Julgodistråden

Sv: Julgodistråden

De ser helt vansinnigt fina ut!

Det där med att temperera choklad har jag sett på Masterchef. Men jag trodde inte att vanliga dödliga höll på med sånt;)

Edit: ser just att min kommentar spritt sig till fb:D
 
Senast ändrad:
Sv: Julgodistråden

Ngn frågade om hur man gör marshmallows, ganska långt tillbaka i tråden såg jag tidigare idag. Så jag tänkte att jag skriver receptet här, trots att julen är över för dels kan man ju göra marshmallows ändå, dels så var jag också fashinerad över hur man gör, egentligen :p:

Jag har testat två gånger och de blir sjukt goda, mkt godare än i affären, det går liksom inte att jämföra. Det är som ett annat godis, fast samma namn liksom. Jag har förvarat mina i strax över en vecka. I början är de sega och goa och tar inte slut i munnen på rätt länge. I slutet av levnadstiden är de goa men smälter undan i munnen fortare. Längre än så har de inte hållt, så hur lång tid de klarar det får man experimentera med själv :D

Nåväl.

Lägg 10 (!!!!) gelatinblad i blöt i 1, 25 dl kallt vatten.

Blanda 4 msk maizena och 4 msk florsocker. Lägg bakplåtspapper i en form 20 *20 och strö hälften av pudret på botten. Ställ undan.

Koka 2,5 vatten och 4,5 socker till det klarar kulprovet. Rör i gelatinet coh vattnet det låg i (det spottar och fräser så akta er!).

Under tiden som sockerlagen kokar så ska man vispa 2 äggvitor toklänge, typ maränglänge. I slutet kan man hälla i vaniljsocker (receptet säger en halv msk men det blir fesig smak, minst 1 msk tycker jag).

Sedan druttlar/strilar man i sockerlagen i den vispade äggvitan. Typ majonässakta (annars blir det äggröra). När allt är i ska det vispas i minst 10 minuter.

Häll upp i formen. Om man vill kan man droppa karamellfärg i smeten först eller droppa efter att man hällt upp smeten och sedan dra med en gaffel. Jag hade röd färg så det blev rosamarmorerat- såg ursnyggt och proffsigt ut. Impfaktor mkt hög. Låt stabba till sig i ca två timmar, skär upp med vass kniv i rutor och rulla varje kub i pudret som är kvar. Lägg i lufttät burk. Ät. Tänk inte på gelatinet. :d
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 791
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 163
Senast: Acto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp