Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

För att kunna fungera i ett samhälle fullt ut så måste man kunna göra sig förstod det säger väl sig självt!

!

Finland fungerar väldigt bra utan att alla kan tala finska faktiskt. Allt är skrivet på svenska och finska. Så det stämmer helt enkelt inte. Vår ursprungsbefolkning tvingades att överge sitt eget språk för att lära sig svenska med metoder som var grymma. Men det kanske är dags att återinföra dem så att alla talar vårt högvälborna språk. Men man får ju vibbar av 1930-talet här i tråden så det är väl inte så konstigt iofs. Dessutom kan man verkligen fundera på vad som är svenskt egentligen, och vem som är svensk. Vi har ju rövat det här landet från samerna så kanske vi ska slopa svenskan och lära oss samiska allihopa i stället! :eek:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det där stämmer inte. Eller vad menar du med "allt"?

T.ex. vägskyltar och liknande är bara översatta till svenska på orter med mycket svenskatalande, t.ex. österbotten. Åker du till Mellersta Finland talar plötsligt ingen ett enda ord svenska, och inget står på svenska förutom instruktioner på förpackningar förstås. Eller kanske det var det du menade?

Men det finns massor med folk i Finland som inte kan ett ord finska, utan bara pratar svenska. Man har också rätt till betjäning på sitt modersmål vid olika myndigheter. Samma sak gäller epikriser. Man kan begära ut dem på sitt modersmål.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, det finns rätt många som inte pratar svenska i Sverige. Det finns områden där man alltid/länge har pratat finska i första hand, och så finns det familjer och individer som pratar andra språk. Själv pratade jag inte särskilt mycket svenska som liten, och det gick finfint ändå. Och det var ju du som tyckte att det var viktigt att kunna prata med alla, då måste du ju se till att lära dig de språk som behövs för det.
Fast det är ju stor skillnad på att inte ha svenska som sitt första språk och att inte kunna prata svenska alls.

Många gånger blir det dessutom en skev maktbalans i familjen när det tex bara är barnen i familjen som pratar svenska. Det innebär att föräldrarna behöver ha med sig barnen överallt för att klara sig, det är barnen som betalar räkningarna, det är barnen som sköter det mesta med skolan. Det har från vissa myndigheter klagats på att föräldrar känner sig maktlösa vad gäller deras tonåringar, eftersom de inte har någonting att komma med då tonåringarna egentligen sköter allting som har med familjen att göra.

Så undrar vi varför Sverige är så kass på integrering. Givetvis klarar man sig bättre i ett land ifall man pratar svenska. De är enklare att få jobb, det är enklare att klara sig själv ute på stan, det är enklare att göra det mesta ifall man kan kommunicera på ett bra sätt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag är inte säker på att språkkrav för att bli medborgare är rätt väg...

Men att väldigt många i tex Malmö inte kan svenska och därför nästan är utestängda från arbetsmarknaden kan väl inte ses som något som helt ok? Jag tycker ni är några som driver det här in absurdum nu. Är det helt oviktigt att kunna svenska?

Visst är det inte okej men många arbetsgivare känner sig obekväma med detta och det kan ej jag råda över, tyvärr..!!(förstår även arbetsgivaren fullt ut)
Har svarat tidigare på denna frågan och säger det igen, tycker Svenska språket är viktigt att lära sig om man kommer hit....!!!!
Man måste kunna se med öppna ögon och ge båda parter utrymme gällande detta.

Vet inte riktigt vart du vill komma..
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Alltså, för mig handlar den här frågan i första hand om språkkunskaper som krav för medborgarskap. Det är jag helt emot av en lång rad skäl.

I andra hand handlar det om att tala om för andra vuxna vad de behöver kunna och vad som är bäst för dem. Där tycker jag att det finns all anledning att vara lite försiktig och eftertänksam, särskilt när det gäller människor vilkas levnadshistoria och livserfarenheter avviker mycket från ens egna.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Så undrar vi varför Sverige är så kass på integrering. Givetvis klarar man sig bättre i ett land ifall man pratar svenska. De är enklare att få jobb, det är enklare att klara sig själv ute på stan, det är enklare att göra det mesta ifall man kan kommunicera på ett bra sätt.


Det är kanske så att vissa inte alls upplever att det finns omfattande problem knutna till vår migrationspolitik ex segregation, med allt vad det innebär?
Isf förstår jag att man är skeptisk till hela diskussionen.

För den som av olika orsaker vet att det finns ett omfattande problem är kanske informationen om att språket som enda faktor är a/o för att idag lyckas integreras i det svenska samhället - blir inte diskussionen fullt så märklig.

Förr var det pga arbetsmarknaden lättare för arbetskraftsinvandrare/invandrare/flyktingar att slussas in i arbete direkt (det fanns fler arbetsuppgifter som fungerade hjälpligt utan språket) varav språket kom per automatik.
Idag måste i regel språket, svenska eller engelska, läras in först - för att övht bli aktuell för en praktikplats genom AF.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast det är ju stor skillnad på att inte ha svenska som sitt första språk och att inte kunna prata svenska alls.

Många gånger blir det dessutom en skev maktbalans i familjen när det tex bara är barnen i familjen som pratar svenska. Det innebär att föräldrarna behöver ha med sig barnen överallt för att klara sig, det är barnen som betalar räkningarna, det är barnen som sköter det mesta med skolan. Det har från vissa myndigheter klagats på att föräldrar känner sig maktlösa vad gäller deras tonåringar, eftersom de inte har någonting att komma med då tonåringarna egentligen sköter allting som har med familjen att göra.

Så undrar vi varför Sverige är så kass på integrering. Givetvis klarar man sig bättre i ett land ifall man pratar svenska. De är enklare att få jobb, det är enklare att klara sig själv ute på stan, det är enklare att göra det mesta ifall man kan kommunicera på ett bra sätt.

Självklart x 3 :bow::bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast det är ju stor skillnad på att inte ha svenska som sitt första språk och att inte kunna prata svenska alls.

Många gånger blir det dessutom en skev maktbalans i familjen när det tex bara är barnen i familjen som pratar svenska. Det innebär att föräldrarna behöver ha med sig barnen överallt för att klara sig, det är barnen som betalar räkningarna, det är barnen som sköter det mesta med skolan. Det har från vissa myndigheter klagats på att föräldrar känner sig maktlösa vad gäller deras tonåringar, eftersom de inte har någonting att komma med då tonåringarna egentligen sköter allting som har med familjen att göra.

Så undrar vi varför Sverige är så kass på integrering. Givetvis klarar man sig bättre i ett land ifall man pratar svenska. De är enklare att få jobb, det är enklare att klara sig själv ute på stan, det är enklare att göra det mesta ifall man kan kommunicera på ett bra sätt.

:bow::bow: Tack!!!!!!!!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast det är ju stor skillnad på att inte ha svenska som sitt första språk och att inte kunna prata svenska alls.

Många gånger blir det dessutom en skev maktbalans i familjen när det tex bara är barnen i familjen som pratar svenska. Det innebär att föräldrarna behöver ha med sig barnen överallt för att klara sig, det är barnen som betalar räkningarna, det är barnen som sköter det mesta med skolan. Det har från vissa myndigheter klagats på att föräldrar känner sig maktlösa vad gäller deras tonåringar, eftersom de inte har någonting att komma med då tonåringarna egentligen sköter allting som har med familjen att göra.

Så undrar vi varför Sverige är så kass på integrering. Givetvis klarar man sig bättre i ett land ifall man pratar svenska. De är enklare att få jobb, det är enklare att klara sig själv ute på stan, det är enklare att göra det mesta ifall man kan kommunicera på ett bra sätt.

Tack och amen till det fast jag egentligen hade lämnat tråden:grin:
Du formulerar det verkligen på ett mycket bra sätt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Dessutom borde ju språkkunskaper som krav för medborgarskap göra att barn under två år (1,5?), vissa funktionshindrade och kanske vissa dementa inte kan vara medborgare.

Var inte löjlig nu. Det där är inte seriösa debattinlägg för du vet att det inte är det som avses.

Barn till svenska medborgare blir ju automatiskt svenska medborgare. har någon föreslagit en ändring där? Om inte är det inte så mycket att debattera.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

För all del, det vet jag. Men jag tycker att så många inlägg i tråden luktar av att "vi" ska uppfostra "dem" som uppenbarligen inte vet sitt eget bästa. Den som bäst av alla vet vilka språk den behöver kunna, är nog personen själv, trots allt.

Frågan om medborgarskap bör inte stå och falla med att flyktingar kan råka vara helt outbildade analfabeter, med en språkbakgrund som inte har en stavelse gemensam med svenskan. Språkkrav för medborgaskap kommer att vara en uteslutningsmekanism som drabbar de svagaste.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

För att kunna fungera i ett samhälle fullt ut så måste man kunna göra sig förstod det säger väl sig självt!

Att man kan leva i Sverige utan att tala svenska finns det oerhörda bevis för och det är bara att åka till Malmö, men å andra sidan så är ju det även ett väldigt bra exempel på extremt dålig integration och ett ypperligt bevis för att kvinnor skall hållas inlåsta :cool:!

Mja, hur definierar du 'fungera i ett samhälle fullt ut'? Jag kan ge många exempel på svenska medborgare med klanderfri svenska som inte fungerar i vårt samhälle. Jag skulle nog kunna drista mig till att namedroppa iallafall tre sverigedemokrater som jag inte tycker borde gå lösa i samhället - inte så länge de talar med järnrör iallafall...

:grin:

Väldigt enfaldigt att anmärka på någon som alla förstår tydligen även du...

Analfabetism är ett handikapp och du har inte en aning om vem som har det, men det är ju klart att racka ner på den gruppen är väl antagligen inte lika hemskt som att racka ner på andra grupper..

Analfabeterna är nog extremt få på buke. Och det är i de fall som finns (i samhället), ett socialt handikapp och det är något man behöver få hjälp med. Vad gör du för att hjälpa de analfabeter som finns i vårt land? Hur ska vi hjälpa dom?

Jamen lägg ner du gör dig bara urbota löjlig!!!

Frågan är väl inte om man skriver perfekt svenska eller inte utan OM man kan kommunicera eller inte. Två HELT vitt skilda saker!

Jag vet inte, men talar du om tungektomerade katatoniska personer nu?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

För all del, det vet jag. Men jag tycker att så många inlägg i tråden luktar av att "vi" ska uppfostra "dem" som uppenbarligen inte vet sitt eget bästa. Den som bäst av alla vet vilka språk den behöver kunna, är nog personen själv, trots allt.

Frågan om medborgarskap bör inte stå och falla med att flyktingar kan råka vara helt outbildade analfabeter, med en språkbakgrund som inte har en stavelse gemensam med svenskan. Språkkrav för medborgaskap kommer att vara en uteslutningsmekanism som drabbar de svagaste.

Ingen har talat om något eller antytt att vi ska "uppfostra" människor som kommer hit, det var något av det dummaste jag hört!!!!!:mad::mad:

Budskapet som en del i denna tråden försöker få fram till dig är att om man kommer till ett land ex Sverige. Är det fler fördelar än nackdelar att plugga lite Svenska.

Personligen tycker jag att man ska ERBJUDA människor som kommer hit hjälp/kurser i Svenska språket.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Mja, hur definierar du 'fungera i ett samhälle fullt ut'? Jag kan ge många exempel på svenska medborgare med klanderfri svenska som inte fungerar i vårt samhälle. Jag skulle nog kunna drista mig till att namedroppa iallafall tre sverigedemokrater som jag inte tycker borde gå lösa i samhället - inte så länge de talar med järnrör iallafall...

Det finns många problem i samhället som behöver lösas. Men varför ta upp det här när det inte ens är detta vi talar om . Håll dig inom ramarna tack!!


Analfabeterna är nog extremt få på buke. Och det är i de fall som finns (i samhället), ett socialt handikapp och det är något man behöver få hjälp med. Vad gör du för att hjälpa de analfabeter som finns i vårt land? Hur ska vi hjälpa dom?

Det finns hjälp för analfabeter i samhället tro mig!! Så det behöver du inte vara orolig över. Finns även utbildningar för dom som behöver extra mycket hjälp i Svenska språket.



Jag vet inte, men talar du om tungektomerade katatoniska personer nu?

:confused::confused:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Kl
För mig är det en självklarhet att man som invandrare i ett land har en fundamentalt viktig anledning att lära sig landets språk så väl det går , det säger sig självt .

Däremot tycker jag åsikterna i vissa fall runt detta ämne från flera håll känns gravt rasistiska . Det är nästan i linje med att folk som inte lär sig språket är lata , ointelligenta och dumma .

Sen blir det lite ironi över det hela i övrigt eftersom det gnälls rätt hetskt om att invandrare får bidrag för att lära sig svenska . Att det är orättvist och att pengarna borde gå till vår äldrevård istället . (Japp - det pågår såna diskussioner på sociala media dagligen dags .)
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ingen har talat om något eller antytt att vi ska "uppfostra" människor som kommer hit, det var något av det dummaste jag hört!!!!!:mad::mad:

Budskapet som en del i denna tråden försöker få fram till dig är att om man kommer till ett land ex Sverige. Är det fler fördelar än nackdelar att plugga lite Svenska.

Personligen tycker jag att man ska ERBJUDA människor som kommer hit hjälp/kurser i Svenska språket.

Om det känns bättre kan jag uttrycka det precis som Mackan: en del av inläggen kring detta känns rätt rasistiska, och verkar innefatta att de invandrare som inte lär sig svenska låter bli av lättja eller dumhet.

Därifrån tycker jag inte att steget är särskilt långt till att säga som jag gjorde: en del av inläggen känns väldigt uppfostrande. Snarare är väl min formulering mildare och borde vara mindre provocerande.

I inlägget ovan förklarar du ju till och med för mig på ett von oben-aktigt vis att det är bra att kunna svenska (vi använder gement s för det ordet vid korrekt svenska, medan man på engelska däremot hade använt versal) när man kommer till exempel till Sverige. Jag håller inte med om det sista, utan jag menar nog att det nästan enbart är när man kommer till Sverige som man har nytta av svenska, faktiskt.

Att du förklarar detta för mig, betyder det att du tycker att jag inte verkar ha fattat vitsen med att kunna svenska? Är min svenska så usel, menar du?

Varför tror du att jag har sett till att lära mig svenska, trots att jag inte talade det särskilt mycket som liten?

Man erbjuder redan kurser i svenska, så det behöver du inte argumentera för. Inte ens SD har väl föreslagit att de kurserna ska dras in?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Om det känns bättre kan jag uttrycka det precis som Mackan: en del av inläggen kring detta känns rätt rasistiska, och verkar innefatta att de invandrare som inte lär sig svenska låter bli av lättja eller dumhet.

Därifrån tycker jag inte att steget är särskilt långt till att säga som jag gjorde: en del av inläggen känns väldigt uppfostrande. Snarare är väl min formulering mildare och borde vara mindre provocerande.

I inlägget ovan förklarar du ju till och med för mig på ett von oben-aktigt vis att det är bra att kunna svenska (vi använder gement s för det ordet vid korrekt svenska, medan man på engelska däremot hade använt versal) när man kommer till exempel till Sverige. Jag håller inte med om det sista, utan jag menar nog att det nästan enbart är när man kommer till Sverige som man har nytta av svenska, faktiskt.

Att du förklarar detta för mig, betyder det att du tycker att jag inte verkar ha fattat vitsen med att kunna svenska? Är min svenska så usel, menar du?

Varför tror du att jag har sett till att lära mig svenska, trots att jag inte talade det särskilt mycket som liten?

Man erbjuder redan kurser i svenska, så det behöver du inte argumentera för. Inte ens SD har väl föreslagit att de kurserna ska dras in?

Väldigt rörigt inlägg men ska försöka svara.

För det första har jag inte uttryckt mig rasistiskt och om jag har det är det inte med min mening.

Ja men om man bor och lever i Sverige ska man väl kunna Svenska. Eller du tycker det är bra som vi har det nu. Förorter med människor, som många av dom inte alls talar svenska och en del kan enstaka ord.!!?? Jag vänder bara på det och det hade känns som en trygghet för mig att kunna det språk som talas i ett land där jag lever/bor.
För att förtydliga inte exempel utan i Sverige, om du inte förstår!!
För mig går det även bra med Engelska , ett brett språk som nästintill alla kan runt om i världen..!!

Ingen aning men du som verkar ha ett stort intresse för detta parti kan väl kolla upp det och sen besvara frågan själv tycker jag. För mig känns det dock som att det kunde varit SD som föreslagit detta. Andra partier hade väl blivit stämplade som rasister om dom hade gått ut med att lära invandrare svenska.:grin:

Det sista tycker jag bara är rent trams från din sida och inget jag tycker är värt att svara på!!!!!!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men du, för att bo och leva i sverige och få anse att 'det här är mitt land - också!' - vad ska man kunna mer än svenska? Eller det kanske räcker? Eller har du något mer på kravlistan?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men du, för att bo och leva i sverige och få anse att 'det här är mitt land - också!' - vad ska man kunna mer än svenska? Eller det kanske räcker? Eller har du något mer på kravlistan?

Alltså vad är det ni inte förstå läs vad jag skrivit innan. Man BÖR kunna det betyder inte MÅSTE , jag har även sagt ERBJUDA. Hade du inget argument angående Engelskan eller det lät för orasistiskt??!! Har inte heller sagt att människor som kommer hit redan ska kunna språket i fråga.(lät lite så i din formulering)
Ja man bör ju ej vara tungt kriminell om man ska in i ett nytt land, sådan självklara saker kan jag tycka.....!!!!!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag tror du behöver läsa dina motiveringar igen kanske för att förstå varför du får reaktioner . Du utgår från din egen välfärds status när du konstaterar vad du tycker sig bör . " hade jag varit invandrare " osv . DU kan rimligen inte ta in att du befinner dig på en helt annan planet ifråga om krav, förväntningar och tyckanden vad "invandrare " bör kunna och hantera osv ? Det blir för mig en extremt påtaglig problematik nämligen i fråga om dina tyckanden . Det är den självinsikten och ödmjukheten som skulle behöva infinna sig lite oftare hos folk om man tycker man blir orättvist klassad i fråga om politiskt tyckande .
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 020
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp