Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast i relationen till just SD så är Det inte riktigt så mång fasetterat faktiskt . Se mitt senaste inlägg och se hubinette som sagt . Det poängterar mkt av den nuvarande situationen och säger rätt mycket på ett högst professionellt manér .
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men visst finns det krav att man ska kunna Svenska om man ar fodd som medborgare i Sverige, det borde ju skolplikten ta hand om.
Fast det finns ju massor med friskolor som inte har undervisning på svenska. Bara en så enkel sak som internationella skolan, som brukar finnas i de lite större städerna.

Bara i Göteborg har vi tyska skolan, franska skolan, engelska skolan, svenskfinska skolan, osv. I Stockholm har de väl lite fler alternativ.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Om det inte ar andrat nyligen sager laroplanen att aven skolor pa andra sprak maste undervisa ett visst antal timmar Svenska.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Så enligt dig, är att vara medborgare bara till för att åtnjuta samhällservice och innefattar bara "ge mig" och inte "bidrar med"? Jävla konstigt resonemang faktiskt, dessutom av en militär.

Det finns ju många sätt att bidra till ett samhälle utan att det görs genom fasta strukturer som regleras i lag. Jag antar till exempel att du anser att du bidrar till samhället utöver att du betalar skatt och röstar i allmänna val?

Att rösta är ett fantastiskt sätt att hålla demokratin levande. Men jag tror inte att demokratin är hjälpt av att man är tvingad att rösta. Jag kan till och med tycka att det är en viktig demokratisk poäng att det är frivilligt. Och just demokrati tycker jag är en viktig sak i det här resonemanget. En sak som jag, bevisligen, är beredd att försvara.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Om det är huvudpoängen vore det rimligt att ställa dessa krav på alla medborgare.

Nu kan man förvisso skolka eller sova sig igenom skolan utan att det händer så mycket men annars skall ju skolan ge alla som föds här baskunskaper om hur samhället fungerar. Samma sak med svenska språket.

Vi ställer vissa krav i skolan utan att det anses vara jättekonstigt.

Så att tycka att även de som inte gått i svenska skolan ges möjligheter att lära sig allt detta tycker jag inte känns speciellt rasistiskt. Sen hur hårtda krav vi har och hur vi utformar kraven är ju en diskussion i sig. Precis som betygsdiskussioner i skolan.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

*KL*

Nu har jag gått igenom lite hur invandring från olika länder ökar vår import, kommer gå igenom export också om det finns intresse för det. Siffrorna för utrikes födda har hämtats från SCB 2009* samt och Importen från SCB 2012**. Det bästa hade såklart varit om båda kom från 2012 men hittade inte detta alla siffror från i år, man bör vara medveten om att det inte utgör någon stor skillnad även om MENA-invandringen har varit hög de senaste åren så detta antagligen invandrare från MENA-områden ett aningen högre importindex än den faktiska. Importindexet baseras på europeiska invandrare och anger hur mycket vi importerar från olika områden baserat på antalet invandrare.

Andel utrikes födda som invandrat från Europa: 58,3%
Import från Europa 2012: 84%
Importindex: 100

Andel utrikes födda som invandrat från Afrika: 8,3%
Import från Afrika 2012: 0,9%
Importindex: 5,7
(Det bör noteras att Afrika har ett specialfall. Nigeria står för över halva importen från Afrika (0,5%) trots att vi bara tagit emot 2 600 invandrare från Nigeria, detta över fördubblar Afrikas importindex)

Andel utrikes födda som invandrat från Mellanöstern: 19,5%
Import från Mellanöstern 2012: 0,3%
Importindex: 0,8

Min slutsats: Invandring från Afrika och Mellanöstern bidrar inte till någon signifikant ökning av import för Sverige. Vilka länder vi importerar från kan istället härledas först och främst till länders geografiska läge och hur handelskraftiga länderna är, inte hur många invandrare vi har tagit emot från dem.

*http://www.scb.se/statistik/_publikationer/BE0101_2009A01_BR_04_BE0110TAB.pdf
**http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____142265.aspx

Så fråga till alla (kanske särskilt sjoberga), skulle det innebära en stor importförlust för Sverige att minska invandringen från Afrika och Mellanöstern?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja, det har ju tidigare påståtts hur bra vår invandring är för ökad handel med mottagarländerna. Jag kan sammanställa exporten också om du vill (och då t.ex skriva med ett Handelsindex istället) men det tar lite tid.

Edit: Det bör tilläggas att de länderna vi tar emot mest folk från är också de som vi har sämst handel med. Detta eftersom dessa länder inte är handelskraftiga. En sammanslagning av våra tre största utomeuropeiska invandringsländer (Irak, Iran och Somalia) ger t.ex:

Andel av utrikes födda: 18,1%
Importindex: 0,05 (Alltså är importen vi har per invandrare från dessa länder 2000 ggr lägre än från ett genomsnittligt europeiskt land)
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag undrade bara om du använde ordet import i avseende om människor eller varor.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast det finns ju massor med friskolor som inte har undervisning på svenska. Bara en så enkel sak som internationella skolan, som brukar finnas i de lite större städerna.

Bara i Göteborg har vi tyska skolan, franska skolan, engelska skolan, svenskfinska skolan, osv. I Stockholm har de väl lite fler alternativ.

Fast att man har ett annat undervisningsspråk betyder ju inte att man inte undervisar i svenska?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det finns ju många sätt att bidra till ett samhälle utan att det görs genom fasta strukturer som regleras i lag. Jag antar till exempel att du anser att du bidrar till samhället utöver att du betalar skatt och röstar i allmänna val?

Att rösta är ett fantastiskt sätt att hålla demokratin levande. Men jag tror inte att demokratin är hjälpt av att man är tvingad att rösta. Jag kan till och med tycka att det är en viktig demokratisk poäng att det är frivilligt. Och just demokrati tycker jag är en viktig sak i det här resonemanget. En sak som jag, bevisligen, är beredd att försvara.

Mitt bidrag förutom det du nämner är nog inte så stort, om man inte räknar in frivilliga bidrag till det allmännas väl och ve.
Jag gjorde mina år på Cypern så du är inte speciellt ensam där. Dock under FN flagg.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Päpplen, päron och morötter har du räknat ihop i ett exempel.

Läs istället exempelvis:
http://www.migrationsinfo.se/ekonomi/handel/

"
Studien visar att om invandringen från ett specifikt land ökar med 10% så ökar den svenska exporten till detta land med i genomsnitt 6%, medan importen ökar med omkring 9%.
"

Eller någon av de 10-talet andra studier som visar på den effekt (och ännu större effekt än ovan) jag talar om - fast då handlar det inte om specifikt svenska studier som ovan. Självklart finns det också svårigheter att utveckla handel med krigförande eller förtryckarländer som knappt tillåter utländska kontakter.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag har inte skrivit något som inte stämmer överens med det du skriver, men det skiljer sig ju uppenbart mellan länder även om genomsnittet är högt. Vi har över 200 000 invandrare från Somalia, Irak och Iran tillsammans och de länderna tillsammans utgör 0,2% av vår export och 0,1% av vår import. Erkänner du inte att det finns en enorm skillnad beroende på vilket land man talar om?
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag har inte skrivit något som inte stämmer överens med det du skriver, men du skiljer sig ju uppenbart mellan länder även om genomsnittet är högt. Vi har över 200 000 invandrare från Somalia, Irak och Iran tillsammans och de länderna tillsammans utgör 0,2% av vår export och 0,1% av vår import. Erkänner du inte att det finns en enorm skillnad beroende på vilket land man talar om?

Just ja, jag glömde att agendan var att sortera människor i fack och bara ta emot de slags människor som ger plus i kassan. Nu är det just invandrare från Somalia, Irak och Iran som de senaste 10 åren har haft allra störst behov av att emigrera från krig, förtryck och extrem fattigdom. Givetvis ska vi i resten av världen ta emot dem och hjälpa dem bort från den situationen. Det har inte med ekonomi att göra. Fast vi kan bli enormt mycket bättre på att ta emot de med öppna armar, respekt och hjälpa dem med integrationen genom större insatser på språk, utbildning, attityder, gemenskap. Helt enkelt skapa förutsättningar för dem att bidra i sin nya kontext och därmed även förbättra ekonomin, även om den är av helt sekundär betydelse. Och det arbetar exempelvis SD hårt för att se till att de inte ska kunna.

Ja, det finns stora skillnader. Handel med krigförande länder är inte ens tillåtet i många fall.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det är ju du som använder ökad handel som argument mot Sverigedemokraternas invandringspolitik som främst skulle minska invandringen från Mellanöstern och Afrika. Nu försöker du få över detta på om det är rätt eller fel att ta emot flyktingar från dessa länder, vilket är irrelevant för sakfrågan. Lägg märkte till att jag skriver irrelevant för sakfrågan vilket är en annan sak än irrelevant. Det är ju i den strikt ekonomiska debatten du har tagit upp det här med ökad handel.

Du använder också hela tiden källor som pratar om invandring generellt och inte specifikt och det kanske är dags att det att inse är det är poänglöst att använda procent hit och dit som gäller migration i allmänhet på specifikare fall.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, det är du som envisas med att hålla en strikt ekonomisk debatt där man sorterar människor efter förmåga att ligga på plus för Sverige, istället för efter behov.

För mig är det otänkbart att sitta och sortera människor på det sättet och jag väljer därför att betrakta migrationen som helhet i de allra flesta fall. Och med mindre inflytande från exempelvis SD, kommer förutsättningarna att lyckas ta emot nya invandrare, även från Somalia/Irak/Iran, på ett mycket bättre sätt framöver.

Jag försöker förklara igen:
Att en rullstolsburen torterad kvinna från Somalia, som precis lyckats fly undan fängelset, inte kommer att bidra EKONOMISKT lika bra under de tre första åren i Sverige som en frisk man från Irland som redan har arbete innan han lämnar Dublin. Är liksom ingen utmaning att förstå. Det betyder fortfarande inte att man ska stänga dörren för kvinnan och hålla den öppen för mannen, för att de EKONOMISKT har olika förutsättningar att bidra.

Förstår du vad jag menar?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ingen annan än du har snurrat in på ekonomi och lönsamhet i frågan .
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag har hela tiden förstått vad du menar och kan gärna diskutera humana aspekter när vi är på det klara med att vi skulle tjäna mycket rent ekonomiskt på en restriktivare invandringspolitik.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ekonomi och lönsamhet är viktigt ur andra perspektiv också, tänk vad många andra problem det hade löst eller åtminstone minskat kraftigt om invandringen var lönsam. Gladare invandrare med högre sysselsättning, mindre fördomar, mindre kriminalitet, mer pengar över till flyktingstöd o.s.v.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja och tänk hur mycket lönsammare det vore om vi slapp betala soc bidrag till svenskar , rehab till drogmissbrukare och kriminella svenskar . Flr att inte tala om sjukvård pga rökning .
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 020
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp