Julgodistråden

Sv: Tips till hembakat julgodis!

KL

Ni som gör knäck, vilken temperatur använder ni? Jag följer Leilas recept och tar dem vid 122 grader. Helt perfekta om de förvaras i kyl hela tiden, men för kletiga om de står i rumstemperatur. Brukar ni andra göra knäcken hårdare, eller är det kylskåpsförvaring som gäller? Chokladknäck är GOTT:d!!
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

Jag tempar aldrig, går på känn och kulprov. Vill ha dem hyffsat hårda så att man kan ha dem framme utan att de rinner ur formarna. Inte för att de behöver hålla sig så länge i det här huset men ändå:D
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

http://mirabell.blogg.se/images/2009/csc_1373_62933280.jpg

Gjorde dessa igår.... så gott till en kopp te :) Leilas recept!

250 g kvalitetschoklad 70%
1.5 1.5 dl vispgrädde
2 2 msk honung
1 1 msk smör
1 1 nypa flingsalt
Ca 3 droppar pepparmynts olja
Kakao till rullning

1. Bryt chokladen i mindre bitar.

2. Koka upp grädde och honung och häll den över chokladen under mixning, tillsätt smör och mixa.

3. Smaksätt med pepparmyntsolja efter smak, mixa.

4. Häll över chokladen i en plastlåda med lock och låt den stelna i kyl, cirka 4 timmar.

5. Rulla chokladen till kulor (tryfflar) och rulla dem i florsocker.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips till hembakat julgodis!

http://mirabell.blogg.se/images/2009/csc_1373_62933280.jpg

Gjorde dessa igår.... så gott till en kopp te :) Leilas recept!

250 g kvalitetschoklad 70%
1.5 1.5 dl vispgrädde
2 2 msk honung
1 1 msk smör
1 1 nypa flingsalt
Ca 3 droppar pepparmynts olja
Kakao till rullning

1. Bryt chokladen i mindre bitar.

2. Koka upp grädde och honung och häll den över chokladen under mixning, tillsätt smör och mixa.

3. Smaksätt med pepparmyntsolja efter smak, mixa.

4. Häll över chokladen i en plastlåda med lock och låt den stelna i kyl, cirka 4 timmar.

5. Rulla chokladen till kulor (tryfflar) och rulla dem i florsocker.

Menar du verkligen 2,2 , 1,1 osv eller vadan dessa siffror.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips till hembakat julgodis!

Mina barns absoluta favorit :d

0.5 kg nougat
en paket smörgåsrån (hela paketet går inte åt)
200 gram blockchoklad, ljus eller mörk efter smak

Sätt ugnen på 75 grader
Lägg ut smörgåsrån på en plåt så att det blir en fyrkant
hyvla nougaten med osthyvel och lägg på så att det täcker ordentligt.
Fortsätt lager efter lager med smörgåsrån och nougat tills det har blivit minst 4 lager nougat. Avsluta med smörgåsrån.
Sätt in plåten i ugnen tills nougaten har smält lite grann.
Smält under tiden chokladen och ringla eller stryk ut den över rånen.
Skär innan nougaten har stelnat i små fyrkanter.
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

KL

Ni som gör knäck, vilken temperatur använder ni? Jag följer Leilas recept och tar dem vid 122 grader. Helt perfekta om de förvaras i kyl hela tiden, men för kletiga om de står i rumstemperatur. Brukar ni andra göra knäcken hårdare, eller är det kylskåpsförvaring som gäller? Chokladknäck är GOTT:d!!

Jag tar vid 125 grader. Då är de perfekta och kan vara framme en god stund utan att rinna iväg.
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

Den här mjuka chokladkolan är alltid poppis när jag bjuder på den. :) Jätteenkel att göra också!

Smält 50 g smör, tillsätt 3 dl vispgrädde, 3 dl strösocker och 1 dl ljus sirap. Koka tills den klarar kultestet. Ta från värmen och rör i 100 g mörk choklad. Häll upp i en klädd form och låt kallna.

Den blir inte alls seg & hård, utan mer mjuk som toffee.

Ett annat enkelt & gott godis är Daim! Blanda 50 g smör, 1,5 dl socker, 0,5 dl sirap i en kastrull och låt smälta ihop. Koka sedan ihop till den klarar kultestet. Häll ut på en plåt med bakplåtspapper. Klipp i bitar innan det stelnar helt. Doppa i smält choklad.
 
Tomte fudge

Gjorde tomte fudge förra året efter ett recept här på buke men kan inte hitta det längre.. Är det nån som har det eller kan hitta tråden. ;)
 
En tråd för alla som vill göra eget julgodis. :)

Lägg in tips, recept osv på det julgodis ni gillar:)
 
Sv: Julgodistråden

Ok.
Rosta hasselnötter i ugnen, gnugga av skalen. Blanda de hackade nötterna med nougat. Gör runda/ovala bollar av nougaten. Nougatbollarna kan stå i kyl/frys så att allt inte smälter, det blir gärna geggigt. Doppa nougaten i smält mörk choklad. Obehagligt gott!!!
Det är lite klurigt att doppa nougaten, jag använder 2 gafflar. Lägg upp på smörpapper och låt stelna på kallt ställe, typ nere i bastun (inte påslagen, hö hö)

Receptet är komponerat efter de underbara Ferrero Rocher-bollarna.
 
Sv: Julgodistråden

Amerikansk chokladfudge är min favorit!

ca 60 st

2 1/2 dl pecannötter eller valnötter
1 msk smör
1 nypa salt
1 burk kondenserad mjölk(395g)
200g ljuschoklad
300g fin och god mörkchoklad
1 1/2 tsk vaniljsocker

sätt ugnen på 175 grader. klä en form ca 20*20 cm med bakplåtspapper.

hacka nötterna och rosta dem i ugnen, men bränn de inte (då smakar allt skit) tar ca 10 min.

lägg smör och salt i en skål och häll i de varma nötterna, rör till smöret smält och ställåt sidan.

Hacka all choklad och lägg i en skål tilsammans med den kondeserademjölk och smält ihop i ett vattenbad. Blanda ner nötterna och vaniljen i chokladen och häll i formen. Låt svalna och ställ i kylen minst 1 timme. Skär den sedan i bitar.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 792
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 163
Senast: Acto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp