Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag tror du behöver läsa dina motiveringar igen kanske för att förstå varför du får reaktioner . Du utgår från din egen välfärds status när du konstaterar vad du tycker sig bör . " hade jag varit invandrare " osv . DU kan rimligen inte ta in att du befinner dig på en helt annan planet ifråga om krav, förväntningar och tyckanden vad "invandrare " bör kunna och hantera osv ? Det blir för mig en extremt påtaglig problematik nämligen i fråga om dina tyckanden . Det är den självinsikten och ödmjukheten som skulle behöva infinna sig lite oftare hos folk om man tycker man blir orättvist klassad i fråga om politiskt tyckande .

I dina ögon är det så inte i mina!!!!Man tvingar ingen till det. Jag har låg profil här jämfört med vad MÅNGA andra när jag läst! Om du läser mina inlägg finns det gott om ödmjukhet, ska man falla på knä eller, skämt och sido.

Exempel: Ta den tid du behöver dig för att lära dig språket , Erbjuda lärande, har även kommit med FÖRSLAG inga MÅSTEN!!

Ödmjukhet finns dock inte mycket av tycker jag, varken här , eller någon annan stans.

Jag har inte heller kommit med krav , bör är att det skulle underlätta för dessa människor. När dom väl slagit sig till ro, inget pang bums på!

Och för övrigt tycker alla till i denna tråden!!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men alla dina förslag är ju redan verklighet här i Sverige. Jag förstår verkligen inte vad du blir så upprörd över?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men alla dina förslag är ju redan verklighet här i Sverige. Jag förstår verkligen inte vad du blir så upprörd över?

Upprörd :grin: Får ta och lugna ner mig då:grin:
Om du tycker jag är upprörd får du nog ta och läsa inläggen, får samma frågor gång på gång, det är väl det enda som upprör mig , att folk inte har något bättre att komma med precis!

Nja, allt kan förbättras..!! Och det var ju inte direkt det jag diskuterade utan hurvida språket har betydelse eller ej..!! Dock mycket av det jag har sagt finns, det vet jag, men förbättringar kan göras.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Sverige får göra lite mer göra lite reklam kanske :) Så människor blir nyfikna osv..
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja, om man använder flera utropstecken efter varandra och skriver ord med versaler så framstår man som mycket upprörd, och rätt så oförskämd också.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Sen tror jag att det har uppstått lite begreppsförvirring i tråden. En analfabet är en person som inte har något skriftspråk och ingen läsförmåga, som inte kan läsa och skriva på något språk alls. Det är något helt annat än en person som inte kan skriva eller läsa svenska men behärskar sitt eget modersmål. Analfabeter är relativt ovanliga i Sverige, och att en analfabet skulle kunna använda sig av ett skriftbaserat forum som Bukefalos faller på sin egen orimlighet.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja, om man använder flera utropstecken efter varandra och skriver ord med versaler så framstår man som mycket upprörd, och rätt så oförskämd också.

Tycker det är mer oförskämt att gå på med personangrepp som jag nästintill aldrig gör! Utropstecken använder jag ofta om någon stör sig på det så är det deras sak. Låter bara som ett försvar som kommit in . Synd att alla trådar slutar med att människor inte kan hålla sig inom ramar och går på med personangrepp osv . Mycket tråkigt..
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Tycker det är mer oförskämt att gå på med personangrepp som jag nästintill aldrig gör! Utropstecken använder jag ofta om någon stör sig på det så är det deras sak. Låter bara som ett försvar som kommit in . Synd att alla trådar slutar med att människor inte kan hålla sig inom ramar och går på med personangrepp osv . Mycket tråkigt..

Jag bara förklarar för dig hur du uppfattas. Om du vill diskutera så måste du lära dig hur du ska uttrycka dig för att folk ska ta dig på allvar.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag bara förklarar för dig hur du uppfattas. Om du vill diskutera så måste du lära dig hur du ska uttrycka dig för att folk ska ta dig på allvar.

Ok hahaha det var det sämsta jag har hört på mycket länge..!! Jag uttrycker mig utmärkt här och folk verkar ta mig på allvar här eftersom dessa svarar på mina frågor gång på gång och även du ifråga!(förstår mig) Sedan kan även du hålla dig inom ramarna!! Personangrepp går inte hem hos mig, tyvärr!!

Nu är det sandlåda igen för tredje gången på mycket kort tid härinne. Verkar vara ett mycket laddat ämne det här med invandring och allt runt omkring detta.
Står fortfarande kvar vid min åsikt. Om man kommer till ett land så lär mig sig språket för eller senare i livet(bör). Tyckte även det Ramona skrev var väldigt bra, utan att vara alltför komplicerad. Lär er av detta !!
Sedan behöver inte en person som antyder det jag sagt ovan vara dum i huvudet, rasist,SD.are, alfabet, inte kunna uttrycka sig osv....pinsamt!

Nu har jag sagt mitt i denna tråd eftersom man inte kommer någonstans i debatten utan mestadels massa trams. Tycker en del har gjort riktigt bra inlägg och har varit intressant läsning!! Oavsett åsikter. Men jag har väldigt svårt att se hur ett samhälle ska fungera bra om man inte ställer krav i samhället, så att säga!! Där sätter jag punkt :bow::bow:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

.....ju mer inser jag varför SD växer och växer.
Och jag som hävdar att inga nöjda människor blir främlingsfientliga eller högerextrema. Så varför är missnöjet så stort bland svenskarna att vi också väljer att gå denna vägen?


Ramona, sitter du och suger på en egen förklaring till utvecklingen eller ville du bara ha igång en debatt?


Undersökningar är på tapeten, det verkar nästan släppas en varje dag.
Enligt Dagens Samhälle/Novus:

"Nästan var femte svensk tycker att Sverigedemokraterna har den bästa politiken i frågor om invandring och integration.
Alla andra partier har lägre siffror."
http://www.dagenssamhalle.se/nyhet/centerpartiet-i-fritt-fall-4059


Det resultatet skulle kunna förklara en tidigare undersökning som visade att SD hade betydligt fler sympatisörer än röstande.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Agående arbetsmiljö och vad som är rimlig acceptansnivå gällande hot och våld.

Titt som tätt dyker det upp artiklar om SD-politiker som utsatts för hot/våld:
http://hallandsposten.se/nyheter/la...r-fick-sitt-hus-beskjutet?mobileRedirect=pass

- vilket fick mig nyfiken på säkerheten runt SD, tydligen kräver JÅ mer säkerhet än statsministern:

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/480757-jimmie-akessons-sakerhet-dyrare-an-fredrik-reinfeldts
http://www.expressen.se/nyheter/akesson-kan-ge-fler-jobb-pa-sapo/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=4362018
http://www.bltsydostran.se/nyheter/solvesborg/jimmies-livvakter-kostar-tva-miljoner(2727084).gm

Totalen:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4265174
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, så är det väl ändå inte? Det finns flera officiella språk i Sverige utöver svenskan: samiska, romani chib, jiddisch, finska och meänkieli. Språk som talats av infödda svenska medborgare under väldigt lång tid. Svenska är bara ett av de språk som talas här, för Sverige har ju liksom aldrig varit etniskt homogent, och enbart bebott av svensktalande, någonsin.

Så "landets språk" är i det här fallet svenska, samiska, romani chib, jiddisch, finska och meänkieli. Behärskar du alla de språken (du säger ju att det är A och O att kunna dem), så får jag gratulera, det torde vara extremt sällsynt bland landets invånare.

Svenska är det språk som man lär sig i skolan oavsett om du är same. finlandssvensk etc.

Svenska är det officiella språket i Sverige! Och alla är tvungna att läsa just svenska!

Förstår faktiskt inte varför du anser att man inte bör kunna svenska???

I den språklag som infördes 1 juli 2009 anges svenska som huvudspråk

Vad är problemet?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Varför ska vi vara så mycket sämre än USA och Kanada på att integrera och sysselsätta människor som för en tid sedan har sett dagens första ljus i Somalia?

<snip>

Pa vilket satt ar USA sa mycket battre?

Fast är det verkligen det med tanke på vilka rättigheter och skyldigheter medborgare har?

Ska man kunna göra sin medborgerliga plikt att rösta måste man ju kunna sätta sig in i politiken och debatterna som förs. Man måste också förstå hur samhället är uppbyggt och fungerar. Så höga är ändå inte kraven för att få bli medborgare liksom.

USA har förutom kravet på engelska, krav på att man ska förstå samhällsstrukturen, vilket också inkluderar ett historieprov. Jag har gjort historieprovet på skoj för några år sedan då en god vän till mig jobbade på amerikanska ambassaden på Irland och jag klarade mig trots att jag aldrig pluggat inför medborgarskap. Det handlar mer om vanlig allmänbildning. Och man måste ju inte ha alla rätt, utan det är ju en viss procent man måste uppnå.

Man behöver ju inte vara professor precis...

Man maste klara 60% av fragorna ... och man maste inte svara pa alla fragor, man far en "selection". Alla fragor finns pa en hel massa sprak sa att man kan lasa pa och lara sig pa sitt eget sprak, men man maste kunna svara pa forstaelig Engelska och skriva ett enkelt svar pa en eller ett par fragor.

Nja, det är väl inget krav, för någon medborgare (är väl rätt uppenbart om man titta på SD väljare)

Vill man inte rösta behöver man inte, och vill man lotta sin röst får man det med.....

Vad vinner man i debatten pa att vara hanfull och overlagsen mot de som har en annan asikt an man sjalv? Annat an att visa att man inte har faktiska argument for ens sida?

Sjalv har jag bott i lander dar jag inte kunnat spraket och det ar inte latt. Tur for mig att jag inte behovde ta om korkortet utan antingen kunde kora pa mitt Svenska eller Amerikanska korkort eller hade en 'driver' da jag som kvinna inte kunde kora alls. Det ar inte latt att hitta, folja trafik regler, eller ens handla nar man inte kan spraket alls.

Min mamma bodde nara Skarholmen sa jag har traffat manga i Sverige som inte kan ett ord svenska ... Det gjor det mycket svart for dem att integreras i samhallet och vi hjalper dem inte alls genom att inte stalla nagra krav.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Pa vilket satt ar USA sa mycket battre?

Jag vet inte om man kan peka på några tydliga faktorer, men i Sverige har personer som kommer från Somalia extremt svårt att få jobb. Det gäller alltså även högutbildade somalier, om jag inte minns fel gäller det till och med somalier som har kommit som ganska unga/små till Sverige och skaffat sig en bra utbildning här.

Detta har i Sverige diskuterats som ett problem med somalier. Alltså i ordalag som om det var något slags fel på just somalier.

Men när man då gör en liten internationell utblick, så visar det sig att det är just i Sverige som somalier inte få jobb. Både i Storbritannien och i USA går det betydligt bättre för somalier, givet ungefär samma sorts omständigheter. Det finns exempel på personer med rötter i Somalia som vuxit upp och utbildat sig i Sverige, och som sedan flyttar till UK eller USA för att kunna få jobb.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men nog känner du till att vi har sex stycken officiella språk i Sverige? Talar du dem alla? Själv kan jag inte ett ord samiska, finska eller meänkieli, och högst några artighetsfraser på romani chib samt några hundra ord eller så på jiddisch. Men du behärskar alltså dem alla?

Fortfarande så är svenskan det enda huvudspråket!!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Finland fungerar väldigt bra utan att alla kan tala finska faktiskt. Allt är skrivet på svenska och finska. Så det stämmer helt enkelt inte. Vår ursprungsbefolkning tvingades att överge sitt eget språk för att lära sig svenska med metoder som var grymma. Men det kanske är dags att återinföra dem så att alla talar vårt högvälborna språk. Men man får ju vibbar av 1930-talet här i tråden så det är väl inte så konstigt iofs. Dessutom kan man verkligen fundera på vad som är svenskt egentligen, och vem som är svensk. Vi har ju rövat det här landet från samerna så kanske vi ska slopa svenskan och lära oss samiska allihopa i stället! :eek:

Så samerna regerade över södra delarna av landet också..
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag vet inte om man kan peka på några tydliga faktorer, men i Sverige har personer som kommer från Somalia extremt svårt att få jobb. Det gäller alltså även högutbildade somalier, om jag inte minns fel gäller det till och med somalier som har kommit som ganska unga/små till Sverige och skaffat sig en bra utbildning här.

Detta har i Sverige diskuterats som ett problem med somalier. Alltså i ordalag som om det var något slags fel på just somalier.

Men när man då gör en liten internationell utblick, så visar det sig att det är just i Sverige som somalier inte få jobb. Både i Storbritannien och i USA går det betydligt bättre för somalier, givet ungefär samma sorts omständigheter. Det finns exempel på personer med rötter i Somalia som vuxit upp och utbildat sig i Sverige, och som sedan flyttar till UK eller USA för att kunna få jobb.


Är det högutbildade somalier som kommer hit i majoritet?
Vad jag läst och förstår så är det idag 90% av somalierna som är arbetslösa och det beror till stor del pga att de inte har utbildningar och många har inte fått lära sig att läsa och skriva (dock mest bland kvinnorna). Det har kommit hit många människor under det krig som förs!

Det har genomförst många försök och projekt som ur ett ovanifrånperspektiv försökt hjälpa kvinnor med somalisk bakgrund med att komma ut i arbetslivet. De flesta av dessa projekt har misslyckats. En av anledningarna är att projekten inte beaktat de särskilda villkor som präglar kvinnornas förutsättningar att få tillträde till arbetsmarknaden. Till dessa hör att kvinnorna ofta bär traditionella kläder, är hemarbetande med stora barnkullar och därför talar dålig svenska och inte har arbetslivserfarenhet eller högre utbildning från hemlandet. I Sverige är över 80% av kvinnorna med somalisk bakgrund öppet arbetslösa.
http://www.esf.se/sv/Projektbank/Behallare-for-projekt/Ovre-Norrland/Somalisk-Kvinnokraft/

http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:221753/FULLTEXT01
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5343819
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag vet inte om man kan peka på några tydliga faktorer, men i Sverige har personer som kommer från Somalia extremt svårt att få jobb. Det gäller alltså även högutbildade somalier, om jag inte minns fel gäller det till och med somalier som har kommit som ganska unga/små till Sverige och skaffat sig en bra utbildning här.

Detta har i Sverige diskuterats som ett problem med somalier. Alltså i ordalag som om det var något slags fel på just somalier.

Men när man då gör en liten internationell utblick, så visar det sig att det är just i Sverige som somalier inte få jobb. Både i Storbritannien och i USA går det betydligt bättre för somalier, givet ungefär samma sorts omständigheter. Det finns exempel på personer med rötter i Somalia som vuxit upp och utbildat sig i Sverige, och som sedan flyttar till UK eller USA för att kunna få jobb.

Det finns flera tydliga faktorer, t.ex att 80% av Sveriges somalier har kommit hit under 2000-talet och att Sveriges somalier är lågutbildade jämfört med andra länders. Detta är direkt relaterade till Sveriges slappa invandringspolitik, främst anhöriginvandringen, som inte ställer några krav på möjligheter till egenförsörjning eller utbildning på samma sätt som USA/UK/Kanada o.s.v. (Men nej då, att integrationen är dålig beror inte på invandringspolitiken :angel:)

Sen finns det andra faktorer också så som att flera Somalier kan engelska redan från början och att det t.ex är mycket lägre trösklar till arbetsmarknaden i USA. Att sänka trösklarna i Sverige tror jag inte på dock, eftersom vi har en generös välfärd och det jag tror inte det vore bra att sänka inkomstskillnaden mellan socialbidrag och ett lågavlönat arbete ännu mer. Då hade folk knappast blivit mer motiverade till att arbeta.

Sen skulle jag gärna vilja se en källa på hur svårt högutbildade somalier har att få arbete.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 020
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp