärre chock Hur man sedan väljer att fira brukar ge sig med åren
Jag har beställt en ny ljusstake till köksfönstret och äntligen har jag gjort slag i saken och beställt julpyjamasar till hela familjen! De vet inget än! Det ska bli en present till första advent och sen ska vi går runt hel december här hemma och mysa i våra likadana julpyjamasar! Undrar om min man och tonårsdotter håller med mig?
Tonårsdottern KAN bli lite av en utmaning där tror jag
Jag har alltid tänkt att julen skiljer sig ganska mycket från familj till familj, att alla har sina mikrotraditioner om vad som ska ätas när och så vidare. Men det är nog en helt egen tråd.
Jag firade för första gången i ny och egenvald konstellation för tre år sedan. Vi tog alla (vi var då fyra vuxna, två vänner och min mamma samt vännernas barn i singular) med det som låg oss varmast om hjärtat och en del blev helt nytt. Bland annat hade vi en egen tom kyrka till vårt förfogande och det uppstod en lite julpsalmsångstund i samband med att den skulle låsas. Det har vi fortsatt med. Så himla mysigt!I år ska jag för första gången fira jul med min nya familj, alltså inte föräldrar och syskon men de utan blodsband. Jag ser fram emot det massor, men samtidigt känns det lite trevande. Vilka traditioner tar vi med oss? Kommer det kännas som "riktig" jul? Ska jag hålla tillbaka mig eller verkligen visa hur mycket jag älskar julen?
Ni andra som firat med partner/vänner/andra närstående för första gången, hur kändes det? Vad gjorde ni? Tog ni med er mycket av era familjetraditioner in i "nya" firandet?