Julgodistråden

Sv: Julgodis

Jag gjorde peanut butter cups i knäckformar i metall nyligen, mycket gott och barnsligt enkelt. :D När jag var liten gjorde vi alltid arraksbollar och jockeyhjälmar. Recept på det får man nog googla, jag har ingen aning. :p
 
Sv: Julgodis

Jag gjorde chokladkola igår men jag tror jag rörde för mycket för den blev alldeles porös (mer som fudge, fast inte seg alls). Vi gjorde också fikonbollar - mixa torkade fikon och marsipan, rulla till bollar och doppa i smält choklad. Har inte gjort detta tidigare men det var enkelt och gott :)

Kan tipsa om att Norrmejerier har en väldigt inspirerande sida med recept på godis.
 
Sv: Julgodis

Jag brukar ha 300 gram mörk choklad, 1-2 nävar mini marshmallows, 1 påse Dumle (jag klipper varje kola i 3 delar) och 1 dl jordnötter sant 2 dl pistagenötter. Smält chokladen, i Med allt annat och lägg ut antingen på ett bakplåtspapper eller i en form (om man vill få det till lite högre bitar, på pappret blir set ofta 1-2 cm hög smet.)

Finns säkert andra recept också, jag har bytt plats på pistage och jordnötterna i mängd, eftersom att jag tycker pistagenötter är godare, ibland skippar jag jordnötterna helt, går bra det med.
 
Sv: Julgodis

Ja, och när det stelnat skär du det i lagom bitar, förvaring behöver man oftast sen inte fundera på, mina brukar få ligga i en burk i kylskåpet några dagar, sen är dom slut...
 
Sv: Julgodis

Blir mest troligast knäck iaf, rocky road lät trevligt det också. Jag är himla förtjust när det är lite knaprigt :)
 
Sv: Julgodis

Testade att göra marsmallows igår. Jättelätt och väldigt väldigt gott!! Ett minus för gelatin förstås. Fluffiga och mkt godare än ngt man köper!
 
Sv: Julgodis

Jag gör den här kolan varje år, eftersom det alltid är den som går åt och som är godast :)
http://www.alltommat.se/recept/Farmors-chokladkola--med-salt-11036

Åh, det låter supergott! Måste köpa mer choklad... O_o

Testade att göra marsmallows igår. Jättelätt och väldigt väldigt gott!! Ett minus för gelatin förstås. Fluffiga och mkt godare än ngt man köper!

What, hur gör man egna marshmallows?!
 
Sv: Julgodis

Jag ska göra knäck idag och det brukar inte var något större problem, förutom när jag ska hälla upp i formarna.

Har ni några bra tips så att det går snabbt och enkelt att göra det?
 
Sv: Julgodis

Här gör vi bara enkelt godis :)

Chokladdoppade marsipanbröd med nougat (marsipan med pärsonsmak = jättegott!)
Polkachoklad (vit choklad med krossade polkagrisar)
Kulor av pepparkaksdeg som rullas i smält mörk choklad (gott till glögg!)
Peanut butter cups
Rulltårta med saffran (och smörkräm med clementin)
Rocky road (med juleskum)
 
Sv: Julgodistråden

Gjorde knäck idag smaksatt med saffran som fått dra i en matsked vaniljrom :d Blev supergott! Råkade även göra en vanlig sats fast utan nötter, och häromdagen gjorde jag kolan som Killaloe länkade till.
Ingredienser hemma nu också för att göra rocky road, snöbollar och "mozartkulor". :d

Julgodisbonanza!
 
Sv: Julgodistråden

Åh, den låter jättegod!

I Hemköps tidning(och på deras hemsida) finns recept på vaniljkola med havssalt som jag testade. Jag måste göra en till sats så att det finns några kolor till jul också, de är redan slut! :d

I övrigt har det blivit hemgjord bounty, whiskytryffel, lakritskola(samma recept som vaniljkolan men smaksatt med lakritsrotpulver i stället) och några varianter av knäck. Ska nog göra någon slags fudge också.
 
Sv: Julgodistråden

Mint praliner!

Gjorde det idag,
Är bara skal av tempererad mörk choklad och en mint kräm (florsocker, mjölk och pepparmints arom lite efter behag:p)

Tog mycket mint och gjorde en fast kräm, och sen pralin av Odense mörka choklad knappar.
Mumsigt!
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 792
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 163
Senast: Acto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp