Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....
Visst är det märkligt? Att kunna förstå och göra sej förstådd i samhället man skall/vill leva i. Det är ett högst rimligt krav som inte är oöverstigligt för någon att klara av. En del klarar det själva och en del behöver mer hjälp, som med allt annat. Och knappast något elakt, främlingsfientligt eller rasistiskt.
Man har inte bara rättigheter som medborgare utan även skyldigheter, det har vi alla.
KL
Har bara skummat lite i slutet av tråden. Och jag blir förvånad över hur några verkar försvara "rätten" att inte lära sig svenska trots att man ska leva och bo här. Blir man inte väldigt isolerad om man inte alls kan ett dugg av språket? Hur kan man vilja att andra människor ska bli så isolerade? För hur ska man kunna kommunicera med andra människor i sin närhet, följa med i vad som händer runt omkring en och annanstans, rösta och lära sig landets lagar (som nämnts ovan). Ibland tycker jag att man driver invandrarnas rättigheter in absurdum. Så att det istället blir tvärtom. För inte är det så särskilt snällt och solidariskt att utestänga vissa människor genom att de inte kan språket.
Visst är det märkligt? Att kunna förstå och göra sej förstådd i samhället man skall/vill leva i. Det är ett högst rimligt krav som inte är oöverstigligt för någon att klara av. En del klarar det själva och en del behöver mer hjälp, som med allt annat. Och knappast något elakt, främlingsfientligt eller rasistiskt.
Man har inte bara rättigheter som medborgare utan även skyldigheter, det har vi alla.