Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vadå borde? Det finns människor i Sverige som inte kan svenska, eftersom du lägger vikt vid att man bör kunna kommunicera med ALLA, så blir ju konsekvensen att du lär dig arabiska, somali, amarinja, tigrinja, swahili, finska och vilka språk det nu kan tänkas handla om.

Aha! Så när du besöker tex Göteborgsförorten Hjällbo, så talar du somali - förutom så klart svenska, arabiska och lite fler språk - så att du kan kommunicera med alla? Imponerande!


Jag har lite synpunkter på din svenska. Vems ansvar är det att tillse att de som slår sig för bröstet som SVENSKar hanterar sitt modersmål?



Chattforum? Nu skojar du med mig - det är ett diskussionsforum. Och om inte det inte kan ställas kvalitétskrav på dina språkkunskaper - vem är du då att ställa det kravet på andra?


Häromdagen fick jag en länk angående argumentationsfel.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja, absolut. För vems skull ska man ha ett sådant krav?

Integreras i samhället - på vems villkor? Om individen inte känner något behov av att kunna svenska så måste man utgå från att det är en bedömning grundad på individens krav på integration. Varför har du ett behov av att överpröva den bedömningen? Har du bättre kunskap om den individens behov än vad hen har själv?


Det är klart att det ställs krav på alla som vistas här. Till exempel att man ska följa landets lagar. Men att man skulle styra vilka språk en människa ska tala/skriva/läsa för att kunna vara medborgare är ett onödigt detaljkrav. Var och en måste ändå bäst kunna avgöra vilka språk man behöver för sitt liv. Jag tror att var och en själv är bäst på att avgöra vilka språk man behöver kunna.

@TomasN - visst kan man ställa krav. Frågan här är varför man skulle göra det? Vem skulle tjäna vad på ett sådant krav?


Onödigt detaljkrav? Intressant synpunkt.

Om du själv inte kan lista ut det understrukna och vill veta, det finns angivna skäl, varför det skulle införas ett språkkrav kan du alltid vända dig till någon av de partier som har/har haft språkkrav som åtgärdsförslag.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Endast en Sverigedemokrat, Kristdemokrat eller övervintrad 90-talsmoderat kan tänka sig att yttra sig på detta sätt. Ultrakonservativ ut i fingerspetsarna.

Tack, mp:s språkrör, för er insats för jämställdheten och utveckling av samhället.

Du menar nedmontering av samhället naturligvis.
Mp har inte ett skit med landsbygden att göra. De håller hus på Södermalm och har inte sett en ko mer än på bild. Dom är välkommna hit allesammans så får dom se hur livet på landet är, utanför storstaden.

Och så vitt jag vet är Eldfuxen inget språkrör.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag bor och lever i SVERIGE och här talar man fortfarande SVENSKA!

Nej, det finns rätt många som inte pratar svenska i Sverige. Det finns områden där man alltid/länge har pratat finska i första hand, och så finns det familjer och individer som pratar andra språk. Själv pratade jag inte särskilt mycket svenska som liten, och det gick finfint ändå. Och det var ju du som tyckte att det var viktigt att kunna prata med alla, då måste du ju se till att lära dig de språk som behövs för det.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vadå borde? Det finns människor i Sverige som inte kan svenska, eftersom du lägger vikt vid att man bör kunna kommunicera med ALLA, så blir ju konsekvensen att du lär dig arabiska, somali, amarinja, tigrinja, swahili, finska och vilka språk det nu kan tänkas handla om.

Det låter som Babels torn tycker jag. Blir det ett bättre samhälle när vi alla pratar olika språk och inte förstår varandra? Ja kanske men då får vi hålla oss inom våra små enklaver.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Intervju på gång ! Som sagt denna tråden handlar inte om mig, men svarar gärna ändå:grin:

Ja det kanske hade underlättat något när man jobbar med dessa människor, ja!!!!
Även om det inte hade drabbat mig hade jag ändå brytt mig.

Fast att man bryter betyder inte att man inte kan svenska, det är snarare du som har svårt att ta in vad personen säger
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast att man bryter betyder inte att man inte kan svenska, det är snarare du som har svårt att ta in vad personen säger

Nu pratar du i nattmössan, har inte nämnt att dessa människor bryter på svenska överhuvudtaget. (om det var det du syftade på) Annars har du rätt i det du säger..!!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, det finns rätt många som inte pratar svenska i Sverige. Det finns områden där man alltid/länge har pratat finska i första hand, och så finns det familjer och individer som pratar andra språk. Själv pratade jag inte särskilt mycket svenska som liten, och det gick finfint ändå. Och det var ju du som tyckte att det var viktigt att kunna prata med alla, då måste du ju se till att lära dig de språk som behövs för det.

Tycker du yrar! Nu befinner vi oss i Sverige och svenska är det språk som talas i Sverige!

Vad är det som är svårt för dig att förstå det? Bor man i ett land så är ju A och O att kunna landets språk, allt annat är bara dravel!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Här? Finns det någon lag som säger att man måste tala svenska för att bo här? De officiella språken används i landets offentliga administration och är de språk som lagar, domar och myndighetsbeslut (för)fattas på. Men det säger ingenting om att man måste tala svenska överhuvudtaget för att bo och leva här.

För att kunna fungera i ett samhälle fullt ut så måste man kunna göra sig förstod det säger väl sig självt!

Att man kan leva i Sverige utan att tala svenska finns det oerhörda bevis för och det är bara att åka till Malmö, men å andra sidan så är ju det även ett väldigt bra exempel på extremt dålig integration och ett ypperligt bevis för att kvinnor skall hållas inlåsta :cool:!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag har lite synpunkter på din svenska. Vems ansvar är det att tillse att de som slår sig för bröstet som SVENSKar hanterar sitt modersmål?

:grin:

Väldigt enfaldigt att anmärka på någon som alla förstår tydligen även du...

Analfabetism är ett handikapp och du har inte en aning om vem som har det, men det är ju klart att racka ner på den gruppen är väl antagligen inte lika hemskt som att racka ner på andra grupper..
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Chattforum? Nu skojar du med mig - det är ett diskussionsforum. Och om inte det inte kan ställas kvalitétskrav på dina språkkunskaper - vem är du då att ställa det kravet på andra?

Jamen lägg ner du gör dig bara urbota löjlig!!!

Frågan är väl inte om man skriver perfekt svenska eller inte utan OM man kan kommunicera eller inte. Två HELT vitt skilda saker!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast att man bryter betyder inte att man inte kan svenska, det är snarare du som har svårt att ta in vad personen säger

Att personen i fråga som inte kan tyda språket på ett bra sätt är ju förståeligt. Att även inte kunna ren svenska är också förståeligt.
Det där DU resonemanget funkar inte, tyvärr!!!!!!:grin::grin:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Att personen i fråga som inte kan tyda språket på ett bra sätt är ju förståeligt. Att även inte kunna ren svenska är också förståeligt.
Det där DU resonemanget funkar inte, tyvärr!!!!!!:grin::grin:

Jag är inte säker på att språkkrav för att bli medborgare är rätt väg...

Men att väldigt många i tex Malmö inte kan svenska och därför nästan är utestängda från arbetsmarknaden kan väl inte ses som något som helt ok? Jag tycker ni är några som driver det här in absurdum nu. Är det helt oviktigt att kunna svenska?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Tycker du yrar! Nu befinner vi oss i Sverige och svenska är det språk som talas i Sverige!

Vad är det som är svårt för dig att förstå det? Bor man i ett land så är ju A och O att kunna landets språk, allt annat är bara dravel!

Nej, så är det väl ändå inte? Det finns flera officiella språk i Sverige utöver svenskan: samiska, romani chib, jiddisch, finska och meänkieli. Språk som talats av infödda svenska medborgare under väldigt lång tid. Svenska är bara ett av de språk som talas här, för Sverige har ju liksom aldrig varit etniskt homogent, och enbart bebott av svensktalande, någonsin.

Så "landets språk" är i det här fallet svenska, samiska, romani chib, jiddisch, finska och meänkieli. Behärskar du alla de språken (du säger ju att det är A och O att kunna dem), så får jag gratulera, det torde vara extremt sällsynt bland landets invånare.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag är inte säker på att språkkrav för att bli medborgare är rätt väg...

Men att väldigt många i tex Malmö inte kan svenska och därför nästan är utestängda från arbetsmarknaden kan väl inte ses som något som helt ok? Jag tycker ni är några som driver det här in absurdum nu. Är det helt oviktigt att kunna svenska?

Jag skulle säga att det självklart är väldigt viktigt att kunna svenska. Men en förutsättning för medborgarskap? Nej, det är något annat. Det är också väldigt viktigt att kunna läsa och skriva för att ta del i samhället, men det kan ju inte heller vara en förutsättning för medborgarskap. För mig känns det väldigt märkligt om medborgarskap ska vara något man meriterar sig för genom att uppfylla vissa kunskapskrav, medborgare bör man ju kunna vara oavsett vad man kan och inte.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det låter som Babels torn tycker jag. Blir det ett bättre samhälle när vi alla pratar olika språk och inte förstår varandra? Ja kanske men då får vi hålla oss inom våra små enklaver.

Nu finns det ju rätt många länder i världen där man har åtskilliga språk, och där det inte är självklart att ett av dem är ett som alla kan eller förväntas kunna. Även i Sverige har vi ju flera officiella språk.

Jag kan naturligtvis se fördelar med att kunna svenska om man bor i Sverige, men jag tycker inte att det är ett rimligt krav på medborgarskap. Dvs jag ser fördelar med att kunna svenska, det betyder inte att det är upp till mig att bestämma att även andra ska se de fördelarna. Dessutom borde ju språkkunskaper som krav för medborgarskap göra att barn under två år (1,5?), vissa funktionshindrade och kanske vissa dementa inte kan vara medborgare.

Nu befinner vi oss i Sverige och svenska är det språk som talas i Sverige!

Bor man i ett land så är ju A och O att kunna landets språk, allt annat är bara dravel!

Men nog känner du till att vi har sex stycken officiella språk i Sverige? Talar du dem alla? Själv kan jag inte ett ord samiska, finska eller meänkieli, och högst några artighetsfraser på romani chib samt några hundra ord eller så på jiddisch. Men du behärskar alltså dem alla?
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 020
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp