Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Kanske bättre att erbjuda vettig differentierad utbildning i svenska än att ytterligare utesluta de som inte fixar svenskan!
Min svärson (välutbildad) provade SFI, tyckte det var rena katastrofen.
PL

Ja det är ju ännu viktigare! Det är ju helt orimligt att ställa några krav alls om det inte finns riktigt bra utbildning i svenska!

Så ett språkkrav är ju något som inte kan drivas alls innan vi fixat bättre utbildning.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag har hört mycket positivt om SFI, så jag tror inte att slutsatsen att det är allmänt bedrövligt är korrekt.

Men det är det som är det viktiga; att vi erbjuder riktigt bra introduktionsundervisning, anpassad till inidividerna, i svenska till våra nyanlända medmänniskor. Det finns redan idag omfattande krav på att man ska delta i sådan undervisning.

Om nu språket är identifierat som så viktigt för SD; var är de omfattande satsningarna på språkintroduktionen för nyanlända i partiprogammet? Kan inte hitta!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja exakt . Då lär etniskt ursprung vara totalt irrelevant .
Har du greppat konceptet äldreboDu är helt otrolig . Seriöst . Som jag redan kommenterat har jag sånorroligt svårt att ta dig på allvar . Hela din historik på buke är exakt som din framfart här . Du hoppar igång på ngt ämne dubförsöka extremt dåligt insatt i och sen argumenterar du dig blå . Har aldrig ngnsin sett dig ens ta till dig ngt nån öht skriver än mindre backat på ngt du bestämt sig för när du ungefär en gång i kvartalet väljer ett ämne .

Det är synd att du öht inte är mottaglig .ende och vad det innebär ? Är inte direkt käcka friska som hamnar där direkt . Är du öht insatt i hur långt det går innan folk placeras på äldreboende ?

Detta inlägg var väldigt "rörigt"

Men äldreboende behöver man def INTE vara sjuk eller ha gått långt innan man bosätter sig på. Du kan faktiskt själv ansöka om detta!

Det är ingen institution för sjuka gamla. Äldreboende kan vara alla typer av boendeform tex servicehem.

Det finns flera typer av äldreboende tex äldreomsorg, långvård, seniorboende där långvård faktiskt inte enbart är för äldre utan för i princip vem som helst som är allvarligt sjuk utom barn. Seniorboende är bla servicehem där man får hjälp i det dagliga arbetet som med städning etc
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det skrevs en rapport om det här för inte så länge sen även om de framförallt tog upp de komvux-kurser som ska bereda väg för fortsatta möjligheter. Möjligen av Skolverket? Jag hörde bara om det på nyheterna. Vad de tog upp som ett problem var att många kommuner körde samma grundutbildning till alla oavsett utbildningsståndpunkt. Det betydde att där satt ingenjörer och räknade mellanstadiematte. Fantastiskt slöseri med resurser för alla inblandade.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det skrevs en rapport om det här för inte så länge sen även om de framförallt tog upp de komvux-kurser som ska bereda väg för fortsatta möjligheter. Möjligen av Skolverket? Jag hörde bara om det på nyheterna. Vad de tog upp som ett problem var att många kommuner körde samma grundutbildning till alla oavsett utbildningsståndpunkt. Det betydde att där satt ingenjörer och räknade mellanstadiematte. Fantastiskt slöseri med resurser för alla inblandade.

Ja jag har hört om samma men det var ett tag sen så jag vet inte om de fortfarande är så illa. På SFI så kunde högskoleutbildade hamna på samma kurs som analfabeter. Det känns som att man skall ha lite olika kurser där.

Men det var ett par år sen så det borde rimligen blivit bättre.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja, absolut. För vems skull ska man ha ett sådant krav?

Integreras i samhället - på vems villkor? Om individen inte känner något behov av att kunna svenska så måste man utgå från att det är en bedömning grundad på individens krav på integration. Varför har du ett behov av att överpröva den bedömningen? Har du bättre kunskap om den individens behov än vad hen har själv?

Jag anser att för att kunna kommunicera med ALLA människor i ett samhälle så behöver man def kunna sprpåket, hur du inte kan anse det är för mig en gåta!

Och vad är hen eller det är bara en felskrivning antar jag..
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det verkar vara fortsatt illa. Jag letade lite och rapporten kom i augusti i år. Rapporten visar att en av tre i grundläggande vuxenutbildning har en högskoleutbildning sen innan.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Väldigt få av oss har något behov av att kommunicera med alla människor i samhället. Jag tror att var och en ser till att de skapar sig möjligheter att kommunicera efter sina behov. Vad samhället ska göra är att erbjuda högkvalitativa, differentierade och lättillgängliga möjligheter till ett sådant skapande.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag anser att för att kunna kommunicera med ALLA människor i ett samhälle så behöver man def kunna sprpåket, hur du inte kan anse det är för mig en gåta

Aha! Så när du besöker tex Göteborgsförorten Hjällbo, så talar du somali - förutom så klart svenska, arabiska och lite fler språk - så att du kan kommunicera med alla? Imponerande!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det är klart att det ställs krav på alla som vistas här. Till exempel att man ska följa landets lagar. Men att man skulle styra vilka språk en människa ska tala/skriva/läsa för att kunna vara medborgare är ett onödigt detaljkrav. Var och en måste ändå bäst kunna avgöra vilka språk man behöver för sitt liv. Jag tror att var och en själv är bäst på att avgöra vilka språk man behöver kunna.

@TomasN - visst kan man ställa krav. Frågan här är varför man skulle göra det? Vem skulle tjäna vad på ett sådant krav?

Och då menar du att alla lagar och förordningar ska översättas till alla språk som finns? För att inte tala om allt i butiker, sjukvård etc
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Aha! Så när du besöker tex Göteborgsförorten Hjällbo, så talar du somali - förutom så klart svenska, arabiska och lite fler språk - så att du kan kommunicera med alla? Imponerande!

Haha

Javisst OM jag hade varit (bott) i de länderna så hade jag självklart lärt mig språket!!!

Nu är dessa i ditt exempel i Sverige och således borde inte jag behöva lära mig utländska språk för att kommunicera!!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nu är dessa i ditt exempel i Sverige och således borde inte jag behöva lära mig utländska språk för att kommunicera!!

Vadå borde? Det finns människor i Sverige som inte kan svenska, eftersom du lägger vikt vid att man bör kunna kommunicera med ALLA, så blir ju konsekvensen att du lär dig arabiska, somali, amarinja, tigrinja, swahili, finska och vilka språk det nu kan tänkas handla om.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vadå borde? Det finns människor i Sverige som inte kan svenska, eftersom du lägger vikt vid att man bör kunna kommunicera med ALLA, så blir ju konsekvensen att du lär dig arabiska, somali, amarinja, tigrinja, swahili, finska och vilka språk det nu kan tänkas handla om.

Nu börjar det ju närma sej sandlådan här igen så hej allesammans nu utgår jag i alla fall.Synd för viktiga diskussioner drunknar i allt svammel.:(
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vadå borde? Det finns människor i Sverige som inte kan svenska, eftersom du lägger vikt vid att man bör kunna kommunicera med ALLA, så blir ju konsekvensen att du lär dig arabiska, somali, amarinja, tigrinja, swahili, finska och vilka språk det nu kan tänkas handla om.

Nej varför skulle det kunna bli mitt ansvar att lära mig språk från andra länder?

Jag bor och lever i SVERIGE och här talar man fortfarande SVENSKA!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej varför skulle det kunna bli mitt ansvar att lära mig språk från andra länder?

Jag bor och lever i SVERIGE och här talar man fortfarande SVENSKA!

:bow::bow: Håller med dig fullt ut!!!!

Det som är vårt ansvar är dock att lära dom människor som kommer hit svenska! Engelska är ju också ett alternativ kan jag tycka eftersom det är ett så pass stort språk världen över och många kan Engelska språket hyfsat bra!

Förstår inte varför det är vi som ska anpassa oss..
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej varför skulle det kunna bli mitt ansvar att lära mig språk från andra länder?

Jag bor och lever i SVERIGE och här talar man fortfarande SVENSKA!

Här? Finns det någon lag som säger att man måste tala svenska för att bo här? De officiella språken används i landets offentliga administration och är de språk som lagar, domar och myndighetsbeslut (för)fattas på. Men det säger ingenting om att man måste tala svenska överhuvudtaget för att bo och leva här.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vadå borde? Det finns människor i Sverige som inte kan svenska, eftersom du lägger vikt vid att man bör kunna kommunicera med ALLA, så blir ju konsekvensen att du lär dig arabiska, somali, amarinja, tigrinja, swahili, finska och vilka språk det nu kan tänkas handla om.

:confused::confused:

Ja du jag förstår ditt resonemang men tycker inte du tänker smart. Lite tagit i luften..!!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

:confused::confused:

Ja du jag förstår ditt resonemang men tycker inte du tänker smart. Lite tagit i luften..!!

Jag har lite synpunkter på din svenska. Vems ansvar är det att tillse att de som slår sig för bröstet som SVENSKar hanterar sitt modersmål?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Detta inlägg var väldigt "rörigt"

Men äldreboende behöver man def INTE vara sjuk eller ha gått långt innan man bosätter sig på. Du kan faktiskt själv ansöka om detta!

Det är ingen institution för sjuka gamla. Äldreboende kan vara alla typer av boendeform tex servicehem.

Det finns flera typer av äldreboende tex äldreomsorg, långvård, seniorboende där långvård faktiskt inte enbart är för äldre utan för i princip vem som helst som är allvarligt sjuk utom barn. Seniorboende är bla servicehem där man får hjälp i det dagliga arbetet som med städning etc

Helt OT, men bara för att man ansöker om särskilt boende så betyder det absolut inte att man blir beviljad det. Det ska ganska mycket till idag för att man ska få det, annars förväntas man klara sig hemma med hemtjänst. Jag jobbar med detta dagligen så jag har rätt god insyn. Mitt inlägg ska definitivt inte tolkas som jag gillar SD, jag tycker precis tvärtom som de gör.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 021
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp