Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....
*KL*
Så än en gång står jag här och undrar över vad det är alla ser och inte ser i SD. Jag vet att många i min närhet är SD-sympatisörer och gärna vill leva i Astrid Lindgrens värld med barnen i Bullerbyn.
Men vad är det som gör att folk dras till SD?
Många som verkar hata SD verkar göra det på helt konstiga grunder. SD gillar inte kvinnor, de är emot aborter, de är si och det är så. Men jag hittar ingenting i deras partiprogram som stödjer det. Varifrån kommer alla dessa rykten och hittepå-åsikter?
I det stora hela är ju SD precis vad de säger att de är. Ett socialkonservativt nationalistiskt parti. De har en grundtro på kärnfamiljen som jag kanske inte alls håller med om med alla dess bieffekter (tex att homosexuella eller ensamstående ska få adoptera), men i det stora hela vill vi ju alla leva i en trygg miljö där alla respekteras, vilket är innebörden av vad de skriver i sitt partiprogram. Varför är de då så hatade? KD är ju inte alls lika hatade och de går ju ut med att de inte gillar homosexuella, att de är emot aborter, etc. De är ju verkligen helt bakåtsträvande, men ändå är det SD som får ta den skiten.
Rasister? Ja, vissa betydligt mer än andra. Men det är ju uppenbarligen 12% av den svenska befolkningen också i så fall. Och jag är helt övertygad om att det finns massor med rasister inom de andra partierna också, bara att de inte är så öppna med dem. Eller så är de inte rasister, de är bara nationalister. För man kan ju vara nationalist utan att vara rasist. Jag tror också att människor helst hade bott kvar i sina hemländer än tvingats flytta till kalla Sverige där de går sysslolösa. Jag vet att jag hellre hade levt med mina när och kära på en plats jag känner mig hemma på, än någon helt annanstans själv. När kylan och slasket snart kommer på riktigt är det många av oss som ifrågasätter varför vi inte bor på franska rivieran eller i något varmt land. Ändå bor vi kvar, trots att vi har alla möjligheter i världen att faktiskt förflytta oss. Jag tror också på idén att man ska hjälpa människor där de känner sig hemma, men det utesluter givetvis inte att vi inte ska ta emot flyktingar i Sverige. Det ena utesluter ju inte det andra.
Jag är verkligen ingen SD-anhängare för jag är inte speciellt socialkonservativ och jag håller inte med om vissa saker i deras partiprogram. Men det gör jag ju inte med de flesta andra partierna heller!!
Hur kommer det sig då att SD är så hatade? Att de verkar inkompetenta och inte färdiga för de rollerna de har tycker jag är uppenbart, men med lite slipning och lite mer kött på benen och erfarenhet så kommer även de att bli "riktiga" politiker så det kan ju inte bara vara det som styr människors åsikter.