Därför är flyktingmottagandet så dyrt - exemplet Vallentuna
Sverige är ett av världens dyraste länder. För varje mottagen flykting här kunde vi hjälpa mångfalt fler på plats. Det är osolidariskt mot andra flyktingar att favorisera de som har lyckats ta sig hit. Bidrag till internationella organisationer ger bättre effekt utan att göda cyniska flyktingsmugglare och flyktigentreprenörer.
Kostnaderna för flyktinganläggningen i Vallentuna är ingen engångskostnad utan årlig. Även om merparten ersätts av staten finns risken att kommunen drabbas av långvariga merkostnader på skattebetalarnas bekostnad.
Låt oss därför ta det här baserat på uppgifter inhämtade från Vårljus AB, Migrationsverket och Vallentuna Kommun och därtill göra några enkla beräkningar.
Flyktingmottagningen i Vallentuna som hittills omfattat
9 individer startade 25/26 juni 2012 och har pågått i drygt ett halvår.
Kommunen köper tjänsten av det av 25 Stockholms kommuner samägda bolaget Vårljus AB som köpt och äger 5-miljonersvillan i Bällsta.
Ekonomin i den verksamheten som enligt tillsynsmyndigheten Socialstyrelsens regler kräver dygnet-runt bemanning kan sammanfattningsvis beskrivas enligt följande;
Rörelsens kostnader för andra halvåret 2012 (bl.a. fastighetens driftskostnader, löner, förbrukningsvaror, IT) kr 3,242,000. Detta omfattar endast boendekostnader och inkluderar inte skola/utbildning, arbetsmarknadsinsatser, sysselsättning, sjuk- & hälsovård, sociala kostnader, resor, kläder eller andra personliga behov som enligt avtalet skall betalas av kommun och landsting. Omräknat på årsbasis kr 6,484,000.
Som ersättning för sina kostnader för köp av boendetjänsten får kommunen kr 1,900 per person och dygn av staten (av vilket Vårljus får kr 1,750).
För täckning av kommunens övriga kostnader erhåller kommunen schablonmässiga statsbidrag. Detsamma gäller landstinget som skall stå för akut sjukvård.
Dessa ersättningar utgörs av flera olika bidrag beroende på de asylsökandes enskilda situation t.ex. om denne är fortsatt asylsökande eller har uppehållstillstånd, är kvar i boendet eller har annan bostad, är i utbildning, sysselsättning eller arbetsmarknadsåtgärder, har särskilt vårdbehov eller är föremål för andra insatser t.ex. språkundervisning.
Bidragen tillfaller kommunens olika förvaltningar efter insats och måste sökas. Vallentuna kommuns kostnader har ännu inte kunnat sammanställas men kan på goda grunder antas ligga runt kr 150,000 per individ. Därtill erhåller kommunen ett schablonmässigt ”kvalitetsstärkande” engångsbelopp på kr 500,000. Kommunen sammanlagda schablonbidrag torde därmed uppgå till ca kr 1,850,000.
Vid en kalkylmässig sammanställning skulle den sammanlagda årskostnaden för verksamheten vid flyktingboendet i Vallentuna därmed kunna uppskattas till ca kr 8,334,000.
Omräknat per individ och år kr 926,000 eller drygt 77,000 kronor per individ och månad.
Oavsett kostnader, ansvarsfördelning och ersättningsmodeller, alltsamman av svenska skattepengar.
Jag har då och då frågat mina politikerkollegor om detaljer kring verksamheten. Väldigt få tycks veta väldigt lite. Jag får i alla fall inga bra svar.
Som försvar för förlängning av avtalet med Migrationsverket har bl.a. anförts (t.ex. Kenneth Bylund (s) i KF 17/12 2012) krigssituationen i Syrien.
De s.k. ensamkommande flyktingbarnen på Vallentunaanläggningen fördelar sig vad gäller ursprungsland och ålder enligt följande;
Från Afghanistan 8, från Somalia 1. Samtliga är vad jag förstått pojkar. Pojkarna fyller under 2013; 16 år 3 st., 17 år 3 st., 18 år 2 st. och 19 år 1 st.
Majoriteten asylsökanden till Sverige har enligt Migrationsverket senaste åren kommit från Afghanistan.
Som asylgrund anförs i de flesta fall fullkomlig avsaknad av anhöriga. Migrationsverket upplyser att genomsnittligen 65 % av samtliga asylsökanden får uppehållstillstånd.
Till bilden för Vallentunaboendet hör att verksamheten gör ett minusresultat på kr 407,000 för 2012.
Vilket omräknat på årsbasis skulle kunna betyda ett underskott på runt kr 800,000 som på ett eller annat sätt måste täckas av ägarkommunerna eller av andra delar av Vårljus verksamhet. I det redovisade negativa resultat ingår inte räntekostnader som ligger centralt i Vårljus bokslut.
På ett 5-miljonersköp med 3 % ränta rör det sig om ca kr 150,000 vilket leder till ett underskot på nära en miljon. Vallentunaanläggningen tillhör de minsta av Vårljus 8-9 s.k. Asyl & PUT-boenden. (jag reserverar mig för avvikelser i inhämtade uppgifter. Kostnaderna för anläggningar varierar beroende på storlek och art).
Med enligt min mening med både stor okunnighet, slapp oansvarig hållning och slentrianmässig argumentation hanterar lokala politiker alltså ett ärende som ingår i ett sammanhang som konsumerar flera tiotals miljarder av svenska skattebetalares gemensamma resurser och som exponerar den egna kommunen för en högst osäker ekonomisk risk.
Enligt min uppfattning låter det likartat landet runt. Så uppfyllda av sin egen godhet förefaller många helt blinda för vilken som helst kostnadsnivå liksom för alternativa tankar och insatser eller andra förnuftiga argument. Därför blir det också som det blir med kostnader och en omfattning av invandringspolitiken som nu skenat bortom allt förnuft.
Låt oss nu göra ett grovt räknestycke utgående från Vallentunaexemplet.
Om en individ på boendet i Bällsta kostar kr 926,000 årligen för endast boende (exklusive kostnader för skola, sysselsättning, sjukvård, SFI etc.) betyder detta att 1,000 individer kostar 926 miljoner kronor, alltså inte långt från 1 miljard. Regeringen säger sig planera för 40-50,000 nya invandrare detta år. Hur många är i liknande skattefinansierad försörjning sedan tidigare!? Man vågar knappt räkna vidare.
Låt oss också göra en annan mycket enkel beräkning. För samma kostnad som för en individ på Vallentunaboendet, alltså kr 926,000… vågar jag påstå… att man i en krigszon på sydligare breddgrader kunnat bygga ett enklare men väl fungerande flyktingskydd för 100 personer.
Hårt arbetande svenskar beskattas redan hårt.
SVT försöker nu spara några tiotals miljoner med dålig verksamhetsförändring.
SL försöker detsamma med avancerade skatteplanering.
Pensionssystemen sinar.
Stockholms akutmottagningar är överfulla.
Migrationspolitiken har utvecklats likt en ekonomisk varböld som enligt seriösa bedömare kostar minst 50 miljarder årligen, enligt vissa det dubbla.
Vad är vitsen med skrytsam Allianspolitik med skattelättnader, ROT och RUT och andra högröstat saluförda reformer om man ”stjäl” medborgarnas resurser i andra änden!?
Vi behöver ingen skattfinansierad invandring! Flyktinghjälp är bäst på plats! Kostnaderna för invandrings och asylpolitiken kan liknas vid stöld av svenska skattebetalares gemensamma resurser.
På Migrationsverkets hemsida ligger ett PDF-dokument som beskriver asylpolitiken. Rubriken ”Gemensamt ansvar för ensamkommande barn och ungdomar”
bottnar i en skev och naiv solidaritetstanke och bidrar till att förvränga verkligheten och pådyvla väljarna dåligt samvete.
För den som verkligen vill hjälpa finns mycket bättre och mer kostnadseffektiva metoder.
Invandringspolitiken spelar nu dessutom extremister i händerna. Vi har ett farligt läge. Den som inte ser detta är blind. Kritik mot den svenska invandringspolitiken är en svensk sakfråga och är varken främlingsfientlighet eller SD-sympati. Vallentuna Kommun bör omgående skrota flyktingboendet och avtalet med Migrationsverket.
http://www.newsmill.se/artikel/2013/01/30/d-rf-r-r-flyktingmottagandet-s-dyrt-exemplet-vallentuna
Om författaren
Politiskt aktiv sedan slutet 60-talet bl.a. ordförande MUF Sundsvall & Västernorrlan. Nu ledamot (m) av kommunfullmäktige Vallentuna.
Fd ordförande i fritidsnämnden och ersättare i kommunstyrelsen.
Närgånget följt politik hela livet. Industriell yrkeserfarenhet.
Några år på UD. 5 års utlandsboenden