Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag vet inte hur du tänkte nu men det skulle inte vara särskilt lönsamt nej.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja och tänk hur mycket lönsammare det vore om vi slapp betala soc bidrag till svenskar , rehab till drogmissbrukare och kriminella svenskar . Flr att inte tala om sjukvård pga rökning .

Och hyggliga pensioner till de utslitna pensionärerna, de cancerskjuka och andra som inte ens jobbar. Kanske dags att ställa upp dem mot väggen och skjuta dem?
Vi har världens högsta skatter av en orsak fröken/fru mackan.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag vet inte hur du tänkte nu men det skulle inte vara särskilt lönsamt nej.

Jag svarade på ditt argument om hur invandrar politiken skulle bli mer lönsam om den var bättre reglerad utifrån ekonomi . Det var väl mkt tydligt ? Självklart skulle det bli lönsammare om vi slapp betala det jag skrev om i vårt samhälle och helt enkelt exporterade sånt folk .
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och hyggliga pensioner till de utslitna pensionärerna, de cancerskjuka och andra som inte ens jobbar. Kanske dags att ställa upp dem mot väggen och skjuta dem?
Vi har världens högsta skatter av en orsak fröken/fru mackan.

Exakt . Ska vi gå på SD s selektering borde det inte falla långt ifrån ramarna alls .
Vår höga skatt ska ju inte bekosta olönsamma invandrare menar jag .
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Du skrev aldrig att folket skulle "exporteras", men visst jag ser din poäng. Skillnaden är att jag tycker svenskar har större rätt till vår välfärd än resten av världens befolkning vilket inte du verkar tycka om du menar att en restriktivare invandring är att jämföra med att sluta betala socialbidrag o.s.v. Sverige är inte en öppen klubb där alla är välkomna och det är en förutsättning för att kunna ha en välfärd ö.h.t. Sen bör vi inte bara reglera invandringen efter vad som är ekonomiskt utan också vad som är humant också självklart.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Exakt . Ska vi gå på SD s selektering borde det inte falla långt ifrån ramarna alls .
Vår höga skatt ska ju inte bekosta olönsamma invandrare menar jag .

Inte vår selektering, men våra föräldrar kanske jobbade och slet för att få mer än 50 spänn per månad i påökt, vad tror du? Skulle du vara nöjd med 4 liter mjölk i löneförhöjning? Du skulle säkert jubla av glädje inför julen.

:mad:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Inte vår selektering, men våra föräldrar kanske jobbade och slet för att få mer än 50 spänn per månad i påökt, vad tror du? Skulle du vara nöjd med 4 liter mjölk i löneförhöjning? Du skulle säkert jubla av glädje inför julen.

:mad:

Skulle du ? Om vi tex ändrar din skatt för att betala betydligt mer till soc svenskar ?
Ditt argument faller lite utifrån din nitiska vilja att missa poängen i sammanhanget . För att göra det lite tydligare : SD med Almqvist i spetsen vill skärpa lagarna så att helst "alla" som är en börda för samhället eller kriminella eller till last åker ut . Rimligen ur ekonomiskt perspektiv borde det då verkligen inkludera "alla" ?

Vilka andra länder i den aspekten anser att för att man betalat skatt äran skyddad och slipper för att man bidragit ?

Jul ? Seriöst ? I sammanhanget ?
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag har hela tiden förstått vad du menar och kan gärna diskutera humana aspekter när vi är på det klara med att vi skulle tjäna mycket rent ekonomiskt på en restriktivare invandringspolitik.

Nej, det anser inte jag. Därför att en restriktivare invandringspolitik inte alls ger ekonomiska fördelar - helt enkelt. Om du väljer att införa en mall för invandringen där man sorterar människor efter förväntat plus i kassan enligt någon modell - skulle vi med stor sannolikhet kunna uppnå en extremt kortsiktig ekonomisk vinst. (På lång sikt enorma ekonomiska förluster och en plats i världens bakgård/skuggsida.)

Men handen på hjärtat; det är ju inte så att SD betraktar ekonomin som väsentlig när det gäller migrationen heller. Om vi tänker oss att det var en skaplig affär ekonomiskt att låta somalier/iranier/irakier komma till Sverige, så skulle SD ändå ha som huvudåtgärd att begränsa eller stoppa invandringen från dessa länder. Och då kan man väl inte betrakta ekonomin som viktig? Ekonomin är bara ett svepskäl för att få sortera på etnicitet, eller rättare sagt en tro på att det blir rumsrent.

Notera att jag nu diskuterar om hur partiet SD resonerar, jag kan inte recensera din personliga ståndpunkt i det hypotetiska fallet.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det var nog bra det.

Nejmen så trevlig man kan vara.
Vet inte om du läste vad jag skrev, men ger dock ändå en förklaring. Jag raderade eftersom jag insåg att jag inte var för trött och därmed inte orkade kolla upp riktigt vad du och någon mer skrivit tidigare i tråden.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast det är ju inte MalinJ som "tolkar in att sverige är ett kristet land". Läs om, gör rätt.

Det var jag som skrev det i hennes tråd igår. När jag var liten gick vi från skolan till kyrkan med facklor dagarna runt advent. Det gör de än idag :).

Blue skrev tidigare att det beror på hur man tolkar. Exakt! Samhället i stort är kristet i mångt och mycket. Men sen är det få som verkligen är religiösa.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Mitt bidrag förutom det du nämner är nog inte så stort, om man inte räknar in frivilliga bidrag till det allmännas väl och ve.

Det var tråkigt att höra. Jag tror att man mår bra av känslan att bidra till samhället. Du kan kanske hitta på något att göra?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nej, det anser inte jag. Därför att en restriktivare invandringspolitik inte alls ger ekonomiska fördelar - helt enkelt. Om du väljer att införa en mall för invandringen där man sorterar människor efter förväntat plus i kassan enligt någon modell - skulle vi med stor sannolikhet kunna uppnå en extremt kortsiktig ekonomisk vinst. (På lång sikt enorma ekonomiska förluster och en plats i världens bakgård/skuggsida.)

Men handen på hjärtat; det är ju inte så att SD betraktar ekonomin som väsentlig när det gäller migrationen heller. Om vi tänker oss att det var en skaplig affär ekonomiskt att låta somalier/iranier/irakier komma till Sverige, så skulle SD ändå ha som huvudåtgärd att begränsa eller stoppa invandringen från dessa länder. Och då kan man väl inte betrakta ekonomin som viktig? Ekonomin är bara ett svepskäl för att få sortera på etnicitet, eller rättare sagt en tro på att det blir rumsrent.

Notera att jag nu diskuterar om hur partiet SD resonerar, jag kan inte recensera din personliga ståndpunkt i det hypotetiska fallet.

Fast vi har ju redan idag en mall där folk sorteras enligt en ekonomisk modell, det har alla länder.Men varken SD eller övriga riksdagspartier vill strävar efter att enbart ta emot invandrare efter vad för ekonomiska vinster de förväntas bidra med. Hur en kravlöshet på anhöriginvandrare skulle ge en ekonomiskt vinst på sikt förstår jag inte.

Sen kan du ju fortsätta resonera om hur Sverige skulle bli en plats på världens bakgård/skuggsida men det stämmer ju inte. Skulle vi införa t.ex SD:s invandringspolitik hade vi gått från västvärlden mest liberala/kravlösa invandringspolitik till någonstans i mitten. Hur skulle en jämförelsevis normal invandring få oss att hamna på världens skuggsida?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Därför att en restriktivare invandringspolitik inte alls ger ekonomiska fördelar

Kommer en restriktivare migrationspolitik inte ge några fördelar alls? Bara nackdelar?
Oavsett, om du har rätt kommer vi inom både din och min livstid, om vi får leva ett full-långt liv vs, få se och skörda frukterna av den ekonomiskt generösa migrationspolitik som drivs idag.
Likväl kommer vi se om du har fel.
Frågan är bara hur länge vi ska avvakta?
20 år har redan gått, ska vi vänta 20 år till? 50? 100?

Men handen på hjärtat; det är ju inte så att SD betraktar ekonomin som väsentlig när det gäller migrationen heller. Om vi tänker oss att det var en skaplig affär ekonomiskt att låta somalier/iranier/irakier komma till Sverige, så skulle SD ändå ha som huvudåtgärd att begränsa eller stoppa invandringen från dessa länder.

Jag har ingen aning om vad som diskuteras bakom något partis kuliss så den konspirationen får du bolla med någon annan.

Däremot vet jag att SDs snabbt växande popularitet är direkt knuten till ekonomi samt omsorg av den samhällstrygghet och välfärd många vant sig vid.
Människor jämför och när de tycker sig se en tydlig trend av försämringar, där var och varannan numer drabbas, inom områden de flesta anser skall prioriteras - då kommer en reaktion.
Något annat som inte verkar gå hem är särbehandlingar, gränsen för vad som är ok verkar gå vid "lika för alla", även bland dem som gillar olika.

Om det inte fanns några problem som tydligt kunde knytas samman med migrationen så skulle SDs volym av sympatisörer över en natt minimeras till en liten bunt med rasister (enligt ordets korrekta definition).
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja men de är en bunt rasister ända upp i partitoppen.
PL

Det får stå för dig, jag har ingen aning..
Å andra sidan struntar högst troligt den stora majoriteten av SD-röstare (kanske även sympatisörerna som röstar på annat parti) i om så är fallet eftersom anledningen till SD-sympatierna har sin grund på annan nivå.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

För mig blir ditt resonemang ang SD anhängare och ekonomi som anledning att ignorera/negligera/blunda/missa deras grund politik/agenda en ironi rent samhällsmässigt . För + 20 år sen fanns samma argument gällande moderaterna som bröt sig in i social demokrat Sverige . Dock utan SD = rakt rentutsagt ett parti som fötts ur ett extremt rasistiskt perspektiv oavsett Sveriges ekonomi i sig vid den tidpunkten .
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det får stå för dig, jag har ingen aning..
Å andra sidan struntar högst troligt den stora majoriteten av SD-röstare (kanske även sympatisörerna som röstar på annat parti) i om så är fallet eftersom anledningen till SD-sympatierna har sin grund på annan nivå.

Det tror inte jag, inte om man antar att deras sympatisörer är läskunniga. Har man inte förstått att SD är främlingsfientliga är man ju smått efterbliven, det räcker ju att lyssna på någon av partimedlemmarna eller titta på en valaffisch för att det ska vara uppenbart. Och den respekten får man väl kanske ha ändå att man inte utgår från att alla SD-väljare är efterblivna analfabeter, utan faktiskt har någon aning om vad de röstat på.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 020
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp