Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Leta då. Helt enkelt.

Att högutbildade invandrare i högre utsträckning är arbetslösa än högutbildade svenskar stämmer förvisso men beror till stor del på att det är svårt att matcha utbildningarna till den svenska arbetsmarknaden. En juristutbildning i Somalia är inte lika relevant här som där direkt. Men att högutbildade somalier med relevant utbildning har extremt svårt att få jobb finner jag inget stöd för. Så vad grundar du det på?

Hittade däremot en uppföljning av 40 000 universitetsstudenter som visar att invandrare och svenskar har sysselsättning i lika hög grad 1 år efter utbildningen var slutförd.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Å andra sidan upplever jag Sverige som ett extremt fyrkantigt land när det gäller att "översätta" utbildningar utomlands till svenska kriteria . Extremt trögt och en massa motstånd jmf med måååånga andra länder inkl USA .
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ingen Somalisk, Arabisk (med ett par undantag av universitet som ar 'accredited av Amerikanska orgainisationer och har kontroller flera ganger om ar) eller annan 'tredjevarlden' utbildning accepteras av USA darfor att de helt enkelt inte haller standarden.
En god van flyttade fran Egypten till Sverige med en ingengjors utbildning ... han har uttryckt stor tacksamhet till det Svenska skolvasendet som sag till att han gjorde om alltihop (jag tror han slapp den forsta terminen) da han insag att han inte kunde det han borde fran Egypten.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja ? Sverige kan ju inte ens ackreditera en vanlig masters utbildning utan mankemang rent generellt . Som sagt . Ditt ett exempel är väl knappast krediterande i sig och Ffa har jag aldrig adresserat somalier öht utan svenskt system i sig .
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Med tanke pa att jag jobbat pa Amerikanska skolor och varit med att accredited tva stycken (K through high school) ... tagit ett par examen pa Amerikanska universitet ... och varit erbjuden jobb pa ett accredited universitet i Mellan Ostern ar jag tamligen insatt i hur det fungerar.

Dessutom har jag haft nara kontakt med manga av de Amerikanska lararna pa ett av Saudi Arabiens universitet ... dar ett storre antal tekniska doctorer gick tillbaka till skolbanken. En Harvard professor i matte sa att han tagit dem tillbaka till High school niva innan de visste vad han talade om. All utbildning ar definitivt inte densamma.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Svenska är det språk som man lär sig i skolan oavsett om du är same. finlandssvensk etc.

Svenska är det officiella språket i Sverige! Och alla är tvungna att läsa just svenska!

Förstår faktiskt inte varför du anser att man inte bör kunna svenska???

I den språklag som infördes 1 juli 2009 anges svenska som huvudspråk

Vad är problemet?

Det anser jag inte. Jag tror det är jättebra att kunna svenska om man bor i Sverige. Men jag tycker inte det ska vara ett krav för att bli medborgare. Det är inte samma sak som att det inte är bra att kunna det.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Hur ska de kunna integreras i samhallet om de inte kan Svenska? Hur klarar man sig i ett land dar allt fran vagskyltar till matvaror ar skrivet pa Svenska? Eller hittar vagen? Hur tar man korkort om man inte kan Svenska?

Att lata barnen oversatta och "ta hand om" allt fran rakningar till lakarbesok ar att lagga ett allt for stort ansvar pa dem.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag kan ju ocksa namna att maken's forsakring valjer att betala for att han aker ur regionen for operationer och halso undersokningar och gar inte med pa att nagonting gjors i Mellan Ostern eller storre delen av Afrika och bara mycket specifika sjukhus i fjarran ostern. The Cleveland Clinic i Abu Dhabi ar det enda sjukhus i Mellan ostern de godkanner.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men det jag säger är att Sverige är oerhört fyrkantigt . Fortfarande . Jmf med USA .

Jag har också en amerikansk utbildning . Har bott i USA många många år .
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Har kraver man antingen en statlig test, nagot annorlunda beroende pa delstat, eller en test for samtliga i landet for de flesta utbildningarna. Tillexempel de flesta ingengiorer (inte data tror jag) kraver en "ingengjors test" for att fa anvanda titeln och i vissa fall ocksa en statlig test ... samma med sjukvards personal, larare, och manga andra. Om man gatt pa accrediterad skola och gatt ut med bra betyg masta man altsa anda ta "statliga" testen for att kunna jobba i staten ... eller om man jobbat pa accrediterat sjukhus/skola i en stat maste man oftast ga igenom testen igen om man flyttar till en ny stat.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det anser jag inte. Jag tror det är jättebra att kunna svenska om man bor i Sverige. Men jag tycker inte det ska vara ett krav för att bli medborgare. Det är inte samma sak som att det inte är bra att kunna det.

Vem har pratat om det som ett krav? Men att lära sig svenska om man vill bosätta sig här tycker jag är självklart.

Nu finns det områden i Sverige där det finns folk som inte försöker lära sig svenska eftersom de inte ens lämnar området och i många fall inte ens bostaden..
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja jag vet.
Men tittar du på sverige finns det knappt ens ett sånt system i många många fall, utan det är bara "nej det där kan vi inte bedöma nåt sånt har vi inte här i sverige". Ekvivaleringsnämnden är rätt så fyrkantig, även om det blivit betydligt bättre senaste 10 åren.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Hur ska de kunna integreras i samhallet om de inte kan Svenska? Hur klarar man sig i ett land dar allt fran vagskyltar till matvaror ar skrivet pa Svenska? Eller hittar vagen? Hur tar man korkort om man inte kan Svenska?

Att lata barnen oversatta och "ta hand om" allt fran rakningar till lakarbesok ar att lagga ett allt for stort ansvar pa dem.

Nej, det verkar jättebesvärligt att klara sig i ett land utan att kunna språket, så jag tror som sagt att det är jättebra att lära sig svenska. Och man bör underlätta det genom bra svenskundervisning.

Men jag tycker inte det ska vara ett krav för medborgarskap.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vem har pratat om det som ett krav? Men att lära sig svenska om man vill bosätta sig här tycker jag är självklart.

Nu finns det områden i Sverige där det finns folk som inte försöker lära sig svenska eftersom de inte ens lämnar området och i många fall inte ens bostaden..

Ja, det kan man tycka att det skulle vara självklart, men folk är ju olika. En kompis till mig hade en japansk pojkvän som bott här i många år och till slut blev svensk medborgare, utan att lära sig svenska. Jag skulle tycka att det var väldigt opraktiskt, men han tyckte det funkade, så uppenbarligen gjorde det ju det för honom. Det känns ju inte riktigt som min sak att avgöra hur han bäst ska klara sitt liv. För honom funkar det utan att kunna svenska, uppenbarligen.

Tidigare i tråden diskuterades svenskkunskaper som krav för medborgarskap.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Hur gör man med skolgången? Ska kommunerna ha krav på sig att tillhandahålla grundskola och gymnasium på majoriteten av världens språk? Ska föräldrar kunna bestämma för sina omyndiga barn vilket språk de ska få sin utbildning i? Hur ska vi ha råd med detta, finns det så många utbildade lärare i varje kommun? Inget påhopp, bara nyfiken på hur du tänker.

Hur vi gör med skolgången? Vi gör väl som idag? Dvs de barn som går i skolan lär sig svenska. Dessutom har vi ett system som gör att barnen dessutom får lära sig sina hemspråk.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Onödigt detaljkrav? Intressant synpunkt.

Om du själv inte kan lista ut det understrukna och vill veta, det finns angivna skäl, varför det skulle införas ett språkkrav kan du alltid vända dig till någon av de partier som har/har haft språkkrav som åtgärdsförslag.

Jodå! Jag har sett ett antal argument till språkkrav. Men jag tycker att de har fel. Det handlar inte om att "lista ut" något. Jag tycker att det är ett dåligt förslag.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, det verkar jättebesvärligt att klara sig i ett land utan att kunna språket, så jag tror som sagt att det är jättebra att lära sig svenska. Och man bör underlätta det genom bra svenskundervisning.

Men jag tycker inte det ska vara ett krav för medborgarskap.

Da ar nasta fraga ... Har medborgare i ett land nagra skyldigheter? Eller har de bara rattigheter? Hur ska de kunna utfora skyldigheter (rosta tillexempel) om de inte kan landet's sprak? Eller hur ska de kunna ta vara pa de rattigheter de har nar de inte kan spraket?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det är klart att det finns skyldigheter. Som att följa lagar till exempel. Men för det behöver man ju knappast kunna svenska. Kunskapen om våra lagar förmedlas ju sällan på det sättet. Vi känner till vad som gäller för att andra har berättat om det för oss.

Rösta är ju inte heller någon skyldighet i Sverige, det gör man om man vill. Och där tror jag fortfarande på individens vilja. Den som vill rösta skaffar sig möjligheter att ta till sig informationen.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag håller med om att det vore bra om alla lärde sig svenska men så länge det inte finns några som helst kunskapskrav i övrigt för att få rösta, kan jag inte se varför just språket skulle vara ett krav. Den som inte kan språket men är intresserad, har ändå möjligheter att lära sig.

Kunskapen är skrämmande låg på sina håll även bland svensktalande. Att varje människa har rätt till sin åsikt är en sak men det är sorgligt att se hur många som röstar och baserar sina åsikter på rena faktafel. Nu i helgen var det exempelvis ett jäkla liv från många SD-anhängare över att man inte får be eller predika det kristna budskapet till elever under skoltid.

Det var "jävla förmyndarland som ska tvinga och förbjuda", "Sverige är ju ett kristet land" osv och sen :eek: när man talar om att Sverige inte alls är ett kristet land utan ska vara neutralt i trosfrågor och att syftet med detta snarare är att få bort tvånget att bli påprackade en gudstro under närvaropliktig skoltid.

Liknande faktafel och tankevurpor möter man hela tiden och personligen skulle jag hellre vilja ha ett kunskapskrav än ett språkkrav för att bli röstberättigad.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 020
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp