Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Självklart fungerar parlamentarismen på det här sättet. Självklart ska våra politiska företrädare göra allt för att inte låta den människosyn SD står för ha något som helst inflytande i några frågor alls. Oavsett om de får 5, 10, 20, eller 45 procent av rösterna.

Det är inte det jag säger, det handlar om bemötande och yttrande, att vägra acceptera resultatet av det demokratiska valet - som faktiskt är en konsekvens av politiken som förts och förs.
För den som inte följer tisslandet i kulisserna och öppen media är det kanske inte så tydligt men de senaste två åren har FR gjort flertal yttranden jag personligen inte anser är passande och i min bok är han nu på off-läge.
Här är ytterligare ett tveksamt uttalande:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/borg-och-bildt-till-sd-faste_5319029.svd

"Efter den senaste tidens attacker mot SD-politiker och störningar av SD:s valmöten tar han avstånd från alla former av våld och hot. Han tillägger samtidigt att Sverigedemokraterna inte ska bli förvånade:

- Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer."


Precis som att rättsväsendet och de flesta invånare tar avstånd från våldtäkter och sexuella trakasserier men den kvinna som klär sig utmanande bör ju inte bli förvånad om sådant händer.



Nej, ideologin har aldrig varit nära det SD står för. M har varit konservativt (och därmed nära SD i en del frågor), men man har aldrig varit ultrakonservativt som SD. Dessutom har man aldrig någonsin varit nära brunskjorteretoriken.

Ultrakonservativa skrev jag inte men de har definitivt legat närmast och tom nära SD när det gäller synen på migration/invandring.
Grundskälen må vara olika dvs ekonomiska kontra nationalistiska men summan blir iaf ungefär lika.
Jag vet inte vilken partitillhörighet du går under och hur intresserad du är/varit av M men jag delar inte din uppfattning om du menar att M aldrig, till alldeles nyligen, varit kritiska till migration/invandring.



2009

http://www.dn.se/debatt/ta-medborgarskapet-fran-kriminella-invandrare

Jag är kanske ensam om detta men min uppfattning är att undertecknade, bla Tobias Billström, reviderat sin åsikt flera gånger om och jag påstår att den gamla kostymen snabbt syddes om september 2010.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, man får vara medborgare även med en medfödd hjärnskada. Man får vara medborgare även om man har svår dyslexi. Man får vara medborgare även om man hatar invandrare. Man får vara medborgare även om man råkar ut för en stroke och blir oförmögen att tala.
Givetvis ska det finnas undantag till regelverket. Man jag håller absolut med om att friska människor utan specifika hinder ska kunna tala och skriva svenska för att bli medborgare i Sverige!

Jag ser inget som helst konstigt med det faktiskt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det vore inget varesej märkligt eller på något vis oöverstigligt krav. Snarare mycket bra och till fördel gör alla.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Att respektera demokratin är att representera sina väljare på bästa möjliga sätt. Som moderat (och alla andra partier) gör man det genom att förhindra allt inflytande från SD, eftersom de har en väsensskild syn på samhället och människors rättigheter och friheter.

Jag ser det som positivt att FR uttalar sig om det han känner och en hatfylld stigmatiserande politik, baserad på en enkelspårig samhällsanalys där man utmålar små grupper som ansvariga för alla problem skapar spänningar i onödan. Självklart gör inte det att man ska acceptera våld och hot.

Billström har att förhålla sig till de uppgörelser och de kompromisser man gjort med exempelvis (mp), vilket påverkat hans politik/uttalanden i starkt positiv riktning sedan valet.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det kan mycket väl vara ett oöverstigligt krav för vissa. Det är därför jag säger att generella krav är svåra.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Precis som Ramona skriver, en frisk människa utan specifika hinder SKALL kunna lära sej språket. Och de flesta hinder går att överkomma. Ex en dyslektiker kanske aldrig kan lära sej skriva, men kan få hjälp att lära sej tala språket osv. Det är till fördel för alla.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Givetvis ska det finnas undantag till regelverket. Man jag håller absolut med om att friska människor utan specifika hinder ska kunna tala och skriva svenska för att bli medborgare i Sverige!

Jag ser inget som helst konstigt med det faktiskt.

Jag tycker nog inte att det är lika självklart. Jo, spontant känns det ju som en bra grej att alla svenskar ska kunna läsa och skriva svenska. Men jag tycker att det är lite problematiskt.

Flyktingar har kommit hit för att få skydd, de har flytt undan bland annat krig och förföljelser. En del är svårt traumatiserade av sina upplevelser. Andra är analfabeter eftersom de flytt från länder där flickor inte tillåtits gå i skola. Jag tycker att det är att sätta sig på lite höga hästar att säga till de människorna att de inte kan få stanna om de inte kan skriva på svenska. Jo, jag läste att du skrev friska människor utan specifika hinder. Men vem ska avgöra vem som måste lära sig svenska och vem som slipper. Migrationsverket?

Vi har erbjudit de här människorna skydd. Det tycker jag att vi ska fortsätta att göra oavsett om de lyckas lära sig svenska eller ej.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vi har erbjudit de här människorna skydd. Det tycker jag att vi ska fortsätta att göra oavsett om de lyckas lära sig svenska eller ej.

Vi kan ju fortsätta erbjuda skydd alldeles oavsett om de blir svenska medborgare eller inte.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Precis som Ramona skriver, en frisk människa utan specifika hinder SKALL kunna lära sej språket. Och de flesta hinder går att överkomma. Ex en dyslektiker kanske aldrig kan lära sej skriva, men kan få hjälp att lära sej tala språket osv. Det är till fördel för alla.

Precis, och då måste kraven vara individuella, inte generella.

I frågan om språkets viktighet och nyckel till en lyckad integration är vi överens och krav finns redan på att delta i svenskaundervisning.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men det resonemanget bygger på att vi delar upp människor där de med sämre kapacitet inte får tillgång till samma rättigheter. Det är helt onödigt och är en åtgärd som ingen skulle tjäna på.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men det resonemanget bygger på att vi delar upp människor där de med sämre kapacitet inte får tillgång till samma rättigheter. Det är helt onödigt och är en åtgärd som ingen skulle tjäna på.

Det kan jag förvisso hålla med om. Jag ville bara påtala att vi faktiskt värnar även om de som ännu inte fått medborgarskap. För någon sorts regler för hur man kan få medborgarskap finns och kommer alltid att finnas. Sen exakt hur dessa regler skall se ut är en annan sak.

Någon form av krav bör vi ha men det kan ju inte vara generellt. Det är rimligt att ställa högre språkkrav på en 20 åring än en 70 åring tex.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Språket är ju nyckeln till allt!
Utan ett fungerande språk kan man inte handla,gå till doktorn,läsa landets tidning,tala med urinvånarna i sitt nya hemland ,rösta,hjälpa ungarna med sina skolarbeten,prata med skolpersonal eller dagispersonal ja precis allt förutom att man inte har skuggan av en chans att få ett arbete eller ens ta reda på sina egna rättigheter eller skyldigheter.
Dessutom kommer man att vara en belastning för sin egna barn som får agera tolk vid alla möten som barn inte ska behöva dras in i .

Jag förstår inte varför denna frågan ska vara så extremt laddad?
Att få åtnjuta svenskt medborgarskap är inte bara en självklarhet utan borde vara något åtråvärt och till något förpliktigande; exempelvis ett krav på att man kan tala och förstå språket hjälpligt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast det finns ju inga garantier för att ett visst parti får gehör i riksdagen för sina förslag, oavsett om dom är SD, C eller MP

Ca 6% är rasister och röstar SD, 94% är det inte alltså följer riksdagen folkets vilja och ignorerar SD med sina tomtenisseförslag


Eller var det inte det du menade kanske?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag syftade på ett generellt krav på att lära sej svenska.
Hur man gör det är av mindre betydelse.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Visst är det stor hjälp att kunna språket i det land där man vill bo. Men det är knappast nödvändigt för alla. Att göra det till ett generellt krav verkar helt enkelt bygga mer på rena principer än samhällsnytta.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Värna om Svensk kultur är rasism, men när muslimer som antagligen inte röstar på SD trakasserar judar i Malmö är det inte rasism. Fin världsbild du har då Miss.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Visst är det stor hjälp att kunna språket i det land där man vill bo. Men det är knappast nödvändigt för alla. Att göra det till ett generellt krav verkar helt enkelt bygga mer på rena principer än samhällsnytta.

Nej där tycker jag definitivt att du har fel.Har man inte språket som talas i landet man bor i har man inte redskapen för att leva ett fullvärdigt liv.

Det är absolut nödvändigt för alla även om inte alla har förutsättningar för att lära sej det och det medför givetvis att de får mycket svårare att ta plats i sitt nya hemland.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Värna om Svensk kultur är rasism, men när muslimer som antagligen inte röstar på SD trakasserar judar i Malmö är det inte rasism. Fin världsbild du har då Miss.

Har jag sagt att jag gör skillnad på rasism? Att jag tycker viss rasism är värre än annan?

Vad har svensk kultur med det hela att göra?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fullvärdigt liv? En kvinna som flytt undan kriget i Afghanistan slipper oro för att huset ska träffas av en flygbomb, hon kan skicka sina döttrar till skolan utan risk för att de ska dödas just för att de är i skolan, hon kan gå till affären utan risk för att trampa på en av tusentals utslängda minor, hon kan ställa fram mat varje dag till sin familj som lever i en lägenhet som är uppvärmd på vintern och tät under regnen. Hon kan se sin familj, inte bara överleva utan leva och utvecklas i den trygga miljö som Sverige ändå är.

Jag tror att människor har lite olika uppfattningar om vad som är ett fullvärdigt liv.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

*KL*

Det finns faktiskt människor som är födda och uppvuxna i Sverige som ändå inte talar svenska - utan bara finska... (Inte alls ovanligt i byar runt Kiruna t ex.) Skulle de inte ha rätt till svenskt medborgarskap p g a språket heller?
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 021
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp