Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

*KL*

Det finns faktiskt människor som är födda och uppvuxna i Sverige som ändå inte talar svenska - utan bara finska... (Inte alls ovanligt i byar runt Kiruna t ex.) Skulle de inte ha rätt till svenskt medborgarskap p g a språket heller?


Språkfattigdom blir först ett problem när man kan
konstatera att det på något sätt skapar allvarligare
friktion som ex utanförskap. Ett yttrande är att det
blir ett hinder på arbetsmarknaden.

Om man på vissa orter i Sverige klarar sig obehindrat
med att vara enspråkig, oavsett om det är finska franska
mandarin eller arabiska, så ser jag inga problem med det.
För min del får vi gärna byta till engelska som första språk
i Sverige.
Nu är det emellertid så att det saknas pengar/kompetens i
omfattning nog att det ska kunna gå att genomföra
svenska som språkkrav.
Det är därför det med all ologik kan genomföras
körkortsutbildning innan vederbörande lärt sig ett
språk som är gångbart i Sverige.

Oavsett, som arbetsmarknadspolitisk åtgärd är
språket som enskild faktor den överlägset
mest framgångsrika OM nu syftet är att underlätta
invandrares situation på arbetsmarknaden.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Forskningen är ganska enig (det finns vissa äldre studier som visar en liten försvagning) om att migration skapar tillväxt i både ursprungslandet och mottagarlandet. All forskning visar att handeln ökar mellan ursprungsland och mottagarland. [...] Dessa effekter vägrar SD att förstå, eller ens vilja kvantifiera.

Jag går tillbaka till detta inlägget.

Det ser helt och totalt olika ut beroende på vad det är för invandring, viss invandring ökar knappt handeln alls.

2011 fanns det enligt SCB 40 200 personer födda i Somalia i Sverige och exporten till Somalia var 0,001 miljarder och importen 0,000 miljarder.

2011 fanns det ca 50 00 personer födda i Tyskland i Sverige och exporten var 79,653 miljarder och importen 137,510 miljarder.

http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____142265.aspx
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag tycker nog inte att det är lika självklart. Jo, spontant känns det ju som en bra grej att alla svenskar ska kunna läsa och skriva svenska. Men jag tycker att det är lite problematiskt.

Flyktingar har kommit hit för att få skydd, de har flytt undan bland annat krig och förföljelser. En del är svårt traumatiserade av sina upplevelser. Andra är analfabeter eftersom de flytt från länder där flickor inte tillåtits gå i skola. Jag tycker att det är att sätta sig på lite höga hästar att säga till de människorna att de inte kan få stanna om de inte kan skriva på svenska. Jo, jag läste att du skrev friska människor utan specifika hinder. Men vem ska avgöra vem som måste lära sig svenska och vem som slipper. Migrationsverket?

Vi har erbjudit de här människorna skydd. Det tycker jag att vi ska fortsätta att göra oavsett om de lyckas lära sig svenska eller ej.

Fast i ärlighetens namn hur många flickor kommer hit? Har en vän som jobbar med ensamkommande ungdomar och där är det inga flickor som kommer in i landet

Menar du på allvar att man inte skall behöva lära sig svenska för att bli medborgare här?

Kan bara se till den veterinär jag har som är från Tyskland, han har varit här i ca ett år och både han och frun klarar sig hyffsat på sin svenska som stadigt blir bättre.

Menar du att vissa skall få dispens att slippa lära sig språket vilket borde i allra högsta grad vara det allra viktigaste för att klara av att integreras i ett samhälle
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast det finns ju inga garantier för att ett visst parti får gehör i riksdagen för sina förslag, oavsett om dom är SD, C eller MP

Ca 6% är rasister och röstar SD, 94% är det inte alltså följer riksdagen folkets vilja och ignorerar SD med sina tomtenisseförslag


Eller var det inte det du menade kanske?

Det är väldigt otrevligt att man kan generalisera så som du precis gjorde i inlägget ovan!

Det finns INGET som säger att man skulle vara rasist för att man röstar på SD det är bara en urbota dum fördom!

Fast å andra sidan så är väl alla som röstar på C bönder och alla som röstar på V kommunister :cool:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Visst är det stor hjälp att kunna språket i det land där man vill bo. Men det är knappast nödvändigt för alla. Att göra det till ett generellt krav verkar helt enkelt bygga mer på rena principer än samhällsnytta.

Har du helt missat nyhetssändningarna de senaste veckorna ang äldrevården och där det idag blir fler utlandsfödda som INTE kan göra sig förstådda pga språkförbistring. Visst när man blir dement så är andra språket det första som försvinner men i vart fall så kan man göra sig lite förstådd trots ordtapp.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag skrev inte alls att man måste vara främlingsfientlig för att värna om sin egen kultur. Jag skrev att om man delar sd:s slutsats att svensk kultur inte tål att andra än svenskar bor här, då måste man vara främlingsfientlig för att värna om det egna.

De flesta av oss delar inte den slutsatsen. För egen del tror jag svensk kultur tål alldeles utmärkt att icke-svenskar bor här utan att förgås, så klen är den inte. Dessutom tycker jag att en viktig beståndsdel i svensk kultur är solidaritet och medkänsla med dem som behöver hjälp, och därför ser jag främlingsfientligheten som ett större hot mot svensk kultur än invandrade muslimer.

Var finns belägg för den meningen jag fettmarkerat? Var hittar man det i SD?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Har du helt missat nyhetssändningarna de senaste veckorna ang äldrevården och där det idag blir fler utlandsfödda som INTE kan göra sig förstådda pga språkförbistring. Visst när man blir dement så är andra språket det första som försvinner men i vart fall så kan man göra sig lite förstådd trots ordtapp.

Hur många med äldrevårds behov på grov nivå anser du kan uttrycka sig oavsett språk som modersmål ? Din tankebana som argument blir rätt skev .
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Så de svenska på äldreboende som inte kan uttrycka sig vilket är rätt standard borde falla under ditt samma resonemang rent hård draget ?

Vilken sinnesvag kommentar. Är man sjuk så är man sjuk. Du blir ju inte inlagd på sjukhus eller äldreboende om du är frisk.
Är man inte sjuk så bör man kunna svara på tilltal, utan tolk, vilket dessutom tar en låång tid innan man får fatt på någon. Patienten kan ju hinna avlida innan någon tolk anländer.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vilken sinnesvag kommentar.


Håll ton.

Den här tråden ligger i högriskzon för en osaklig låg sammandrabbning som bidrar till låsning, och det vore väl synd.

Grälsjuka ombeds lämna och istället frottera sig i alla andra tjafstrådar.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja exakt . Då lär etniskt ursprung vara totalt irrelevant .
Har du greppat konceptet äldreboDu är helt otrolig . Seriöst . Som jag redan kommenterat har jag sånorroligt svårt att ta dig på allvar . Hela din historik på buke är exakt som din framfart här . Du hoppar igång på ngt ämne dubförsöka extremt dåligt insatt i och sen argumenterar du dig blå . Har aldrig ngnsin sett dig ens ta till dig ngt nån öht skriver än mindre backat på ngt du bestämt sig för när du ungefär en gång i kvartalet väljer ett ämne .

Det är synd att du öht inte är mottaglig .ende och vad det innebär ? Är inte direkt käcka friska som hamnar där direkt . Är du öht insatt i hur långt det går innan folk placeras på äldreboende ?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det är dumt att bita den hand som föder dig.

Det blev han varse men eftersom han blir kvar i SDU återstår att se om han tar korrigeringen.


Men det finns tydligen hopp, en annan användare menade tidigare att man tydligen kan lära om när det gäller den politiska ideologin.
Och snabbt kan det gå, i vissa fall max ett år!

http://www.dn.se/debatt/ta-medborgarskapet-fran-kriminella-invandrare

Personligen är jag tveksam, jag misstänker att ärligheten får stå tillbaka för det offentliga skådespeleriet.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det är väldigt otrevligt att man kan generalisera så som du precis gjorde i inlägget ovan!

Det finns INGET som säger att man skulle vara rasist för att man röstar på SD det är bara en urbota dum fördom!

Fast å andra sidan så är väl alla som röstar på C bönder och alla som röstar på V kommunister :cool:

Faktiskt bra inlägg :bow::bow:

Snacka om att dra alla över en kant alltså..!!

Jag har i alla fall rent samvete och respekterar alla människor sålänge dom respekterar mig ! Jag kan även ha en vän som är röstar på vadsom sålänge man inte kränker någon medpart pågrund av sina åsikter. Idioter finns det överallt och dom visar sitt rätta jag för eller senare och dom behöver man inte beblandas med, det väljer man själv!!!!!

Om man nu ser att SD får fler och fler väljare förstår jag bara inte varför inget annat parti tar upp denna frågan som är den största i SD och det är invandringspolitiken, det är ju därför allt fler röstar på just SD, för det är ju ENBART dessa som tar upp denna frågan..!! Det var en man från ett parti som för ett tag sedan fick avgå för att han tog upp invandrarfrågor i sitt parti , han stämplades direkt som rasist!!??
Men för eller senare så måste alla frågor tas upp och även denna som kanske är något känslig i vissa sammanhang!!

Om alla länder hade det lika bra som Sverige så hade man självklart stannat i sitt hemland, om man tänker från sitt eget perspektiv, man flyttar ju inte i första taget, sista utvägen för många!!
Om det var fred på jorden skulle det vara lättare och alla skulle hålla hand istället för att skjuta ihjäl varandra, slås m.m. PEACE!!!!!!!!!! :bow::bow:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Migrationen och integrationen är uppe till debatt väldigt ofta i samtliga 7 riksdagspartier (dvs utom SD som bara debatterar just den). Det är en av runt 10 riktigt viktiga områden att utveckla och arbeta med för samhället.

Skillnaden är att de andra partierna inte tycker att det är den enda frågan som är relevant att driva ideer och politik kring.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 021
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp