Julgodistråden

Sv: Julgodistråden

Förresten, är det någon som har något bra godisrecept med jordnötssmör? Det känns som om man skulle kunna göra något väldigt gott med det... :d
 
Sv: Julgodistråden

Peanut butter cups :) Superenkelt. Får dock känslan av att de kommer smälta i rumstemperatur (smöret då).
 
Sv: Julgodistråden

Jag har använt jordnötssmör en hel del, det här de enklaste:

100 gram mjölkchoklad + 1 dl jordnötssmör.
Smält chokladen, blanda i jordnötssmöret, häll upp i en form så att det blir minst 1 cm tjockt. Kyl och skär i rutor. Ät tills du dör. (Mer choklad gör att det blir hårdare, om du tycker att det blir för löst.)

Choklad, lite jordnötssmör, granolamüsli. Samma princip som ovan, smält choklad och rör i jordnötssmör. Blanda i müsli (jag använder naturell start). Klicka upp i knäckformar, ställ in in det några minuter i frysen så att det stelnar, förvara sedan i rumstemperatur.

Peanut butter cups.
 
Sv: Julgodistråden

KL

I gar gjorde jag knack ... det vill saga att jag inte fick tag pa Svensk sirap trots en lang trip till IKEA:banghead: Da bestamde jag mig for att anvanda lonn sirap som substitut, men da jag inte hade tillrackligt blev det ungefar 3/4 lonn sirap och 1/4 algave sirap och jag hade den godaste knack jag smakat. SA fantastiskt gott.:d
Jag smulade pretzels pa en plat, hallde knacksmeten over, strodde over lite mork chocklad och stallde in det i ugnen i 5 minuter tills chokladen smalt. Jag bredde ut chokladen med en bordskniv och brot sonder i bitar sa fort det stelnat. SUPER gott.:D


Vet inte vad du gör för fel, men har du testat att göra knäck i micron? Snabbt, smidigt och lika gott :d

Hur gor man det?
 
Sv: Julgodistråden

Halvt kl

Gör ni seg knäck i formar eller platt hård knäck?

Vi har alltid haft i formar men det är alldeles för jobbigt att äta :p.

Vad har ni för recept på platt knäckig knäck?
 
Sv: Julgodistråden

Jag gör som jag skrev i #57, Socker, sirap och grädde (1+1+1) kokar upp på typ 10 minuter, häller ut på bakplåtspapper i en form, sen smular jag flingsalt över men det behöver man ju inte göra, sen stelnar det på tio minuter i kylskåpet. bryt i bitar och var rädd om tänderna.
 
Sv: Julgodistråden

Du kan smälta 100 g mörk choklad, häll i botten på formar (typ knäckformar om du vill göra små). Ställ i frysen 5 minuter så de stelnar. Smält 1 dl jordnötssmör i micron (det går snabbt!) och häll/klicka ut i formarna. Smält 100 g ljus choklad och toppa formarna med detta. Ställ i frysen 5 min och låt stelna, förvara sedan svalt.

Tycker man det är för pluttigt att hålla på med knäckformar kan man ju göra en lite större sats och använda större formar! Jag tog ischokladformar för att de inte skulle riskera att säcka ihop.
 
Sv: Julgodistråden

Kl
Jag har gjort wienernougat, rocky road, peanut butter cups och mariannetryffel.
Sen ska jag testa det med polkagris o choklad.
 
Sv: Julgodistråden

... och receptet stal jag från Coops kundtidning. :)

Nu har jag gjort snöbollar och rocky road och bägge blev så himla lyckade! Tog mjölkchoklad till rocky roaden tillsammans med 50 g mörk choklad. Smakade på en med bara mörk choklad nyligen och det var så himla mycket bättre med ljus choklad :d Bara mozartkulor kvar!
 
Sv: Julgodistråden

Mitt tips är också att satsa på relativt bra choklad och inte billigaste blockchokladen, det blir så mycket godare då (tror jag, efter att ha provsmakat dagens peanut butter cups)
 
Sv: Julgodistråden

Tack! Jag brukar alltid undvika blockchoklad i julgodis, ska det va så ska det va! Tror det får bli som i receptet; mörk choklad i botten och någon god mjölkchoklad på toppen. :)
 
Sv: Julgodistråden

... Och jag går emot strömmen och säger att inga peanut butter cups är så goda som de man gör med bara marabou mjölkchoklad :d
 
Sv: Julgodistråden

Har du smakat de jag gjorde nyss på Odenses 36%-iga choklad och med muscovadosocker i jordnötssmöret? ;) :d
 
Sv: Julgodistråden

Den chokladen är ju :d :d Gjorde mina rocky road med den istället för mörk choklad, farligt gott!
 
Sv: Julgodistråden

Ikväll har jag gjort Ernst kola med flingsalt & citron! MUMS! :d

(Lika mumsigt som Ernst själv ;):p)
 
Sv: Julgodistråden

Halvt kl

Gör ni seg knäck i formar eller platt hård knäck?

Vi har alltid haft i formar men det är alldeles för jobbigt att äta :p.

Vad har ni för recept på platt knäckig knäck?

Da vi inte har nagra knackformar pa den har sidan av atlanten gjor jag min knack pa en plat. Den forsta laddningen med Pretzels var hard i kylen men seg nar den kom ut. Den andra laddningen gjorde jag med jordnotter:d och den blev hard da jag glomde att ta tid.:o Hoppsan.
Jag koper mer pretzels i dag. :p
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 791
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 163
Senast: Acto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp