Julgodistråden

Sv: Julgodistråden

Vad mycket gott här var!

Lämnar ett superlätt litet recept, citerat direkt från min blogg, därför är det bara skrivet typ som en text, men som sagt superlätt så ni förstår med all säkerhet vad ni ska göra ;) Och GOTT!!!

250 g vit choklad som jag först smälte.
Krossade 3 dl cornflakes lite lätt och blandade ihop dem med 3 dl kokosflingor.
Man skulle egentligen ha lite rivet limeskal, men jag hade ingen lime hemma så det fick jag klara mig utan. Det blev våldsamt sött (inte mig emot förvisso), men limeskalet hade nog gjort susen.

Blandade sedan ihop allt och klickade ut det på ett bakplåtspapper till små kokostoppar och lät det sedan stelna ett par timmar, yammi!
 
Sv: Julgodistråden

Något som min sambo gör varje år är så enkelt att det är pinsamt :D

- Smällt valfri choklad (min sambo är galen i vit choklad, så här hemma blir det vit)
- Krossa polkagrisar och blanda i. Valfritt beroende på hur mycket smak man vill ha
- Fyll smeten i knäckformar och ställ kallt.
 
Sv: Julgodistråden

Jag har ett snarlikt recept, Rocky Road Fudge, från Allt om Mat. SÅ himla mycket godare än Leilas fuskvariant.

Har aldrig riktigt förstått varför inte det här receptet vunnit mark hos Viktväktarna :D
---
Ingredienser

200 g mörk choklad
200 g mjölkchoklad
25 g smör
397 g sötad kondenserad mjölk
2 tsk vaniljsocker
2,5 dl minimarshmallows
2,5 dl jordnötter, helst osaltade, rostade

Tillagning
1. Klä en mindre form, ca 20x25 cm, med aluminiumfolie.
2. Bryt chokladen i bitar. Smält över vattenbad choklad, smör och kondenserad mjölk.
3. Rör då och då tills alltsammans smält samman till en slät smet.
Låt svalna något. Rör ner vaniljsockret.
4. Blanda sist i marshmallows och jordnötter - rör inte för mycket för då smälter marshmallows. Bred ut smeten i formen och kyl minst 4 timmar.
5. Skär i rutor. Förvara i kyl.
---
http://www.alltommat.se/recept/Rocky-Road-Fudge-2393
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

"Gjorde" ett mycket omtyckt julgodis förra året fick dela ut receptet till massor av folk.

Nougat
Köp valfri mängd Odense Nougat
Skär i kuber
Lägg i fina burkar
Färdigt :D

Men brukar göra knäck, pepparkakor, smörkola och ischoklad oxå.
Fast julen blir aldrig sig lik mer nu när min älskade Mormor inte finns mer saknar hennes köttbullar och allt underbart julgodis som hon gjorde :love::cry:
 
Sv: Julgodistråden

Kl.

Världens enklaste recept!

Smält choklad (Jag använder vit eller ljus) i den smälta chokladen häller man valfria nötter, tranbär eller annat gott naturgodis (osaltade!!!) och bred ut på en plåt och låt svalna i kylen.

Dela eller bryt chokladen när den svalnat och sätt ett fint papper ett rött band på så kan man ge bort den :)
 
Julgodis - rispuffar

Förra julen gjorde jag supergott och lika lätta godis, receptet fanns i Land vid jul. Vad jag minns så var det typ mörk blockchoklad, nougat och rispuffar som man smälte ihop och duttade ut på en plåt. Kan ha varit så enkelt, men jag kommer inte ihåg hur mycket av varje, bara så det blir lagom mycket smak :) Nån bra idé om detta?
 
Sv: Julgodis - rispuffar

Åh vad gott det lät med nougat i! :love:
Jag gjorde förra året med bara choklad, då smälte jag den först och sedan öste jag i puffat ris "efter behag" :)
 
Sv: Julgodis - rispuffar

Kan tänka mig att nougaten gör så att det inte blir lika hårt? Tror inte heller att det är svårare än att man höftar ingredienserna. :)

Jag har också tänkt göra risgodisar, fast utan nougat. Smälter lagom mycket mörk choklad och rör i lagom mycket rispuffar. :D
 
Sv: Tips till hembakat julgodis!

Min specialité är 3 sorters knäck: Med hackade nötter, saffran och kanel. :d

Jag brukar göra en 3x3-sats av varje smak och ge bort en del.

Jag tar gärna receptet på saffransknäcken.

Nån som har några bra tips att ge en nybörjare ang knäck?!
 
Den här Knäcken alltså..

I alla recept står det att den ska koka i tjockbottnad kastrull i 15-30 minuter.. Men jag har då aldrig lyckats få ett knäckkok klara av kulprovet på under en timme! Vad sjutton gör jag för fel?

Äsch, den borde nog legat under Hem & Hobby, någon moderator som kan flytta?
 
Sv: Den här Knäcken alltså..

Spontant tänker jag att din kastrull inte är tillräckligt vid. Jag brukar koka en normalsats (3 dl grädde, 3 dl sirap och 3 dl socker) knäck i en femliterskastrull och då går det undan. Samma sats i en treliterskastrull tar fan tre gånger så lång tid. :p
 
Sv: Den här Knäcken alltså..

Kan förklara varför min väninna alltid lyckas göra sin knäck på 15 minuter. Hon gör den i en gjutjärnspanna. En stekpanna alltså.
 
Sv: Den här Knäcken alltså..

Vet inte vad du gör för fel, men har du testat att göra knäck i micron? Snabbt, smidigt och lika gott :d
 
Sv: Den här Knäcken alltså..

I alla recept står det att den ska koka i tjockbottnad kastrull i 15-30 minuter.. Men jag har då aldrig lyckats få ett knäckkok klara av kulprovet på under en timme! Vad sjutton gör jag för fel?
?

Jag fattar inte heller, men åt andra hållet. Jag kokar på 1+1+1 (socker, sirap, grädde) ihop knäck på 10 minuter, max. Blir glashårt.
 
Julgodis

Hade tänkt sätta igång med tillverkning av julgodis, men jag behöver inspiration! Till att börja med ska jag göra tryffel med lite olika smak, mint, apelsin och chili tror jag det får bli.

Men sen då? Knäck är ju självskrivet, men vad gör ni annars för godis i jul? :)
 
Sv: Julgodis

Precis klar med knäcken, gjorde med lakrits- och whisky-smak hemma hos föräldrarna häromveckan och nu ställde jag mig och lagade naturell och med mandel i. (Har inte gjort med mandel i på länge, nu kommer jag ihåg varför... jäkla kladdigt :meh: fast gott blev det :D )

Annars är mozartkulor en favorit, rispuffschoklad ett måste och marsipangodis himla kul. Får se vad som hinns med iår bara. Just nu känns det mer prioriterat att få undan flyttkartonger, få upp lite julgardiner och så ska det ju hinna huggas gran och lagas mat också för att julstämmningen ska infinna sig :p
 
Sv: Julgodis

Jag ska göra:
Knäck (utan mandel)
Ischoklad
Mariannetryffel
Kolafyld choklad
Mozartkulor
Wienernougat

Sen ska jag så klart baka pepparkakor och lussebullar.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 792
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 163
Senast: Acto
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp