Ju mer politik jag pratar med människor....

Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Jag har lite synpunkter på din svenska. Vems ansvar är det att tillse att de som slår sig för bröstet som SVENSKar hanterar sitt modersmål?

Ja du detta ÄR ett chattforum och jag rättar inte mina "uppsatser" som många andra gör här för att få såna som dig exempelvis nöjda!! Tycker det börjar lukta sandlåda här som för så många andra. Det är ju en självklarhet för många invandrare som kommer hit VILL lära sig svenska språket, för att komma in i samhället. Om jag hade bosatt mig i ett främmande land hade jag mer än gärna lärt mig deras språk om man fick ta det i sin takt.

Pinsamt!!!!!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Chattforum? Nu skojar du med mig - det är ett diskussionsforum. Och om inte det inte kan ställas kvalitétskrav på dina språkkunskaper - vem är du då att ställa det kravet på andra?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

För att svara på din fråga så finns det hjälp redan i tidig ålder för dom som inte behärskar svenska språket lika bra som andra elever.
Finns även kurser i Svenska språket , från obligatoriskt nivå till "tilläggskurser" för dom som vill!!!!
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Här? Finns det någon lag som säger att man måste tala svenska för att bo här? De officiella språken används i landets offentliga administration och är de språk som lagar, domar och myndighetsbeslut (för)fattas på. Men det säger ingenting om att man måste tala svenska överhuvudtaget för att bo och leva här.

Så utomordentligt bra. Då kan vi genast göra svenska till ett frivilligt ämne i skolan. Dessutom spar vi då in massor på högskoleutbildning för svensklärare.

En väldigt nyskapande och genomgripande reform som kommer att mötas med stort jubel i Rosenbad.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Chattforum? Nu skojar du med mig - det är ett diskussionsforum. Och om inte det inte kan ställas kvalitétskrav på dina språkkunskaper - vem är du då att ställa det kravet på andra?

Kalla det vad du vill!!

Tycker det är rena skämtet att det ens är diskussion om att folk som kommer hit ska lära sig svenska språket eller ej. Självklart!!!
Sen får det ta sin lilla tid, självklart är det svårt att lära sig ett nytt språk och tar tid men behövligt! Det viktigaste är talet(Kommunicera) och det kan dom flesta svenskfödda. (Även jag:grin:)

Sen tycker inte jag det hör hit, tror du förstår mig om vi talats vid. Även nu förstår du mig ! Men människor som inte kan säga ett ord svenska!!?? Det handlar inte om "kvalitetkrav" överhuvudtaget, utan att komma in i samhället!!
Det är viktigt för dessa människor! Sen ska man ju inte heller tvinga dom, men en gratiskurs/billig kurs i Svenska tror jag många hade blivit glada över!! Eller som jag nämnde innan Engelska kan ju även vara ett alternativ.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Kl

Hur många människor träffar ni egentligen på som "inte kan svenska"? Då menar jag inte kan ett enda ord, jag har aldrig gjort det.

Vart stöter ni på dessa människor?
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Här i Uppsala finns många som varken kan svenska, franska eller spanska.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Det är klart att det ställs krav på alla som vistas här. Till exempel att man ska följa landets lagar. Men att man skulle styra vilka språk en människa ska tala/skriva/läsa för att kunna vara medborgare är ett onödigt detaljkrav. Var och en måste ändå bäst kunna avgöra vilka språk man behöver för sitt liv. Jag tror att var och en själv är bäst på att avgöra vilka språk man behöver kunna.

@TomasN - visst kan man ställa krav. Frågan här är varför man skulle göra det? Vem skulle tjäna vad på ett sådant krav?

Hur gör man med skolgången? Ska kommunerna ha krav på sig att tillhandahålla grundskola och gymnasium på majoriteten av världens språk? Ska föräldrar kunna bestämma för sina omyndiga barn vilket språk de ska få sin utbildning i? Hur ska vi ha råd med detta, finns det så många utbildade lärare i varje kommun? Inget påhopp, bara nyfiken på hur du tänker.
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Nu är du nog ute och cyklar. Mitt inlägg beskrev skillnaden i vad som skulle vara ett fullvärdigt liv. Jag menar att man kan leva ett fullvärdigt liv i ett land där man inte talar språket.

Det har ingen som helst koppling till att vi deltar i fredsbevarande operationer.

Det är väl klart det har. Om ett fullvärdigt liv är som du beskrev det så är det ju totalt meningslöst att delta, eller hur? Då bör vi snarast ta hit samtliga människor, speciellt kvinnor med barn från Afghanistan.


(Dessutom kör vi med språkrör, inte järnrör ... Förlåt, kunde inte låta bli ... ;) )

Och inte ens det kan ni klara av. Era båda språkrör är ju mamma respektive pappalediga.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Kl

Hur många människor träffar ni egentligen på som "inte kan svenska"? Då menar jag inte kan ett enda ord, jag har aldrig gjort det.

Vart stöter ni på dessa människor?



Ett antal faktiskt. Speciellt i förorterna....
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Är det något som drabbar dig?
PL

Intervju på gång ! Som sagt denna tråden handlar inte om mig, men svarar gärna ändå:grin:

Ja det kanske hade underlättat något när man jobbar med dessa människor, ja!!!!
Även om det inte hade drabbat mig hade jag ändå brytt mig.
 
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Men när de nu har giltiga skäl att bo i sverige, stör det dig om de får bli medborgare?
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Ju mer politik jag pratar med människor....

Och inte ens det kan ni klara av. Era båda språkrör är ju mamma respektive pappalediga.

Endast en Sverigedemokrat, Kristdemokrat eller övervintrad 90-talsmoderat kan tänka sig att yttra sig på detta sätt. Ultrakonservativ ut i fingerspetsarna.

Tack, mp:s språkrör, för er insats för jämställdheten och utveckling av samhället.
 

Liknande trådar

Äldre "Nu pratar SD om judar igen Liljestrand påminner om den växande antisemitismen och frågar om Jomshof anser att det är ett problem att...
Svar
7
· Visningar
1 142
Senast: Sleepy
·
Äldre Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
16 021
Senast: aprilmaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp