Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ofta är det just därför de kommer hit!
Fast det vet jag inte om jag håller med om.

Oftast är det pga krig och oroligheter som de kommer hit.

Visst har vi haft ett par flyktingströmmar med politiska flyktingar, sydamerikaner på 70-talet tex. Men normalt sett är det ju pga krig de kommer hit.

Somalierna som kommer hit nu kommer ju knappast för att det inte råder yttrandefrihet i Somalia. De kommer hit för att de inte tycker att det går att bo i det landet där de är uppfödda.

Och hade det varit såsom du beskriver så hade det ju varit väldigt öppet med HBT-frågor hos invandrare, vilket det ju verkligen inte är. Jag vet faktiskt ingen grupp av invandrare som är speciellt öppen för människor som avviker från hetronormen. Jag vet heller ingen grupp invandrare som tycker att det är sådär jättekul att deras döttrar är fria att ha sex med vem de vill. Nu snackar jag invandrare som inte kommer från direkta västvärlden såsom EU, USA, etc.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Inte? Thailändare och kineser t ex har vad jag vet inga större problem med det, inte mer än andra svenskar, i vilket fall.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Inte? Thailändare och kineser t ex har vad jag vet inga större problem med det, inte mer än andra svenskar, i vilket fall.
Nä, jag tänker mer på flyktingar.

Thailändare och kineser kommer dock inte heller hit av den anledningen som ThomasN refererade till.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Inte? Thailändare och kineser t ex har vad jag vet inga större problem med det, inte mer än andra svenskar, i vilket fall.

Stämmer. Dessutom är thailändare och kineser och folk från östasien oftast bra mycket mer integrerade i det svenska samhället.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det är så di resonerar. Som om migration och flyktingmottagning handlade om ett ekonomiskt projekt. Då är det säkert naturligt att prata om att "vi importerar", särskilt som SD vill välja ut exakt de människor som kommer att ge ett ekonomiskt plus. De andra (som har lite längre väg till att bidra) får vackert stå ut med förtryck, summariska rättegångar, tortyr, förföljelse, krig och fattigdom. Det är mer "människovänligt" enligt vissa i den här tråden än att ta emot dem i vårt land på bästa tänkbara sätt.

En människosyn som inte alls hör till den omhuldade svenska identitet man påstår sig värna.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

*KL*

Så än en gång står jag här och undrar över vad det är alla ser och inte ser i SD. Jag vet att många i min närhet är SD-sympatisörer och gärna vill leva i Astrid Lindgrens värld med barnen i Bullerbyn.

Men vad är det som gör att folk dras till SD?

Många som verkar hata SD verkar göra det på helt konstiga grunder. SD gillar inte kvinnor, de är emot aborter, de är si och det är så. Men jag hittar ingenting i deras partiprogram som stödjer det. Varifrån kommer alla dessa rykten och hittepå-åsikter?

I det stora hela är ju SD precis vad de säger att de är. Ett socialkonservativt nationalistiskt parti. De har en grundtro på kärnfamiljen som jag kanske inte alls håller med om med alla dess bieffekter (tex att homosexuella eller ensamstående ska få adoptera), men i det stora hela vill vi ju alla leva i en trygg miljö där alla respekteras, vilket är innebörden av vad de skriver i sitt partiprogram. Varför är de då så hatade? KD är ju inte alls lika hatade och de går ju ut med att de inte gillar homosexuella, att de är emot aborter, etc. De är ju verkligen helt bakåtsträvande, men ändå är det SD som får ta den skiten.

Rasister? Ja, vissa betydligt mer än andra. Men det är ju uppenbarligen 12% av den svenska befolkningen också i så fall. Och jag är helt övertygad om att det finns massor med rasister inom de andra partierna också, bara att de inte är så öppna med dem. Eller så är de inte rasister, de är bara nationalister. För man kan ju vara nationalist utan att vara rasist. Jag tror också att människor helst hade bott kvar i sina hemländer än tvingats flytta till kalla Sverige där de går sysslolösa. Jag vet att jag hellre hade levt med mina när och kära på en plats jag känner mig hemma på, än någon helt annanstans själv. När kylan och slasket snart kommer på riktigt är det många av oss som ifrågasätter varför vi inte bor på franska rivieran eller i något varmt land. Ändå bor vi kvar, trots att vi har alla möjligheter i världen att faktiskt förflytta oss. Jag tror också på idén att man ska hjälpa människor där de känner sig hemma, men det utesluter givetvis inte att vi inte ska ta emot flyktingar i Sverige. Det ena utesluter ju inte det andra.

Jag är verkligen ingen SD-anhängare för jag är inte speciellt socialkonservativ och jag håller inte med om vissa saker i deras partiprogram. Men det gör jag ju inte med de flesta andra partierna heller!!

Hur kommer det sig då att SD är så hatade? Att de verkar inkompetenta och inte färdiga för de rollerna de har tycker jag är uppenbart, men med lite slipning och lite mer kött på benen och erfarenhet så kommer även de att bli "riktiga" politiker så det kan ju inte bara vara det som styr människors åsikter.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Är det människor du pratar om? Som vi importerar? Ditt språkbruk indikerar varor.

Importerar arbetslöshet.

Det är så di resonerar. Som om migration och flyktingmottagning handlade om ett ekonomiskt projekt. Då är det säkert naturligt att prata om att "vi importerar", särskilt som SD vill välja ut exakt de människor som kommer att ge ett ekonomiskt plus. De andra (som har lite längre väg till att bidra) får vackert stå ut med förtryck, summariska rättegångar, tortyr, förföljelse, krig och fattigdom. Det är mer "människovänligt" enligt vissa i den här tråden än att ta emot dem i vårt land på bästa tänkbara sätt.

En människosyn som inte alls hör till den omhuldade svenska identitet man påstår sig värna.

I så fall så skulle hela världen vara välkomna eller hur? Hur många förtryckta stackars människor bor i arabvärlden, i Afrika, i Sydamerika? Jag anser att det rimliga är att ta emot människor som man kan ge ett drägligt liv och det innefattar ICKE att vara bidragsberoende i 10-15 år. Jobb, inkomst, yrke, integration är det primära.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast hellre att jag vet vad de står för och att de faktiskt står för det. Jag kan då se med klara ögon att detta partiet inte är för mig och välja bort dem.

Andra partier är ju mycket mer smygiga med sina kontroversiella grejer tycker jag, vilket gör att man lätt kan falla för någonting, men när man röstar på dem så kommer det upp en massa andra åsikter man inte riktigt hade tänkt.

Jag har läst alla partiers partiprogram. Vad jag gillar med SD är att det är klara och enkla i sin kommunikation. Man vet vad de tycker och man kan lätt välja eller välja bort dem. Värre är det med andra partier.

Och är det just det att de går ut med vad de tycker som gör att de är så hatade? Det är ju konstigt i så fall. Klart som korvspad at Jimmy Åkesson tycker att muslimer är ett hot till hans Sverige. Hans bild av Sverige är Astrid Lindgrens värld. Han är socialkonservativ nationalist. Jag har full respekt för en person som står för vad den tycker, även om jag inte alls håller med. Det blir så mycket enklare då!


Jag tror nog att kristdemokraterna också tycker att islam är ett hot mot det Sverige som de vill leva i. Men de är inte alls lika hatade och blir inte kallade rasister för det.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

O de hundratusentals som knappt överlever i flyktinglägren runt om i världen har det säkert väldigt bra.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det är så di resonerar. Som om migration och flyktingmottagning handlade om ett ekonomiskt projekt. Då är det säkert naturligt att prata om att "vi importerar", särskilt som SD vill välja ut exakt de människor som kommer att ge ett ekonomiskt plus. De andra (som har lite längre väg till att bidra) får vackert stå ut med förtryck, summariska rättegångar, tortyr, förföljelse, krig och fattigdom. Det är mer "människovänligt" enligt vissa i den här tråden än att ta emot dem i vårt land på bästa tänkbara sätt.

En människosyn som inte alls hör till den omhuldade svenska identitet man påstår sig värna.

Varför lägga flera hundra tusen varje år på varje enskild flykting som tar sig till Sverige då istället för att ge UNCHR de extra resurser de så desperat säger sig behöva för att kunna hjälpa flyktingar till ett mycket lägre pris?

Det här resonemanget har varit uppe innan och inget har kunnat ge ett bra svar på varför vi bör prioritera några tusen flyktingar här istället för tiotusentals (kanske t.o.m hundratusentals) för samma pengar på plats.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast det ena utesluter ju inte det andra. Vi kan hjälpa på plats och samtidigt ta emot flyktingar.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast det ena utesluter ju inte det andra. Vi kan hjälpa på plats och samtidigt ta emot flyktingar.

Men varför är det bättre att rädda "få" flyktingar här och "många" där istället för "många"x2? Konsekvenser blir ändå att vi hjälper en himla massa färre än vad vi kunde ha gjort för samma prislapp.

Just nu hjälper vi 1 + 20 istället för 40 kan man se det som.

Du undviker att svara på # 544?

Jag kommer till det, hann inte svara på allting bara så valde det ut det jag ville svara på mest.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast hellre att jag vet vad de står för och att de faktiskt står för det. Jag kan då se med klara ögon att detta partiet inte är för mig och välja bort dem.

Andra partier är ju mycket mer smygiga med sina kontroversiella grejer tycker jag, vilket gör att man lätt kan falla för någonting, men när man röstar på dem så kommer det upp en massa andra åsikter man inte riktigt hade tänkt.

Jag har läst alla partiers partiprogram. Vad jag gillar med SD är att det är klara och enkla i sin kommunikation. Man vet vad de tycker och man kan lätt välja eller välja bort dem. Värre är det med andra partier.

Och är det just det att de går ut med vad de tycker som gör att de är så hatade? Det är ju konstigt i så fall. Klart som korvspad at Jimmy Åkesson tycker att muslimer är ett hot till hans Sverige. Hans bild av Sverige är Astrid Lindgrens värld. Han är socialkonservativ nationalist. Jag har full respekt för en person som står för vad den tycker, även om jag inte alls håller med. Det blir så mycket enklare då!


Jag tror nog att kristdemokraterna också tycker att islam är ett hot mot det Sverige som de vill leva i. Men de är inte alls lika hatade och blir inte kallade rasister för det.

Hm... om det var så att de verkligen stod för sina åsikter hade de väl offentliggjort den där filmen i oredigerat skick själva? Istället för att förneka vad som hänt till dess Aftonbladet publicerade filmen i oredigerat skick.

När det gäller ditt uttalande om kristdemokraterna: Nu är jag inte själv kristdemokrat, men jag är aktiv kristen och har många kristdemokrater (och naturligtvis ännu fler andra kristna) i min bekantskapskrets. Och INGEN av dessa ser islam som ett hot mot Sverige på det sätt som du vill göra gällande.

Jag har t ex en god vän som jobbar som präst i grannstaden Boden - en ort som tar emot många invandrare. I hans kyrka (samarbetskyrka mellan Sv Kyrkan och EFS) arbetar man på många olika sätt för att erbjuda en gemenskap där även invandrarna ska känna sig välkomna. Och många av dem som deltar i denna gemenskap är faktiskt muslimer. Varför gör man detta i "hans" kyrka? Jo, för att man helt enkelt har Jesus som förebild: han såg alltid MÄNNISKAN och satte den enskilda människan i centrum. Och de som var utstötta av samhället i övrigt engagerade han sig extra starkt för.

Jag tror att svaret på din fråga egentligen är enkelt: SD har faktiskt sitt ursprung i BSS (Bevara Sverige Svenskt) och tack och lov är vi många som absolut inte kan sympatisera med de åsikterna!
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Förtydligande tack!

Den nuvarande politiken har ett fokus på mångkultur och integration istället för assimilation, det satsas många miljoner på olika kulturprojekt som syftar till att stärka invandrarnas kultur. Signalerna man sänder (och den uttalade ambitionen) är att nykomna inte ska anpassa sig till det svenska samhället utan snarare bejaka sin egen kultur.

”Etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur och samfundsliv ska främjas.” står det t.ex numera i grundlagen.

Det finns alltså inget tvång att inte assimilera sig men man vill ändå sända de signalerna att man bör bejaka sin egen kultur istället för att assimilera sig.

Precis som SD inte förespråkar något tvång att assimilera sig men man vill ändå sända de signalerna att man bör ta till sig den svenska kulturen.

Man är alltså lika långtgående i att försöka styra kulturen, fast i olika riktningar. Så att säga att den nuvarande politiken förespråkar att invandrare inte assimilerar sig är lika korrekt som att säga att Sverigedemokraternas politik förespråkar att invandrare assimilerar sig.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

*KL*

Så än en gång står jag här och undrar över vad det är alla ser och inte ser i SD.


Men är inte det uppenbart?
SD har vunnit mark på att lyfta och erkänna de obekväma samhällsfrågorna.

Våra politiker är antagligen fegast i världen, kanske även blindast men definitivt trögast dvs med tanke på svarstiderna (reaktion till aktion).
Ett krav som borde höra ihop med politikertjänst skulle vara att vara bosatt i ytterområde och ha sina barn i en utanförsskapsskola. Är övertygad om att det hade varit en effektiv metod som problemlösning.

Det finns problem (bostad/arbetsmarknad/nedskärningar i välfärdssystemet/migration-integration-segration), lägg dem på bordet och se till att lösa dem.
Att låtsas som att det inte finns några allvarliga problem fungerade jättebra fram till cirkus 2000-talet då problemen började bli så många och så stora att det blev svårt att undgå dem, även för människor tillhörande en krets inom skyddad verkstad.


SD´s åsiktsprogram för dem som lösryckt påstår vad de tror sig veta:
https://sverigedemokraterna.se/vara-asikter/
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 021
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp