Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

KL

Har bara skummat lite i slutet av tråden. Och jag blir förvånad över hur några verkar försvara "rätten" att inte lära sig svenska trots att man ska leva och bo här. Blir man inte väldigt isolerad om man inte alls kan ett dugg av språket? Hur kan man vilja att andra människor ska bli så isolerade? För hur ska man kunna kommunicera med andra människor i sin närhet, följa med i vad som händer runt omkring en och annanstans, rösta och lära sig landets lagar (som nämnts ovan). Ibland tycker jag att man driver invandrarnas rättigheter in absurdum. Så att det istället blir tvärtom. För inte är det så särskilt snällt och solidariskt att utestänga vissa människor genom att de inte kan språket.

Visst är det märkligt? Att kunna förstå och göra sej förstådd i samhället man skall/vill leva i. Det är ett högst rimligt krav som inte är oöverstigligt för någon att klara av. En del klarar det själva och en del behöver mer hjälp, som med allt annat. Och knappast något elakt, främlingsfientligt eller rasistiskt.
Man har inte bara rättigheter som medborgare utan även skyldigheter, det har vi alla.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Uppehållstillstånd o boende i landet krävs redan! Så vad är så hemskt om kineser som bott här i åratal skulle få rösta trots bristande språkkunskaper? Har du ngt speciellt mot kineser eller gäller det alla med "avvikande" hudfärg/utseende.
PL

Omogen kommentar och helt onödig. Du är väl vuxen?
Det är en jävla skillnad på "bristande" och "inga" som du nog förstår.

Ps. Bodde inte du på Island? Eller har jag förväxlat dig med någon annan? Ds.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Uppehållstillstånd o boende i landet krävs redan! Så vad är så hemskt om kineser som bott här i åratal skulle få rösta trots bristande språkkunskaper? Har du ngt speciellt mot kineser eller gäller det alla med "avvikande" hudfärg/utseende.
PL

Krävs redan för vad? För att rösta krävs svenskt medborgarskap och inget annat, det krävs inte heller att man bor här. Det sista är bara lågt av dig, man tröttnar faktiskt på riktigt, men antar att det är sådana infantila påhopp du känner att du måste komma med när din kunskap i frågan inte riktigt räcker hela vägen fram. Eller så missuppfattade du kraftigt vad jag skrev?

Om det är huvudpoängen vore det rimligt att ställa dessa krav på alla medborgare.

Att ha krav på medborgare för att få rösta vore odemokratiskt, att ställa krav på språkkunskaper för att få ett medborgarskap vilket 26 av 27 EU-länder gör (Sverige är undantaget) är inte odemokratiskt. Det är väl en av skillnaderna.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag uppfattade det som att det var rösträtten som var den väsentliga delen av medborgarskapet som krävde språkkravet. Därav kommentaren. Jag tycker att det är ett väldans långskott och då även det, ett problem för demokratin i vårt land.

Den enda rationalen bakom ett språkkrav borde vara att man tror att det ger bättre och snabbare kunskaper i svenska hos nyanlända, vilket drastiskt förbättrar deras chanser till egen försörjning. (Huruvida det verkligen är så att ett prestationskrav i svenska för medborgarskap ger den utväxlingen - har vi alla säkert olika åsikter om.)
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag uppfattade det som att det var rösträtten som var den väsentliga delen av medborgarskapet som krävde språkkravet. Därav kommentaren. Jag tycker att det är ett väldans långskott och då även det, ett problem för demokratin i vårt land.

Den enda rationalen bakom ett språkkrav borde vara att man tror att det ger bättre och snabbare kunskaper i svenska hos nyanlända, vilket drastiskt förbättrar deras chanser till egen försörjning. (Huruvida det verkligen är så att ett prestationskrav i svenska för medborgarskap ger den utväxlingen - har vi alla säkert olika åsikter om.)

Det var min uppfattning också. Därav alla mina inlägg.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Kl

Poängen är väl att man som medborgare får rösta hur man vill....åsikt, tombola, nytt patri varje gång utifrån färgskalan, favoritblomma, snyggast partiledare etc etc

Oavsett om man är född här eller inte
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Att ha krav på medborgare för att få rösta vore odemokratiskt, att ställa krav på språkkunskaper för att få ett medborgarskap vilket 26 av 27 EU-länder gör (Sverige är undantaget) är inte odemokratiskt. Det är väl en av skillnaderna.

Är det verkligen så illa? Att vi är de enda som frångår detta? :crazy:
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Krävs redan för medborgarskap!

"Bör vi låta Kineser och all världens folk rösta här?"
hur skall jag tolka detta??
PL

Det krävs inga kunskaper i det svenska språket för få svenskt medborgarskap nej. Gå in på migrationsverket.se och sök på krav för medborgarskap.


Du bör tolka det som att jag inte tycker vi ska låta alla i världen rösta här utan att man måste vara svensk medborgare. Hur du får det till att jag har något speciellt mot Kineser förstår jag inte. Läs originalinlägget igen så förstår du nog sammanhanget lite bättre.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Uppehållstillstånd o boende krävs för medborgarskap! Inte språkkunskaper, frågan har varit uppe i riksdagen ett antal gånger o ansetts icke konstruktiv alt invandrarfientlig.
Så att kineser o annat löst folk som inte har uppehållstillstånd o bor här skulle få rösta är liksom inge du behöver vara rädd för!
PL
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Uppehållstillstånd o boende krävs för medborgarskap! Inte språkkunskaper

Det är precis det jag har skrivit flera gånger nu.

frågan har varit uppe i riksdagen ett antal gånger o ansetts icke konstruktiv alt invandrarfientlig.

Riktigt så ensidigt är det inte.

"Vi har kunnat konstatera att efterfrågan på svenskt medborgarskap förefaller vara hög bland invandrade från länder utanför västvärlden,men att dessa individer samtidigt tenderar att ha bristande kunskaper i svenska. Därmed skulle ett språkkrav för medborgarskap i Sverige sannolikt kunna fungera som ett instrument för att öka kunskaperna i svenska hos den grupp som vill ansöka om medborgarskap."

Att det skulle uppfattas som invandrarfientligt säger en del om det svenska debattklimatet. Är Sverige ganska unikt i att inte vara invandrarfientligt då? Resten av EU har språkkrav för medborgarskap, Norge har det, Kanada har det, USA har det o.s.v o.s.v. Att ha ett debattklimat där man blir kallad invandrarfientlig för ingenting motverkar bara integrationen.

"Sveriges medlemskap i EU kan innebära att det i framtiden blir svårt att vidmakthålla en nationellt utformad, starkt avvikande, linje i dessa frågor."

http://www.regeringen.se/sb/d/5146/a/106831

Så att kineser o annat löst folk som inte har uppehållstillstånd o bor här skulle få rösta är liksom inge du behöver vara rädd för!
PL

Annat löst folk? Vad snackar du om? Jag har aldrig skrivit att Kineser som har svenskt medborgarskap inte ska få rösta. Lägg av att till det extremaste försöka att tolka in rasism i allting.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Som jag sa tycker jag också att det vore bra om alla kunde svenska. Men det är inte samma sak som att ställa krav på att kunna språket för att få rösta. När det inte finns några som helst krav på kunskaper bland svensktalande, blir det bara motsägelsefullt.

The issue i hela denna diskussion är att det är ganska uppenbart att vissa som framför språkkunskapskravet att det inte är för invandrarens skull, utan att det står för något annat. Att "de" ska lära sig, ta seden dit de kommer, de ska banne sig anpassa sig.
DET opponerar jag mig mot. Självklart förenklar språkkunskaper integreringen, men SFI är väl ändå ett ganska väl fungerande instrument just för integrering då även flyktingar erbjuds SFI innan de ens blivit kommunplacerade. Så whats the big deal liksom - varifrån kommer diskusiionen undrar jag. Med tanke på hur dålig svenska många ungdomar som är svenskar sedan många generationer både talar och skriver så kan jag tycka att det här språkkravet som framförs just för våra invandrare känns en smula...selektivt.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Med tanke på hur dålig svenska många ungdomar som är svenskar sedan många generationer både talar och skriver så kan jag tycka att det här språkkravet som framförs just för våra invandrare känns en smula...selektivt.

Det kan ju kanske vara ett svar på varför så många ungdomar går ut grundskolan utan godkända betyg i kärnämnen :idea:. Vad tror du?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

The issue i hela denna diskussion är att det är ganska uppenbart att vissa som framför språkkunskapskravet att det inte är för invandrarens skull, utan att det står för något annat. Att "de" ska lära sig, ta seden dit de kommer, de ska banne sig anpassa sig.

Vem här har uttryckt den åsikten? Eller är det eget "läst mellan raderna"?
Så har jag inte uppfattat att någon tycker utan snarare har flera påtalat att det är en given fördel för de som ska fortsätta sitt liv här som för samhället.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

<snip>
Att det skulle uppfattas som invandrarfientligt säger en del om det svenska debattklimatet. Är Sverige ganska unikt i att inte vara invandrarfientligt då? Resten av EU har språkkrav för medborgarskap, Norge har det, Kanada har det, USA har det o.s.v o.s.v. Att ha ett debattklimat där man blir kallad invandrarfientlig för ingenting motverkar bara integrationen.
<snip>.


Jag haller helt med ... Liksom i ann80's inlagg ovanfor.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Ja, det känns som att det är så infekterat och hyperkänsligt så det knappt går att diskutera. Vilket är mycket synd och kommer inte leda till något bra, eller bättre..
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 020
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp