Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och alla de som verkligen behöver hjälp? För du kan ju hålla med om att den rullstolsbundna kvinnan från Somalia inte är den första som får möjlighet att komma hit, tror nog att det är 89% av männen som har första biljett hit före någon annan kvinna!

Jag förstår inte riktigt hur du menar?


KL
Om någon har missat det så får alla som erhållit PUT (permanent uppehållstillstånd) 1.000 timmar SFI (svenska för invandrare).

Det är arbetsförmedligen som har huvudansvaret för våra nyanlända. När de upprättat en etableringsplan får personen etableringsersättning OM man t.ex. läser SFI. Ersättningen är mao kopplad till prestation. Utan svenskstudier ingen försörjning.

Du läser SFI i olika spår. Spår 1 är för dem som inte har studievana eller är analfabeter. Spår 2 om du har tex gymnasieutbildnign. Spår 3 för högutbildade eller dem som förväntas komma upp i en högre nivå i studierna. Klarar du D i spår 3 kan du läsa SAS- svenska som andraspråk. Kort beskrivet...


Den som är studievan klarar sin SFI fortare. De som aldrig studerat har en tuffare resa.

Jag träffar hjältar, dagligen. Människor som inte lärt sig läsa på sitt eget språk men som tagit sig igenom svenskan och lärt sig både läsa och skriva.

Föreställ er hur svårt det är att läsa ett språk om du inte kan läsa ditt eget! Du är tex inte det minsta hjälpt av ett lexikon.

och beträffande kvinnor resp män som flyr hit från ex.vis Somalia och Irak så är det inte ovanligt att kvinnorna skickas hit först. Sedan kommer barnen och männen efter.

Hur det ser ur i den grupp som är mest aktuell nu - syrierna - vet jag inte än.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

kl & liiite OT

I programmer 'allt för sverige' ska ikväll amerikanarna bo hos två typiska svenska familjer. Den ena familjen härror från Irak. Underbart!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fast nu har du helt missat Sverigedemokraterna och de som står till höger om dem.

3 Den som baserar sitt ställningstagande på att inblandning och influenser utifrån måste minimeras genom att inte släppa in människor i landet. (Ekonomin är bara ett svepskäl, ett argument, som egentligen är helt oväsentligt för ställningstagandet)
Värdemätare: Isolation och konserverande av en definierad etniskt baserad svenskhet.

Nej, jag har inte missat någon tredje eller fjärde grupp, jag utelämnade din grupp 3 eftersom det handlar om en liten minoritet och det är egentligen bara de två stora grupperna som är av intresse.

Jag tog inte med din grupp nr 3 som per korrekt definition går under benämningen rasister.
Alla högerextrema partier har rasister som sitt skapande grundnav, så troligen även SD när partiet växte fram.
Det som gjorde att SD kom med i riksdagen 2010 beror på en tillströmning av sympatisörer från grupp 2.
Det som gjort att SD fortsatt växa beror på ytterligare tillströmning av sympatisörer från grupp 2.


Det är klart att det är väldigt enkelt och bekvämt att kunna vifta bort SDare som svagbegåvade rasister utan bildning men jag är personligen övertygad om att det är en...felbedömning.


Ok, så om det vore så att somalier som grupp genererade extra bra inkomster, skapade företag och försörjde sig själva bättre, betydligt mer än gruppen nordeuropeiska invandrare - skulle det då bli öppna gränser för nordafrikaner att komma hit och stängda för nordeuropeer? En halv miljon somalier per år? Så att vi kan bygga ut välfärden mer för alla?

Vad jag tror?
Jag kan inte tänka mig annat, förutom att extra bra inkomster knappast skulle krävas. Lagligt självförsörjande hade troligen varit fullt tillräckligt.
Något generellt misstyckande mot arbetskraftsinvandring har väl bland den stora majoriteten aldrig varit någon allvarlig diskussion i Sverige?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ca 8 procent av landets röstare bortser från eller anammar den främlingsfientliga retoriken.

Nu har jag inte följt tråden, men jag tror att en stor del av väljarna är "missnöjepartister" som vill få de etablerade partierna att bli lite tydligare i sin politik. Ingen vill, på riktigt, ta ansvar för segregationen och vad den medför.

Det är gammal politik som idag kostar mycket pengar och man vill sticka huvudet i sanden.

Det är vad jag tror.

Den generella SD-sympatisören är inte särskilt välutbildad och så som samhället ser ut idag med allt större ekonomiska klyftor så kommer SD att växa sig starkt. Tyvärr.


Exakt så.
SD är fyllt av missnöjesröster, det är en markering mot regering och riksdag, ett tydligt: "Lös problemen tack"
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

kl & liiite OT

I programmer 'allt för sverige' ska ikväll amerikanarna bo hos två typiska svenska familjer. Den ena familjen härror från Irak. Underbart!

Du har fått det om bakfoten, det är SD som tycker det är underbart när folk från andra delar av världen blir typiskt svenska. För mångkulturen är det ett misslyckande om de har blivit försvenskade.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Du har fått det om bakfoten, det är SD som tycker det är underbart när folk från andra delar av världen blir typiskt svenska. För mångkulturen är det ett misslyckande om de har blivit försvenskade.
Fail!
Nej, det är du som fått det om bakfoten. Mångkultur/blandkultur är inte att ge upp sitt ursprung, utan det innebär att en kultur blandar sig med ny kultur, tar och ger och blandar, bevarar och förnyar.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Du har fått det om bakfoten, det är SD som tycker det är underbart när folk från andra delar av världen blir typiskt svenska. För mångkulturen är det ett misslyckande om de har blivit försvenskade.

Nej det är SD som har en helt jävla skev bild om vad som är typiskt svenskt
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fail!
Nej, det är du som fått det om bakfoten. Mångkultur/blandkultur är inte att ge upp sitt ursprung, utan det innebär att en kultur blandar sig med ny kultur, tar och ger och blandar, bevarar och förnyar.

Ja, tack!

:bow:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Fail!
Nej, det är du som fått det om bakfoten. Mångkultur/blandkultur är inte att ge upp sitt ursprung, utan det innebär att en kultur blandar sig med ny kultur, tar och ger och blandar, bevarar och förnyar.


Jag skrev inte att det är att ge upp sitt ursprung även om det självklart är det till viss del. Majoriteten (oavsett om man erkänner det eller inte) tänker fortfarande på en assimilerad invandrare om de hör att en invandrare beter sig typiskt svenskt eller är svensk i sättet.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nu får du nog ta och läsa på lite mer om SD:s partiprogram och värderingar. Det skulle inte falla någon sverigedemokrat i tanken att bara för att gruppen, ex.vis somalierna, kan försörja sig själva och skapa jobb här, så skulle de vara välkomna hit. Det vore hemskt om vår svenskhet skulle utvecklas av nya influenser genom människor från andra bakgrunder. DET är utgångspunkten. Ekonomin är fullständigt sekundär.

Den arbetskraftsinvandring som SD förespråkar är en där man väljer ut nordeuropeer som "liknar" svenskar så mycket som möjligt. Där integrationen påverkar "svenskheten" så lite som möjligt.

Sedan skriver jag inte de åsikterna på din näsa. Men då ska du nog akta dig för att försvara just SD alltför hårt och vara lite mer noga med distinktionen. Samtliga företrädare för SD tillhör grupp 3. Självklart gör inte riktigt alla väljare det.

Jag är dock inte bekväm med din teknokratiska syn på migration som ett rent ekonomiskt projekt, heller. Det är inte rasism. Men att se människor som flyr undan krig, förtryck och fattigdom som ekonomiska projekt, ungefär som varor med enbart ekonomiska värden, är liksom inte förenligt med mina grundvärderingar heller. Även om det inte handlar om rasism.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag skrev inte att det är att ge upp sitt ursprung även om det självklart är det till viss del. Majoriteten (oavsett om man erkänner det eller inte) tänker fortfarande på en assimilerad invandrare om de hör att en invandrare beter sig typiskt svenskt eller är svensk i sättet.

Bara att du använder ordet assimilering liksom.

Vad är majoriteten för dig? 5,7% av röstdeltagande befolkning?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Bara för att man vill diskutera den strikt ekonomiska biten av invandringen innebär inte på något sätt att man skulle se invandringen som ett ekonomiskt projekt, det handlar om att hålla isär frågorna för att få en bättre diskussion. Att hela tiden dra upp den humanitära biten när man diskuterar vad invandringen kostar är som att dra upp hur lycklig man kan bli av religion när man diskuterar om gud finns eller inte.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Bara att du använder ordet assimilering liksom.

Vad är majoriteten för dig? 5,7% av röstdeltagande befolkning?

Det handlar om associationer inte vad man tycker är rätt eller fel, din hjärna ger dig automatiskt en koppling om du skulle höra en invandrare du aldrig sett eller träffat bli beskriven som typiskt svensk eller svensk i sättet. Den kopplingen som skulle ges är antagligen vad jag skulle beskriva som en assimilerad svensk. Och om det nu inte stämmer in på just dig så är jag övertygad om att det gör det på majoriteten av svenskar.

Sen delar ca 20-25% av svenskar SD:s syn på invandring & integration/assimilation, inte 5,7%.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Du svarar fortfarande inte på min fråga - vad är 'majoriteten av svensk befolkning'? Och bonusfråga - vad är en 'typisk svensk'? Och hur är man om man är 'svensk i sättet'?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jaha, trodde det var en retorisk fråga med poängen att majoriteten inte röstade på SD. Med majoriteten av svenskar menar jag majoriteten av alla som bor här.

Glömde svara på resten: Det är just det här som får folk att tycka att mångkultur innebär just att ge upp sitt ursprung, ett förnekande av ens egen kultur. Du vet antagligen mycket väl vad jag menar med det så det är inget jag tänker slösa tid på att ge en bra definition på.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jaha, trodde det var en retorisk fråga med poängen att majoriteten inte röstade på SD. Med majoriteten av svenskar menar jag majoriteten av alla som bor här.

Glömde svara på resten: Det är just det här som får folk att tycka att mångkultur innebär just att ge upp sitt ursprung, ett förnekande av ens egen kultur. Du vet antagligen mycket väl vad jag menar med det så det är inget jag tänker slösa tid på att ge en bra definition på.

Vilket folk? Vem? Jag anser att det endast är SD med Jimmie i spetsen och deras väljare som anser detta

Rasister mao
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jaha, trodde det var en retorisk fråga med poängen att majoriteten inte röstade på SD. Med majoriteten av svenskar menar jag majoriteten av alla som bor här.

Glömde svara på resten: Det är just det här som får folk att tycka att mångkultur innebär just att ge upp sitt ursprung, ett förnekande av ens egen kultur. Du vet antagligen mycket väl vad jag menar med det så det är inget jag tänker slösa tid på att ge en bra definition på.

Nu var det ju så att jag ville ha lite mer specifikt svar av dig, inte något generellt antagande. Majoriteten av alla som bor här - och 'folk'? Vad skulle det vara för relevant svar i en diskussion som denna? Snömos kallar jag det för, men tack då vet jag var din nivå är.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Av folket som anser det? Vilka skulle jag annars syfta på? Du anser fel helt enkelt då det är långt fler som håller med SD i dessa frågor än vad som faktiskt röstar på dem, som jag skrev tidigare så är det 20-25%.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nu var det ju så att jag ville ha lite mer specifikt svar av dig, inte något generellt antagande. Majoriteten av alla som bor här - och 'folk'? Vad skulle det vara för relevant svar i en diskussion som denna? Snömos kallar jag det för, men tack då vet jag var din nivå är.

Vad menar du egentligen? Det var ju du som frågade?

Angående vad svensk kultur är så var det lite fel av mig att skriva att "du antagligen vet" det utan jag vet att du vet det, du bara inte erkänner att det jag kallar svensk kultur är det som är svensk kultur.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

din hjärna ger dig automatiskt en koppling om du skulle höra en invandrare du aldrig sett eller träffat bli beskriven som typiskt svensk eller svensk i sättet.

Nej, om jag hörde någon prata om en invandrare som "typiskt svensk" eller som "svensk i sättet", skulle jag tänka att personen nog står SD lite närmare än vad jag tycker är riktigt bra, inklusive att personen omfattar alla de dunkla åsikter som nationalkaraktärer och nationstillhörighet som präglar SD.

Hurdan personen menar att invandraren är, skulle jag ha mycket dimmiga uppfattningar om. Den svenskhet som SD talar om, är helt okänd för mig, även om vi har fått se en del upplysande filmer den sista tiden.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 020
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp