Julgodistråden

Sv: Julgodistråden

Jag hade faktiskt inget recept. :o

Jag gjorde först i ordning jordnötssmöret genom att ta kanske hälften av en burk och röra ner en nypa flingsalt och muscovadosocker, lite i taget, till jag gillade smaken. Jag smälte det inte.

Sedan smälte jag hälften av chokladen och klickade i ischokladformar med en tesked och strök ut chokladen på insidan av formen också(gick fortare än man kan tro). Sedan fick hela rasket stelna i kylskåpet i några minuter innan jag klickade i lite jordnötssmör i varje form, smälte resten av chokladen och fyllde formarna helt.

Vansinnigt gott!
 
Sv: Julgodis

Jag ska göra knäck idag och det brukar inte var något större problem, förutom när jag ska hälla upp i formarna.

Har ni några bra tips så att det går snabbt och enkelt att göra det?

Väldigt sent svar men det kanske kommer till nytta ändå :) Vi tar två sirapsflaskor som är tomma (det brukar räcka med en men det kan vara bra att ha två förberedda). Fyller dem med kranvarmt vatten, låter dem stå med hett vatten till knäcksmeten är klar (vid 123-125 grader om man vill kunna ta dem ur knäckformen enkelt och vill att de ska vara lagom sega utan att tappa plomber) häll ut vattnet, i med smeten och spruta enkelt ut smeten i formarna utan att kladda. Använd grytlappar bara för flaskan blir väldigt varm.
 
Senast ändrad:
Sv: Julgodistråden

Hörde en annan lösning, på radion tror jag det var. Att klippa av ett mjölkpaket på mitten och behålla bottendelen. Fyll den (efter rengöring såklart) med knäcksmet och häll vid hörnet. Lät smidigt det också! Jag tycker det är viktigast att smeten är varm, så fort den börjar kallna börjar det strula...
 
Sv: Julgodistråden

Väldigt sent svar men det kanske kommer till nytta ändå :) Vi tar två sirapsflaskor som är tomma (det brukar räcka med en men det kan vara bra att ha två förberedda). Fyller dem med kranvarmt vatten, låter dem stå med hett vatten till knäcksmeten är klar (vid 123-125 grader om man vill kunna ta dem ur knäckformen enkelt och vill att de ska vara lagom sega utan att tappa plomber) häll ut vattnet, i med smeten och spruta enkelt ut smeten i formarna utan att kladda. Använd grytlappar bara för flaskan blir väldigt varm.

Hörde en annan lösning, på radion tror jag det var. Att klippa av ett mjölkpaket på mitten och behålla bottendelen. Fyll den (efter rengöring såklart) med knäcksmet och häll vid hörnet. Lät smidigt det också! Jag tycker det är viktigast att smeten är varm, så fort den börjar kallna börjar det strula...

Tack för båda tipsen, jag ska komma ihåg det till nästa sats med knäck!
Men tål sirapsflaskorna så varmt alltså!
 
Sv: Julgodis

Väldigt sent svar men det kanske kommer till nytta ändå :) Vi tar två sirapsflaskor som är tomma (det brukar räcka med en men det kan vara bra att ha två förberedda). Fyller dem med kranvarmt vatten, låter dem stå med hett vatten till knäcksmeten är klar (vid 123-125 grader om man vill kunna ta dem ur knäckformen enkelt och vill att de ska vara lagom sega utan att tappa plomber) häll ut vattnet, i med smeten och spruta enkelt ut smeten i formarna utan att kladda. Använd grytlappar bara för flaskan blir väldigt varm.


:eek:
Jisses, det där låter mer avancerat än att få ner knäcksmeten i knäckformar!
De fåtal gånger jg gör knäck i formar och inte platt, så använder jag en sån här:
imagehandler.ashx

Garanterat säkrare än sirapsflaskor, och himla smidigt att hälla och sen rengöra.
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

KL

Ni som gör knäck, vilken temperatur använder ni? Jag följer Leilas recept och tar dem vid 122 grader. Helt perfekta om de förvaras i kyl hela tiden, men för kletiga om de står i rumstemperatur. Brukar ni andra göra knäcken hårdare, eller är det kylskåpsförvaring som gäller? Chokladknäck är GOTT:d!!

Jättegammal fråga, men knäck gör väl alla, varje år? ;)

Jag sätter termometern på 125 grader, och när jag stängt av plattan (induktion, så den svalnar direkt) så brukar den värma ytterligare några grader, till ca 127-128.

Då kan den stå framme utan att bli mjuk och packas utan att gegga ihop med varann, men den blir heller inte stenhård.

Jag använder en kaffekopp och en tesked för att ösa i formarna, det funkar jättebra när man fått in tekniken. Sköljer kopp och sked i hett vatten (torka av noga) innan, så stelnar inte smeten fast så snabbt och det blir mindre kladd.

I år har jag gjort med saffran och med valnötter. :d
 
Sv: Julgodistråden

*kl*
Jag testade att göra chokladpraliner idag. Tokgoda! Synd att råvaran är så dyr, var jättekul att göra dem!

Använde detta receptet fast med mörk choklad och utan passoa. Göt skalen själv.

Passionsfruktsganache:

24 st pralinskal
150 g vit choklad
20 g passionsfruktspuré (ca 2 st)
40 g grädde
15 g socker
15 g smör, rumsvarmt
1 tsk passoa
Hacka chokladen. Passera passionsfrukterna så att alla kärnor försvinner. Koka upp purén, grädde och socker. Häll gräddkoket över chokladhacket. Låt stå en minut. Rör ihop till en jämn ganache. Tillsätt smöret och passoa. Rör jämnt. Låt svalna. Fyll en spritspåse med ganachen och fyll upp pralinskalen med ca 5 mm kvar till kanten. Ställ in i kylen. Temperera vit choklad och gjut över pralinerna.

1517462_10151983223463666_1317114041_n.jpg
 
Sv: Julgodistråden

Kul att få svar så här lägligt, ska koka knäck idag :D! Jag provar att köra lite längre, och så får vi se hur resultatet blir. Ska också göra lite chokladdoppade marshmallows och kanske något annat med (brända mandlar, ev). Och så ska jag göra färdigt ett par julklappar - busy, busy... ;):D
 
Sv: Julgodistråden

KL på mig själv och en liten knäck-varning... Jag köpte supersöta knäckformar i år, med tomtar på. Kokar min knäck nu ikväll och börjar hälla i formarna och det börjar...bubbla som bara den:crazy:. Aldrig sett förut... Så jag googlar och hittar detta:

https://www.coop.se/Globala-sidor/Kontakt-Kundtjanst/Fel-pa-knackformar/

Formarna återkallas alltså pga att de är för täta. Inget farligt, men de släpper inte igenom vattenånga från smeten och den bubblar i stället uppåt... Åh, morr :meh:! Självklart äter vi knäcken, men jag känner att jag måste göra ny att ta med imorgon till julfirandet. Inte kul att ha med sig ful, bubblig knäck!
 
Sv: Julgodistråden

Super snyggt!

Lakrits kolan ar det godaste!:D Jag maste aka och kopa mer lakrits sa jag kan gora en sats till. SA himla gott! Bast med lite stilla havs salt pa, men gott aven med strossel.

Maken som ar mycket fortjust i notter ar helt lyrisk over knacken. Jag la aluminium folie pa en plat, spred ut saltade jordnotter pa folien och halde knack smet over allt sammans och brot den i lagom bitar. Maken havdar att det ar det godaste godis han atit.:p
Sjalv gillar jag det battre med "pretzels" an med jordnotter ... funderade pa att prova med skivad mandel ocksa.:)
 
Sv: Julgodistråden

Vi har de formarna till både knäck och kola nu, var inget bubbel i våra formar. Köpte de på Willis.
 
Sv: Julgodistråden

Köpte också mina på Willy's och det bubblade precis som på bilden i länken när jag hällde i min knäck. Sedan lugnade det sig när de stelnade och nu är det bara lite bubblor på ytan. Inget fel på knäcken alls - den blev jättegod - men det ser ju lite "udda" ut...
 
Sv: Julgodistråden

*KL*

Jag sitter här och jäser av mallighet - julgodiset var mitt ansvarsområde i år och jag har fått med beröm godkänt. :D Så nu kan jag luta mig tillbaka och äta av all julmat som de andra ordnat utan det minsta dåliga samvete. Så länge inte julgodiset tar slut... :cautious:
 
Sv: Julgodistråden

Nu har jag rullat pepparkaks deg och marsipan bollar (I love IKEA:p) och doppat dem i Lindt's chili chocolate. SUPER gott. :D
 
Sv: Julgodis

:eek:
Jisses, det där låter mer avancerat än att få ner knäcksmeten i knäckformar!
De fåtal gånger jg gör knäck i formar och inte platt, så använder jag en sån här:
imagehandler.ashx

Garanterat säkrare än sirapsflaskor, och himla smidigt att hälla och sen rengöra.

Vad skulle vara farligt med sirapsflaskor menar du? Så särskilt avancerat var det inte att få i knäcksmeten i flaskan. Det är ju bara att hälla och man slipper att det riskerar att rinna bredvid när man klickar ut i formarna. Förut använde vi en tillbringare ifrån tupperware och visst fungerar det också med sirapsflaskor var så otroligt mycket smidigare och enklare. Flaskan slänger man såklart bara sen. Det finns ju ingen anledning att rengöra den men skulle man vilja det så är det ju bara att skölja den med hett vatten.
 
Sv: Julgodistråden

Tack!

Idag har jag haft ett pralinryck till, så nu finns här kardemummapraliner(ljus choklad i ganaschen och mörk till skalet), kaffepraliner (mörk choklad och stark kaffesmak) Limepraliner (vit choklad och riktig lime) samt lakritspraliner (ljus choklad och turkisk peppar). Jag passade på att göra lite tryfflar också, passionsfruktstryffel, lakritstryffel och limetryffel.

Försökte mig på salt kola också, men lyckades bränna sockret lite så ganaschen blev inte riktigt bra... Ligger i en spritspåse i kylen och väntar tills jag kommit på om den går att rädda.

1526126_10151989367188666_363292067_n.jpg
 
Sv: Julgodistråden

Migo, kan inte du skaffa en ny valp eller nåt? Eller åtminstone en ny sambo??

Det där verkar ju helt galet! :eek:
 
Sv: Julgodistråden

Migo, kan inte du skaffa en ny valp eller nåt? Eller åtminstone en ny sambo??

Det där verkar ju helt galet! :eek:

Åh, chrome blockerar smileyfönstret just nu så det blir bara en :rofl: ;)


Jag vill gärna ha en valp. Men det är rätt okej med praliner också. Om det är nån tröst så har jag redan gett bort mer än hälften, och har "bara" planer på 4-5 satser till innan nyårsafton;)

Och ja, jag tenderar att bli lätt manisk ibland, busted:nailbiting:
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 791
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 163
Senast: Acto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp