Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

De ligger på bordet och arbetas ständigt med att förbättras. Nu är just migrationen inte någon enskild orsak till speciellt många samhällsproblem. Det är där SD har bommat fett i sin analys, vilket beror på att man redan från början bestämt att migrationen är problemet och det som måste stoppas/begränsas. Man har liksom byggt sin verklighet bak och fram och sorterar friskt i det faktaunderlag som finns, för att hitta stöd för sina felaktiga hypoteser.

Att lägga förslag som försvårar alltmer för våra nya medmänniskor är inte att lägga fram problemet och bidra till en lösning.

Som jag skrev; vilka förslag har SD lämnat de senaste åren som ökar välkomstkänslan och ökar chansen att komma snabbt i arbete för Amir från Iran och Keshwa från Somalia?

Nej, just det. Samtliga förslag svartmålar istället dem, gör att de känner sig som svarta ovälkomna får och gör att deras chanser minskar rejält att få arbete - genom de attityder och den otäcka värderingsskillnad av människor man bejakar i sina motioner.

Och sedan, efter 10 år är vi lika bra som andra på integrationen. Då är frågan: Varför klarar vi integrationen sämre just de 10 första åren? Och förklaringen är inte så enkel att SD är ansvariga för allt skit. Andra länder har också främlingsfientliga brunskjortor, som i många fall är större än SD. Ändå lyckas man bättre på många andra håll.

Svårare uppdrag? Ja, vi har mer än dubbelt så hög andel flyktingar som andra länder. Vi tar alltså ett stolt ansvar med en dubbelt så hög andel människor som hjälps undan krig. Det är stort. Det är gött att vara svensk.

Så låt oss arbeta för att skapa möjligheter för våra nya medmänniskor. Inte begränsa dem.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men är inte det uppenbart?

Nej, det är det inte. Det är svårt att förstå att så många kan rösta på ett parti med kass människosyn, som bygger sin framgång på konflikt, splittring och hat. Som dessutom inte vill bidra med några lösningar utan bara ytterligare skapa konflikt.

Det är svårt att förstå. Samtidigt ett faktum. Precis som i 30-talets Tyskland. Svårt att förstå. Samtidigt ett faktum.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men du ska få ett konkret exempel på vad SD har lagt för förslag för att öka invandrares chanser att snabbt komma in på arbetsmarknaden. SD vill införa krav på att lära sig svenska, Sverige är i dagsläget det enda EU-landet som inte ställer några som helst krav på våra invandrare att lära sig språket.

Ett annat konkret exempel är att SD vill ställa hårdare krav på möjligheter till egenförsörjning för anhöriginvandrare, hur skulle detta kunna minska sysselsättningsgraden hos invandrare menar du?
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Du har misstolkat studien, den säger inte att vi är lika bra på som andra på integration efter tio år den säger att vi är sämre efter tio år och efter det saknar studien data.

Men du ska få ett konkret exempel på vad SD har lagt för förslag för att öka invandrares chanser att snabbt komma in på arbetsmarknaden. SD vill införa krav på att lära sig svenska, Sverige är i dagsläget det enda EU-landet som inte ställer några som helst krav på våra invandrare att lära sig språket.

Nej, då misstolkade jag personen som gjort studien som uttalade sig i radion i morse. Jag vill dock inte vara alltför säker eftersom jag inte sett mer bakgrundsmaterial. Det var det som kunde pekas ut som positivt - att vi efter mer än 10 år låg bra till i sysselsättningen av nya medmänniskor. Men att det är alltför sent och stora tappade intäkter.

Det där var ett ganska okontroversiellt förslag. Alla partier är överens om att språket är en nyckel till många, inte alla, yrken och deltagande i samhället. Alla partier är överens om att vi ska erbjuda en bra svenska-undervisning för nyanlända. I praktiken ställs det krav på att delta. Om SD också är med på tåget, så, javisst. Fast det är ju inget nytt och inget som påverkas oavsett om SD finns eller inte skulle finnas.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag ber om ursäkt det var jag som misstolkade, studien visar det du skrev. Han som gjort studien svarar även på frågan "varför klarar vi integrationen sämre just de 10 första åren?" och det är enligt honom att vi tar emot fler flyktingar och mindre arbetskraftsinvandrare än de andra länderna. Forskarens åsikt är alltså att färre flyktingar skulle gynna integrationen, och vilket parti vill göra det? Ännu ett konkret exempel på en integrationsfrämjande åtgärd av SD.

Var det ett krav från din sida att deras förslag måste vara kontroversiella?
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, men om det ska bli några positiva effekter framåt är de inget värda om de redan idag är fullt genomförda och in action. Det var bara så jag menade.

Att ta emot färre flyktingar skulle ge en bättre sysselsättningsgrad för de som kvalificerar in sig som arbetskraftsinvandring och på totalen. Inte förbättra livet för dem som aldrig fick komma hit. De får bli kvar i sin misär, tortyr och krig. En riktigt tokig människosyn.

Att ställa högre krav på egenförsörjning främjar inte mottagande efter behov. Mottagande ska vara behovsstyrt, inte beroende på flyktingens kapacitet för egenförsörjning.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

O de hundratusentals som knappt överlever i flyktinglägren runt om i världen har det säkert väldigt bra.

De har det säkert bättre i sverige. Varför ska de i flyktingläger som blir kvar ha det sämre än du har det?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, men om det ska bli några positiva effekter framåt är de inget värda om de redan idag är fullt genomförda och in action. Det var bara så jag menade.

Att ta emot färre flyktingar skulle ge en bättre sysselsättningsgrad för de som kvalificerar in sig som arbetskraftsinvandring och på totalen. Inte förbättra livet för dem som aldrig fick komma hit. De får bli kvar i sin misär, tortyr och krig. En riktigt tokig människosyn.

Att ställa högre krav på egenförsörjning främjar inte mottagande efter behov. Mottagande ska vara behovsstyrt, inte beroende på flyktingens kapacitet för egenförsörjning.

Det är ju just det här som argumenteras av opinionen emot din inställning per ovan . Där man anser att ska man få flytta till Sverige ska man "ha ngt att tillföra landet" .
Det blir intressant om man tar det argumentet i ekonomisk och samhällskostnads aspekt och tittar på vad vi har för svenska problem med grupper som inte "tillför" landet ngt . Kanske dax att exportera alkoholister , missbrukare och kriminella svenskar ?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och sedan, efter 10 år är vi lika bra som andra på integrationen. Då är frågan: Varför klarar vi integrationen sämre just de 10 första åren? Och förklaringen är inte så enkel att SD är ansvariga för allt skit. Andra länder har också främlingsfientliga brunskjortor, som i många fall är större än SD. Ändå lyckas man bättre på många andra håll.

Alltså nu får du faktiskt ge dig med dina egna fantasier, det räcker nu.
Var står det att år 11 blir vi i topp på integration? Fria fantasier bara.


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/samre-integration-i-sverige_7680330.svd

Du undvek att kommentera mitt inlägg där jag, och Stockholms universitet, hävdade att:
"– De som har varit här upp till tio år har lägre sysselsättningsgrad och högre arbetslöshet än i många andra europeiska länder, konstaterar sociologen Ryszard Szulkin som utfört studien. "

Hur bra är det här efter 10 år? Hur fan kan det vara lika bra som jämförbara länder när vi är sämre :eek:???

:mad:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, men om det ska bli några positiva effekter framåt är de inget värda om de redan idag är fullt genomförda och in action. Det var bara så jag menade.

Att ta emot färre flyktingar skulle ge en bättre sysselsättningsgrad för de som kvalificerar in sig som arbetskraftsinvandring och på totalen. Inte förbättra livet för dem som aldrig fick komma hit. De får bli kvar i sin misär, tortyr och krig. En riktigt tokig människosyn.

Att ställa högre krav på egenförsörjning främjar inte mottagande efter behov. Mottagande ska vara behovsstyrt, inte beroende på flyktingens kapacitet för egenförsörjning.

Men det är inte genomfört, andra partier säger ju nej till att ha några som helst krav på att lära sig språket.

Flyktingar kvalificerar sig inte in som arbetskraftsinvandring utan som just flyktingar, sen är anhöriginvandrare är inte flyktingar. Det är rätt viktigt att hålla isär begreppen.

Sen återigen till att de får bli kvar i tortyr och krig, har vi inte varit igenom detta flera gånger nu redan? Du vet mycket väl att Sverigedemokraterna vill hjälpa fler flyktingar på plats än vad övriga partier vill, du vet mycket väl att pengarna som går åt för att ta emot en flykting här räcker till att skydda många flyktingar där. UNCHR själva säger att de behöver ett budgettillskott för att kunna klara av att hjälpa alla i akut skyddsbehov och uppvisar ett väldigt gott resultat med de knappa resurser de har.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, men om det ska bli några positiva effekter framåt är de inget värda om de redan idag är fullt genomförda och in action. Det var bara så jag menade.

Att ta emot färre flyktingar skulle ge en bättre sysselsättningsgrad för de som kvalificerar in sig som arbetskraftsinvandring och på totalen. Inte förbättra livet för dem som aldrig fick komma hit. De får bli kvar i sin misär, tortyr och krig. En riktigt tokig människosyn.

Att ställa högre krav på egenförsörjning främjar inte mottagande efter behov. Mottagande ska vara behovsstyrt, inte beroende på flyktingens kapacitet för egenförsörjning.

Sjuklövern har haft minst 20 år på sig att förbättra integrationen. De har misslyckats i grunden.
Precis det du skriver. Smartare att hjälpa fler på plats än få här (som ändå inte kommer in på arbetsmarknaden för de saknar kvalifikationer).
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....


Kompletterar:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5350474


"Sverige är näst sämst på integration enligt en undersökning som gjorts på Stockholms universitet där Sverige jämförts med 15 andra europeiska länder.

En förklaring till att Sverige utmärker sig så negativt i statistiken under de tio första åren är att Sverige tar emot fler flyktingar än länderna som Sverige nu jämförs med som i högre utsträckning tar emot arbetskraftsinvandrare."




Erik Ullenhag bemöter kritiken:
http://sverigesradio.se/sida/artike...tikel=5350367&play=4265103&playtype=Ljudklipp
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Åter till den akuta bostadsfrågan, vilken förklaras med den kraftiga befolkningstillväxten.

Bostadsstatistik nybyggnation 1997-2011 / 1961-2011
http://www.scb.se/Pages/ProductTables____5602.aspx

Beviljade uppehållstillstånd 1980-2011
http://www.migrationsverket.se/download/18.478d06a31358f98884580007980/tabs1.pdf


2010-02, det flaggas för fullt bla i Skåne - Malmö/Lund:
http://www.sydsvenskan.se/malmo/bostadsbrist-eller-bostadskris/
2012-08, inget har ännu hänt mer än att läget förvärrats:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/unga-drabbas-hart-av-bostadsbristen


Konsekvens?:
http://www.kristianstadsbladet.se/debatt/article1417877/Invandring-bidrar-till-bostadsbrist.html
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Hultsfred säger nej:
http://www.barometern.se/nyheter/hultsfred/nej-till-nya-flyktingar(3451803).gm

Kiruna, Boden, Älvsbyn och Pajala säger bestämt nej till att ta emot fler flyktingar. Och många av Norrbottens kommuner är tveksamma.
http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7266843

Tierp?
http://arbetarbladet.se/nyheter/tierp/1.5274548-tveksam-till-fler-asylsokande



Forshaga säger nej med hänvisning till ovärdigt boende:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/varmlandsnytt/kommunnej-till-fler-hotellplatser

...medan andra inte sätter några gränser:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/hard-asylpress-pa-kommunerna


269 av 290 kommuner har avtal med migrationsverket, men de är inte bindande, det går (än så länge) att säga nej om man inte anser sig kunna "leverera".
Av dessa 269 kommuner är det 40 som tar emot majoriteten av de som får uppehållstillstånd.
Det verkar onekligen som att kommunernas förhållningssätt skiljer enormt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Sedan skall vår statsminister ha gjort ett uttalande och jag skulle gärna vilja veta om han blivit korrekt tolkad/citerad för OM så är fallet har vi en statsminister som aldrig borde blivit statsminister.
Han borde övht aldrig få möjligheten att någonsin mer sitta i beslutande position:

http://www.friatider.se/reinfeldt-erknner-migrationsuppgrelsen-var-en-bestraffning-av-vljarna




Och om man ska lita på Helsingborgs Dagblad/TT så verkar det stämma:
http://hd.se/inrikes/2012/11/06/reinfeldt-jobben-storsta/

Vår statsminister Fredrik Reinfeldt citeras:

"— Vi kan inte tro att vi i öppen debatt tar hand om fenomenet Sverigedemokraterna, vi måste i grunden inse att det finns samhällsproblem kopplade till integration och invandring, brottslighet, globalisering och omställning av Sverige som vi måste lösa."

Det var ju stort att han kunde erkänna det men så kommer det som inte är lika imponerande:

"— De är början på den nedgång vi redan har i andra länder, därför ska vi isolera dem från inflytande, sade statsministern och hävdade att det var just det han hade gjort när regeringen slöt en överenskommelse kort efter valet med Miljöpartiet om asyl- och migrationspolitiken.

Effekten av SD var att vi fick en politik i motsatt riktning, sade Reinfeldt."




Och härmed stämplar jag vår statsminister, Fredrik Reinfeldt, med etiketten oprofessionell, besatt, maktfullkomlig, hämndlysten treåring.
Att han var värdelös har han visat med handling, nu har han även lyckats toppa det med ord, han är rent ut sagt inte riktigt klok och extremt olämplig på sin position.
Ge honom ett järnrör, allt pekar på att han innerst inne vill ha ett.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Hm... om det var så att de verkligen stod för sina åsikter hade de väl offentliggjort den där filmen i oredigerat skick själva? Istället för att förneka vad som hänt till dess Aftonbladet publicerade filmen i oredigerat skick.
DE??
Nu får du ju skärpa dig. Det är ju inte SD som spelat in och visat filmen, det är en person som varit medlem i SD.

Var det socialdemokraterna som köpte toblerone på regeringskortet också? Eller var det en enskild socialdemokrat?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

174.000 beräknas anlända och 230.000 är arbetslösa.

OK men det var ju inte det du skrev.

Om man efter 5 år inte har tillstymmelsen till ett jobb och dessutom ska konkurrera med ytterligare 400.000 nyanlända varje år som heller inte har vare sig kunskaper i svenska eller utbildning nog för att få ett skapar det ju bara spänningar.

Du skriver ju faktiskt 400 000 nyanlända. Varför medvetet hela tiden använda fel siffror?
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 021
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp