Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Hur vet du att alla dessa var SD-anhängare? Bara nyfiken.

Sen är det inte ett rent faktafel att Sverige skulle vara ett kristet land utan det beror på hur man menar. Sverige heter egentligen fortfarande Konungariket Sverige och enligt vår äldsta grundlag successionsordningen så måste kungen vara kristen. Dessutom har vi det kristna korset i flaggan och vår kultur bygger fortfarande i stort på den kristna traditionen.

Jag själv är ateist och är emot religion i alla dess former egentligen men tycker du tänker oerhört fyrkantigt när du tolkar in att Sverige är ett kristet land.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag själv är ateist och är emot religion i alla dess former egentligen men tycker du tänker oerhört fyrkantigt när du tolkar in att Sverige är ett kristet land.

Fast det är ju inte MalinJ som "tolkar in att sverige är ett kristet land". Läs om, gör rätt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

"att Sverige INTE är ett kristet land." ska det stå. Det borde väl gå att förstå i sammanhanget?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Dåliga kunskaper finns bland sympatisörer inom alla partier men i just det här exemplet var det öppna SD-anhängare.

När jag började skolan på 70-talet hade vi en lärarinna som var djupt troende och vi tvingades be en bön innan vi satte oss i bänken på morgonen, be Gud välsigna maten innan vi åt, tacka Gud för maten efteråt och fick dessutom stå ut med predikan ur bibeln dagligen. Hade Sverige varit ett kristet land, vilket många tror, hade ett sådant förfarande kanske inte varit något konstigt men eftersom vi nu är ett sekulariserat samhälle är det naturligtvis helt oacceptabelt.

Men som sagt, det här var bara ett exempel på en sakfråga där bristande kunskaper kan leda till att man bildar sig åsikter på faktafel. Tror man verkligen att landet är rent kristet är det säkert lätt att tycka att vissa partier agerar fel i trosfrågor, vilket kan ge fördelar för både SD och KD.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

"att Sverige INTE är ett kristet land." ska det stå. Det borde väl gå att förstå i sammanhanget?

Mycket övernaturliga skills kan man tillskriva bukefalister, men jag hör inte till de som självklart kan tankeläsa vad det skulle ha stått nej.

Och nej, svenska kyrkan är ingen statskyrka längre, men anses vara en folkkyrka och ska enligt lag ska sån i sverige vara lutheransk. Att säga att sverige är 'ett kristet land' vilar mer på innebörd av grund - inte att det är kristet ordagrannt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag kan ta ytterligare ett exempel på hur fel det kan bli när man inte har rätt fakta. Också detta taget från personliga erfarenheter.

Bland mina FB-vänner har jag ett antal SD-anhängare. Dom är definitivt inte överrepresenterade i antal men när det gäller att sprida politiska inlägg är det helt klart dom som står för den största biten. Det handlar då ofta om fakta och siffror som spridits från "mun till mun" och på vägen har en del viktiga bitar förlorats och en del personliga åsikter lagts till.

Det blir lite som den gamla "viskleken" - det som kommer ut i slutändan är en helt annan sak än vad det var från början. Och det är här det blir riktigt läskigt. När det blir en sanning att siffran 260 miljarder är vad invandringen årligen kostar när alla plus och minusposter har räknats ihop. Och när det blir en sanning att 200 000 invandrare kommer få uppehållstillstånd nästa år... Helt uppåt väggarna alltihop och naturligtvis ligger det nära till hands att rösta på SD om man tror att det verkligen är så.

Själv försöker jag som motvikt dela med mig av sådant här: http://feministisktperspektiv.se/2012/11/20/jimmie-akessons-stora-logner/

Men när man redan tycker sig veta sanningen är det ingen större risk att man bryr sig om att läsa sådant "förtal". Och det är fullt tillåtet att låta bli... vilket gör att språkkrav vore helt orealistiskt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Menar du att man ska "bara veta" lagar och regler i Sverige aven om man kommer som invandrare? Med tanke pa hur latt saker och ting missuppfattas har pa Buke dar vi alla laser Svenska och de flesta atminstone har vuxit upp i Sverige med liknande bakgrund kan jag tycka att det ar viktigare an nagonsin att alla som ska ha Svenskt medborgarskap lar sig Svenska.

De invandrare jag kanner i Sverige, som kommit (fran Egypten och Syrien) som vuxna har alla varit mycket positiva om svensk undervisningen for invandrare. Atminstone de jag kanner har ocksa lart sig Svenska mycket bra aven om 'fruarna' inte lart sig lika fort och inte har jobbat, vilket jag tror hanger ihop. Mannen har ocksa haft hogre utbildning nar de kom ... och varit tvugna att gjora om storre delen av universitet utbildningen i Sverige.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Som jag sa tycker jag också att det vore bra om alla kunde svenska. Men det är inte samma sak som att ställa krav på att kunna språket för att få rösta. När det inte finns några som helst krav på kunskaper bland svensktalande, blir det bara motsägelsefullt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men visst finns det krav att man ska kunna Svenska om man ar fodd som medborgare i Sverige, det borde ju skolplikten ta hand om. Att det sedan finns manniskor som inte kan lara sig ar ju en helt annan sak.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Da ar nasta fraga ... Har medborgare i ett land nagra skyldigheter? Eller har de bara rattigheter? Hur ska de kunna utfora skyldigheter (rosta tillexempel) om de inte kan landet's sprak? Eller hur ska de kunna ta vara pa de rattigheter de har nar de inte kan spraket?

Har jag alltså missuppfattat det här inlägget? Jag trodde du menade att språket var nödvändigt för att skaffa sig dom kunskaper som behövs för att exempelvis rösta. ;)
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Tycker du inte att det behovs? Hur ska man kunna veta vad de olika partierna star for om man inte kan Svenska?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Dåliga kunskaper finns bland sympatisörer inom alla partier men i just det här exemplet var det öppna SD-anhängare.

Men som sagt, det här var bara ett exempel på en sakfråga där bristande kunskaper kan leda till att man bildar sig åsikter på faktafel. Tror man verkligen att landet är rent kristet är det säkert lätt att tycka att vissa partier agerar fel i trosfrågor, vilket kan ge fördelar för både SD och KD.

Förstår fortfarande inte vad faktafelet är? Att säga att Sverige är ett kristet land är inte ett faktafel utan det handlar om vilket perspektiv och vilken retorik man använder. Det är knappast så att det är utbrett bland SD- eller KD-sympatisörer att man har missat att staten och kyrkan inte hör ihop som de gjorde tidigare.

Jag kan ta ytterligare ett exempel på hur fel det kan bli när man inte har rätt fakta. Också detta taget från personliga erfarenheter.

Bland mina FB-vänner har jag ett antal SD-anhängare. Dom är definitivt inte överrepresenterade i antal men när det gäller att sprida politiska inlägg är det helt klart dom som står för den största biten. Det handlar då ofta om fakta och siffror som spridits från "mun till mun" och på vägen har en del viktiga bitar förlorats och en del personliga åsikter lagts till.

Det blir lite som den gamla "viskleken" - det som kommer ut i slutändan är en helt annan sak än vad det var från början. Och det är här det blir riktigt läskigt. När det blir en sanning att siffran 260 miljarder är vad invandringen årligen kostar när alla plus och minusposter har räknats ihop. Och när det blir en sanning att 200 000 invandrare kommer få uppehållstillstånd nästa år... Helt uppåt väggarna alltihop och naturligtvis ligger det nära till hands att rösta på SD om man tror att det verkligen är så.

Själv försöker jag som motvikt dela med mig av sådant här: http://feministisktperspektiv.se/2012/11/20/jimmie-akessons-stora-logner/

Men när man redan tycker sig veta sanningen är det ingen större risk att man bryr sig om att läsa sådant "förtal". Och det är fullt tillåtet att låta bli... vilket gör att språkkrav vore helt orealistiskt.

Jag kan ju inte försvara vad dina anonyma FB-vänner skriver men jag känner inte igen mig i bilden alls. Jag vet ingen som tror att det är en sanning att invandringen kostar 260 miljarder eller att 200 000 invandrare kommer få uppehållstillstånd nästa år.

Din länk till feministisktperspektiv är helt felaktig men det är nog inte en lögn eftersom skribenten antagligen bara är dåligt påläst.

Man utgår från att "ta emot asyl- och anhöriginvandrare" betyder att ge dem PUT vilket är inte stämmer och inget Jimmie påstod i artikeln. Vi tar emot alla asylsökande för att sedan bedöma om PUT ska delas ut. De flesta får här avslag, men det är fortfarande en kostsam historia under tiden processen behandlas. Jimmies siffror är bara officiella prognoser och inga lögner fullt i ”klass med Hitlers råd i Mein Kampf ”Om du ljuger – ljug stort”.

Om jag fick en krona varje gång jag såg någon klassificera officiell statistik som SD bara återger som rena lögner baserat på deras egna missförstånd så hade jag varit rik vid det här laget (ja en överdrift men det sker väldigt ofta).
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Tycker du inte att det behovs? Hur ska man kunna veta vad de olika partierna star for om man inte kan Svenska?

Men det där får väl var och en ta ansvar för själv? Vi kan väl inte stifta språklagar för att folk ska läsa partipamfletter? Vad ska vi göra om de inte vill läsa dem alls? Stifta lagar om att de måste?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men det där får väl var och en ta ansvar för själv? Vi kan väl inte stifta språklagar för att folk ska läsa partipamfletter? Vad ska vi göra om de inte vill läsa dem alls? Stifta lagar om att de måste?

Så enligt dig, är att vara medborgare bara till för att åtnjuta samhällservice och innefattar bara "ge mig" och inte "bidrar med"? Jävla konstigt resonemang faktiskt, dessutom av en militär.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

KL

Har bara skummat lite i slutet av tråden. Och jag blir förvånad över hur några verkar försvara "rätten" att inte lära sig svenska trots att man ska leva och bo här. Blir man inte väldigt isolerad om man inte alls kan ett dugg av språket? Hur kan man vilja att andra människor ska bli så isolerade? För hur ska man kunna kommunicera med andra människor i sin närhet, följa med i vad som händer runt omkring en och annanstans, rösta och lära sig landets lagar (som nämnts ovan). Ibland tycker jag att man driver invandrarnas rättigheter in absurdum. Så att det istället blir tvärtom. För inte är det så särskilt snällt och solidariskt att utestänga vissa människor genom att de inte kan språket.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nu har du visst glömt bort vad jag ville säga med dom exempel jag har tagit så jag får väl börja från början:

Jag håller med om att det vore bra om alla lärde sig svenska men så länge det inte finns några som helst kunskapskrav i övrigt för att få rösta, kan jag inte se varför just språket skulle vara ett krav. Den som inte kan språket men är intresserad, har ändå möjligheter att lära sig.

Kunskapen är skrämmande låg på sina håll även bland svensktalande. Att varje människa har rätt till sin åsikt är en sak men det är sorgligt att se hur många som röstar och baserar sina åsikter på rena faktafel

personligen skulle jag hellre vilja ha ett kunskapskrav än ett språkkrav för att bli röstberättigad.

Man FÅR rösta utan att vara insatt i politik, lagar, regler och samhälle och man FÅR rösta även om allt man tror sig veta är byggt på sagor. Det existerar inga krav på kunskaper. Var finns då logiken i att ställa krav på att kunna språket för att få rösta?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

KL

Har bara skummat lite i slutet av tråden. Och jag blir förvånad över hur några verkar försvara "rätten" att inte lära sig svenska trots att man ska leva och bo här. Blir man inte väldigt isolerad om man inte alls kan ett dugg av språket? Hur kan man vilja att andra människor ska bli så isolerade? För hur ska man kunna kommunicera med andra människor i sin närhet, följa med i vad som händer runt omkring en och annanstans, rösta och lära sig landets lagar (som nämnts ovan). Ibland tycker jag att man driver invandrarnas rättigheter in absurdum. Så att det istället blir tvärtom. För inte är det så särskilt snällt och solidariskt att utestänga vissa människor genom att de inte kan språket.

Jag tycker mer att det nu tolkas i absurdum. "Vilja att andra människor ska bli så isolerade?" Vad fick du det ifrån?

Jag tror att vi alla är överens om att det bästa vore om alla i landet lärde sig svenska. Det ÄR verkligen önskvärt! Det är också något som man uppmuntrar och arbetar aktivt för. Men därifrån är steget ganska stort till att ställa det som ett krav för att få bli medborgare.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nu har du visst glömt bort vad jag ville säga med dom exempel jag har tagit så jag får väl börja från början:

Ja det var ju bekvämt sätt att slingra sig...


Man FÅR rösta utan att vara insatt i politik, lagar, regler och samhälle och man FÅR rösta även om allt man tror sig veta är byggt på sagor. Det existerar inga krav på kunskaper. Var finns då logiken i att ställa krav på att kunna språket för att få rösta?

Man får medborgarskap och kan rösta i Sverige bara man är född här, vad är då logiken i att ställa några som helst krav för att få svenskt medborgarskap eller att få rösta här? Bör vi låta Kineser och all världens folk rösta här? Vi ställer inte samma krav på inrikes födda som på folk som invandrar till Sverige, så är det (i alla länder), så har det varit, och så kommer det vara.

Vill man bli svensk medborgare och få rösta här är det rimligt att det svenska samhället ställer några små prestationskrav (efter förmåga), det är allt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Uppehållstillstånd o boende i landet krävs redan! Så vad är så hemskt om kineser som bott här i åratal skulle få rösta trots bristande språkkunskaper? Har du ngt speciellt mot kineser eller gäller det alla med "avvikande" hudfärg/utseende.
PL
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Vill man bli svensk medborgare och få rösta här är det rimligt att det svenska samhället ställer några små prestationskrav (efter förmåga), det är allt.

Om det är huvudpoängen vore det rimligt att ställa dessa krav på alla medborgare.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 020
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp